Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1254
Hei!
Etter 3 dager hjemme fra skole med mye kjedsomhet har jeg funnet ut at jeg har lyst til å begynne med akvaponi! Jeg så noe på tv om en kar som fikk hjelp til å realisere forretningsdrømmen sin med akvaponi.
Ok mine spørsmål er:
1)Hvilken type fisk som passer best. Fisken må kunne tåle liten plass, og den må være enkel vedlikeholdsmessig (ikke bytte vann hver time osv.)
2) hvilken type plante som passer best, jeg hadde sett for meg en plante som kan anvendes i verdagen. Noe spiselig som salat, krydder, frukt osv. Blomster har jeg null interesse av.
3) hvor jeg kan kjøpe utstyr. Det kan ikke ta mye plass da det bare skal stå på et lite bord. Jeg er relativt blakk så om det er billig hadde vært fint!
Tusen takk!
Dette er spennende!
Var selv del av en akvaponi lab når jeg var på utveksling i utlandet, og er noe jeg har store forhåpninger til. Jeg skal prøve å svare litt på spørsmålene dine.
1) Det kommer helt ann på tilbud og hvor mye plass du faktisk har. Planlegger du å ha dette på rommet ditt? i hagen? eller leie en stor tomt? et lite notat her er at det finnes veldig mye småfisk rundt omkring i Norges elver og vassdrag, slik at det kan fullt hende at du kan få kjøpt store mengder småfisk for en billig penge. Eksempler på norsk fisk du kan bruke er jo ørret og røye, veldig gode matfisker. Dette kan bety stor fortjeneste, siden dette er eksklusiv fisk (hvis du har planer om å drive business da)
2) Nesten hva som helst! salat som du nevner, og sikkert også tomat, agurk eller andre grønnsaker. Vanligste er salat.
3) Har ikke peiling! vet ikke hvordan norsk akvaponinæring ser ut, så spennende om noen vet mer om dette!


Gleder meg til å se hvordan prosjektet ditt utarter seg. Post gjerne fremgang på dette innlegget, er noe jeg selv kunne vurdert å begynne med!
Sist endret av Thrashcan; 13. desember 2017 kl. 22:44.
Lillemann
Trådstarter
18 3
Tusen takk trashcan!
Målet med eksperimentet er å se hvordan et økosystem fungerer, skal ikke bli ny forretning. Blir nok bare et lite system ned noe akvariumsfisk på gutterommet. Tror ørret bli vanskelig pga riktig temperatur, ph-verdi, luftgjennomstrøning osv... takk for hjelpen! Skal si hvordan det går

Takk for svar! Blir nok ikke store greiene men gøy å prøve seg. Vurderer og prøve akvariumsfisk da det passer best i en liten kasse på gutterommet. Jeg kommer til å skrive om fremgangen
Sist endret av Freak280404; 13. desember 2017 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig kult! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på dette selv med f.eks basilikum og koriander. Jeg har et 30x30x30 akvarium, men vet ikke helt om det er stort nok, evt hvordan jeg skal plassere planter..

Kommer til å følge med her ihvertfall og skal si ifra hvis jeg setter i gang også!