Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 5054
Nå begynner naboen å gå meg på nervene. Bodd her i snart 3 år og haugen med bilvrak bare øker og øker. her for 2 dager siden kom det 5 nye i samlingen og når jeg sier vrak så mener jeg biler som langt fra er kjørbare.
Lurer på hvor man skal henvende seg med slike saker? og om noen av dem ivrige paragraf folkene her inne har noen paragrafer som kan hjelpe.?
For dette kan umulig være lov.
Kan få tatt bilder og laste opp iløpet av dagen.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. mars 2009 kl. 16:26.
viss bilene lekker olje eller bensin er det forrurensning av eiedom og kan trenge inni drikke vann o.l saker og er strengt forbudt og ender med saftiger bøter
Kontakt kommunen. Husker der jeg bodde før, var det en lokal tv-reparatør som hadde type 50+ tv'r stående rett bak huset/den lille butikken sin, de måtte fjernes etter for mye klaging.
kommunen er alt kontaktet, men virker som om det er lite prioritert, derfor jeg er ute etter lover som jeg kan henvise direkte til for å få fortgang.
ta og tau vekk vrakene til en vrakhandel når han er borte og få vrakpant. er visst muligheter for at vrakpanten skal øke til 20000,- i nærmere framtid.
Det vil vel også bli regnet som tyveri.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Første som slo meg var at han har planer om å håve inn penger når vrakpanten evt. øker som Oddish sier. Bare å begynne å samle.
den økningen skulle vel event. bli underlagt krav om at bilen måtte være registrert i ett år før den ble vraket. disse bilene har IKKE vært registrert på endel år.
Høres ut for meg at dere ikke bor midt i sentrum :P og det jeg tenker da er at bor naboen din/du på eiendom som har veldig store hageområder eller liknende? For jeg mener at hvis du ikke plages nevneverdig av disse bilvrakene fysisk, bare at det er litt irriterende at du ser dem på vei til postkassa, så har du vel ikke så mye å gå etter når det gjelder å få de fjerna? Slå meg om jeg har feil.

Tipper at du må, som "Gitchen" sier, finne ut om de lager noen forurensning i forhold til grunnvann o.l. for at du skal få medhold i en sånn sak.
Snodig, er det ikke noe som kalles visuell forurensing da?
Utsikten jeg har fra stuevinduene og verandaen går rett ned på oppsamlingen han bedriver med.... bilder kommer om 5 min....
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hmm, visuell forurensning kan kanskje være det som skal til. Bygger man ny garasje eller vinterhage for eksempel, så må man få skriftlig tillatelse til naboer som kan forstyrres visuelt av dette. Det måtte vi.
http://dump.no/files/6684d3a00f60/DSCF1346.JPG



http://www.dump.no/files/6684d3a00f60/DSCF1348.JPG

Dette er bilder tatt utfra stuevinduene...
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. mars 2009 kl. 17:27.
http://www.dump.no/files/6684d3a00f60/DSCF1347.JPG
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. mars 2009 kl. 17:27.
Crazy idea. Snakk med ham?
Sitat av raze Vis innlegg
Crazy idea. Snakk med ham?
Vis hele sitatet...
Alt gjort i 2 år. siste gangen fikk jeg beskjed om å fjerne meg til helvete derfra..

hmm... kom bare ett bilde.....
Link til dem andre 2 .
Bilde 2
Bilde 3
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. mars 2009 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan plager bilvrakene hans deg?
Visuelt.
Når jeg sitter på verandaen eller er på plenen, eller ser ut av stuevinduene eller ja til og med ut kjøkken vinduet så ser jeg rett ned på søpla hans.
Dette her kan betydelig skade verdien på tomta og huset hans(trådstarter). Tenk deg at du skulle se på huset hvis det var visning, og du fikk øye på det der. Du hadde nølt litt med å legge bud over takst da ass!
Med mindre du har tenkt å selge huset er det smålig å bry seg om sånt imho. Det er nok av gamle kjerringer som ikke har bedre å gjøre for sånt.
Altså, noen som jeg også sa til han, at han måtte gjerne ha så mange vrak han ville for min del, bare det var orden i dem. noe det var en stund. nå står det henslengt overalt. Bildene er tatt fra ett vindu så vanskelig å få ett helhets inntrykk.

og ikke for å snakke om faren for event. barn i området som er der nede å klatrer og slikt nå han selv er borte på plattform.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 28. mars 2009 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jeg vet, tenn på skiten, så får han skylden for oppbevaring av brannfeller^^

prøv å gå inn gulesider og se på kart som er tatt fra fly viser noe:P
Sist endret av Gitchen; 28. mars 2009 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Gå til media
Hvor i Mo i Rana er dette?
Bor ikke på mo lengre har bare ikke fått bytta.
kjedelig streiting
Sitat av Geordie Vis innlegg
Med mindre du har tenkt å selge huset er det smålig å bry seg om sånt imho. Det er nok av gamle kjerringer som ikke har bedre å gjøre for sånt.
Vis hele sitatet...
Er enig med Geordie. Se en annen vei hvis bilvraka plager deg sånn. Har du ikke noe bedre å ta deg til enn å finne ting å klage på? Glad du bor langt unna meg!
La nå stakkaren være i fred!

Bilene er verken fysisk i veien for deg eller i nærheten av din tomt, så med mindre du hoster opp noen bedre argumenter en at det er "visuell forurensing" kan du ikke regne med å få noe sympati i saken din andre steder enn i kirka.

De fleste forstår nok at du ikke syntes det er noe vakkert syn, men sånn som det ser ut på bildet virker det som du bor litt ut på landet og der må man bare finne seg i at naboene er litt gale.

Det kan godt hende jeg satt det litt på spissen nå, men det eneste som er værre en naboer som forsøpler tomta si er de som passer på alle andre en seg selv og som alltid har noe å klage på.
jeg hadde definitivt klaget på dette! kjedlig å se ned på den plassen der når man skal kose seg på kjøkkenet
Ba da virkelig ikke om deres synspunkter på meg som person, men om hvor jeg event. kunne henvende meg, og om det fantes lover som forbydde slik oppsamling.
Kunne vært moro å plassert 20-30 bilvrak ca 40m fra verandaen,stuevinduene og kjøkkenvinduene deres og sett hvordan dere hadde reagert.
Som jeg skrev så er det ikke antallet som plager meg, heller ikke at han har dem, men måten dem blir oppbevart på. Fremfor å samle alle på samme plass blir dem spredd utover alt. noe som ser helt for jævlig ut, og som ødelegger utsikten fra alt på den siden av huset, (veranda, plenen, stue, kjøkken, kontor og soverom.) Det er faktisk ikke bare bare å se en annen vei heller.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 31. mars 2009 kl. 00:42.
bare et villt forslag, hva med å plante en hekk ?
Det Yellowpillow sier kan gi deg noe håndfast. Hvis disse bilene drar ned verdien på huset ditt så er det noe du kan gå frem med. Du kommer ikke langt med visuelt forurensning, men det ser ut som du har for deg en skikkelig sta skrotnisse, ikke akkurat den beste å argumentere med.
Sist endret av Skambank; 31. mars 2009 kl. 03:18.
Statens forurensingstilsyn kan ha noe å si på saken. Bilvrak som lagres skal bl.a fjernes batteri på og tømmes for olje og bensin. Det er noe av det første som gjøres med biler levert til høgger (stortsett.) Du kan anmelde eller og klage til kommunen, men regn med at rettferdighetens hjul snurrer sakte. Relaterte saker : 73 bilvrak på gården og lei av bilvrak.
Be han sette opp gjerde rundt område? Ettersom du sier barn leker i\på vrakene så vil du sikkert få komunen med deg på ett sånt forslag?
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
http://dump.no/files/6684d3a00f60/DSCF1346.JPG



http://www.dump.no/files/6684d3a00f60/DSCF1348.JPG

Dette er bilder tatt utfra stuevinduene...
Vis hele sitatet...

hahahhaha, det der er jo ingenting :P
hvordan kan man klage på det der?
hos family'n min har vi rundet 300biler, og rundt 60-70 bare atmed huset

er det virkelig så mye bråk? ellerer det bare du som innbiller deg det?
Sitat av da9eldassdraug Vis innlegg
hos family'n min har vi rundet 300biler, og rundt 60-70 bare atmed huset
Vis hele sitatet...
Må bare spørre : Hva skal dere med alt det skrotet (regner med det er vrak det er snakk om her og) og bor dere på et industriområde, eller bare oppleves det sånn ? Må jo være en fryd for øyet det der
Du får i allefall trøste deg med at det finnes værre naboer http://www.tvnorge.no/programportale...sode_5/4503763
Sitat av pidget Vis innlegg
Må bare spørre : Hva skal dere med alt det skrotet (regner med det er vrak det er snakk om her og) og bor dere på et industriområde, eller bare oppleves det sånn ? Må jo være en fryd for øyet det der
Vis hele sitatet...
det er farfar som er skraphandler, og eier et bilverksted, men har ikke mer plass der nesten, så det er derfor det står mye skrot rundt huset og oppi skauen, ska love det at de på Norges Herligste har ikke noe å stille opp med :P

så ja, vi bor helt alminnelig blandt naboer ja xD
men vi har en fin liten åker mellom
Det er jo helt urelevant om dere har flere bilvrak i gården enn det som blir vist på bildene, det er da ingen forbanna konkurranse. Jeg kan føle din smerte, bilvrak er absolutt ikke estetisk på noen måte, og jeg mener selv at du kan bruke argumentet som sier at det vil trekke ned markedsverdien på huset ditt hvis du evt. gikk til salg.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
§ 28. (forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.
Vis hele sitatet...
Statens Forurensningstilsyn regner biler som ikke er kjørebare, dvs. ikke EU-godkjent, som avfall. Det spiller ingen rolle om bilen kan settes i stand eller ikke
Oppbevaring av bilvrak er forbudt, både på privat og offentlig eiendom, i henhold til §28 i Forurensingsloven. Kommunen kan gi pålegg til eier om å fjerne slike bilvrak, etter § 37 i samme lov
Hvis du går til kommunen og sier det z0p skriver har du nok "vunnet" saken lett!

Må si meg enig i at det ikke er noe fint å se på, men det er vel egentlig lite man kan gjøre med naboen sitt skrot såfremst at det ikke bryter loven.
Takker z0p, det jeg var ute etter, kp tildelt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Jonta Vis innlegg
Gå til media
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke denne saken vi kan se om ca 10 min på 22 nyheten på nyhetskanalen vel?

Hvis ikke, er det kommet til noe enighet i saken?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Og joda, både kommunen og/eller fylkesmannen kan gripe inn med vedtak og pålegge deg å rydde opp. Om du kaller skrotet ditt for blomster/delebiler eller museumsgjenstander betyr ingenting. Så lenge det er skjemmende for normale mennesker eller til fare for miljøet så har de tydeligvis mulighet til å 'tvinge' deg til å fjerne søppelet ditt. Og godt er det.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...mark/1.6837990

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.6860893

Edit : Innlegg jeg svarte til ble slettet mens jeg skrev. Burde sett den komme
Sist endret av pidget; 9. desember 2009 kl. 22:03.
Sikker på at mannen ikke lever på dette da? Han kan jo være bilmekaniker, fikse opp biler og det derre er delebiler f.eks.
Han kan vel fremdeles holde noenlunde orden i sakene, samme om han har det som levebrød eller ei.
selg de til Vazelina bilopphøggers!

Neida kontakt kommunen eller politiet.
Jeg hadde nok raskt funnet frem tennstikker hvis jeg var deg..