Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1090
Jeg får intrykk av at det er mange som har et veldig lite nyansert syn på akkurat dette emnet.

De fleste sier som så at "Barn burde ikke arbeide, de burde gå på skole. Barnearbeid er umoralsk og jeg boikotter / nekter å kjøpe ting som er produsert ved hjelp av barnearbeid"

Javel, men hva er alternativet?

Skal disse barna bare sulte og dø da?

Det er ikke alle barn i verden som kan velge mellom å arbeide og å gå på skole. Det er faktisk tilfeller hvor barn må arbeide for å overleve.

Det er selvsagt varierende grader av barnearbeid. Du har jo det ekstreme hvor barn er bortimot slaver, og jobber i umenneskelige tilstander for nærmest ingen betaling.

Og så har du andre enden av spekteret, hvor barn kan jobbe noen timer om dagen, og fortsatt ha tid til skole.


Jeg skal ikke komme her og si at jeg vet alt om dette, derfor er jeg interessert i å høre hva dere mener om emnet.
Sist endret av Lonely Robot; 9. juni 2010 kl. 16:46.
Jeg mener at så lenge barna gjør dette frivillig så er det helt greit, men det er vell kanskje der problemet ligger?
Det er bedre att de får jobbe enn å havne på gata hvertfall.
Sist endret av Aaatcho; 9. juni 2010 kl. 16:52.
Veldig godt noen tar dette opp. Jeg har lenge irritert meg over dette. Jeg mener hele begrepet, "barnearbeid", har så mange negative assosiasjoner tilknyttet seg, at jeg konsekvent nekter å forholde meg til det. I stedet vil jeg heller snakke om barn i arbeid.

Først av alt; hva er et barn? Per def til bistandsorganisasjoner mfl: mennesker under 18 år. Det er en ganske håpløs definisjon å forholde seg til, når du er lutfattig og ingen mulighet til å ta utdannelse (eventuelt ingenting utover et statlig/NGO finansiert minimum). Hva er det meningen du skal gjøre da?

Videre vil jeg trekke frem at vi i Europa under den industrielle revolusjonen var helt AVHENGIG av BARN I ARBEID. Og hva var gale med det? Ingen verdens ting. Det var en primitiv form for yrkesrettet opplæring. Og den fungerte utmerket. Riktignok fordi det ikke var noe alternativ, men de fikk seg imidlertid et yrke. En profesjon.
Sitat av nikita Vis innlegg
Videre vil jeg trekke frem at vi i Europa under den industrielle revolusjonen var helt AVHENGIG av BARN I ARBEID. Og hva var gale med det? Ingen verdens ting. Det var en primitiv form for yrkesrettet opplæring. Og den fungerte utmerket. Riktignok fordi det ikke var noe alternativ, men de fikk seg imidlertid et yrke. En profesjon.
Vis hele sitatet...
Vel, si det til de som tok selvmord pågrunn av arbeidsforholdene. Eller døde i trange gruver og fabrikker der de arbeidet med giftige stoffer. De ble stort sett brukt som slaver. Haha yrkesrettet opplæring. Haha du skal ha for at du låter som en hard gamling som mener at løft av tonn med stein for barn er bra for moralen. De skulle vært takknemmelige.
Så er det jo også sånn at det finnes land uten skoler og barnehager, der mødrene må jobbe for å overleve, og gjerne tar med seg sine små og lar dem hjelpe til for å tjene noen ekstra "kroner". Er dette helt forkastelig?
Sist endret av shalabais; 9. juni 2010 kl. 22:49. Grunn: Tillegg.
Hvorvidt det er forkastelig at barn jobber istedet for å gå på skole skal ikke jeg si så mye om. Men det som er viktig å få frem i tråden, er hva som faktisk er fullstendig hårreisende.

At vi lever i en verden der barn faktisk ikke har noe valg og må jobbe for å ikke sulte ihjel er uholdbart. Det er rett og slett helt på trynet at kontrastene skal være så store som de er i dag. Her i Norge sitter vi på vår høye hest og klager over at vi får for lite penger for å gå på skole (noe som igjen er en helt annen diskusjon vi ikke bør gå inn på her), mens andre barn jobber dag ut og dag inn helt fra de er i fysisk stand - og likevel sulter de og lever et uverdig liv.

Jeg mener det er dette som er kjernen i diskusjonen, ikke hvorvidt vi bør kjøpe varer som er laget av barn.