Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6382
Anonym bruker
"Hoppende Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Vet dere noe om smartelefoner avgir helsefarlig stråling ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.
Vet dere noe om smartelefoner avgir helsefarlig stråling ?
Vis hele sitatet...
Etter all sannsynlighet ikke.
Det er jo mye snakk om at skjermen stråler ut stråling som er skadelig for deg , samt med 3g,4g (mobildata), osv.. Men dette er mindre kjent.
http://radiationprotectionservices.c...d-smartphones/

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j...96950972677935
ser ganske legit ut, men usikker på kildene (:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SumFuk Vis innlegg
Det er jo mye snakk om at skjermen stråler ut stråling som er skadelig for deg , samt med 3g,4g (mobildata), osv.. Men dette er mindre kjent.
http://radiationprotectionservices.c...d-smartphones/
Vis hele sitatet...
Du lenker til ei side som sel "beskyttelsesutstyr" og kjem med mengder mumbo-jumbo. Kva type stråling? Synleg lys? Sola sender ut langt farlegere stråling.

Kort sagt er det ingen grunn til å ta ei slik side alvorleg. Elementær kjeldekritikk tilseier at det ikkje er kredibel kjelde.
El-overfølsomhet må være en av vår tids best dementerte konspirasjonsteorier. Virkelig. Dette hører hjemme i samme gate som kvistgang, astrologi og chemtrails, så jeg gidder ikke engang begynne å argumentere mot tullballet før det fremmes noen litt mer håndfaste spørsmål. Det finnes intet hold i påstandene til de el-overfølsomme, de er heller ikke villige til å la seg teste, eller for den saks skyld foreslå et eksperiment hvorved testing overhode er mulig. I tillegg druker de gjerne debattene i misforståelser og surr: Det er ikke uvanlig at noen som ikke forstår forskjellen mellom feltstyrke og frekvens avskriver 'moderne vitenskap' som en verdensomspennende sammensvergelse for å undergrave folkets helse for... et eller annet dunkelt formål de ikke er helt sikre på hva er.

Så nei. Telefonen din er ikke farlig for helsa di med mindre du bruker den til å spille candy crush i trafikken eller spiser den.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. juni 2017 kl. 22:26.
Sitat av SumFuk Vis innlegg
Det er jo mye snakk om at skjermen stråler ut stråling som er skadelig for deg , samt med 3g,4g (mobildata), osv.. Men dette er mindre kjent.
http://radiationprotectionservices.c...d-smartphones/

https://www.google.no/url?sa=i&rct=j...96950972677935
ser ganske legit ut, men usikker på kildene (:
Vis hele sitatet...
Første artikkel finner jeg ikke kilder på, og siste artikkel handler strengt tatt kun om varmeutvikling. Å slutte fra varme til "can cause negative health effects", legger mye ansvar på ordet "can".

For å utdype min første post (som jeg fremdeles mener gir den enkleste oppsummeringen i én kort setning): Spørsmålet om stråling fra mobiltelefoner dukker særlig opp i forbindelse med kreft, og da gjerne hjernekreft. IARC klassifiserte i 2013 "radiofrequency electromagnetic fields" som tilhørende gruppe 2B: "Possibly carcinogenic to humans". Dette innebærer at det finnes "limited evidence of carcinogenicity in humans" og "less than sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals", eventuelt "inadequate evidence" hos mennesker og "sufficient evidence" hos forsøksdyr.

Det finnes utallige studier[1,2] som har sett på sammenhengen mellom mobiltelefoner og hjernesvulst – noen gir uttrykk for en mulig korrelasjon. Imidlertid finnes ingen konklusive studier: Studier som forsøker å kartlegge insidensrater for gliom (hjernekrefttype) med hensyn til tid og mobilbrukprevalens støtter ingen kausal forbindelse – heller ikke når det tas hensyn til latenstid for utvikling av hjernesvulst[3,4]. Det er heller ikke biomedisinsk kurant å forklare en årsakssammenheng mellom ikke-ioniserende stråling og kreft.

Jeg holder dermed fast ved mitt opprinnelige utsagn som det beste enkle og korte svaret.

[1]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=19826127
[2]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=21853424
[3]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=22403263
[4]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=22249239
Se denne, det går i bunn og grunn på ikke-ioniserende og ioniserende stråling, ikke-ioniserende stråling er det som kommer fra mobilen, det er fysisk umulig for den type strålingen å ødelegge atomer eller endre struktur på hva enn.
Selv om stråling ikke er ioniserende, eller radioaktiv så kan den fortsatt være farlig. Legg et egg i mikroen å kjør på. Det er snakk om elektromagnetisk stråling, så selv om selve cellestrukturen ikke endrer seg, vil det kunne påføre skader som fører videre til kreft.

Når det kommer til telefoner finnes det en del info hos kreftforeningen.

Et eksempel på hvordan elektromagnetisk stråling påvirker kroppen, lærte man seg under Kvikk-saken. Der var en av teoriene nettopp stråling elektromagnetiske felt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Selv om stråling ikke er ioniserende, eller radioaktiv så kan den fortsatt være farlig. Legg et egg i mikroen å kjør på. Det er snakk om elektromagnetisk stråling, så selv om selve cellestrukturen ikke endrer seg, vil det kunne påføre skader som fører videre til kreft.
Vis hele sitatet...
Skadevirkninga du ser på egget er på grunn av varme. Kokande vatn og skader egget. At 800W RF er skadeleg er ukontroversielt - enkelt og greit fordi 800W varmeeffekt er farleg. Det er ikkje overførbart til at 0.5W er farleg.

Ein analogi er at det går fint å føre fingrane gjennom flammen på eit stearinlys utan skade. Det går imidlertid ikkje an å halde handa i ro foran ein acetylenflamme uten skade.

Du kan faktisk ikkje utlede ein forbanna drit av ein så generell analogi. Den er verdilaus.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Skadevirkninga du ser på egget er på grunn av varme. Kokande vatn og skader egget. At 800W RF er skadeleg er ukontroversielt - enkelt og greit fordi 800W varmeeffekt er farleg. Det er ikkje overførbart til at 0.5W er farleg.

Ein analogi er at det går fint å føre fingrane gjennom flammen på eit stearinlys utan skade. Det går imidlertid ikkje an å halde handa i ro foran ein acetylenflamme uten skade.

Du kan faktisk ikkje utlede ein forbanna drit av ein så generell analogi. Den er verdilaus.
Vis hele sitatet...
Dette var mere tenkt som en kommentar til innlegget over, der det ble nevt ioniserende stråling. Og at elektromagnetisk stråling kan være like farlig, om ikke farligere da man som oftest kan ha mer energi på mindre område og uten at man er klar over det.

At 0.5W så nære hodet/andre organ er farlig er det usikkerhet om, da det er mange teorier og meninger. Dette blir stadig diskutert i fagskrifter. Men.. Her er det greit å være føre var, og kanskje begrense tidsomfanget man blir utsatt. Det er iallefall hva legestanden oppfordrer til.

Nå har jeg ikke noe dypgående kunnskap om elektromagnetisk stråling, da jeg kun jobber med radioaktiv stråling. Men regner med at de samme forhåndsreglene fungerer der. Begrens dosen og tiden man er utsatt for dosen, så synker sannsynligheter for problem drastisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Dette var mere tenkt som en kommentar til innlegget over, der det ble nevt ioniserende stråling. Og at elektromagnetisk stråling kan være like farlig, om ikke farligere da man som oftest kan ha mer energi på mindre område og uten at man er klar over det.
Vis hele sitatet...
Ioniserande stråling er alltid farligare enn ikkje-ioniserande stråling. Den einaste sannsynlege skadeverkninga av ikkje-ioniserande stråling er varme. Av ioniserande stråling er det mange plausible former for skade - og poenget med ioniserande stråling er at den har nok energi til å... ionisere. Den er ikkje meir merkbar enn ikkje-ioniserande stråling.

Forøvrig er jo UV, røntgen og gamma-stråling definitivt både ioniserande og elektromagnetisk stråling.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
At 0.5W så nære hodet/andre organ er farlig er det usikkerhet om, da det er mange teorier og meninger. Dette blir stadig diskutert i fagskrifter.
Vis hele sitatet...
Er det spesielt mykje diskusjon rundt det i fagtidsskrift? Mobiltelefoner har tatt av eksponensielt dei siste 30 åra. Om det var farleg burde vi sjå solid utslag i statistikken etterkvart. Og gamle mobiltelefoner avgir langt større effekt enn nyere telefoner.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Men regner med at de samme forhåndsreglene fungerer der.
Vis hele sitatet...
Ioniserande stråling har ei veldig konkret skadevirkning: det kan irreversibelt skade celler i kroppen, inkludert arvemateriale. Ingen har observert at RF kan føre til samme type skader, meg bekjent.
Sist endret av vidarlo; 9. juni 2017 kl. 07:22.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Dette var mere tenkt som en kommentar til innlegget over, der det ble nevt ioniserende stråling. Og at elektromagnetisk stråling kan være like farlig, om ikke farligere da man som oftest kan ha mer energi på mindre område og uten at man er klar over det.

At 0.5W så nære hodet/andre organ er farlig er det usikkerhet om, da det er mange teorier og meninger. Dette blir stadig diskutert i fagskrifter. Men.. Her er det greit å være føre var, og kanskje begrense tidsomfanget man blir utsatt. Det er iallefall hva legestanden oppfordrer til.

Nå har jeg ikke noe dypgående kunnskap om elektromagnetisk stråling, da jeg kun jobber med radioaktiv stråling. Men regner med at de samme forhåndsreglene fungerer der. Begrens dosen og tiden man er utsatt for dosen, så synker sannsynligheter for problem drastisk.
Vis hele sitatet...
Man ville nesten forvente at en som jobber med radioaktive kilder vet at gammastråling er en type EM-stråling. Og at en virkelig hissig radioemitter på størrelse med en ert fort kan gi deg dødelig stråledose i løpet av sekunder, noe som er langt mer enn den kraftigste radiosender vi har i landet kan skilte med.

Hva slags kilder er det egentlig du jobber med i det daglige?
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Det er iallefall hva legestanden oppfordrer til.
Vis hele sitatet...
Du har fått gode svar på resten av posten din over her, men jeg vil bare minne om at "legestanden" ikke er én entitet med én mening. (Jeg vet for eksempel at Eirik Helseth, professor i nevrokirurgi, som blant annet underviser i ondartede hjernesvulster, ikke inntar et slikt standpunkt om eksponeringsbegrensning som du hevder. Han er neppe den eneste legen.)
Alt er farlig i lengden
Vil nok tro at det med strålefare og telefoner har blitt testet gang på gang på gang ettersom årene har gått og det har blitt utviklet bedre og bedre telefoner som bruker kraftigere og kraftigere innmat.
Strålefaren var nok en helt annen for feks 10 år siden enn hva den er nå (uten at jeg vet dette helt sikkert virker det som en riktig antagelse å ta)
Skrev i utgangspunktet en A4 med teks med mine meninger. Er ingen lege, men har jobbet med ioniserende stråling de siste 10+ årene. Kildene jeg jobber med er hovedsaklig bestrålt naturlig uran og medfølgende isotoper. Så jeg er meget klar over den potensielle skaden. Tror nok du må opp i noe mer enn en ert og for å komme ned på sekund nivå. Men føler det sporer av igjen. Jeg la inn noe kursmatriale i enn annen tråd for en stund siden. Kan ev fortsette diskusjonen der.

Men alt koker ned til hvilken risiko man ønsker. Så som svar til TS. Hadde det ikke vært noen risiko hadde aldri Apple hatt et RF regnskap på siden sin, der de oppfordrer til å minimere stråletiden. Dette er for å gardere seg for skader som eventuelt skulle kunne oppstå.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Men alt koker ned til hvilken risiko man ønsker. Så som svar til TS. Hadde det ikke vært noen risiko hadde aldri Apple hatt et RF regnskap på siden sin, der de oppfordrer til å minimere stråletiden. Dette er for å gardere seg for skader som eventuelt skulle kunne oppstå.
Vis hele sitatet...
Folk som tror at strålingen har noe å si vil jo tenke at Apple er bevisst på dette og har det i tankene når de lager telefoner, og derfor tenker folk at iphone er sikrere strålemessig, nettopp fordi Apple virker å bry seg med dette.

Dette har Apple bevisst i tankene for å øke populariteten sin og for å virke "greiere" og folk tar det som god kundekundeomsorg. Verdien det gir at folk tenker dette er større enn det de kunne tjent på den tiden folk heller tar en "strålepause".

Sånn som du sier til små kids at du skal sjekke i skapet etter monstere. Selv om du vet det aldri var noen fare øker det populariteten din.
Sist endret av Pygoscelis; 8. juni 2017 kl. 23:20.
Nå tok jeg Apple bare som et eksempel her. Regner med at alle som produserer telefoner har de samme testene og papirene. Nettopp for å kunne være på den sikre siden om man finner ut at dette kan medføre en helserisiko. Alle er vel redde for å bli stemt. (selv om apple burde være vane med det)

Samsung sin tekst
Sist endret av optimus111; 8. juni 2017 kl. 23:25.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Skrev i utgangspunktet en A4 med teks med mine meninger.
Vis hele sitatet...
Tja, du viste til "legestandens" meninger. Disse er:
a) ikke representative for "legestanden".
b) temmelig irrelevante, når blant annet jeg tidligere i tråden har oppsummert evidensen.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Tja, du viste til "legestandens" meninger. Disse er:
a) ikke representative for "legestanden".
b) temmelig irrelevante, når blant annet jeg tidligere i tråden har oppsummert evidensen.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med at du vet bedre og mer enn WHO, som sier at med dagens forskning ser man ikke noe skader, men at man ikke vet nok til å utelukke eventuelle langtids skader. I følge artikkelen foreligger det 15 års forskning, og resultatene er ikke entydige, og de er fortsatt ikke sikkre på langtidsbruken.

Så derfor kan de ikke si at det er problemfritt, men om man følger rettningslinjer så minimerer man sjangsen for eventuelle problemer i fremtiden.

Vil vel si at WHO representerer legestanden i dette spørsmålet.

Pengui: Så det første svaret ditt, og det er jo i stort sett det samme som jeg sier. Mest sannsynlig ikke, men.... Man vet ikke sikkert.
Sist endret av optimus111; 8. juni 2017 kl. 23:56.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Da regner jeg med at du vet bedre og mer enn WHO, som sier at med dagens forskning ser man ikke noe skader, men at man ikke vet nok til å utelukke eventuelle langtids skader. I følge artikkelen foreligger det 15 års forskning, og resultatene er ikke entydige, og de er fortsatt ikke sikkre på langtidsbruken.
Vis hele sitatet...
Når har jeg påstått noe annet? Leste du i det hele tatt posten min? Jeg har verken hevdet at dagens forskning viser skader, eller at man med "sikkerhet" kan utelukke skader. Jeg viser for øvrig nøyaktig til IARCs klassifikasjon, som er en del av WHO, og som artikkelen du linker til legger til grunn.

Edit: Ser nå at du har redigert posten din etter å ha lest min post. Jeg påstår som sagt ikke "med sikkerhet" at denne strålingen ikke er farlig, men var uenig med deg i at "legestanden" oppfordrer til å være føre var – som bare kan skje gjennom eksponeringsbegrensning, jf. kommentaren min under.

Sitat av optimus111 Vis innlegg
Vil vel si at WHO representerer legestanden i dette spørsmålet.
Vis hele sitatet...
WHO er ikke nødvendigvis representative for (norske) legers meninger – som innad også varierer temmelig mye. Igjen, hva leger mener er i utgangspunktet irrelevant når det som diskuteres er evidensen. For å være "føre var", som du mener legestanden gir råd om, må man eksponeringsbegrense. Jeg tror det er flere leger som ikke rådgir pasientene sine om å minske mobiltelefonbruken (på grunn av strålingsfare) enn det er leger som gjør det. Men da du aktivt pålegger leger en mening, får du ha bevisføringsbyrden for det motsatte. Mener du derimot at WHO oppfordrer til noe, får du skrive det, i stedet for å skrive "Her er det greit å være føre var, og kanskje begrense tidsomfanget man blir utsatt. Det er iallefall hva legestanden oppfordrer til."
Sist endret av Pengui; 9. juni 2017 kl. 00:08.
Fikk ikke med meg ditt første innlegget. Så var litt surrete der, beklager.

Forøvrig en artikkel fra folkehelseinstituttet, med statens strålevern sine innspill. Interessant lesning.: https://www.fhi.no/nettpub/mihe/stra...ere-mobiltele/

Men nok for i dag. Skal kjøre til Køben om 6 timer..
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Forøvrig en artikkel fra folkehelseinstituttet, med statens strålevern sine innspill. Interessant lesning.: https://www.fhi.no/nettpub/mihe/stra...ere-mobiltele/
Vis hele sitatet...
Ser man på formuleringene som er brukt av Folkehelseinstituttet i oppsummeringen, sier det en god del om hvilke situasjoner artikkelen er ment å uttale seg om (med mine uthevinger):

- "Basestasjoner plassert i skolegårder har i den senere tid skapt mye bekymring, og man kan av den grunn søke å unngå slik plassering."

- "De som opplever plager som de mener kan knyttes til bruk av mobiltelefon, anbefales å benytte handsfree-varianter."

Artikkelen kommer for øvrig ikke frem til noe annet som jeg ikke har vist til tidligere (mine uthevinger): "Likevel stilles spørsmålet om eksponering som ikke medfører helseskadelig oppvarming kan påvirke oss på andre måter. Det er ikke dokumentert at eksponering for radiofrekvente felt medfører noen økt risiko for kreft. Noen resultater fra forsøk med så svake felt at eksponeringen ikke fører til temperaturøkning i vevet kan tolkes som tegn på såkalt ikke-termiske effekter (se foran, B.9.6.3. Helseeffekter). Resultatene er imidlertid ikke konsistente, og de gir ikke grunnlag for å revidere regelverket eller for å anbefale restriksjoner." Man krever altså konsistente bevis for ufarlighet før man reviderer regelverket.

Som sagt, jeg er ikke uenig med det du linker til. Jeg reagerte kun på din bruk av ordet "legestanden", og at du senere satte likhetstegn mellom WHO og "legestandens" meninger. Det er, etter min mening, uklokt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Men alt koker ned til hvilken risiko man ønsker. Så som svar til TS. Hadde det ikke vært noen risiko hadde aldri Apple hatt et RF regnskap på siden sin, der de oppfordrer til å minimere stråletiden. Dette er for å gardere seg for skader som eventuelt skulle kunne oppstå.
Vis hele sitatet...
Fullstendig galt. Apple har ting enten fordi kunder etterspør det, fordi myndigheter krever det, eller for å unngå framtidige søksmål. Her er det gjerne ei blanding av alle tre. Legg merke til at det ligg under legal.
IT-Konsulent
Heller bensin på bålet: http://www.seher.no/kjendis/kjendisa...kreft/64664459

men fra spøk til revolver, det er farligere å sole seg 30 min i sterk sol enn å ha mobilen i lommen i 24 timer.
Sist endret av Grossie; 9. juni 2017 kl. 12:58. Grunn: glemte å legge ved link
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grossie Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og? Ein person er ikkje eit relevant datagrunnlag.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Er ingen lege, men har jobbet med ioniserende stråling de siste 10+ årene. Kildene jeg jobber med er hovedsaklig bestrålt naturlig uran og medfølgende isotoper. Så jeg er meget klar over den potensielle skaden. Tror nok du må opp i noe mer enn en ert og for å komme ned på sekund nivå. Men føler det sporer av igjen.
Vis hele sitatet...
Du tror.

Problemet er at radioaktivitet er komplisert, og at stoffenes konsentrasjoner og halveringstider kan variere med mange størrelsesordner, noe som kan gi radikalt forskjellige scenarier. Det som er gyldig i din arbeidshverdag er ikke nødvendigvis gyldig hos andre. Du sier du jobber med transuraner og påfølkgende datternuklider. Da snakker vi om halveringstider fra noen dager og opp til mange hundre tusen år. Da skal du ha ganske store mengder på samme sted før du får stråledoser av betydning, det er jeg helt enig i. Men hva med det som skjer inni reaktoren da? Desintegrasjonskjedene til fisjonsproduktene kan være temmelig spenstige saker! Så spenstig at i tar steget over i en helt annen verden hva strålevern angår, og det vet du godt.

Så, la meg bevise at du kan lage en radioemitter på størrelse med en ert som gir en dødelig stråledose i løpet av sekunder. Vi kan for eksempel ta utgangspunkt en veldig velkjent og mye brukt isotop fra sykehusene: 18F. Her er ingen kompliserte desintegrasjonskjeder å forholde seg til; den henfaller til 18O hovedsaklig ved å emittere et positron på 0.6MeV som igjen gir to gammakvant på 0.511MeV ved anihilasjon (i tillegg har vi omlag 3% EC ved 1.6MeV, men la oss holde det enkelt). Det er hverken særlig kort halveringstid eller spesielt kraftig stråling til betaemmisjon å være. La oss binde det radioaktive fluoridet til lithium. Saltet LiF har en tetthet på 2.64g/cm^3. Med 18F får vi en molar masse på 24.9g/mol, noe som igjen gir oss ca. 0.1mol fluoridioner per kubikkcentimeter. La oss for enkelhetens skyld si at erta vår har et volum på en kvart kubikkcentimeter, så har vi et førtiendedels mol 18F å forholde oss til. Aktiviteten til denne kilden blir da halvannen exabequerel. Jeg skal ærlig innrømme at dette er slike tall som jeg har problemer med å oversette til medisinsk relevans, men jeg tror vi kan enes om at dette er i FUCK NO!-territoriet? Til sammenligning kan jeg nevne at en vanlig produksjonssyklotron klarer neppe å levere mer enn 150-250GBq per target før du når metningspunktet, så det å faktisk lage til en slik er ville bli en utfordring, men mulig. Dagsproduksjonen tiltenkt et gjennomsnittelig norsk PET-senter er imidlertid mer enn nok til å være farlig, og på saltform som over snakker vi da om en førti-femti nanogram. Det er ikke de helt store mengdene, men det er altså mer enn nok til at man bør utvise forsiktighet. For de som jobber med isotoper som veldig kort halveringstid - sekunder og ned - så er også nanogram ofte utenkelig store mengder. Det eneste verneutstyret du derimot trenger for å flytte en klump utarma uran på tredve kilo er vel egentlig vernesko; aktiviteten er nesten ubetydelig.

Dette er kanskje lkett å betrakte som en avsporing. Men jeg anser det likevel som relevant. Du påberoper deg en ekspertise fordi du jobber med radioaktivitet, men også du går tydeligvis i surr når du må forholde deg til flere tall av ulike størrelsesordner. Det er imidlertid hele cruxet ved el-overfølsomhet. Både når det kommer til feltstyrker og energi og alt det der, men også når vi ser på statistikken. Du henger deg for eksempel opp i vagheter som at hvorvidt det eksisterer en statistisk signifikant økning i kreftfaren eller ei ikke er utvetydig tilbakevist. Men det er for alle praktiske formål nitpicking over ubetydelige detaljer. Igjen, la oss ta et enkelt eksempel med fine og rudne tall. Anta at det eksisterer en kreftform som rammer en person av to hundre tusen årlig. Anta videre at du utfører handlinger som dobler sjansene dine for å få denne kreftformen. Vel, da er sjansen din én til hundre tusen, da. Statistisk signifikant, ja. Av betydning for hvorvidt du bør endre adferdsmønster eller ikke? Ikke i min bok, i alle fall. Så, hvis vi tar utgangspunkt i absolutt worst case fra de overnevnte studiene, hva snakker vi om da? Ti ekstra mennesker i året? Mindre?
vidarlo: Brukte bare siden for å bekrefte at jeg ikke sto å jossa masse bullshit... men over lengre tid er det jo skadelig, dette gjelder jo mesteparten av ja.. alt, men uansett som du sa solen er mye mer skadelig, det er jo forsåvidt sant. men han spurte jo om stråling fra mobile enheter. (:

Kom bare med ett kjapt svar så orket ikke å lete etter noen solide kilder
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SumFuk Vis innlegg
vidarlo: Brukte bare siden for å bekrefte at jeg ikke sto å jossa masse bullshit...
Vis hele sitatet...
Det vert ikkje mindre bullshit av at andre skriv det samme som deg.
Sitat av SumFuk Vis innlegg
men over lengre tid er det jo skadelig, dette gjelder jo mesteparten av ja.. alt, men uansett som du sa solen er mye mer skadelig, det er jo forsåvidt sant. men han spurte jo om stråling fra mobile enheter. (:
Vis hele sitatet...
Nei, alt er ikkje skadeleg. Det er mykje som ikkje er det i alminnelege doser.
Nei, men det er jo ikke bullshit.. mobilskjermer sender jo ut stråling, kanskje ikke mye men det gjør det. At det er skadelig for deg er kanskje litt bs.

Jeg pratet om ikke-alminnelige doser :P
Sist endret av SumFuk; 10. juni 2017 kl. 11:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SumFuk Vis innlegg
Nei, men det er jo ikke bullshit.. mobilskjermer sender jo ut stråling, kanskje ikke mye men det gjør det. At det er skadelig for deg er kanskje litt bs.
Vis hele sitatet...
Ja, mobilskjermer sender ut lys, som er elektromagnetisk stråling. Dei sender antakeleg ut eit titalls milliwatt.

Sola sender 1kW/m^2 med elektromagnetisk stråling. Og delar av den elektromagnetiske strålinga er ioniserande - i motsetning til mobilskjermen, der det ikkje finst ioniserande EM.

Det du kjem med er god, klassisk FUD.