Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3489
Hvor merkbart er latency? Om en dings skal kommunisere over wifi, hvor lav bør latency være for at det i praksis ikke er merkbart lag?

Dette er en dings å skal reagere på fysisk manipulasjon av objekter. Ved kablet kobling er det ikke merkbar latency. Alt skjer umiddelbart, eller umiddelbart er jo følelsen man får. Har jo ikke målt det.
Det kommer helt an på hva slags dings.

2 sekunder forsinkelse for at smarthuset skyller ned doen er null stress, 2 sekunder forsinkelse når du fjernstyre en drone er ganske stress.

Men WiFi i seg selv har god responstid for de fleste oppgaver.

Men helt generelt så er vel opp mot 150ms responstid innafor i de fleste tilfeller, men som sagt så avhenger det veldig av hva du skal gjøre.
Sist endret av random105675; 4. juli 2018 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har med et "instrument" å gjøre, og når instrumentet aktiveres må lyden fremstå like kontant som om den var kablet og ikke trådløs. Om latency er følbar er det fail. Da må jeg vurdere noe annet.
Sist endret av random67489; 4. juli 2018 kl. 15:40.
Da ville jeg sett litt på responstid på midi instrumenter for å sjekke hva som er normalen og hva som blir for mye forsinkelse.

Men 150ms er hvertfall merkbart når du ser på film, så uten noen kilder vil jeg påstå at du bør ligge under 100ms.
Spørs om du skal lytte til instrumentet på headset eller ha det forsterket i et rom. Er mange forskjellige variabler å ta hensyn til, men på gitar merker jeg først en irriterende latency ved rundt 15-20ms.
Har du satt opp dette på kabel nå? Da burde det være mulig å øke responstiden med vilje for å se hvor langt du kan strekke dette før det blir merkbart.

Responstid innad i ett WiFi nettverk avhenger også av klienter og router, forstyrrelser, pakketap, rekkevidde, kryptering, protokoll osv så jeg tror noen med mer teknisk innsikt i trådløs kommunikasjon kan svare deg bedre.