Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3052
Hei!

Søkte på Psykologi (årsstudium) på førstevalg, noe jeg står som nummer 300-ish i venteliste på. Deretter søkte jeg på sosialantropologi (årsstudium), som jeg også står på venteliste på.

Men jeg har tilbud om studieplass i Bachelor i sosialantropologi. Er det mulig å studere ett av disse årene, og rett og slett bare ta det som et årsstudium, eller blir dette som å hoppe av utdanningen?
Er det andre muligheter/smutthull her, som å f.eks gå over til en annen utdanning etter det første året i bachelorutdanninga?

Er ganske stressa akkurat nå, da jeg må svare innen imorgen kveld, og jeg har et fly til utlandet imorgen, med pakking og styr.

Takk på forhånd for alle svar!
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Er det mulig å studere ett av disse årene, og rett og slett bare ta det som et årsstudium, eller blir dette som å hoppe av utdanningen?
Vis hele sitatet...
Dersom studiet er lagt opp slik at det etter ett år er eksamen tilsvarende 60 studiepoeng, vil du ved bestått eksamen ha 60 studiepoeng. Et årsstudium vil dog gjerne ha emner tilpasset det ene året, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med første året av en bachelorgrad. I sistnevnte tilfelle kan det være at man får en mindre "naturlig avslutning". Du risikerer også at ex.phil. er lagt til første året i en bachelorgrad (som ved UiO), og det er det kanskje ikke alle som tar årsstudium som ønsker å bruke tiden på.

Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Er det andre muligheter/smutthull her, som å f.eks gå over til en annen utdanning etter det første året i bachelorutdanninga?
Vis hele sitatet...
Du kan søke opptak til et annet studium, og søke om innpass dersom ett eller flere emner du har tatt er likt/like studieprogrammets, eventuelt vurderes til å være like nok. Det må du forhøre deg med det enkelte studieprogram om, dog godkjennes gjerne ex.phil. på tvers av utdanningsinstitusjonene.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Dersom studiet er lagt opp slik at det etter ett år er eksamen tilsvarende 60 studiepoeng, vil du ved bestått eksamen ha 60 studiepoeng. Et årsstudium vil dog gjerne ha emner tilpasset det ene året, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med første året av en bachelorgrad. I sistnevnte tilfelle kan det være at man får en mindre "naturlig avslutning". Du risikerer også at ex.phil. er lagt til første året i en bachelorgrad (som ved UiO), og det er det kanskje ikke alle som tar årsstudium som ønsker å bruke tiden på.


Du kan søke opptak til et annet studium, og søke om innpass dersom ett eller flere emner du har tatt er likt/like studieprogrammets, eventuelt vurderes til å være like nok. Det må du forhøre deg med det enkelte studieprogram om, dog godkjennes gjerne ex.phil. på tvers av utdanningsinstitusjonene.
Vis hele sitatet...
Ikke alle bachelorprogrammer har exphil ved første semester, da. Det pleier uansett å være ganske greit å bytte ut akkurat det kurset med noe annet siden veldig mange har det fra før av ulike årsaker. En annen mulighet er å bli enkeltemnestudent og ta de fagene du vil. Du risikerer å ikke få plass dersom emnet blir fullt, og jeg aner ikke hvor vanlig det er ved kursene du ønsker å ta. Men det er en hendig plan B å falle tilbake på.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Dersom studiet er lagt opp slik at det etter ett år er eksamen tilsvarende 60 studiepoeng, vil du ved bestått eksamen ha 60 studiepoeng. Et årsstudium vil dog gjerne ha emner tilpasset det ene året, mens det ikke nødvendigvis er tilfellet med første året av en bachelorgrad. I sistnevnte tilfelle kan det være at man får en mindre "naturlig avslutning". Du risikerer også at ex.phil. er lagt til første året i en bachelorgrad (som ved UiO), og det er det kanskje ikke alle som tar årsstudium som ønsker å bruke tiden på.


Du kan søke opptak til et annet studium, og søke om innpass dersom ett eller flere emner du har tatt er likt/like studieprogrammets, eventuelt vurderes til å være like nok. Det må du forhøre deg med det enkelte studieprogram om, dog godkjennes gjerne ex.phil. på tvers av utdanningsinstitusjonene.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for mange oppklarende svar!

Det ble så jeg takket ja til studieplass. Damen jeg snakket med på telefonen informerte litt angående det jeg har skrevet i denne tråden også. Så nå er alt i boks
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ikke alle bachelorprogrammer har exphil ved første semester, da.
Vis hele sitatet...
Vi er nok enige: Med "risikerer [...] første året" mente jeg dette. (Og, for ordens skyld, med "som ved UiO" mente jeg bachelor i sosialantropologi ved UiO.)