Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9172
Hei.. dette er et tema jeg ikke trives godt med å prate om.


Min historie kort:

Jeg flyttet til Norge på 90 tallet fra USA, giftet meg med ei flott dame fra Norge. Jobbet i Norge innen musikk/div og tjente inn gode beløp. Kona håndterte pengene, da jeg ikke var godt kjent med det Norske skattesystemet. Etter mange år, fant vi ut at vi skulle skilles. Det var her problemene dukket opp:
(Drumroll...)Hun hadde ikke betal skatten min, slik hu (jeg trodde) skulle gjøre. Hun brukte de istedenfor slik hun så seg fortjent.

Nå har jeg ikke lenger den inntekten jeg den gang hadde.. (på noen som helst måte), men har blitt slått personlig konkurs av Staten. Et skyldig skattebeløp på over 400.000kroner tydeligvis.

Etter å ha prøvd å forklare til skatteetaten at jeg virkelig ikke har NOEN penger, og at de må BARE forsyne seg av mine ting og de små beløpene jeg mottar årlig pga musikk. Noe de selvsagt har gjort... alt som kommer inn i Norge på min konto.. tar dem rett ut.


Jeg flyttet tilbake til Usa.. fordi jeg ikke så veiens ende. Tenkte jeg skulle tjene inn bedre beløp der, for så å betale mer ned i Norge..
Samtidig har jeg iløpet av denne tiden fått meg ei ny NORSK kone (vi giftet oss i USA), og dermed ikke registrert GIFTE / Samboer i Norge... Hun har litt penger selv.. og vi er redde for at hun blir tvunget til å betale det JEG skylder?

Her kommer spørsmålet:

Kan en annen part i et forhold, bli pliktig i Norge, til å dekke partners skyldig beløp til staten når man er blitt personlig konkurs? Gift/samboer/ ikkegift?

Kan Staten bare TA direkte alle pengene jeg får inn på min norske konto, uten mitt samtykke, slik de gjør?

Kan jeg ikke forhandle frem en nedbetalingsplan med dem ? SLik at jeg faktisk kan betale for mitt barn... og kanskje litt til fellesen i husholdningen?

Noen anbefalinger.. ? Noen her som besitter skattekunnskap/erfaring?

Vi har så lyst å flytte tilbake til Norge...


Vanskelig sak... kjedelig.. og håper inderlig noen her kan gi meg noe råd..

På forhånd, Takk.
Ektefelle hefter generelt sett ikke for din gjeld, slik at din nye kone kan ikke trekkes i lønn eller trygd for å dekke inn din gjeld.

Felles formuesgoder kan det tas pant i, men likevel bare for din eierandel i slike formuesgoder.

Dersom du flytter tilbake til Norge vil du uansett ha krav på å sitte igjen med nok penger til å betale husleie og til livsopphold.
Livsopphold kan varierer noe ut i fra hvem du skylder penger og hvor du bor, men skatteetaten vil normalt bruke statens satser, som i dag ligger rett over 7000,- kroner eller noe sånt.

Dette regnes ut i fra husholdningens totale inntekt, slik at dersom din kone tjener nok til å dekke husleie og deres felles livsopphold, som vil ligge noe over 10 000,- kroner, så kan de trekke hele inntekten din, men hun kan altså fremdeles ikke trekkes i lønn, men hennes inntekt regnes med ved ditt påleggstrekk dersom dere har felles husholdning.
Sist endret av adeneo; 26. mai 2015 kl. 20:42.
Er det ikke bare å slå deg personlig konkurs?

Da er det vell 5 år (Eller var det 3?) du må leve totalt skapet for penger, og så er all gjeld borte.
Null stress det, så lenge du bor i USA =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det ikke bare å slå deg personlig konkurs?

Da er det vell 5 år (Eller var det 3?) du må leve totalt skapet for penger, og så er all gjeld borte.
Null stress det, så lenge du bor i USA =)
Vis hele sitatet...

Skattegjeld og gjeld til stat og kommune kan bli unntatt ved konkurs og gjeldsordning er jeg blitt fortalt av namsmannen. Slik at andre kreditorer kan bli strøket etter 5 år men gjelden til staten kan bli stående.

Verdt å sjekke opp for å unngå overraskelser.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skattegjeld og gjeld til stat og kommune kan bli unntatt ved konkurs og gjeldsordning er jeg blitt fortalt av namsmannen. Slik at andre kreditorer kan bli strøket etter 5 år men gjelden til staten kan bli stående.

Verdt å sjekke opp for å unngå overraskelser.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en som fikk gjeldsordning med skatteGjeld.. så jeg vet det er eller var mulig
Trådstarter
72 4
Tusen takk for alle svar så langt! Alt hjelper..

Det er Skatt det er snakk om ja, så er litt usikker på om den forsvinner bare.. uten videre?

*adeneo* dette lyder godt. Jeg får undersøke det nærmere... det siste jeg vil er at hun skal måtte bøte for noe som ligger på meg.

Igjen.. takk alle sammen.. alt leses og undersøkes nøye gjennom! Så alt av tips/triks/info tas imot.
Du får ikke offenltlig gjeldsordning sånn helt utfra det blå. Du må ha vist villighet til å ha prøvd å fikse opp i problemene over lengre tid. Det å flytte til USA også tilbake vil ses på som et forsøk å vri seg unna. Kontakt namsmann, du har uansett krav på å sitte igjen med X-antall tusen etter husleie. Du får mer penger om du også har barn.

Utover det vil jeg anbefale å anmelde din X-kone for bedrageri.

Lykke til!
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Utover det vil jeg anbefale å anmelde din X-kone for bedrageri.
Vis hele sitatet...

Her kommer man ikke langt. Man er selv ansvarlig for å betale sine skatter- og avgifter når man driver foretak... Regner med de hadde " felles økonomi"- ordning, så dette vil bli ord mot ord
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg kjenner en som fikk gjeldsordning med skatteGjeld.. så jeg vet det er eller var mulig
Vis hele sitatet...

Merk at jeg skrev at skattegjeld kan bli unntatt fra konkurs/gjeldsordning. Jeg aner ikke hva eller hvilke kriterier som brukes for å vurdere om skattegjeld og eller annen offentlig gjeld skal inngå i en konkurs/gjeldsordning.


Derfor bør enhver sjekke ut dette eksplisitt og foreta en vurdering på om det vil være hjelp i konkursen eller ei.

Tenkte bare å nevne det slik at folk er klar over det, litt kjipt å leve som en hund i 5 år for så å oppdage en skattegjelden fortsatt er tilstede og nå har økt betraktelig pga gebyrer, mora renter etc.

Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Du får ikke offenltlig gjeldsordning sånn helt utfra det blå. Du må ha vist villighet til å ha prøvd å fikse opp i problemene over lengre tid. Det å flytte til USA også tilbake vil ses på som et forsøk å vri seg unna. Kontakt namsmann, du har uansett krav på å sitte igjen med X-antall tusen etter husleie. Du får mer penger om du også har barn.

Utover det vil jeg anbefale å anmelde din X-kone for bedrageri.

Lykke til!
Vis hele sitatet...

Her må jeg si at jeg tror du tar fullstendig feil. Slik jeg forstod OP så var ts amerikaner - og om en amerikaner forlater norge etter samlivsbrudd kan vel neppe sies å være unormalt eller gjort for å svindle noen?

Jeg tror de vil ta hensyn til at ts ikke er av norsk opprinnelse.
Sist endret av frtoretang; 27. mai 2015 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Personlig konkurs i Norge betyr ingenting, gjelden blir ikke slettet eller forsvinner av den grunn.
Det er ytterst sjeldent man blir slått personlig konkurs i Norge ettersom det ikke har noen effekt, det skjer kun dersom kreditor mener det er midler de kan få klørne i ved en konkurs, som de ellers ikke klarer å ta.

Å slå seg konkurs i USA eller andre land har heller ingen betydning i Norge, gjelden blir heller ikke slettet av den grunn.

Det eneste som fungerer er gjeldsordning, enten frivillig i form av en avtale med kreditorer, eller offentlig gjeldsordning, og skattekrav kan taes med i en gjeldsordning. Det var ikke slik før, da ble skattekrav holdt utenfor, men det er nå endret, og skatteetaten må også være med på en gjeldsordning, men det er strenge krav for å få en slik en slik ordning, man må være varig ute av stand til å betjene gjelden, ha prøvd å komme til enighet selv, og det er noe man bare får en gang i livet.

I hvilken grad gjeldsordning er tilgjengelig for utenlandske statsborgere er jeg også noe usikker på, men normalt skal det være nok med en tilknytning til landet, og det er egentlig ikke en gang noe krav at man oppholder seg i Norge under gjeldsordningsperioden.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av adeneo Vis innlegg
Å slå seg konkurs i USA eller andre land har heller ingen betydning i Norge, gjelden blir heller ikke slettet av den grunn.
Vis hele sitatet...
Feil.

vi har klienter fra Norge fordi Norge anerkjenner britisk konkurslovgivning, sier Kray til Nettavisen.

Han viser til Overenskomst mellem Norge og Storbritannia angående den civile rettergang (klikk og les avtalen) og Konvensjon mellom Norge, Danmark, Finnland, Island og Sverige om konkurs (klikk og les avtalen).

- Hvis en klient åpner konkursforhandling i Storbritannia så betyr det at hele konkursen behandles under UK-lov, og alle kreditorer må forholde seg til boet i Storbritannia og ikke i Norge. Hvis klienten får en sletting av gjelden vil han være gjeldsfri også i Norge, sier Kray.

Han mener at Norge har inngått avtaler som binder landet til å anerkjenne en britisk konkurs på samme måte som Tyskland og andre land i EU.
Vis hele sitatet...
http://www.nettavisen.no/nyheter/han...n/3187849.html
Sist endret av Stormen; 27. mai 2015 kl. 20:15.
Stormen det er en et par andre diskusjoner rundt dette på forumet som tilbakeviser muligheten for at en konkurs i UK vil bli rettskraftig i Norge. Mener de innleggene var godt begrunnet og med kilder som backet påstanden.

Men en som er fra USA bør jo kunne konke seg i USA? Da vil jeg tro Norge på et eller annet vis har noen avtaler som gjør at Norge må forholde seg til rettskraftige dommer fra USA?

Konkurs og gjeldsordning er komplekst nok i utgangspunktet. At dette gjelder skattegjeld pluss at det gjelder en amerikaner så tror jeg nesten dette bør taes til en advokat for å være sikker på å gjøre ting korrekt.

Amerikansk konkurslov sletter alt - inkludert skatt.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Stormen det er en et par andre diskusjoner rundt dette på forumet som tilbakeviser muligheten for at en konkurs i UK vil bli rettskraftig i Norge. Mener de innleggene var godt begrunnet og med kilder som backet påstanden.

Men en som er fra USA bør jo kunne konke seg i USA? Da vil jeg tro Norge på et eller annet vis har noen avtaler som gjør at Norge må forholde seg til rettskraftige dommer fra USA?

Konkurs og gjeldsordning er komplekst nok i utgangspunktet. At dette gjelder skattegjeld pluss at det gjelder en amerikaner så tror jeg nesten dette bør taes til en advokat for å være sikker på å gjøre ting korrekt.

Amerikansk konkurslov sletter alt - inkludert skatt.
Vis hele sitatet...
Du og adeneo har sannsynligvis "mest riktig", min feil. Jeg stolte på Nettavisen og deres kilder, men fant dette:

http://www.svw.no/index.php/virkning...ng-i-utlandet/

Høyesterett fant at utgangspunkxtet måtte være at insolxvensxbexhanxdling i utlandet ikke uten videre får virknxing for konkursxdebxitors eienxdeler i Norge og viste til norsk juridisk teori. Det ble også lagt vesentlig vekt på at Luganokonxvenxsjoxnen uttrykkexlig unntar konkurs fra sitt virkeomxråde og at i de land som aksepterer at insolxvensxbexhanxdling i et annet land får virkninger i eget land, skjer dette gjenxnom gjenxsidige overenxskomxster eller direkxtiver. Slike er inngått melxlom EU-landene, men omfatxter ikke stater som står utenxfor EU. Domxmen var enstemmig.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier "mest riktig", så mener jeg at det er tale om et tilknytningsvilkår - man må vurdere hvor en person mest sannsynlig er hjemmehørende. Hvis man f.eks. er nordmann, har bodd 5 år i England, har virksomhet i England, og går konkurs i England, så vil sannsynligvis denne personen også kunne få en rettskraftig engelsk konkursdom. Men hvis man bor i Norge, men reiser/flytter kort tid til England utelukkende for å gå konkurs, så vil norsk rett sannsynligvis ikke etterleve den engelske konkursdommen.

Allikevel blir det direkte feil å si: "Å slå seg konkurs i USA eller andre land har heller ingen betydning i Norge, gjelden blir heller ikke slettet av den grunn." ... Fordi det kommer ann på en vurdering hvor personen har nærmest tilknytning, jf. blant annet Centerbet-dommen.
Dette er jo såpass ferskt med konkurser i andre land at det må nok noen flere dommer til for at det skal bli enklere å kunne forutsi hva som blir fasit fremover. Likevel må jeg si at jeg håper at muligheten for å bli slått konkurs - da i hht regelverket i feks UK. Da kan personer som har trått feil legge ting bak seg og komme videre i livet.

Slik det er i Norge nå så er det dokumentert både selvmord og arbeidsuførhet på grunn av en vanskelig gjeldssituasjon som er eller iallefall virker umulig å komme ut av. At det er så omstendig prosess å slåes konkurs kan fort også virke inn på gründerånden. Om folk viste det var enklere å komme ovenpå så ville kanskje flere startet for seg selv? Jaja tidligere var det jo ennå verre i Norge. Da hang inkasso saker på deg i 5 år - uansett om de var gjort opp. Så heldigvis har det jo vært noe utvikling.
Hvor man har tilhørighet, tilknytning, er statsborger eller er konkurs er helt irrelevant.

Norge har tatt et særlig forbehold mot å anerkjenne personlige konkurser fra andre land, det eneste unntaket er de nordiske landene hvor det finnes en egen avtale.

Med andre ord, man kan slå seg konkurs i USA, England, Ukraina eller hvor det måtte være, og den konkursen har ingen betydning for norsk gjeld.

Artikkelen fra Nettavisen er feil, det vil si, det finnes svært gode argumenter for at det ikke vil være mulig å kvitte seg med gjeld på den måten, slik det er for alle andre EU-borgere, nettopp på grunn av dette unntaket i Luganokonvesjonen og generelt i forhold til insolvensrett i Norge, men det foreligger ingen rettspraksis ettersom ingen har tatt seg bryet å prøve det for retten.

Faktisk så vil det som nevnt ikke ha noen betydning om man går konkurs i Norge heller, ettersom man i Norge vil hefte for gjelden selv etter en konkurs da det er slik reglene er her i landet, man får ikke slettet gjeld ved å være insolvent, det er kun gjeldsordning som gjør det mulig.

En konkurs er med andre ord ikke et reelt alternativ, uansett hvor man slår seg konkurs, Centrebet dommen er helt irrelevant, den gjelder hvorvidt et utenlandsk selskap som opptrer i Norge har erstatningsansvar ovenfor norske kunder ved uansvarlig opptreden.
Sist endret av adeneo; 27. mai 2015 kl. 23:37.
Det som er uklart for meg er hvilke avtaler Norge evt. har med USA.
Det kan ha innvirkning på om ts kan kjøre konkurs i USA.

Alternativet er jo selvsagt å gi bængen i å komme tilbake til Norge ever. Men det er jo rimelig drastisk for en sum på kun 400K.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av adeneo Vis innlegg
Hvor man har tilhørighet, tilknytning, er statsborger eller er konkurs er helt irrelevant.

Norge har tatt et særlig forbehold mot å anerkjenne personlige konkurser fra andre land, det eneste unntaket er de nordiske landene hvor det finnes en egen avtale.

Med andre ord, man kan slå seg konkurs i USA, England, Ukraina eller hvor det måtte være, og den konkursen har ingen betydning for norsk gjeld.

Artikkelen fra Nettavisen er feil, det vil si, det finnes svært gode argumenter for at det ikke vil være mulig å kvitte seg med gjeld på den måten, slik det er for alle andre EU-borgere, nettopp på grunn av dette unntaket i Luganokonvesjonen og generelt i forhold til insolvensrett i Norge, men det foreligger ingen rettspraksis ettersom ingen har tatt seg bryet å prøve det for retten.

Faktisk så vil det som nevnt ikke ha noen betydning om man går konkurs i Norge heller, ettersom man i Norge vil hefte for gjelden selv etter en konkurs da det er slik reglene er her i landet, man får ikke slettet gjeld ved å være insolvent, det er kun gjeldsordning som gjør det mulig.

En konkurs er med andre ord ikke et reelt alternativ, uansett hvor man slår seg konkurs, Centrebet dommen er helt irrelevant, den gjelder hvorvidt et utenlandsk selskap som opptrer i Norge har erstatningsansvar ovenfor norske kunder ved uansvarlig opptreden.
Vis hele sitatet...
Kilde for de 4-5 påstandene du kommer med ovenfor?
Det aller meste vedrørende Luganokonvesjonen og Norges særlige forbehold innen insolvens oppsummeres greit i professor Andenæs sin utredning fra et par år tilbake

https://www.regjeringen.no/contentas...olvensrett.pdf

Konkursrådet har en oversikt over personlig konkurs

http://www.konkursradet.no/personlig...304773.no.html

merk særlig punkt 11

Skyldneren vil etter bobehandlingens avslutning fortsatt være ansvarlig for den del av gjelden som ikke blir dekket under bobehandlingen.
Vis hele sitatet...
Det er slik i Norge at en personlig konkurs ikke fører til noen form for sletting av gjeld, man tar kun alle eiendelene til den som slås konkurs, og det som blir igjen av gjeld vil man fortsatt måtte betale selv etter at man er konkurs, og det foreldes heller aldri, selv om enkelte ser ut til å tro det.

Derfor er det ikke vanlig at skyldnere slås personlig konkurs i Norge, ettersom kreditor gjennom Namsmannen uansett har mulighet til å kreve utlegg i skyldners eiendeler uten en konkurs, og etter at de eiendelene er inndratt er det liten vits i å slå noen konkurs.
Sist endret av adeneo; 28. mai 2015 kl. 18:22.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Norge har tatt et særlig forbehold mot å anerkjenne personlige konkurser fra andre land, det eneste unntaket er de nordiske landene hvor det finnes en egen avtale.

Med andre ord, man kan slå seg konkurs i USA, England, Ukraina eller hvor det måtte være, og den konkursen har ingen betydning for norsk gjeld.

Artikkelen fra Nettavisen er feil, det vil si, det finnes svært gode argumenter for at det ikke vil være mulig å kvitte seg med gjeld på den måten, slik det er for alle andre EU-borgere, nettopp på grunn av dette unntaket i Luganokonvesjonen og generelt i forhold til insolvensrett i Norge, men det foreligger ingen rettspraksis ettersom ingen har tatt seg bryet å prøve det for retten.

Faktisk så vil det som nevnt ikke ha noen betydning om man går konkurs i Norge heller, ettersom man i Norge vil hefte for gjelden selv etter en konkurs da det er slik reglene er her i landet, man får ikke slettet gjeld ved å være insolvent, det er kun gjeldsordning som gjør det mulig.

En konkurs er med andre ord ikke et reelt alternativ, uansett hvor man slår seg konkurs, Centrebet dommen er helt irrelevant, den gjelder hvorvidt et utenlandsk selskap som opptrer i Norge har erstatningsansvar ovenfor norske kunder ved uansvarlig opptreden.[/quote]

"Norge har tatt et særlig forbehold mot å anerkjenne personlige konkurser fra andre land, det eneste unntaket er de nordiske landene hvor det finnes en egen avtale."

Hvilke avtaler er de?