Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3104
Heisann!

Om 1-3 måneder skal jeg sone en fengselsstraff på 24 dager. Jeg jobber offshore, og turnusen min er 2 uker på, 4 uker av. Dommeren sa at jeg kunne legge det opp så jeg soner dommen i friperioden, så det ikke går ut over jobb. Kom ikke på å spørre om hjemmesoning i rettssaken.

Har hatt hjemmesoning før, for 5 år siden, men da jobbet jeg på land. Man må være sysselsatt minimum 20 timer i uken, lurer på om det er mulig å for eksempel jobbe for en kompis, ta kurs, eller at de ordner en gratisjobb til deg?

Hva jeg har gjort kan være det samme, jeg vet at jeg kvalifiserer til hjemmesoning på grunnlag av dommen, spørsmålet her er bare om noen har erfaring med å sone hjemme når man ikke har jobb/jobber turnus.

Takk for svar
Hvordan vet du at du får hjemmesoning denne gangen også? Vurderingen ligger jo ikke bare i dommen. Dersom du har hatt hjemmesoning tidligere, er jo sannsynligheten for fengsel større nå?

Ja du må være sysselsatt med noe. Men friomsorgen ser på "noe" ganske forskjellig, og noen veldig vidt. Noen innvilger organisert trening noen timer i uken, mens andre bare innvilger arbeid. Disse svarene får du best ved at du kontakter friomsorgen du tilhører og spør der. Gjerne uformelt.
Dersom du skal ha hjemmesoning i friperioden må du ha 20-25timer sysselsetting i uken.
Dette avtaler du i samsvar med friomsorgen (ikke langt unna blåkors) når du har møte med dem 2 ganger i uken.

Anbefaler at du finner en frivillig organisasjon du kan tenke deg å hjelpe. www.fod.no er et godt alternativ da man får være mye ute, knytte bånd med fine hunder og mange samfunnstjenester og EK-straffer tas der oppe.

Søk EK hos friomsorgen og send mail til om de har behov for deg.

Kilde: Går selv med fotlenke nå :P
Trådstarter
3 0
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvordan vet du at du får hjemmesoning denne gangen også? Vurderingen ligger jo ikke bare i dommen. Dersom du har hatt hjemmesoning tidligere, er jo sannsynligheten for fengsel større nå?

Ja du må være sysselsatt med noe. Men friomsorgen ser på "noe" ganske forskjellig, og noen veldig vidt. Noen innvilger organisert trening noen timer i uken, mens andre bare innvilger arbeid. Disse svarene får du best ved at du kontakter friomsorgen du tilhører og spør der. Gjerne uformelt.
Vis hele sitatet...
Det jeg lurte på var HVIS jeg får innvilget hjemmesoning, kan jeg i det hele tatt gjennomføre det når jeg ikke har en normal jobb å gå til hver dag. Det er ikke akkurat god plass i fengslene her i Rogaland, og når jeg bare skal sone 3 uker så er det lettere for dem å ha meg hjemme.


Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Dersom du skal ha hjemmesoning i friperioden må du ha 20-25timer sysselsetting i uken.
Dette avtaler du i samsvar med friomsorgen (ikke langt unna blåkors) når du har møte med dem 2 ganger i uken.

Anbefaler at du finner en frivillig organisasjon du kan tenke deg å hjelpe. www.fod.no er et godt alternativ da man får være mye ute, knytte bånd med fine hunder og mange samfunnstjenester og EK-straffer tas der oppe.

Søk EK hos friomsorgen og send mail til om de har behov for deg.

Kilde: Går selv med fotlenke nå :P
Vis hele sitatet...

Takk for svar, var akkurat noe sånt jeg hadde sett for meg. Får høre med friomsorgen hva slags opplegg de har
Sitat av Mordivel Vis innlegg
Det jeg lurte på var HVIS jeg får innvilget hjemmesoning, kan jeg i det hele tatt gjennomføre det når jeg ikke har en normal jobb å gå til hver dag. Det er ikke akkurat god plass i fengslene her i Rogaland, og når jeg bare skal sone 3 uker så er det lettere for dem å ha meg hjemme.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du ikke må ha normal jobb, men må være sysselsatt med noe, og minimum 20 timer i uken. Som sagt, ring og hør med Friomsorgen i Rogaland for å høre hvilke muligheter du har.

En ting er sikkert. Friomsorgen hjelper deg ikke med å finne et tiltak du kan drive med i 21 dager. Du bør ha noe spesifikt å gjøre før du søker om EK. Og dersom du ikke har det, tipper jeg det er enklest å sette deg i soningskø og la deg sone ved Åna eller Sandeid.
Trådstarter
3 0
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg mener du ikke må ha normal jobb, men må være sysselsatt med noe, og minimum 20 timer i uken. Som sagt, ring og hør med Friomsorgen i Rogaland for å høre hvilke muligheter du har.

En ting er sikkert. Friomsorgen hjelper deg ikke med å finne et tiltak du kan drive med i 21 dager. Du bør ha noe spesifikt å gjøre før du søker om EK. Og dersom du ikke har det, tipper jeg det er enklest å sette deg i soningskø og la deg sone ved Åna eller Sandeid.
Vis hele sitatet...
Når du søker om hjemmesoning er det ikke noe punkt angående jobb eller hva du planlegger å være sysselsatt med på søknaden. Så hvis jeg får det innvilget må jeg heller prøve å finne noe som kan godkjennes som sysselsetting.