Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 22961
Den undervurderte
Heisann, har blitt plassert i Ingeniørbataljonen ved Skjold i Troms i August, og lurer på om noen har erfaringer fra Ingeniørbataljonen som vil dele erfaringer og meninger med meg. Fant ikke ut så mye på forsvaret's og andre sider, så derfor lurer jeg på om noen her vet noe om dette. Setter STOR pris på det, hvis noen vil dele noe med meg!

- Morfen
Skjold?? Jobber der av og til.. ikke uvanlig med over 30 minus. Ellers liten plass der det knapt bor folk
Gratulerer. Du klarte akkurat å ha ett innlegg uten å svare på ett eneste spørsmål han stilte.

Har noen kompiser som har vært innom der og de stortrivdes, allsidig og spennende tjeneste.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Dasset Vis innlegg
Har noen kompiser som har vært innom der og de stortrivdes, allsidig og spennende tjeneste.
Vis hele sitatet...
Høres veldig bra ut! Takk!
Tenker å sikte meg inn på å bli Skarpskytter eller minerydder tror jeg
Har dessverre ikke mer konkret info enn at jeg vet de stortrivdes.
Jeg ble akkurat ferdig i ingeniørbataljonen den 13. desember, så jeg kan nok hjelpe deg litt og fortelle deg ganske presist hvordan det kommer til å bli på innrykksdagen og senere tjeneste, ettersom jeg også var der i august for å møte de rekruttene som ankom da.

På selve innrykksdagen møter dere opp i en gymsal, i gymsalen blir man ganske tilfeldig inndelt i puljer som dere kun har de timene dere er på Sessvollmoen, disse puljene har ingenting med videre tjeneste å gjøre. På Sessvollmoen skal dere gjøre litt diverse, alt fra vaksiner (vi tok to vaksiner) og blodprøver til tannlegesjekk og generell legesjekk, for å se at alt er OK fra du var på sesjon. Dere skal også bli sniffet på av hunder i gymsalen for å se om de markerer dere I tillegg får dere kanskje også tildelt hvilket kompani dere kommer i, og hvilket kompani du kommer i har mye å si for hva slags tjeneste du får.

Dermed blir de første puljene, når de er ferdig på Sessvollmoen, sendt opp til stedet de skal tjenestegjøre, i ditt tilfelle Skjold, også kjent som Mordor. Hvis du ikke allerede har fått vite hvilket kompani du har kommet inn i mens du er på Sessvollmoen, er det først når du ankommer Skjold at du får vite det.

Likt for alle kompaniene er de første dagene av rekruttperioden, som er en slags innledning. Du kommer ikke til å ha noe fysisk aktivitet de første 3-5 dagene grunnet vaksinen, og mye av tiden de første dagene blir brukt på administrative ting som henting av utstyr (som er veldig mye, rundt 3-4 fulle bagger av alt mulig), under-skriving av papirer, hørselstester og andre ting. Alt dette tar naturligvis tid med så mange mennesker som har innrykk. Men når alt er ferdig begynner rekruttperioden i kompaniet du har fått tildelt.

I ingeniørbataljon på Skjold er det fem forskjellige kompanier:

Pansret ingeniørkompani A
Ingeniørkompani B
Oversetningskompani*
CBRN-kompani
Maskinkompani

*Du kommer ikke til å bli tildelt oversetningskompaniet, ettersom de kun har innrykk i januar.

Kort om de forskjellige kompaniene:

Pansret ingeniørkompani A (PING KP-A):
Ping KP-A er et støttekompani som i en stridssituasjon har som hovedoppgave å støtte panserbataljonen med minerydding, reparasjoner og en del andre oppgaver. Ping KP-A er et kompani med mye grønn tjeneste, altså mye ute i skogen og på øvelser.

Ingeniørkompani B (ING KP-B):
ING KP-B er hovedsaklig det samme som PING KP-A. Hovedforskjellen er at ING KP-B støtter 2. bataljon i en stridssituasjon, og ikke panserbataljon. Tror det er litt forskjell på hvilket kjøretøy kompaniene har og. PING bruker fler 113-vogner (Google har bilder), mens ING bruker fler beltevogner.

Oversetningskompani (OVSKP):
Gidder ikke å fortelle så mye om OVSKP mtp. at du ikke kommer inn her uansett, men de sørger for å legge ut bruer og sette ut ferger for å få kjøretøy over mulige hindere.

Chemical, Biologic, Radiologic, Nuclear -kompani (CBRN-kompani):
Som du sikkert skjønner fra forkortelsen handler CBRN-kompaniet om alt kjemisk og biologisk under krigføring. Du lærer mye om alt fra vern mot CBRN, samt bruk og fordeler med det.

Maskinkompaniet (MKP):
MKP sin oppgave er å kunne hindre fieneder og hjelpe venner ved bruk av terrenget. Dette kan være alt fra å lage en stridsvogngrav (en dyp grav som kjøretøy ikke kommer seg over), til å konstruere baser med høye, solide jordvegger. Alt ved hjelp av maskindrift (gravemaskiner, dumpere, hjullastere osv.), selvfølgelig.


En ting som er viktig å merke seg er at du ikke har noen innflytelse på hvilket kompani du kommer i. Det er ikke helt tilfeldig, men ganske tilfeldig. F.eks. hvert kompani søker et visst antall mennesker med fagbrev innen forskjellige yrker, hovedsakelig mekanikere, med unntak av maskinkompaniet som kommer til å ha de fleste med fagbrev, alt fra maskin-fagbrev og mekanikere.

Har du dog ikke noe fagbrev, er det helt tilfeldig hvor du kommer.

Jeg var selv i maskinkompaniet uten noe fagbrev, og jeg har aldri hatt noen interesse for maskindrift heller, så det var litt kjipt i starten å vite at jeg hadde blitt tildelt maskinkompaniet. Men jeg tror man blir veldig fornøyd med tjenesten sin uansett hvor man kommer, så lenge man har en god innstilling.

Husk på at samtlige kompanier har ulike tropper innad i kompaniet.
Hvert kompani har en tropp som er den mer aktive og operative troppen, mens en annen tropp er mer administrativ osv. Det vil med andre ord være en eller annen stilling som passer bra for deg, selv om kompaniet egentlig ikke gjør det.

Men tropper er ikke noe du trenger å tenke så mye på før rekruttperioden er ferdig. Rekrutten kommer til å vare mellom 5-6 uker, og hvilken tropp du kommer i når rekrutten er ferdig er faktisk IKKE tilfeldig, til en forandring. Når rekrutten er ferdig får du muligheten til å søke deg til en stilling innad i kompaniet som du har lyst på. For oss fungerte det som følger: vi fikk et ark når vi nærmet oss slutten av rekrutten med en liste over samtlige stillinger som var ledige i kompaniet. Dermed skriver du prioriteringer på arket, fra 1-3 på hvilke stillinger du kunne ønske deg. Har du vært en god soldat i rekrutten, har du større sjanse på å få den stillingen du vil ha, ettersom det er rekruttbefalet ditt som bestemmer hvem som skal få hvilken stilling de skal ha ut året. Vi fikk også muligheten til å søke oss til stillinger i andre kompanier i bataljonen, fordi det var noen ledige plasser de ikke hadde fått fylt.

Det som er litt tricky er hvis du gjør det helt ræva i rekrutten og det ikke er nok stillinger til samtlige i kompaniet, kan du bli sendt til en annen leir med som regel en ganske kjip stilling, som f.eks. vakt og sikring i Bodø. Så gjør det bra i rekrutten, så slipper du nok det.

Når den tøffe rekruttperioden er over får du altså en stilling som kommer til å fungere som en ganske vanlig jobb, du står opp 06:00 og jobber til rundt 16:00, og har da fri til neste morgen, med ro-signal klokken 23:00. Problemet med Skjold er, som du sikkert har skjønt, at det ikke er så veldig mye å gjøre der, så fritiden kan fort ofte bli det mest frustrerende. Det tar rundt 5-8 minutter å gå til Coop Prix og bensinstasjonen, og litt kortere å gå til den lokale burgersjappa. Det er selvsagt treningsstudio i leir, så du får mye tid til å trene. Jeg tok også jegerprøven på Skjold, så om du liker friluft og jakt -og fiske er Skjold helt perfekt.

Kan oppsummere med at jeg uansett hadde det veldig bra i Ingeniørbataljonen på Skjold, og du bør glede deg masse. Du kommer til å hate Mauken i starten, som alle andre, men det er ikke så ille som folk skal ha det til. Anbefaler deg å bli vandt med å gå med pakning før du har innrykk. Ta noen turer i sommerferien med 15-20 kg's sekk og føl litt på hvordan det er, det er en god investering.

Avslutningsvis bør du være glad for at du ikke har innrykk i januar; pushups på oppstillingsplass i -20 og is på bakken kan være ille. Så slipper du også å komme opp i mørketiden, noe som kan være dystert i begynnelsen.

Hvis du har noen fler spørsmål som er litt mer konkrete er det bare å spørre.
Den undervurderte
Trådstarter
Sitat av Haxon Vis innlegg
Jeg ble akkurat ferdig i ingeniørbataljonen den 13. desember, så jeg kan nok hjelpe deg litt og fortelle deg ganske presist hvordan det kommer til å bli på innrykksdagen og senere tjeneste.
Vis hele sitatet...
Tusen, tusen, tuuuusen takk! Det var til stor hjelp! Kudos til deg. Gleder meg som en 4'åring i en fornøyelsespark!

- Morfen
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Tusen, tusen, tuuuusen takk! Det var til stor hjelp! Kudos til deg. Gleder meg som en 4'åring i en fornøyelsespark!

- Morfen
Vis hele sitatet...
Null problem! Husker hvor lite før-informasjon jeg fikk angående hvor jeg skulle osv., så vil helst at flest mulig skal vite mer enn det jeg og mange andre gjorde. Du bør glede deg!
Litt mer info om Øverbygd (Skjold er "sentrum"):

- Det lokale vanningshullet brant ned for en stund siden men det er på vei opp igjen.
- Det er like mye å gjøre her som alle andre steder så lenge man er litt kreativ. Liker du å være ute er det flotte muligheter for fiske etter all slags ferskvannsfisk, samt laks i sesongen. Jakt, ski, snowboard osv.
- Velferden ligger utenfor leirområdet p.d.d, usikker på om de vil flytte det inn etterhvert. Her kan man lese bøker, spille på Xbox, Wii, ps, pc osv. De låner også ut ski og snowboard, kanoer og noe annet friluftsutstyr (usikker på utvalget, er ikke soldat selv så er der sjeldent).
- Tromsø er nærmeste by og soldater kan leie rom til reduserte priser oss utvalgte hoteller, standard prosedyre å dra dit for litt bedre utvalg hva uteliv angår.
- Ikke forvent å kunne henge på 'kafe', men kantinen som ligger utenfor leir har storskjerm og gratis wifi.
- Shopping etter klær og lignende skjer via Internett eller med tur til Tromsø.
- Må du til legevakt fins det i leir men må du på sykehus blir du sendt til Setermoen (ca 1 time), Tromsø (ca 2 timer) eller Narvik (3-4 t ish).

Forøvrig har de fleste jeg har snakket med hatt en fin tjeneste, med unntaket av mange i oversetting (vet ikke hvorfor). Prøv å legg igjen "byen er 1000x bedre enn bygda" holdningen (om du har den) hjemme.
Er det ellers noe du lurer på om Øverbygd eller området rundt ta gjerne kontakt.
Det er en stund siden jeg var der sist, men hallen står vel fortsatt, gymsal med klatrevegg, svømmebasseng og solarium.
Det er også mulighet til å låne hagle på velferden og skyte leirduer på skytebanen.
Sitat av Anoman Vis innlegg
- Velferden ligger utenfor leirområdet p.d.d, usikker på om de vil flytte det inn etterhvert.
Vis hele sitatet...
Velferden ble faktisk flyttet inn i leir til undervisnings-bygget høsten 2013, grunnet oppussing i bygget hvor Velferden var før.


Sitat av Anoman Vis innlegg
..med unntaket av mange i oversetning (vet ikke hvorfor).
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk fakta, i hvert fall i følge min kont. Var mye rot blant befal osv, etter hva jeg forstod. Lite organisert, de fikk vite veldig lite og de gjorde ikke så mye interessant generelt.
Kan meddele at den tidligere nedbrente baren "Karma" nå har stått opp fra asken.

Hvis du ønsker å følge med litt hva som har skjedd/skjer på leir, så anbefaler jeg deg å like denne siden.
https://www.facebook.com/VelferdenSkjold

Hilsen sivilist som dimma i sommer.
Sitat av Tsunami Vis innlegg
Det er en stund siden jeg var der sist, men hallen står vel fortsatt, gymsal med klatrevegg, svømmebasseng og solarium.
Det er også mulighet til å låne hagle på velferden og skyte leirduer på skytebanen.
Vis hele sitatet...
Svømmebassenget er under renovering men ellers stemmer det.

Og Haxon; den flytter har jeg ikke fått med meg, men som nevnt ikke soldat så.
Da har vi hørt det samme om oversetting, kjenner ingen av befalene der så kan ikke si så mye om det, men resten av de i Ingeniør er trivelige mennesker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lurer på om hvordan man kan påvirke sjansen for å komme inn på det kompaniet man ønsker? f. eks ping
Sist endret av vidarlo; 5. mars 2014 kl. 20:37.
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Heisann, har blitt plassert i Ingeniørbataljonen ved Skjold i Troms i August, og lurer på om noen har erfaringer fra Ingeniørbataljonen som vil dele erfaringer og meninger med meg. Fant ikke ut så mye på forsvaret's og andre sider, så derfor lurer jeg på om noen her vet noe om dette. Setter STOR pris på det, hvis noen vil dele noe med meg!

- Morfen
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring fra ing.bat, men var der oppe med naboen - 2nd bat.

Året der oppe venter enda på å bli avløst som mitt livs beste.
Den gangen jeg var i Ing bodde vi på Holmen leir. Er det fortsatt tilfelle? Uansett er det en liten leir utenfor den store. Plass til ca 200 soldater. Ikke sammenlignbart med hovedleiren som huser ørten tusen i kanonføden. (infanteri)

Jeg hadde en knallfin tjeneste, og noe av grunnen var G-vogna. Fikk et tips om at jeg burde ta alle førerkort jeg kunne, og meldte meg på feltvognkurs med en gang jeg fikk mulighet. Jeg var i komandoplasstroppen, og vi var vel 8-10 biler med to førere på hver bil. Oppgavene vi fikk var å frakte alt mulig telt, utstyr, og folk til og fra felt. Slapp å gå opp til Mauken da jeg som regel kjørte utstyr eller adm. folk opp. Sov inni bilen om natta på øvelse med dieselvarmeren på full guffe. Gled deg :-)
Sitat av boogeyman Vis innlegg
Den gangen jeg var i Ing bodde vi på Holmen leir. Er det fortsatt tilfelle? Uansett er det en liten leir utenfor den store. Plass til ca 200 soldater. Ikke sammenlignbart med hovedleiren som huser ørten tusen i kanonføden. (infanteri)

Jeg hadde en knallfin tjeneste, og noe av grunnen var G-vogna. Fikk et tips om at jeg burde ta alle førerkort jeg kunne, og meldte meg på feltvognkurs med en gang jeg fikk mulighet. Jeg var i komandoplasstroppen, og vi var vel 8-10 biler med to førere på hver bil. Oppgavene vi fikk var å frakte alt mulig telt, utstyr, og folk til og fra felt. Slapp å gå opp til Mauken da jeg som regel kjørte utstyr eller adm. folk opp. Sov inni bilen om natta på øvelse med dieselvarmeren på full guffe. Gled deg :-)
Vis hele sitatet...
For noe tøv.

Det er i 7'dukern med primusen du får det kjekt.

Sitat av jegerkul Vis innlegg
Jeg lurer på om hvordan man kan påvirke sjansen for å komme inn på det kompaniet man ønsker? f. eks ping
Vis hele sitatet...
Det kan du ganske fort gi opp. De har lite interesse av å flytte rundt på mannskap mellom avdelingene for å imøtekomme personlige ønsker.

Du kan derimot i stor grad påvirke din posisjon i avdelingen din.
Sist endret av Tøffetom; 5. mars 2014 kl. 21:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Haxon Vis innlegg
Og en generell legesjekk, for å se at alt er OK fra du var på sesjon
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tilfellet lenger. Alle som ble godkjent på sesjon skal i fra 2014 tjenestegjøre uten redselen for å dimme etter en uke :P

Dette gjelder bare for hærens avdelinger.
Sist endret av Magnisx; 5. mars 2014 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Dette er ikke tilfellet lenger. Alle som ble godkjent på sesjon skal i fra 2014 tjenestegjøre uten redselen for å dimme etter en uke :P
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på, mye kan skje fra den tiden du er på sesjon del 2, til du blir innkalt, mange som søker utsettelse 1-2 år, og får dette godkjent.

Man skal uansett på rundeskjema ved innrykk, for å få nødvendige sprøyter osv, så dette unnlater de nok ikke.


Forsvaret er veldig nøye på at ikke DE har skyld i hørsel/øyeskader, så dette tester de ved innrykk, og ved dimittering, samt ved evt ulykker, slik som vådeskudd osv.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Tviler jeg sterkt på, mye kan skje fra den tiden du er på sesjon del 2, til du blir innkalt, mange som søker utsettelse 1-2 år, og får dette godkjent.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er fakta. Det er valgfritt å gå til lege ved innrykk nå, for å ordlegge meg på en annen måte

For å sitere så fint :
" Siden i fjor er det ikke lenger obligatorisk med legebesøk på innrykksdagen hvis man er innkalt til Hæren. Kun hvis man selv vil innom legen for å få noe avklart, trenger man å gå innom legekontoret. Altså: Dersom du ble kjent tjenestedyktig på sesjon del 2, skal ikke dette revurderes ved innrykket med mindre du selv vil.


Vennlig hilsen

Stein
Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS)
www.forsvaret.no/verneplikt
Telefon: 03003, innvalg 1 "
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jaja, enda en av Forsvarets motsiende løsninger.

Blir kanskje bedre mtp å få silt ut de som virkelig vil inn, vs de som først har kommet inn, og klager i ett sett.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jaja, enda en av Forsvarets motsiende løsninger.

Blir kanskje bedre mtp å få silt ut de som virkelig vil inn, vs de som først har kommet inn, og klager i ett sett.
Vis hele sitatet...
Begrunnelsen bak dette var at de som hadde gjort seg klar for forsvaret ved IKKE å søke skole det året ble "dimma på dagen" å hadde plutselig et helt friår..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Den undervurderte
Trådstarter
Jaja, da nærmer det seg innrykk, og jeg har en litt uggen følelse på at det kommer til å bli helt rart å dra fra -alt- i hvertfall i to(?) måneder før jeg får perm... gleder meg samtidig for mitt livs beste år, noe som definitivt er sant, da jeg har opplevd some shiet. Anyhow, blir artig det! Sett på Nrk's ''Redd menige Osen'' og Ping virker som en artig gruppe, uten tvil, men har jo fortsatt til gode rekrutten for i det hele tatt å se hvor jeg ender opp... Også er det det med tog/buss/ettellerannet... aaaaner ikke hvordan jeg skal ordne togbillett og når jeg evt. skal gjøre det.. tror jeg bare kjøper flybillett og drar nedover til Oslo den 11. Aug, for så å overnatte der... tror det vil bli enklest, men dyrest. Sett at vannhullet har gjennoppstått! Let us get fed with the fluids of god!

Hvordan er det å drikke på rekrutten og oppe i nord? Altså, reglementet?... Kan man komme dritings klokken halv 4, snublende inn på basen natt til søndag? Hvordan er det?

- Morfen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du får nok ikke perm før om 1-2 måneder ja, dere får nok portforbud de første ukene også, så husk å ta med noe å dille med.

Husk at du får billigst offentlig transport dekket til innrykk, så ta vare på kvitteringen dersom du tar tog, evt kan du reise som "du vil", så får du uansett dekket den billigste metoden.

Dersom du finner en fb gruppe eller lignende, eller vet om flere som har innrykk samme dato som deg, så hjelper det å slå seg sammen med de før, og evt under reisen til innrykk, hjelper litt å lufte tankene sine med andre som skal lide samme skjebne.

Du kan komme inn i basen så dritings du bare vil, sålenge du ikke bråker noe forferdelig, vekker oppsikt, og selvfølgelig har med FDiD kortet ditt. Husk også at IB går runder, evt pleier de å vente ved kaserne den første helga gutta får perm, da skjer det mye baluba.

Ellers så gjelder interne regler, disse kan variere litt, men du kommer nok til å huske reglene godt etterhvert
Nå som det endelig har kommet et utested på Skjold, er ting relativt mye bedre. Ligger bare noen minutter unna på Filmcampen. I fjor, før Karma kom, ble det en del drikking utenfor leir, i skogen... Det er en egen erfaring det å drikke i 30 blå. Holde ølen varm, påse at leppa ikke fryser fast til ølboksen. Festen er over når tennvæska tar slutt.

Ellers er det ok å komme tilbake i leir ganske så full. Bare husk at festen fortsetter ikke inne på leir, da er det liten vei til refs. Og ikke prøv å sett deg i badstua med noe jenter, det blir oppdaget

Pass deg hva du gjør - Ølbriller + NATObriller....
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Jaja, da nærmer det seg innrykk, og jeg har en litt uggen følelse på at det kommer til å bli helt rart å dra fra -alt- i hvertfall i to(?) måneder før jeg får perm... gleder meg samtidig for mitt livs beste år, noe som definitivt er sant, da jeg har opplevd some shiet. Anyhow, blir artig det! Sett på Nrk's ''Redd menige Osen'' og Ping virker som en artig gruppe, uten tvil, men har jo fortsatt til gode rekrutten for i det hele tatt å se hvor jeg ender opp... Også er det det med tog/buss/ettellerannet... aaaaner ikke hvordan jeg skal ordne togbillett og når jeg evt. skal gjøre det.. tror jeg bare kjøper flybillett og drar nedover til Oslo den 11. Aug, for så å overnatte der... tror det vil bli enklest, men dyrest. Sett at vannhullet har gjennoppstått! Let us get fed with the fluids of god!

Hvordan er det å drikke på rekrutten og oppe i nord? Altså, reglementet?... Kan man komme dritings klokken halv 4, snublende inn på basen natt til søndag? Hvordan er det?

- Morfen
Vis hele sitatet...
Ta med deg et par bøker og en kortstokk. De første ukene i rekrutten er som regel ganske travle, ofte er du på "jobb" fra 06.00 om morgenen til 19-20.00 på kvelden. De skal presse inn en del kurs og slikt i rekrutten sammen med en del fysisk fostring (trening på forsvarsspråk). Så å ha litt enkel underholdning på kveldene er nok lurt. Samtidig er det vanlig med forbud mot å bevege seg utenfor leir de første ukene før dere får id-kort og slikt, men ESS/ISS har kiosk inne i leirområdet hvor man kan kjøpe godteri og snus/røyk samt noen blader/bøker.

Så det du trenger av barbersaker, undertøy (forsvarets undertøy er elendig, kun ullundertøyet duger (på øvelse)), Tyggis og whatnot anbefaler jeg at du tar med deg ettersom slike ting er dyrt i kiosken. Ta også med en engangshøvel eller to, den kan brukes til å barbere berreten når dere får den.

I rekrutten får dere nok alkoholforbud, altså nulltoleranse for drikking. Men det er som regel ikke noe problem å holde seg unna ettersom dere mest sannsynlig ikke får gå på butikken de første par ukene.

Ellers får dere opplyst om alle regler i rekrutten og i ettertid etterhvert. Og selv om sersjantene (de med tre streker) og fenrikene (de med 1 stjerne) er noen drittsekker i rekrutten endrer det seg fort etter første øvelsen.

En liten annen anbefaling: Snakk med befalet ditt om ub-kurs så tidlig som mulig. Det er utskrevet befalskurs og er i bunn og grunn en lederutdanning som kan ta seg godt ut på cv senere. Tar du dette har du 6 mnd av førstegangstjenesten som lederkurs og den andre halvdelen som ub-korporal (ekstra betalt). Etter det første året kan du normalt søke på stillinger som sersjant, om de ikke har endret noe på det.

Kan anbefales på det varmeste å gjøre det mens du enda er inne i Forsvaret.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Den undervurderte
Trådstarter
Takk for svar! Innrykk i morgen, så jeg reiser i kveld fra Bergen med tog... wihuuu, NSB hadde ikke flere soveplasser, så dette kan bli gøy