Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3861
Hei!

For et år siden oppsøkte jeg og prøvde LSD for første gang. Jeg digga det, og har tura 15-20 ganger siden da. Jeg legger ikke mye dype tanker i det, men det hender jeg får noen gode lærdommer av å reflektere på turer jeg har hatt tidligere. Jeg bruker det rett og slett fordi det er gøy og gir meg ro i sjela. Jeg viser LSD lite respekt.

Oppsøkte en badtrip med vilje en gang, fordi jeg følte at jeg måtte "sette meg selv på plass". 9 tura karer i en rotete blokkleilighet i Oslo, hvor jeg aldri hadde tura med halvparten av dem før. Endte med at jeg løp rundt å spøy og grein. Trodde jeg hadde blitt narkoman og hadde tatt overdose på alt mulig rart (Bruker bare cannabis og psykadelika til vanlig). Var helt overbevist om at livet mitt bare var dritt. Døde 4-5 ganger og opplevde hva som skjer etter døden. Det tok meg 3-4 dager å komme meg etter badtripen, og etter det har jeg bare peisa på med helgeturing som vanlig.

Når jeg ikke er påvirka har jeg en sterk psyke, som gir inntrykk for at den aldri vil knekke. Har veldig god kontroll over humøret og følelsene mine, og nyter livet uansett hvordan omstendighetene er. Har bedt venner og kjæreste om å si ifra hvis jeg forandrer meg i negative baner, men ingen ser noen negative forandringer etter at jeg begynte å utforske LSD. Tvert imot, så føler jeg at jeg får en indre ro, som bare gløder mer og mer med tiden.

Uansett hvor mye jeg leser om at man må være forsiktig, så tror jeg ikke på at det vil skje noe negativt med meg. Jeg trenger eksempler og skrekkhistorier. Er det noen som kan fortelle meg om folk som har tatt for mye syre, hvor det har gått dårlig med psyken dems? Hvordan så det ut fra utsiden? Hvorfor tok de LSD og hvor ofte tok de det? Hvordan var de før de begynte å ta LSD?

Setter pris på alle svar og evt. diskusjon om temaet!
Hva er du ute etter? Er det ikke en selvfølge at det ikke er spesielt smart å knaske syrelapper hver helg?

Det at du ikke tror at noe galt kan skje med deg er en form for arroganse som kan koste deg dyrt i framtiden. God psykisk helse er mye verdt.
Lsd kan man etterhvert styre med litt erfaring, slik at badtrips kan unngåes. Lsd gir heller ikke uten videre innsikt, med mindre man styrer trippen i den retning, eller er naturlig mer filosofisk og åndelig anlagt. Lsd har ikke noen iboende "lærer" el.l som guider en eller gir en smekk på lanken slik som de fleste plantepsykedelika kan gjlre. Personlig tar jeg aldri større doser LSD (holder mef under 200ug) netopp av disse grunner. Men smak og behag.

Faren med å bare trippe for gøy, er at man likevel åpner opp for underbevisste strømninger under påvirkning. Pg ettervirkninger kommer gjerne senere. Kjenner et par som trippet ofte og mye på LSD over tid, og dette ender som regel opp med å skjære seg før eller siden, ettefulgt av langvarig depresjon. Du burde derfor roe ned på turinga hvis du ønsker å unngå dettw.

En annen fallgruve er type konspirasjonstankegang. Eller ovedreven "energi" eller new age fokus. Men ser foreløpog ut til at du ikke er i faresonen.

Ellers har jeg ingen skrekkhistorier å komme med. Og d finnes sikkert dem som tripper hver helg og likevel klarer seg fint. Så du kan enten krysse fingrene for at du er en av disse, eller ta dine forholdsregler og røe ned på hyppigheten

Lsd kan man etterhvert styre med litt erfaring, slik at badtrips kan unngåes. Lsd gir heller ikke uten videre innsikt, med mindre man styrer trippen i den retning, eller er naturlig mer filosofisk og åndelig anlagt. Lsd har ikke noen iboende "lærer" el.l som guider en eller gir en smekk på lanken slik som de fleste plantepsykedelika kan gjlre. Personlig tar jeg aldri større doser LSD (holder mef under 200ug) netopp av disse grunner. Men smak og behag.

Faren med å bare trippe for gøy, er at man likevel åpner opp for underbevisste strømninger under påvirkning. Pg ettervirkninger kommer gjerne senere. Kjenner et par som trippet ofte og mye på LSD over tid, og dette ender som regel opp med å skjære seg før eller siden, ettefulgt av langvarig depresjon. Du burde derfor roe ned på turinga hvis du ønsker å unngå dettw.

En annen fallgruve er type konspirasjonstankegang. Eller ovedreven "energi" eller new age fokus. Men ser foreløpog ut til at du ikke er i faresonen.

Ellers har jeg ingen skrekkhistorier å komme med. Og d finnes sikkert dem som tripper hver helg og likevel klarer seg fint. Så du kan enten krysse fingrene for at du er en av disse, eller ta dine forholdsregler og røe ned på hyppigheten
Sist endret av Bearass; 18. november 2016 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Hva er du ute etter? Er det ikke en selvfølge at det ikke er spesielt smart å knaske syrelapper hver helg?
Vis hele sitatet...
Jeg er ute etter å vite hvordan evt. problemer vil utarte seg, for å kunne fange det opp hvis det skjer med meg.

Nei det er ikke en selvfølge for meg, da jeg har utforsket hvordan stoffet påvirker meg over et års tid. Alikevel ser jeg ikke på et år som langvarig bruk, og lurer egentlig på hva som kan skje om jeg holder på slik i flere år fremover.

Med helgeturing mener jeg ikke hver helg, men skogsturing på lørdagsmorgener har blitt brukt som en helgeaktivitet.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Faren med å bare trippe for gøy, er at man likevel åpner opp for underbevisste strømninger under påvirkning. Pg ettervirkninger kommer gjerne senere. Kjenner et par som trippet ofte og mye på LSD over tid, og dette ender som regel opp med å skjære seg før eller siden, ettefulgt av langvarig depresjon. Du burde derfor roe ned på turinga hvis du ønsker å unngå dettw.

En annen fallgruve er type konspirasjonstankegang. Eller ovedreven "energi" eller new age fokus. Men ser foreløpog ut til at du ikke er i faresonen.
Vis hele sitatet...
Er ikke interessert i å bli deprimert, så det er en god grunn til å bruke stoffet varsomt. I de tilfellene du har sett, tripet de også bare for gøy? Og vet du om depresjonen kom smygene, eller var det den ene tripen som utløste det? Jeg har selv tenkt det at hvis jeg holder meg unna konspirasjonstenkingen, så vil det ikke påvirke meg like mye i seinere tid. Jeg slo meg tidlig til ro med at LSD ikke kommer til å gi meg noen svar uten videre, og har derfor ikke brukt det til å tenke på universets store mysterier.

Takk for svar! 😊
Sitat av Irie Vis innlegg
Jeg er ute etter å vite hvordan evt. problemer vil utarte seg, for å kunne fange det opp hvis det skjer med meg.

Nei det er ikke en selvfølge for meg, da jeg har utforsket hvordan stoffet påvirker meg over et års tid. Alikevel ser jeg ikke på et år som langvarig bruk, og lurer egentlig på hva som kan skje om jeg holder på slik i flere år fremover.

Med helgeturing mener jeg ikke hver helg, men skogsturing på lørdagsmorgener har blitt brukt som en helgeaktivitet.


Er ikke interessert i å bli deprimert, så det er en god grunn til å bruke stoffet varsomt. I de tilfellene du har sett, tripet de også bare for gøy? Og vet du om depresjonen kom smygene, eller var det den ene tripen som utløste det? Jeg har selv tenkt det at hvis jeg holder meg unna konspirasjonstenkingen, så vil det ikke påvirke meg like mye i seinere tid. Jeg slo meg tidlig til ro med at LSD ikke kommer til å gi meg noen svar uten videre, og har derfor ikke brukt det til å tenke på universets store mysterier.

Takk for svar! ��
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å vite hvordan regelmessig bruk av psykedelika vil påvirke deg ettersom det sannsynligvis er veldig individuelt. Men jo mer du bruker, jo mer øker du sjansen for at noe galt kan skje. Er det en risk du er villig til å ta?

Her er en tråd som omhandler langvarig bruk av psykedelika. Bruken er nok mer ekstrem enn det du beskriver, men en pekepinn gir det jo: https://freak.no/forum/showthread.php?t=90991
Sist endret av Mirage; 18. november 2016 kl. 16:15.
Jeg har to kompis av litt ulik bakgrunn som trippet mye og heftig på LSD over tid.

Han ene utviklet seg i svært hippie-aktig retning. Han hadde en egen trippegjeng, der han nærmest var guru. Sprang rundt barbeint og klemte på trær og følte på energier etc. Sikkert fint for han mens det holdt på, mens det fra utsiden føles som om det hadde gått litt vel styr.

Jeg er usikker på hvorfor han tok en pause, men tror det hang sammen med noen litt for ville opplevelser og at han ble skremt. Han fortalte deretter om et halvår hvor han var svært innadvendt og deprimert - noe han koblet til den store hyppighet av LSD over tid.

Han andre snublet over en flaske med flytende LSD, og trippet titt og ofte over et halvår til det var tomt. Han fikk også depresjon i ettertid.

Av alle typer psykedelika så er vel LSD et av de få som det går an å "misbruke". Det finnes ingen iboende "guide" i stoffet og det blir opp til en selv å styre det. Mens f.eks Sopp "tar over og viser deg ting" kan LSD "styres". Soppen kan tvinge frem mørke ubeviste ting man ikke ønsker å se på, og slenge de i trynet slik at man blir nødt å deale med det mens man på LSD med litt trening kan styre helt bort fra slike "lærepenger".

Personlig merker jeg dog greit at det er ettervirkninger av LSD. Det tar etter min mening 2-3 uker å fordøye en tripp, alt etter styrke. Og enda er det virkninger man ikke er klar over. Man åpner opp for noe enten man vil det eller ikke. Det kan manifistere seg i syrete drømmer el.l.

Jeg ville m.a.o vært forsiktig med bruken, og latt det gå en måned mellom hver tripp iallefall.. Iallefall la det gå en måned innimellom å se om du føler på noen "ettervirkninger".

Ellers mener jeg det er en uting å trippe "bare for gøy". Det er en viss disrespekt til et verktøy som kan brukes til så uendelig mye mer, og slikt tror jeg straffer seg før eller siden på sikt. Iallefall kommer det ikke så mye positivt ut av det - og hva er da vitsen liksom?
Sist endret av Bearass; 18. november 2016 kl. 16:58.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Ellers mener jeg det er en uting å trippe "bare for gøy". Det er en viss disrespekt til et verktøy som kan brukes til så uendelig mye mer, og slikt tror jeg straffer seg før eller siden på sikt. Iallefall kommer det ikke så mye positivt ut av det - og hva er da vitsen liksom?
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt uenig med deg. Hvorfor skal man ikke trippe "bare for gøy"? Jeg er helt enig at psykedelika er et utmerket verktøy for introspeksjon i sitt eget sinn, men det betyr ikke at annen aktivitet er øverflødig. Det er mange ting her i livet man bare gjør for gøy, men det betyr vel ikke at aktiviteten blir meningsløs for det?
Sist endret av Mirage; 18. november 2016 kl. 18:06.
Joda. Det er helt greit at du er uenig Fuglern. Det går på livsfilosofi og respekt for potensielle sakrament. I min verden blir å oppsøke psykedelika igjen og igjen utelukkende for flipp - litt som å pisse på noe hellig, og jeg tror man svir seg før eller siden. Det er iallefall det jeg har observert for dem som har en nonchalant og nihilistisk tilnærming til psykedelika over tid.

Det er en grunn til at samtlige kulturer hvor psykedelika er inkorporert inn i kulturen har en helt annen tilnærming til psykedelika enn "flipp og faenskap".

Det tyder på at man ikke er klar over de dypere prosesser og hva man faktisk gjør med psyken ved å eksponere den for psykedelika. Dessuten er en "bare for gøy" tilnærming noen ganger nærmest en antidote for personlig vekst, som å stikke pinner i hjula for utvikling av egen person.

Ellers kan psykedelika selvsagt være gøy. Det er ikke noe feil i det. Men en approach som utelukkende er "for gøy" og "iallefall ikke for noe annet" tror jeg blir feil. Om ikke i begynnelsen - så i lengden.

Ellers tror jeg bare det er LSD og kanskje mindre doser andre psykedelika hvor "for gøy" tilnærming virker over tid. Begir man seg ut på større doseringer sopp ayahuascha eller lignende blir det så utrolig åpenbart at "for gøy" er en latterlig tilnærming.
Sist endret av Bearass; 18. november 2016 kl. 18:49.
Har et nært familie medlem som tura mye å uansvarlig på syre enden på visa var flashbacks mange år etter siste tripp å manisk depressiv enda selv etter 15 år helt rein nå.
Kan selfølgelig ikke bastant si att dette kun skyldes syra men jeg tror det er grunnen.
My
Sitat av Bearass Vis innlegg
Joda. Det er helt greit at du er uenig Fuglern. Det går på livsfilosofi og respekt for potensielle sakrament. I min verden blir å oppsøke psykedelika igjen og igjen utelukkende for flipp - litt som å pisse på noe hellig, og jeg tror man svir seg før eller siden. Det er iallefall det jeg har observert for dem som har en nonchalant og nihilistisk tilnærming til psykedelika over tid.

Det er en grunn til at samtlige kulturer hvor psykedelika er inkorporert inn i kulturen har en helt annen tilnærming til psykedelika enn "flipp og faenskap".

Det tyder på at man ikke er klar over de dypere prosesser og hva man faktisk gjør med psyken ved å eksponere den for psykedelika. Dessuten er en "bare for gøy" tilnærming noen ganger nærmest en antidote for personlig vekst, som å stikke pinner i hjula for utvikling av egen person.

Ellers kan psykedelika selvsagt være gøy. Det er ikke noe feil i det. Men en approach som utelukkende er "for gøy" og "iallefall ikke for noe annet" tror jeg blir feil. Om ikke i begynnelsen - så i lengden.

Ellers tror jeg bare det er LSD og kanskje mindre doser andre psykedelika hvor "for gøy" tilnærming virker over tid. Begir man seg ut på større doseringer sopp ayahuascha eller lignende blir det så utrolig åpenbart at "for gøy" er en latterlig tilnærming.
Vis hele sitatet...
Tror vi egentlig er ganske enige. Det er vel litt hva vi legger i utrykket "bare for gøy" som gjør at vi polariser litt. Jeg mener absolutt at man skal møte slike opplevser med respekt.
Ja. Fullt mulig vi snakker litt forbi hverandre. Mener ikke det er noe galt i å ta 100-150mcg LSd bare "for gøy". For en dag i skogen eller skjærgården med litt ekstra sensitivitet el.l. - har personlig flere slike trivielle trips m LSD under beltet som har vært givende. Men d er greit å vøre bevisst på at psykedelika ikke er d samme som å drikke en sixpack eller røyke et par jays. Det åpner også for noe dypere, og dette bør man være bevisst på og respektere
Sist endret av Bearass; 18. november 2016 kl. 20:42.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Av alle typer psykedelika så er vel LSD et av de få som det går an å "misbruke". Det finnes ingen iboende "guide" i stoffet og det blir opp til en selv å styre det. Mens f.eks Sopp "tar over og viser deg ting" kan LSD "styres". Soppen kan tvinge frem mørke ubeviste ting man ikke ønsker å se på, og slenge de i trynet slik at man blir nødt å deale med det mens man på LSD med litt trening kan styre helt bort fra slike "lærepenger".
Vis hele sitatet...
Dette er en oppfatning som går igjen.

Enkelt forklart er plante/sopp-basert-psykedelika noe du forventer visdom ut av, innebygget guide i osv, mens man er på egenhånd på syre. Har bare prøvd syre da. Men husk at forventninger spiller inn mht. opplevelsen, og om du forvente mer innsikt/nytte ut av det naturlige kontra det syntetiske kan det kanskje bli et selvoppfyllende profeti ?

Har hørt at på flein føles det lettere som at en har en innebygget vismann, for meskalin muligens i enda større grad, mens DMT, helst gjennom ayahuasca gir den komplette opplevelse.

Men disse stoff fra naturen kan også produseres syntetisk, dog er det ikke vanlig.
Ja det stemmer. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Denne "guiden" som synes å være innebygget i enkelte psykedelika blir ekstra tydelig på større doseringer. Der f.eks Sopp får en hørbar stemme. Lignende fenomen forekommer ikke på LSD.

Om det har noe med at det er en plante/sopp man inntar vet jeg heller ikke, det skal jo i teorien ikke ha noe å si.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Du kjenner deg selv best.

Drev selv på med trippings 1-2 ganger i måneden over mange år. Det var først når jeg tok en lengre pause (~6mnd) jeg kjente at jeg egentlig aldri hadde landet ordentlig. Ingen big deal, og det har liten innvirkning til daglig. Føler meg bare småtura nå og da.

Dette med at man skal respektere dette hellige droge. Det blir hva man gjør det til selv. Jeg er en av de som nesten ikke legger en dritt i det å ta acid. 6-pack++ og en lapp er en god oppskrift på en bananas kveld/natt med mye latter&skrål. To each his/her own.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg har to kompis av litt ulik bakgrunn som trippet mye og heftig på LSD over tid.

Ellers mener jeg det er en uting å trippe "bare for gøy". Det er en viss disrespekt til et verktøy som kan brukes til så uendelig mye mer, og slikt tror jeg straffer seg før eller siden på sikt. Iallefall kommer det ikke så mye positivt ut av det - og hva er da vitsen liksom?
Vis hele sitatet...
Så det var altså ganske tydelig fra utsiden at de dro den for langt? Jeg føler at jeg går litt i hippieretningen selv, men det er kun når jeg faktisk er på tur at jeg oppfører meg slik. Blir fri og i ett med naturen som dere sikkert har følt på selv, men det er jo ikke noe jeg identifiserer meg med til vanlig.

Når jeg har lest om å vise lsd respekt, har jeg alltid tenkt at det er for å åpne tredje øyet med ydmykhet og være forsiktig med forbruket. Beklager hvis jeg disrespecta et hellig verktøy for deg, men jeg mener at det er individuelt hva man gjør det til. Men jeg skjønner godt hva du mener! -vitsen for meg er gode minner og opplevelser, noe som er positivt for meg å ha med seg videre i livet.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Har et nært familie medlem som tura mye å uansvarlig på syre enden på visa var flashbacks mange år etter siste tripp å manisk depressiv enda selv etter 15 år helt rein nå.
Kan selfølgelig ikke bastant si att dette kun skyldes syra men jeg tror det er grunnen.
My
Vis hele sitatet...
Det er skummelt at det kan sette så dype spor.. Hadde han problemer ved siden av den uansvarlige trippingen?
Sitat av aricz Vis innlegg
Du kjenner deg selv best.

Drev selv på med trippings 1-2 ganger i måneden over mange år. Det var først når jeg tok en lengre pause (~6mnd) jeg kjente at jeg egentlig aldri hadde landet ordentlig. Ingen big deal, og det har liten innvirkning til daglig. Føler meg bare småtura nå og da.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker også at jeg kjenner meg selv best, og stoler alltid på meg selv. Men ut ifra hva jeg har lest, så går det alltid dårlig når man bruker lsd på denne måten. Det stemmer bare ikke med erfaringene mine. Godt å høre hvordan du har reagert på det! Jeg føler meg også litt småtura til tider, men det er jo kjedelig å være helt til stede

Takk for alle svar!