Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3541
Hei! Jeg skal kjøpe meg ny MacBook pro, og lurer i den anledning på om det er stor forskjell på en 15 tommer, med 16gb ram og i7 2,2ghz prosessor med 256gb ssd vs. en med 512gb? Er det verdt de ekstra tusenlappene? Skal drive med hovedsakelig grafiske oppgaver, og litt filmredigering.

Takk for all hjelp!
Sist endret av Master Yoda; 15. april 2017 kl. 14:03.
Forskjellen er jo at du får (ca.) 256 GB ekstra plass i den med en 512 GB SSD. Alt annet er likt. Dersom dette koster flere tusenlapper, hadde jeg gått for den med 256 GB, og oppgradert selv. I ditt tilfelle avhenger det selvsagt av om du, eller noen du kjenner, føler deg komfortabel med det. I så fall er prisforskjellen absolutt ikke verdt det (uten at du har opplyst om hvor mange ekstra tusenlapper det er snakk om).
Jeg har en kompis som kan skifte for meg hvis det skulle bli nødvendig, så hvis eneste forskjellen er lagringskapasiteten så går jeg nok for 256 ja. Takk for hjelpen! Mener det var snakk om 2-3000 kr.
Sist endret av Master Yoda; 15. april 2017 kl. 14:49.
Det går ikke an å oppgradere SSDen i de nyeste MacBook Pro-modellene, så om du tror du kan få bruk for 512 GB må du nok belage deg på å kjøpe det med en gang.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det går ikke an å oppgradere SSDen i de nyeste MacBook Pro-modellene, så om du tror du kan få bruk for 512 GB må du nok belage deg på å kjøpe det med en gang.
Vis hele sitatet...
Ah, dette var jeg ikke klar over. Jeg har hørt en del problematisk om seneste generasjon, så utelukket ubevisst at trådstarter snakket om denne. Dette var selvfølgelig uklokt. Beklager!
Verken RAM eller SSD kan oppgraderes på de nyeste MacBook Pro, så du MÅ passe på at du speccer maskinen høyt nok til at den skal kunne brukes i noen år framover. Dersom det på et senere tidspunkt viser seg at du trenger mer RAM og/eller SSD, så er du stuck, og eneste mulighet er å kjøpe en helt ny maskin med de nye spesifikasjonene du trenger.

Dette er etter min mening en fullstendig råtten og bedriten forreningsmodell fra Apple sin side - de tvinger folk til å betale blodpris for RAM og SSD (og du har ingen andre muligheter enn å kjøpe fra Apple), og de tvinger fram kjøp av ny maskin raskere enn ellers hos de som ikke kjøpte nok i utgangspunktet.
Jeg tenkte på å kjøpe modellen før den siste med touchbar. Og fant en artikkel om noe som het Aura fra OWC, en tredjepartsløsning, som var utviklet for å kunne bytte ut SSD'en i Macbook pro og MacBook air etter 2013.

Står om her: http://itavisen.no/2016/03/09/snart-...re-mac-en-din/
Sist endret av Master Yoda; 15. april 2017 kl. 16:45.
Har sett litt på de der selv, og en ting jeg fant ut etter å ha lest reviews er at originalene har ganske mye bedre ytelse enn OWC Aura. Det er ikke sikkert du merker noen forskjell, men det er verdt å vite hvertfall. I tillegg er prisen pluss moms og frakt ganske høy, så spørsmålet er da hvor mye det blir sammenliknet med 256 vs 512 GB fra der du planlegger å bestille selve MacBooken fra. Hvis differansen ikke er spesielt høy ville jeg klart foretrukket original SSD.
Sist endret av Nichotin; 15. april 2017 kl. 18:34.
Jeg kjøpte meg en MacBook Pro i 2012 og valgte 128gb SSD. Jeg sliter litt med plassmangel og skulle ønske jeg hadde kjøpt hakket større eller kanskje til og med 512gb. Skal du drive med videoredigering har du kanskje behov en del plass?
Jeg ville gått for 512gb.
Anbefaler deg å sjekke ut iCloud drive. Er ganske kjekt å ha om du trenger lagringsplass for en billig penge.
Du klarer deg fint med 256 GB, hvis du kjøper deg en ekstern harddisk i tillegg. Maskinen jeg bruker i mitt daglige virke har kun 256 GB, men er koblet til en ekstern harddisk på 2TB, hvor alt av prosjektfiler o.l. ligger lagret. Da har jeg plass til ulike programmer + opptil 100 GB på Creative Cloud + plass til overs på den interne harddisken.

Dog kan det hende at 256 GB blir det nye 128 GB om noen år, slik at du får Levels problem likevel.