Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 9709
Hei,

Jeg har i det siste oppdaget MEGET dårlig og ustabilt Internett på kvelden og natten. Restart av Internett-Routher virker ikke. Jeg er også eneste på routher.
Vet noen hva som kan være feilen? PCen virker helt fint på dagtid på Routher med andre folk og den virkher på andre internet.

4r0073d
Kjør speedtest for å sjekke hva hastigheten din ligger på i forhold til hva den skal være. Er nok ikke helt nøyaktig men store gap skal man kunne se.

Del resultatet her med lovet hastighet.
Greit nok.
Trådstarter
http://www.speedtest.net/my-result/i/750712146
Lovet hastighet: 70Mbps NED og 5Mbps OPP.

Best å kontakte ISP i morgen?
hvilken nettleverandør har du?
Ta speedtest med kabel.
Obs, en stor tysk test gjennomført i 2013, viste at man i snitt hadde 30-40% tap av hastighet trådløst.

Er det telenor som er din leverandør? Utifra min kunnskap så har de ikke bygget ut fiber til boliger i Oslo, men i distriktene...

Isåfall kan du sjekke linja inn til boligen din her:
http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/

BrukerID og passord står på siden!
Lykke til!
Bruk kabel når du tester.
Det kan tenkes at naboer skaper vanskeligheter når de bruker sitt WLAN.
Bruk en datamaskin med litt futt i slik at ikke datamaskinen blir begrensningen når du tester.
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
hvilken nettleverandør har du?
Ta speedtest med kabel.
Obs, en stor tysk test gjennomført i 2013, viste at man i snitt hadde 30-40% tap av hastighet trådløst.

Er det telenor som er din leverandør? Utifra min kunnskap så har de ikke bygget ut fiber til boliger i Oslo, men i distriktene...

Isåfall kan du sjekke linja inn til boligen din her:
http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/

BrukerID og passord står på siden!
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ingen ISPer AFAIK som leverer VDSL på over 40Mbit.
TS har nok coax mtp. asymmetrisk hastighet.
Mao. er Kapaks til liten hjelp.
Sist endret av junkpal; 27. januar 2014 kl. 23:57.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Ingen ISPer AFAIK som leverer VDSL på over 40Mbit.
TS har nok coax mtp. asymmetrisk hastighet.
Mao. er Kapaks til liten hjelp.
Vis hele sitatet...
Mange med VDSL2 som har mer enn 40Mbps ned (pilotkunder, ansatte, venner og bekjente av ansatte etc), men du hvis du mente at ingen tilbydere tilbyr dette per dags dato så har du nok rett..
Sist endret av bashfoo; 28. januar 2014 kl. 03:50.
Det er nok Canal Digital. Testen han viser til sier også at den er tatt via en iPhone5S. Tror nok at det har noe med det trådløse nettverket å gjøre, og mindre med linja.
Her må vi ha mer info før vi kan gi noen gode svar.

Hvilken ISP?
Hvilken router?
Hvordan koblet til (WIFI \ Kabel)?
Er det på et bestemt tidspunkt dette skjer?
Har du noe nedlasting \ streamming når dette skjer?
Har du pakke tap mot router når dette skjer (ping mot gateway)?
Har du pakke tap mot Internett når dette skjer (ping mot ns.powertech.no)?
Som folk her sier mange ganger, mål med PC og kabel istedenfor trådløst. Da ser du om problemet er nettlinja, eller det trådløse nettet.

Dersom problemet er det trådløse nettet kan det være at ditt nett og naboens kjører på samme kanal/frekvens eller veldig nærme hverandre
Et lite spørsmål: '

Kan den trådløse ruteren, selvom man er koblet til med kabel påvirke nett hastigheten din? Jeg mistenker at ruteren min holder på å ta kvelden, fordi selv om jeg har 90 mbit ned og 9 mbit opp, så føler jeg at nettet egentlig har tendenser til å være ustabil. Jeg bruker Canal Digital.
Sitat av Furyon Vis innlegg
Et lite spørsmål: '

Kan den trådløse ruteren, selvom man er koblet til med kabel påvirke nett hastigheten din? Jeg mistenker at ruteren min holder på å ta kvelden, fordi selv om jeg har 90 mbit ned og 9 mbit opp, så føler jeg at nettet egentlig har tendenser til å være ustabil. Jeg bruker Canal Digital.
Vis hele sitatet...
En router er ikke noe mer enn en liten datamaskin hvis jobb er å kople sammen ett nettverk med et annet. Noen av de har funksjoner for å sende på trådløse nettverk. Så ja, en router kan helt klart påvirke hastigheten og stabilitet i nettverk, enten man kopler seg til trådløst eller ved hjelp av kabel.

Det er i tillegg verdt å nevne at de fleste routere man støter på (for forbrukere) er laget på den billigste måten, og ikke har særlig mye ram og har elendige kjøleløsninger. Så når de blir tynt litt skal det ikke mye til før de blir ustabile.
Jeg vurderer å kjøpe den Asus ruteren, siden den har fått veldig god omtale, men tror du at det kan forbedre nettverks opplevelsen min betydelig? Fordi linjen min skal være ganske grei, men føles at internettet er egentlig tregt på spesielle områder. F.eks youtube, før så tok det ikke 1 sekund før han begynte å loade 1080p videoer, nå hender det at han stopper opp mens man ser en video.
Sitat av Furyon Vis innlegg
F.eks youtube, før så tok det ikke 1 sekund før han begynte å loade 1080p videoer, nå hender det at han stopper opp mens man ser en video.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke å ha noe med routeren å gjøre. Det kan liksågreit være det at problemet ligger et annet sted, gjerne hos youtube.
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Hei,

Jeg har i det siste oppdaget MEGET dårlig og ustabilt Internett på kvelden og natten. Restart av Internett-Routher virker ikke. Jeg er også eneste på routher.
Vet noen hva som kan være feilen? PCen virker helt fint på dagtid på Routher med andre folk og den virkher på andre internet.

4r0073d
Vis hele sitatet...

Jeg har samme problem, noen dager er internett utmerket, men innimellom så får jeg veldig lav hastighet, så dårlig at jeg nesten ikke får opp nettleseren!

Det skyldes internett leverandør, i mitt tilfelle GET.

Jeg har aldri hatt så bra hastighet som det GET har gitt meg, men jeg har heller aldri hatt så mange problemer som jeg har fått av de heller.

På de siste 2 månedene har jeg hatt over 10 teknikere. Det er perfekt i en ukes tid etter de har vært hos meg, så bli det samma dritten om og om igjen.

Det er ikke alltid ruter eller modem, kan være internett leverandøren sin feil også.

mvh handy andy
Det kan også være DNS problematikk. Hvis du går inn på internet instillingene dine å velger 8.8.8.8 som primær DNS og 8.8.4.4 som sekundær DNS kan problemet bli bedre