Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 8226
Verdens lengste intervju har nå startet, og planen er å snakke i 30 timer.
Blir nok mange spennende samtaleemner utover døgnet. Virker som en ufattelig klok mann han som sitter der.

Har dere trua på forsøket? Verdensrekorden er på 26 timer et eller annet.

Stream og spørsmålstilling her inne:

http://direkte.vg.no/studio/verdens-lengste-intervju
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Med tanke på at det er Hans Olav Lahlum - samfunnsfagets versjon av Knut Røed Ødegaard - som skal være intervjuobjekt så tror jeg dette er fullt mulig å gjennomføre. Mannen har enorme kunnskaper innen en rekke felter og er veldig underholdende å høre på.

Jeg planlegger forøvrig selv å følge intenst med på politikk-bolken utover natten.
Sist endret av Sexarz; 22. mai 2013 kl. 13:03.
Sitter og følger med nå, mye forskjellig de prater om, men like vel utrolig interessant...
Noen som tørr og møte opp der med " freak " plakat utafor vinduet? Må jo være super sted for å reklamere stuff
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av SRB Vis innlegg
Noen som tørr og møte opp der med " freak " plakat utafor vinduet? Må jo være super sted for å reklamere stuff
Vis hele sitatet...
Blir vel bortvist rimelig kvikt da tenker jeg
Sitat av FatMan Vis innlegg
Blir vel bortvist rimelig kvikt da tenker jeg
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er det ikke offentlig gate utenfor?
Sitat av SRB Vis innlegg
Noen som tørr og møte opp der med " freak " plakat utafor vinduet? Må jo være super sted for å reklamere stuff
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det være det? Er vel ikke så mange som gidder å se på dette tøvet at reklameverdien av en plakat i bakgrunnen blir så veldig stor.
Oppdaget sjarmen i Hans Olav Lahlum etter han var med på programmet "Dama til" på NRK for en stund siden. (Episoden ligger på nett om noen vil se den)

Veldig spesiell, men interessant og klok type. Det ekstremt utvidede ordforrådet hans gjør det også morsomt å høre på i en blanding med sær humor og tidenes latter! Full pakke den fyren der.

Når det kommer til selve intervjuet så er jeg ikke noe spesiell fan av Mads Andersen og jeg syns det ser ut som han er lei for lenge siden. Det er dog veldig stort å sette en verdensrekord i noe så vanlig som intervjuing, om han skulle klare det.
Sist endret av tgod; 22. mai 2013 kl. 15:41.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Er det bare meg som synes hele konseptet er ufattelig uinteressant?
Mannen er en nobody. Selvsagt en mann med mye kunnskap, men hvem faen er han? Politiker, forfatter og historiker. Javel. Kunne vært hvem som helst. De bruker den første timen på å prate unødvendig piss om hvordan intervjuet blir til å gå. Hva han kunne tenke seg å bli verdensmester i om det ikke skulle vært rekord i å bli intervjuet.
Boring...
Ellers fikk jeg med meg at Lahlum prøver å "trene" så godt det lar seg gjøre. Han tar push-ups så og si hver dag. Opp i mot 1000. Jeg er imponert.
Nei. Faen. Dette er tragisk.

Hadde nok fulgt med mer om det hadde vært et intervjuobjekt av interesse, og med en mer innholdsrik bakgrunn, og der burde vært en kulere intervjuer. Blir utrolig kvalm av Mads Andersen. Han lyser ignoranse og lite selvinnsikt. Han har ikke kunnskapen som trengs for å stille interessante og kontroversielle spørsmål. Objektet er uansett for lite interessant til å kunne få noe interessant utav det.Det blir mer som en samtale mellom to kompiser fordi Andersen er redd for å trå over streken.

Et oppsummerende ord: Flopp.
Sist endret av kn^tte; 22. mai 2013 kl. 17:08.
Tror kanskje Mads sovner i løpet av morgentimene, med mindre han heller i seg store mengder kaffe. Er vel lettere å sovne ved å sitte og høre på noen enn å selv fortelle?

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Er det bare meg som synes hele konseptet er ufattelig uinteressant?
Mannen er en nobody. Selvsagt en mann med mye kunnskap, men hvem faen er han? Politiker, forfatter og historiker. Javel. Kunne vært hvem som helst. De bruker den første timen på å prate unødvendig piss om hvordan intervjuet blir til å gå. Hva han kunne tenke seg å bli verdensmester i om det ikke skulle vært rekord i å bli intervjuet.
Boring...
Ellers fikk jeg med meg at Lahlum prøver å "trene" så godt det lar seg gjøre. Han tar push-ups så og si hver dag. Opp i mot 1000. Jeg er imponert.
Nei. Faen. Dette er tragisk.

Hadde nok fulgt med mer om det hadde vært et intervjuobjekt av interesse, og med en mer innholdsrik bakgrunn, og der burde vært en kulere intervjuer. Blir utrolig kvalm av Mads Andersen. Han lyser ignoranse og lite selvinnsikt. Han har ikke kunnskapen som trengs for å stille interessante og kontroversielle spørsmål. Objektet er uansett for lite interessant til å kunne få noe interessant utav det.Det blir mer som en samtale mellom to kompiser fordi Andersen er redd for å trå over streken.

Et oppsummerende ord: Flopp.
Vis hele sitatet...
Tror neppe det er mange som synes hele intervjuet er interessant, blir raskt mye uinteressant gjennom en 30-timers "samtale". Mye av det de sier er bare for å drøye ut tiden. Er dog fascinerende å høre hvor mye informasjon Lahlum sitter med.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Poenget med intervjuet er ikke at det skal være "60 minutes" innhold i 30 timer, men å slå en verdensrekord i intervju. Selvsagt vil det komme haugevis med idiotiske spørsmål for å trekke ut tid. Han stiller også spørsmål fra oss som følger med, og det er som regel bare tullespørsmål alt sammen.
Det er og vil dog komme interessante tema utover kvelden/natta. Lahlum er en artig fyr! Fikk sansen for han etter 10 minutt, og snakke for seg kan han.
Sist endret av Obster; 22. mai 2013 kl. 18:30.
Ingen har bedt deg om å sitte klistret inntil skjermen i 30 timer; det er virkelig ikke poenget her. (Men jeg har tenkt til å se mesteparten, er på to-do-list hvertfall, jeg synes Lahlum er fantastisk). Og ja, Andersen er ikke i nærheten av samme kaliber som Lahlum. Dette konseptet hadde vært mye bedre dersom to like rare, men forskjellige mennesker hadde intervjuet hverandre. Lahlum og Andersen er fra to vidt forskjellige verdener. Og ikke tro at Lahlum synes det å ha en verdensrekord betyr noe som helst, eller at det var ham som kom på dette. Det er sporty gjort av Lahlum å si ja til dette. Dersom vi i det hele tatt skal ha et 30 timers intervju, hvem synes du er et bedre intervjuobjekt? Og, ikke minst, ville denne personen takket ja til noe slikt?

Selv venter jeg til folk har sett det meste og kan anbefale hvilken del som er verdt å se. Den overfladiske «small talk»-en kunne jeg vært foruten. Men then again, hvordan i all verden skal man ellers få 30 timer til å gå? Dette er en tullete verdensrekord utført på kommersielt vis. Men du verden hvor mye bedre hr. Lahlum gjøre hele opplegget.
Sist endret av Chronic420; 22. mai 2013 kl. 18:51.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ingen har bedt deg om å sitte klistret inntil skjermen i 30 timer; det er virkelig ikke poenget her. (Men jeg har tenkt til å se mesteparten, er på to-do-list hvertfall, jeg synes Lahlum er fantastisk). Og ja, Andersen er ikke i nærheten av samme kaliber som Lahlum. Dette konseptet hadde vært mye bedre dersom to like rare, men forskjellige mennesker hadde intervjuet hverandre. Lahlum og Andersen er fra to vidt forskjellige verdener. Og ikke tro at Lahlum synes det å ha en verdensrekord betyr noe som helst, eller at det var ham som kom på dette. Det er sporty gjort av Lahlum å si ja til dette. Dersom vi i det hele tatt skal ha et 30 timers intervju, hvem synes du er et bedre intervjuobjekt? Og, ikke minst, ville denne personen takket ja til noe slikt?

Selv venter jeg til folk har sett det meste og kan anbefale hvilken del som er verdt å se. Den overfladiske «small talk»-en kunne jeg vært foruten. Men then again, hvordan i all verden skal man ellers få 30 timer til å gå? Dette er en tullete verdensrekord utført på kommersielt vis. Men du verden hvor mye bedre hr. Lahlum gjøre hele opplegget.
Vis hele sitatet...
Har hørt og delvis sett på livesendingen i snart 5 timer nå. Som det snåle vesenet Lahlum er får han den tørreste politikkpraten til å høres helt ok ut.
Det er utrolig hvor gøy det høres ut når Lahlum snakker om noe, som til vanlig hadde vært dødskjedelig. Han har en fantastisk måte å svare for seg på.

Edit: Er det noe som virkelig er irriterende så er det han godeste Mads Andersen som føler en trang til å vise at han henger med i alle spørsmål, gjerne ved å smette inn "mm" HELE tiden.
Hans Olav Lahlum er nok en artig skrue, men jeg er ikke interessert i å høre på dette intervjuet. Det blir litt for langt og kjedelig...
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Jeg synes det er helt greit med slike konsepter, men kvaliteten har en tendens til å bli laber i lengden. Lahlum har foreløpig svart godt for seg, utrolig nok er han fortsatt energisk etter ti timer. Han velger å ignorere banale spørsmål og snakker som oftest om det som er relevant.

Andersen er bare kjedelig, det virker som at han faller ut av samtalen i blant. Han burde være mer kritisk til hvilke spørsmål fra publikum som blir stilt, ingen bryr seg om hvilken hvordan Lahlum skal spise en hamburger uten å søle. Spørsmålene fra hatten er bare patetiske og respektløse.
Sist endret av Cappy; 22. mai 2013 kl. 22:41.
Yppersteprest
EddieTheHead's Avatar
Intervjueren har dessverre ikke kunnskap eller kapasitet til å gjennomføre noe sånt. Hadde de lett litt i rekkene i VG hadde de sikkert funnet noen bedre, f. eks. Anders Giæver eller noe sånt
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Intervjueren har dessverre ikke kunnskap eller kapasitet til å gjennomføre noe sånt.
Vis hele sitatet...
Det vil vel tiden vise?
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
f. eks. Anders Giæver eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Giæver i 30 timer hadde kanskje blitt litt langtråki'?
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Intervjueren har dessverre ikke kunnskap eller kapasitet til å gjennomføre noe sånt. Hadde de lett litt i rekkene i VG hadde de sikkert funnet noen bedre, f. eks. Anders Giæver eller noe sånt
Vis hele sitatet...
De prioriterte nok en yngre person som klarer å holde topplokket våkent etter midnatt. Ander Giæver hadde nok falt ut av stolen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skal virkelig gi fyren at han klarer å få det til å høres interessant ut, svært mye kan han jo også.. Ikke spesielt ille det her.. Men såklart om et par timer blir det nok veldig tungt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skal virkelig gi fyren at han klarer å få det til å høres interessant ut, svært mye kan han jo også.. Ikke spesielt ille det her.. Men såklart om et par timer blir det nok veldig tungt.
Vis hele sitatet...
Synes han virket litt fjern og blek rundt nebbet for en liten stund siden, men ser ut som maten ga han en liten oppkvikker enn så lenge. Mads virker til å være i god form.
Sist endret av Lacertosus; 23. mai 2013 kl. 00:26.
Jeg tenkte at dette var perfekt sovemedisin, men det er jo faktisk utrolig interessant. Har overhode ikke lyst til å sove no, desverre. Hvis jeg har mye dødtid i helgen, skal jeg se hele intervjuet.
Sist endret av A-H; 23. mai 2013 kl. 01:02.
Sykt artig at Mads holder ut med så seriøs snakk så lenge, og intervjuet går jo ikke sakte framover i det hele tatt! Imponert over hva han får til!
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Si hva dere vil, dette var konge!
visste ikke Norge hadde levende leksikon engang
Syns faktisk dette var ganske underholdende å se på jeg!
Skal se om jeg ikke får satt min egen verdensrekord ved å se på et sammenhengende intervju i 30 timer.
Om reporteren sovnet, ja alle i studio sovnet.
Så hadde Lahlum forsatt...
Lahlum som statsminister!
Still going strong, snart 22 timer. Imponerende!
Drama på settet tidligere!



"Årets mest dramatiske stillhet?
Av: Nikolai Kleivan
Lahlum ble plutselig stille, og et kollektivt sukk fór gjennom regirommet.

Heldigvis skulle han bare huske en detalje fra romanen sin. 4"

Nesten like spennende som 24 dette. For en mann.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Og nå er rekorden tatt! Får håpe dem klarer 30 nå
Var ikke så klar over ham før dette, fått øynene opp nå.. Virkelig en interessant person.
Sist endret av Quakecry; 23. mai 2013 kl. 14:27.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Lahlum er heretter den personen i Norge jeg respekterer mest. Han har jo fotografisk minne, og kan absolutt alt han blir spørt om.

Folk har gjerne muntlig eksamen innen sitt felt på rundt 40 minutt og synes det er ille. Denne mannen holder muntlig eksamen i 30 timer ;D
noen som vet hva kravene er for dette rekordforsøke, hvor mye pauser kan de ta osv?

og kan hvem som helst kjøre igang å prøve å slå denne rekorden? har ikke no problemer med å holde meg våken i 2 døgn så tenkte jeg skulle knuse denne rekorden, noen som joiner 72 timer? ^^
Sett noe av det mye spennende, Lahlum sitter åpenbart på mye kunnskap..
Men har han en diagnose svak autisme eller noe? Eller er han bare en raring :P ?
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
noen som vet hva kravene er for dette rekordforsøke, hvor mye pauser kan de ta osv?
Vis hele sitatet...
Regler angående pauser og krav og alt kan du lese om der inne.
Sitat av skepsis Vis innlegg
noen som vet hva kravene er for dette rekordforsøke, hvor mye pauser kan de ta osv?

og kan hvem som helst kjøre igang å prøve å slå denne rekorden? har ikke no problemer med å holde meg våken i 2 døgn så tenkte jeg skulle knuse denne rekorden, noen som joiner 72 timer? ^^
Vis hele sitatet...
Dette er de viktigste reglene:
Kun ett intervjuobjekt kan stilles spørsmål.
Spørsmål og svar må være sammenhengende og uavbrutte uten betydelige pauser.
Intervjuet kan stoppes opp med pauser på opptil fem minutter hver time. Man kan også ta 10 minutters pause hver andre time, 15 minutters pause hver tredje time osv. Pausene er inkludert totaltiden.
Arrangementet må gjennomføres på et offentlig sted eller bli sendt på TV.
Rekordforsøket må overvåkes av to uavhengige vitner og tidtakere.

Kilde: Guinness World Records
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Sett noe av det mye spennende, Lahlum sitter åpenbart på mye kunnskap..
Men har han en diagnose svak autisme eller noe? Eller er han bare en raring :P ?
Vis hele sitatet...
De har vært innom det at mange antar han har autisme e.l. og at han også opplever rykter om homofili.

Han avkrefter begge deler.
De har muligens en smule fritidsproblemer for å kunne holde på med dette over lengre tid.
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fishface Vis innlegg
De har muligens en smule fritidsproblemer for å kunne holde på med dette over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Dette er da ikke fritidsproblemer. Folk som sitter oppe i flere døgn for å spille et dataspill er fritidsproblemer
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Intervjueren har dessverre ikke kunnskap eller kapasitet til å gjennomføre noe sånt. Hadde de lett litt i rekkene i VG hadde de sikkert funnet noen bedre, f. eks. Anders Giæver eller noe sånt
Vis hele sitatet...
Du tok rimelig feil : )
Sist endret av mo3; 23. mai 2013 kl. 18:04.
Imponerende.
Det intervjuet er noe av det vakreste jeg har sett.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Lahlum er fabelaktig, tidligere synes jeg han var en tullebukk men nå har jeg den dypeste respekt for den mannen. Enormt kunnskapsrik, og en god representant for at det går ann å vise seg frem på andre måter enn paradise hotel generasjonen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Fantastisk! Gratulerer så mye.. For en kunnskapsrik mann, og nesten en patriotisk følelse her nå
Nøytral
Obster's Avatar
Trådstarter
30 timer 1 minutt 44 sekunder! Imponerende! Han burde vært kunnskapsminister!
Han burde i allefall vært sv sin statsminister kandidat så det hadde for en gangs skyld blitt interessant å høre på valgkamper og andre politiske diskusjoner på tv.
Det jeg reagerte på er legen som kom inn å skulle sjekke blodtrykk og what not.. Hvorfor ? De gangene jeg har vært på lan i 48 timer uten søvn så har det ikke kommet inn noe lege å sjekka blodtrykket mitt osv. Overdrivelse heter det!!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det jeg reagerte på er legen som kom inn å skulle sjekke blodtrykk og what not.. Hvorfor ? De gangene jeg har vært på lan i 48 timer uten søvn så har det ikke kommet inn noe lege å sjekka blodtrykket mitt osv. Overdrivelse heter det!!
Vis hele sitatet...
Du er sikkert ikke 40.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Det jeg reagerte på er legen som kom inn å skulle sjekke blodtrykk og what not.. Hvorfor ? De gangene jeg har vært på lan i 48 timer uten søvn så har det ikke kommet inn noe lege å sjekka blodtrykket mitt osv. Overdrivelse heter det!!
Vis hele sitatet...
Men så har sikkert ikke du hatt 250k som ser på deg? Eller hvor mange som nå så på den VGtv sendinga til tider.
+ Snakket omtrent sammenhengende i 30 timer
Kjør på å slå denne rekorden hvis du mener dette er simpelt =>

Lahlum er en maskin! Karen kunne sikkert holdt det gående i 30 timer til ^^
Noe av problemet på slutten var jo at de slapp opp for ting og prate om :/
Lahlum våknet så fort USA`s presidenter gjennom de siste 100 år kom opp =D Bare at at han klarer ramse opp det han gjorde gjennom den siste timen er jo er prestasjon i seg selv, etter 29 timer våken i ett studio.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
De prioriterte nok en yngre person som klarer å holde topplokket våkent etter midnatt. Ander Giæver hadde nok falt ut av stolen.
Vis hele sitatet...
En 50-åring trenger mindre søvn enn en 30-åring. Selv kan jeg snakke nonstop i 40 timer, minst, om ting som interesserer meg. Alle ting kan kommersialiseres, og Lahlum-intervjuet var nøye planlaft, temaene var gjennomgått. Men som en av innleggerne sa: Det hadde vært en betydelig større prestasjon å intervjue Edwald Boasson Hagen i 10 timer enn Lahlum i 30 timer.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Etter jeg så dette lange intervjuet fikk det meg til å innse hvor mye NRK har å lære når det kommer til laaaaaaange direktesendte programmer.