Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2711
Jeg har noen spørsmål vedrørende medisinsk cannabis.

Man behøver et dokument fra en norsk lege hvis man skal ha med medisin for mer enn 7 dager. Er det kun en lege som kan skrive det eller kan det skrives av en psykiater eller en psykolog?

Hva skal stå i det dokumentet? Og hvorfor skal man ha det?

I følge Schengen avtalen er det 30 dager ergo så har Norge laget en forskrift som overgår det reglementet som er i Schengen avtalen, er det lov?
Jeg trodde at hvis et land melder seg inn i fes EU eller liknende må de forholde seg til de regler som er hjemlet der i den eventuelle unionen?

Jeg vet at det har blitt tatt opp tidligere, men skal man gå på rødt? Noen sier ja, noen sier nei. Toll reglementet er litt vanskelig å forstå seg på. Det er tungvindt!
Rødt skal du kun gå på hvis du har varer for over 6000, da må de betales mva på.
Sitat av Miss H Vis innlegg
Er det kun en lege som kan skrive det eller kan det skrives av en psykiater eller en psykolog?
Vis hele sitatet...
For ordens skyld: En psykiater er en lege, og oppfyller følgelig eventuelle krav til at utsteder av erklæring må være lege.

Sitat av Miss H Vis innlegg
Hva skal stå i det dokumentet? Og hvorfor skal man ha det?
Vis hele sitatet...
Det vanligste innenfor Schengen-området er å bruke en Schengen-attest, som man kan få på apoteket. Skjemaet er standardisert, og inneholder pasientens personalia, kontaktinformasjonen til rekvirerende lege, informasjon rundt legemiddel og styrke, samt bekreftelse fra utstedende myndighet.

Ved utreise utenfor Schengen kreves legeerklæring etter narkotikaforskriften § 19 sjette ledd. Informasjonen som skal fremgå er i hovedtrekk den samme: Pasientens personalia, legemiddelets informasjon og styrke, samt attestering fra rekvirent.

Formålet er å identifisere rette eier av legemiddelet.

Sitat av Miss H Vis innlegg
I følge Schengen avtalen er det 30 dager ergo så har Norge laget en forskrift som overgår det reglementet som er i Schengen avtalen, er det lov?
Vis hele sitatet...
I Norge er hovedregelen at man kan medbringe en mengde legemidler med narkotika tilsvarende én måneds forbruk ut av landet, jf. forskriftens § 19 femte ledd.

Syvdagersregelen du viser til kommer kun til anvendelse ved innreise til Norge, der den reisende har folkeregistrert adresse i Norge(, legemidlene ikke er anskaffet i Norge eller det medisinske behovet ikke er dokumentert av en norsk lege) etter § 19 annet ledd. Konvensjonen om gjennomføring av Schengenavtalen er, meg bekjent, ikke til hinder for dette.

Sitat av Miss H Vis innlegg
Jeg trodde at hvis et land melder seg inn i fes EU eller liknende må de forholde seg til de regler som er hjemlet der i den eventuelle unionen?
Vis hele sitatet...
Det er et temmelig komplisert spørsmål, og svaret beror på den konkrete avtalen. Hva gjelder EU-/EØS-rettslige regler, må man skille mellom hvilke rettskilder det er snakk om (de grunnleggende traktater, sekundærlovgivning eller rettspraksis fra EU-domstolen/EFTA-domstolen). Noen (f.eks. forordninger) krever inkorporering i EØS-statene, enten ved henvisning eller ordrett gjentakelse, mens andre kilder ikke binder EØS-landene overhodet.

Sitat av Miss H Vis innlegg
Jeg vet at det har blitt tatt opp tidligere, men skal man gå på rødt? Noen sier ja, noen sier nei. Toll reglementet er litt vanskelig å forstå seg på. Det er tungvindt!
Vis hele sitatet...
Da det verken er melde- eller fremleggelsesplikt på lovlige mengder legemidler, kan du gå på grønt.
Sist endret av Pengui; 24. juni 2017 kl. 21:59.
Trådstarter
2 0
Sitat av Pengui Vis innlegg
For ordens skyld: En psykiater er en lege.


Jeg er klar over det


Det vanligste innenfor Schengen-området er å bruke en Schengen-attest, som man kan få på apoteket. Skjemaet er standardisert, og inneholder pasientens personalia, kontaktinformasjonen til rekvirerende lege, informasjon rundt legemiddel og styrke, samt bekreftelse fra utstedende myndighet.

Ved utreise utenfor Schengen kreves legeerklæring etter narkotikaforskriften § 19 sjette ledd. Informasjonen som skal fremgå er i hovedtrekk den samme: Pasientens personalia, legemiddelets informasjon og styrke, samt attestering fra rekvirent.

Formålet er å identifisere rette eier av legemiddelet.


I Norge er hovedregelen at man kan medbringe en mengde legemidler med narkotika tilsvarende én måneds forbruk ut av landet, jf. forskriftens § 19 femte ledd.

Syvdagersregelen du viser til kommer kun til anvendelse ved innreise til Norge, der den reisende har folkeregistrert adresse i Norge(, legemidlene ikke er anskaffet i Norge eller det medisinske behovet ikke er dokumentert av en norsk lege) etter § 19 annet ledd. Konvensjonen om gjennomføring av Schengenavtalen er, meg bekjent, ikke til hinder for dette.

Hvorfor er det slik? Det er utrolig tungvindt for personer som må reise utenlands en gang i uken for å hente sin medisin?


Det er et temmelig komplisert spørsmål, og svaret beror på den konkrete avtalen. Hva gjelder EU-/EØS-rettslige regler, må man skille mellom hvilke rettskilder det er snakk om (de grunnleggende traktater, sekundærlovgivning eller rettspraksis fra EU-domstolen/EFTA-domstolen). Noen (f.eks. forordninger) krever inkorporering i EØS-statene, enten ved henvisning eller ordrett gjentakelse, mens andre kilder ikke binder EØS-landene overhodet.


Da det verken er melde- eller fremleggelsesplikt på lovlige mengder legemidler, kan du gå på grønt.

Da mener du at man kan gå på grønt med medisinsk cannabis så lenge man er under Toll grensen for innførsel som på 6000 kroner? Jeg trodde det var et legemiddel som inneholdt narkotika og at man da må gå på rødt uansett.
Vis hele sitatet...
Er det ingen som pleier å hente medisinsk cannabis selv som kan svare på dette?
1. Det er slik fordi medisinen som praktiseres i Norge styres av norsk politikk. Det må følgelig være norske leger som skal behandle norske pasienter i Norge. (Dette er også årsaken til unntaket: Dersom man har erklæring fra en norsk lege, kan man ved innreise medbringe inntil én måneds forbruk. Legg imidlertid merke til at denne legen må være en sykehusspesialist.)

2. Nei, jeg sier at man kan gå på grønt dersom legemidlene (og deres mengder) er lovlige å medbringe ved innreise. Hvorvidt de er lovlige, avhenger jo av det jeg har svart deg på tidligere – ikke av noen 6000-kronersgrense. Er du i tvil om lovligheten, må du gå på rødt.