Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3269
Hei, fikk en Iphone 6 i posten for ett par dager siden av en selger på Finn.no. Han ville selge en 6 mnd. gammel telefon som etter han selv var i utmerket stand, uten riper eller andre skader.

Vedkommende viste også en kvittering ved siden av telefonen på et av bildene i annonsen. Kvittering kom ikke med telefonen.

jeg snakket kun med han på e-mail, da han sa han var på jobb i Nordsjøen, og derfor ikke kunne bruke telefon.

Jeg betalte inn 50% av salgssummen til hans konto, og resten i oppkrav.

Etter jeg brukt den en dag, så sa min kompis at han følte at noe ikke stemte helt, og lurte på om denne telefonen kunne være en kopi, selv om den så helt lik ut som hans telefon.

Tok med meg telefonen idag til Elkjøp, og etter en stund konkluderte de med at telefonen dessverre var en MEGET god kopi...

Har prøvd å få kontakt med selger flere ganger på e-mail, og for ett par timer siden så fikk jeg endelig kontakt. Fikk heller ikke kontakt med vedkommende på telefon, jeg mistenker at han har blokkert nummeret mitt. Jeg reiser iallefall ikke til Bodø for å snakke med han personlig heller, det blir for kostbart og langt, ha ha ha.

Jeg forklarte ham hva jeg hadde fått bekreftet, og det heller ikke var noen kvittering i pakken som jeg hadde mottatt.

Vedkommende svarte at han hadde lagt ved kvittering, og at han hadde kjøpt telefonen av en kollega som nå har flyttet til Brasil for å jobbe.

Han nektet og ta telefonen tilbake, samt betale meg 4500,- ;-(((

Har snakket med Finn.no, og dem sa at dem ikke kunne hjelpe meg. Annonsen er forøvrig slettet av selger for ett par dager siden.

Finn.no ba meg anmelde saken til politiet, men jeg måtte ikke regne med noe annet at saken ble henlagt av beviset stilling grunnet påstand mot påstand. Politiet prioriterer visstnok ikke slike "småsaker"

Så, hva kan jeg gjøre videre? Noen tips eller råd?

Annonsen på Finn.no er slettet så jeg kan ikke jeg deg noe Finn kode. Forøvrig, som jeg glemte og nevne, er at navnet som er oppgitt i avsendelsen er falskt. Har jo et kontonummer som jeg betalte inn til ved oppkrav. Kontaktet denne banken for og få ut navnet til personen som eier kontonummeret, men dette ble blankt avvist av banken.
Sist endret av dagling; 10. november 2016 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har hørt om flere tilfeller av Finn.no svindel hvor selger påstår at den jobber på Nordsjøen for å unngå kontakt over telefon.

Skal du ha noen som helst mulighet til å få pengene dine tilbake så er nok politianmeldelse eneste utvei, hvis han ikke vil gjøre opp for seg og ta tilbake telefonen.
Saken blir kanskje henlagt, men om det er flere anmeldte forhold som likner, så kanskje du har flaks og de åpner en etterforskning som fører frem til oppklaring, eller de har allerede en etterforskning gående.. Du veit aldri før du har prøvd

Du sier en "MEGET god kopi"
Altså den har software fra Apple, du får logga på Appstore osv?
Hva er det som skiller den fra en ekte Iphone?

Spør kun av nysgjerrighet
Antar at det er samme som denne?
https://www.youtube.com/watch?v=bUgzSQB2Kqw
Sist endret av 4asd13; 10. november 2016 kl. 17:29.
Ts du bør absolutt anmelde. Om snuten får mange nok anmeldelser på fyren så kanskje de faktisk gjøre noe. Å selge fakes som the real thing er virkelig low altså. Snakk om kjip jævel. Lurer på hva andre kriminelle tenker om sånne con men? Uansett den kjipingen er jo totalt uten klasse og mangler både finesse og eleganse. Og burde virkelig skamme seg i all sin simpelhet.

Like lite klasse som husslerne på kanariøyene på 80 tallet.
Sist endret av frtoretang; 10. november 2016 kl. 22:42.
ja, annmeld. Tenk på alle som muligens har handlet telefon hos luringen, og tror den er ekte. De kan sitte med ræven i postkassen dersom den en gang skal selges igjen, noe som ikke er uvanlig med iphone når det nærmer seg en ny modell. Koster nada og levere en anmeldelse.
Heng ham ut på facebook, legg litt finesse i det sånn at folk deler noen hundre ganger.
Anmeld og gi Politiet aliaset og kontonr, så vil de om ikke annet ha saken din loggført og kan ta vedkommende i ettertid om flere gjør det samme.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Heng ham ut på facebook, legg litt finesse i det sånn at folk deler noen hundre ganger.
Vis hele sitatet...
Er dette så lurt? Tenk hvis han har brukt falskt navn og adresse som tilhører en annen? Er det da rett å henge ut denne personen? Slike ting bør en tenke seg nøye gjennom, for så å finne ut at slikt gjør en bare ikke.

Lever inn en anmeldelse. Finn.no er forøvrig svindlerenes paradis. Synd men sant.
Sist endret av Jens1; 11. november 2016 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.