Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1380
Må nok fortsette å jobbe hvis det skal smelle, noe bass hadde hjulpet mye. Og rapen er litt slapp og flyter ikke helt. Men absolutt ikke dårlig for å være første. Men er mange elementer som mangler her for at man skal kalle det en ferdig låt
Har noen bedre skisser på en armlengdes avstand. Takk for god feedback.
Her har du en salve som er mer gjennomført:

https://urort.p3.no/artist/salve
Sist endret av 69Bjarkoy; 14. desember 2023 kl. 08:46. Grunn: Supplere med link til annen variant.
Kanskje bare meg, men sliter med å forstå hva hun sier og trodde først det var fremmedspråk.
Psykedelisk bakverk
Min helt ærlige feedback på både salve og originalpost er at lite stemmer - både mixing, flyt og lyrikk. Skjønner at man sikkert har hver sin smak, men det her var triste greier
Det høres ut som en drittunge som har blitt inspirert til å snakke på en beat etter å ha hørt mumle-rap for aller første gang…
Kult med jenter som rapper, men hvorfor har alle så hastverk med å publisere om dagen? Dere hører vel selv at dette ikke slæpper?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kanskje bare meg, men sliter med å forstå hva hun sier og trodde først det var fremmedspråk.
Vis hele sitatet...
Du er ikke den eneste.
Sist endret av Fiskesaus; 14. desember 2023 kl. 13:13.
Nei det var dårlig
Tror kanskje du har litt tunnelsyn her, ts.

For noen utenforstående gir ikke dette mening. Hører ingenting av teksten. Det er heller lite flyt mellom vokal og beat.

Heller post og spør om konstruktiv tilbakemelding.
Takk for tilbakemelding, er jo det jeg spurte om. «Hva syns dere?»
Måtte bare få dere til å trykke på linken og det fjorde 250 stk, så føler jeg fikk det

Han e som mannen med ljåen, men de kalle han bare gutten med K'en (Kå hetter han på soundcloud som ble disset og ingen vil ha med frekke, surkete menn å gjøre, ei heller mannen med ljåen)
Han e fra Lillehammer, ingen som ville ha nå med han å gjøre fordi: en spiker som utgir seg for å være hammer blir slått rett ned, din mix, Kå høres ut som grøt som det her (hans mix var skurrete og jævlig ut, derfor legges det til ett filter der)
høre bare ut grøt, osv

Lille, ville hammer, du er så liten at om jeg slår deg blir jeg ikke å få noen skrammer.

Hva gir ikke mening? :PP

Er det for mange sidespor og doble betydninger for menigmann i gata å henge med på?
Er det Vokalen virkelig så uklar at dere ikke hører hva som blir sagt?
Eller er det dialekten som kaster dere av?

Sitat av Asket Vis innlegg
Tror kanskje du har litt tunnelsyn her, ts.

For noen utenforstående gir ikke dette mening. Hører ingenting av teksten. Det er heller lite flyt mellom vokal og beat.

Heller post og spør om konstruktiv tilbakemelding.
Vis hele sitatet...
Hva gir ikke mening og hva nøyaktig var dårlig?

Se på bildet til sangen og, så ser dere at konteksten er at han kommenterte noe lite konstruktiv som førte til at vi måtte sette dette stukehuet litt på plass.

Denne Kå kommenterte en sang på soundcloud og det er opphavet til teksten som forøvrig er fra toppen av hodet, men gir mening i aller høyeste grad
Sist endret av 69Bjarkoy; 14. desember 2023 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mange henviser til ting man må ha innsidekunnskap til for å forstå. Må man se på coveret og følge med på hvem som kommenterer hva for at teksten skal gi mening blir det veldig obskurt.

Gutten med K'en får meg til å tenke at det er en som bruker eller selger ketamin. Teksten blir tolket utfra hvilke erfaringer lytteren selv har. Og jeg for min del falt av

Men fett at en dame rapper på dialekt. Og kudos til deg for å være en god hype man og kjæreste.
Sist endret av Astro Man; 14. desember 2023 kl. 19:06.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er mange henviser til ting man må ha innsidekunnskap til for å forstå. Må man se på coveret og følge med på hvem som kommenterer hva for at teksten skal gi mening blir det veldig obskurt.

Gutten med K'en får meg til å tenke at det er en som bruker eller selger ketamin. Teksten blir tolket utfra hvilke erfaringer lytteren selv har. Og jeg for min del falt av

Men fett at en dame rapper på dialekt. Og kodusbril deg for å være en god hype man og kjæreste.
Vis hele sitatet...
Den ser jeg, skjønner at det kan føre til komplikasjoner. Neste gang velger vi en annen vri i forhold til teksten som er noe mer inkluderende. Denne teksten ble vel egentlig mer rettet mot han som ble disset enn at man skully fortelle noe, så det lærte jeg noe av! Er ikke snakk om å legge seg ned å skrike, derfor elsker vi slike tydlige tilbakemeldinger som dette som man kan jobbe ut ifra!
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Den ser jeg, skjønner at det kan føre til komplikasjoner. Neste gang velger vi en annen vri i forhold til teksten som er noe mer inkluderende. Denne teksten ble vel egentlig mer rettet mot han som ble disset enn at man skully fortelle noe, så det lærte jeg noe av! Er ikke snakk om å legge seg ned å skrike, derfor elsker vi slike tydlige tilbakemeldinger som dette som man kan jobbe ut ifra!
Vis hele sitatet...
I motsetning til enkelte andre her inne her du god til å ta til deg konstruktiv kritikk og da er det iallfall håp
Jeg kjenner meg veldig igjen i det ønske om å dele et stykke.
Det har gått litt opp for meg at det jeg lager er ikke bra nok så det er ikke vits, men jeg lager fortsatt musikk hver dag.
Jeg honer og polerer kunnskapen min hver dag, ikke for at det jeg produserer skal deles, men slik at det jeg produserer i fremtiden skal bli tatt godt imot.

Første pri er takt, som lytter må man kunne bobbe med beaten mens ørene resonerer med teksten.
Det vil si at det er en slags feeling man må treffe for at det skal høres bra ut.
Beaten har en slags mood som vocalen bygger en feeling på.

Se for deg har på deg svære gule støvler og marsjerer gjennom våt villmark.
Liksom den barske følelsen av å være ute med et mål.
Den er veldig viktig å treffe med rap.

Når det er helt ut av takt som dette her, da treffer du ingenting.
Det høres tamt og monotont, det blir cringe-rap.

Hun skal ha for at hun tør å stå på mic'en, men det er svær få som blir naturtalent over natta.

Vocal burde også følge tonefallet, key and scale, dette er for at harmoni mellom vocal og instrumenter skal flyte sammen.
Når vokalen ikke følger akkordene som instrumentene i bakgrunen bruker så høres det ikke hjemme ut.
Det høres ut som om det er noe her som ikke skal være her, det krasjer.

Igjen, hun skal ha for hun tør, jeg tør ikke så jeg ikke si at jeg kan bedre.
Men jeg har ørene og kunnskapen til å si at dette smeller ikke.

Then again, de fleste musikere, amatør og profesjonelle har alle hundrevis av tracks som ikke smeller.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Jeg kjenner meg veldig igjen i det ønske om å dele et stykke.
Det har gått litt opp for meg at det jeg lager er ikke bra nok så det er ikke vits, men jeg lager fortsatt musikk hver dag.
Jeg honer og polerer kunnskapen min hver dag, ikke for at det jeg produserer skal deles, men slik at det jeg produserer i fremtiden skal bli tatt godt imot.

Første pri er takt, som lytter må man kunne bobbe med beaten mens ørene resonerer med teksten.
Det vil si at det er en slags feeling man må treffe for at det skal høres bra ut.
Beaten har en slags mood som vocalen bygger en feeling på.

Se for deg har på deg svære gule støvler og marsjerer gjennom våt villmark.
Liksom den barske følelsen av å være ute med et mål.
Den er veldig viktig å treffe med rap.

Når det er helt ut av takt som dette her, da treffer du ingenting.
Det høres tamt og monotont, det blir cringe-rap.

Hun skal ha for at hun tør å stå på mic'en, men det er svær få som blir naturtalent over natta.

Vocal burde også følge tonefallet, key and scale, dette er for at harmoni mellom vocal og instrumenter skal flyte sammen.
Når vokalen ikke følger akkordene som instrumentene i bakgrunen bruker så høres det ikke hjemme ut.
Det høres ut som om det er noe her som ikke skal være her, det krasjer.

Igjen, hun skal ha for hun tør, jeg tør ikke så jeg ikke si at jeg kan bedre.
Men jeg har ørene og kunnskapen til å si at dette smeller ikke.

Then again, de fleste musikere, amatør og profesjonelle har alle hundrevis av tracks som ikke smeller.
Vis hele sitatet...
Drd, kan jo ikke musikk-teori... og denne beaten er jeg enig i at den ikke er den beste. har ingen bassline, og rett frem nettopp fordi det ga rom for litt unøyaktigheter i flowen, men dette med key og scaling må jeg vel også kunne lære meg. men vi skal prøve igjen på en 100% banger beat og ta dette til etteretning
Sitat av 69Bjarkoy Vis innlegg
Drd, kan jo ikke musikk-teori... og denne beaten er jeg enig i at den ikke er den beste. har ingen bassline, og rett frem nettopp fordi det ga rom for litt unøyaktigheter i flowen, men dette med key og scaling må jeg vel også kunne lære meg. men vi skal prøve igjen på en 100% banger beat og ta dette til etteretning
Vis hele sitatet...
Skjønte nesten det, teorien trenger ikke være dyp, how to use harmony and chord progressions and you're mostly good to go.
Jeg hørte litt på det andre som var postet på den soundclouden du har linket.

En ting jeg bet meg merke i, hvordan du bruker snare.
Snare er en fundamental byggebrikke, den må være stabil.
Skal du ha en snare er ute av takt så må du bruke to trommer, en "ghostsnare".
Med stabil mener jeg at den må være forutsigbar slik at man kan holde seg fast i den.
Det blir en slags krykke til den fundamentale beaten, slik at hvis kicken forsvinner så er fortsatt noe som driver beaten stødig.

Lykke til!
Sist endret av Lyd-Same; 14. desember 2023 kl. 19:47.