Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1892
Laget en tråd igår og idag men den ble slettet pga norsklæreren min er fra Usbekistan.

Heihallo. Jeg er en mann på 24 år som vurderer og si opp leiekontrakten min for så og kjøpe en bobil å bo i den ett års tid. Planen er spare opp penger til og reise rundt i verden i halt års tid med surf og morsomheter. Lurer derfor på om noen av ærfaring med og bo i bobil en liten stund og kan fortelle litt om utfordringer osv.?
Strøm vil jeg få med meg ett aggregat og solpanel. Varme håper jeg att jeg kan bruke gass og dieselvarmer.

Hobbyer: Surf, Fotball, longboard, og litt cross. Dette er ting jeg må ha med meg.
Regner jo med att jeg kommer til og finne noen rimelig bra surfingspots i Spania, Portugal, Marokko osv.

Kommer også til å gå til innkjøp av hermetikkmat osv til en eventuell nødsitvasjon. Håper på og få med meg en plass mellom 100-150K på en konto.

Noen som har noen tips til hvor jeg bør ta turen? Noen som har en innspill generelt?

Håper på og få noen problemstillinger jeg ikke har tenkt på?
Hvor og sette bobilen mens jeg er hjemme og jobber? Planen er og spørre arbeidsgiver om jeg kan bosette meg på arbeidsplassen en periode. Jobbe overtid som en gal mann og ta fri slutten av året!

Har ikke fått med meg alt jeg har tenk, pga. Da blir det ett veldigt langt innlegg.

Håper på noen kan komme med noen fine innspill og pliis ikke slett denne tråden. Tar litt tid og skrive for en som ikke skriver så mye og med smålig dysleksi.

Beklage skriveleif! Du får det ikke bedre enn dette fra meg!!!!!

Mvh. En smålei og nysgjerrig Nordmann som trenger ett avbrekk fra A-4 livet

Peace out
Meld deg inn i samtlige bobil-forum du finner på facebook. Nettsidene i bobilmiljøet er på vei til å dø ut, og folk er generelt mer på facebook.

Når det gjelder bobil i Norge er det veldig dyrt. Her må du enten legge litt penger i skikkelig kjøretøy eller forbrede deg på å måtte skru i ny og ne. Når det gjelder mat så kjøper du det under veis. Du vil holde bilen så lett som mulig så stable opp med hermitikk er tull.

Solcellepanel på tak kan være greit. Ta utgangspunkt i at dette blir en kost du selv må legge ut. Aggregat kan være greit, men på de aller fleste campingplasser så er det uttak for strøm. Jeg ville heller prøvd å få en bobil med AC.

Når det skal være sagt så er det også i diverse land strenge regler på hvor bobiler har lov til å stå parkert. Klarer du å planlegge reisen litt hadde jeg heller kjøpt meg en driftsikker bil og campingvogn. Det vil du komme bedre ut av, og det er fordelsmessig å ha en bil tilgjengelig...


lykke til og god tur
Sist endret av feltrasjon; 16. januar 2015 kl. 14:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 0
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Meld deg inn i samtlige bobil-forum du finner på facebook. Nettsidene i bobilmiljøet er på vei til å dø ut, og folk er generelt mer på facebook.

Når det gjelder bobil i Norge er det veldig dyrt. Her må du enten legge litt penger i skikkelig kjøretøy eller forbrede deg på å måtte skru i ny og ne. Når det gjelder mat så kjøper du det under veis. Du vil holde bilen så lett som mulig så stable opp med hermitikk er tull.

Solcellepanel på tak kan være greit. Ta utgangspunkt i at dette blir en kost du selv må legge ut. Aggregat kan være greit, men på de aller fleste campingplasser så er det uttak for strøm. Jeg ville heller prøvd å få en bobil med AC.

Når det skal være sagt så er det også i diverse land strenge regler på hvor bobiler har lov til å stå parkert. Klarer du å planlegge reisen litt hadde jeg heller kjøpt meg en driftsikker bil og campingvogn. Det vil du komme bedre ut av, og det er fordelsmessig å ha en bil tilgjengelig...


lykke til og god tur
Vis hele sitatet...

Ja det blir nåkk litt skruing i ny og ne i form for forbedringer både inn- og utvendig mens jeg fremdeles er i området. Skal få til det meste selv på den fronten, så der blir det bare utgifter til Matriale. Bobil til 50-80k. Matrial utenom.

Hermetikken var egentligt bare ment som en reserve i tilfelle på avveie, exstremvær eller taliban :P

Må du starte bilen for og få igang AC?

Tror du jeg blir plaget om jeg finner en litt avsidesliggende plass langs kysten i "andre land"?
Tenker ikke på og rigge opp midt i turist-stranda i Barcelona :P

Takk for bra svar feltrasjon.
Her er noen grupper du bør melde deg inn i:

https://www.facebook.com/groups/1416...?ref=bookmarks

https://www.facebook.com/groups/Bobi...?ref=bookmarks

https://www.facebook.com/groups/3097...08225/?fref=ts

Du har også en gruppe som heter bobilgruppa. har ikke link siden jeg er banna fra den gruppen :P

AC går normaltsett på bodelsbatteri. Solcellepanel er som regel dårlig alternativ til energi grunnet at du helst skal ha den vinklet mot sola for maks effekt. Et aggregat er å foretrekke som alternativ energikilde, men sørg også for at du har gode batterier...

Hvis du ser på finn.no så ser du hva som er tilgjengelig for 50-80k. I de fleste må du regne med fukt, så husk å fuktmåler. Biltema sin funker fjell. Finn et referansepunkt du vet det er tørt (feks inni jakkeskap) også måler du deg bare på alle mulige punkter. Finner du fukt så la noen andre kjøpe bilen.

Igjen, når du er ute å reiser så handler alt om å få vekta så lav som mulig. Feltrasjoner fra milrab kan være en god nødløsning.

Selv i Norge så har vi områder hvor bobiler er uønskede på offentlige parkeringsplasser og blir bøtlagt grovt om de står der. Slik er det også i andre land i europa. Du må derfor gjøre skikkelig forarbeid for å se hvilke regler som gjelder hvilke byer.

Husk også at alkove-bilene ikker nødvendigvis er de det er best å våkne opp i.