Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6592
Jeg lurer på om dere bruker vinmonoplet i det hele tatt?


Strømstad og systembolaget er jo helt i nærheten. Fra Halden til Strømstad er det under 30 min med bil. Kan det lønne seg og ha vinmonopol i byen i det hele tatt?

Mange steder i Norge har vi jo ca 30 minutter til nærmeste vinmonopol?

Jeg tenker også på andre grense varer: suns, brus, bacon osv. Hvordan overlever handelstanden i Halden?

Hilsen en vestlending som har alt for langt til grensen..
Jeg er fra Fredrikstad, men bor ikke der lenger. Men de gangene jeg har vært der har det vært endel folk innom. Tror mange handler i Norge når de kun skal ha en flaske eller noe smått, er trossalt ikke såå mye å spare.

Forøvrig er det 2 vinmonopol i Fredrikstad, så regner med at de selger, da den ene er relativt ny.
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Jeg er fra Fredrikstad, men bor ikke der lenger. Men de gangene jeg har vært der har det vært endel folk innom. Tror mange handler i Norge når de kun skal ha en flaske eller noe smått, er trossalt ikke såå mye å spare.

Forøvrig er det 2 vinmonopol i Fredrikstad, så regner med at de selger, da den ene er relativt ny.
Vis hele sitatet...


Jeg skjønner hvis du bare skal ha en flaske, men hvis jeg har bodd i nærheten av Sverige hadde jeg kjøpt "et lager" så jeg slipper slike kjøp (les en flaske)
Du skal frem og tilbake, bensin koster penger, du skal passere en bom og folk er generelt sett ganske glad i fritiden sin. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være overrasket over at folk flest foretrekker å bruke tiden sin på noe annet enn å kjøre til Sverige for å spare minimalt med penger på alkohol.
Sitat av mondeodude Vis innlegg
Jeg skjønner hvis du bare skal ha en flaske, men hvis jeg har bodd i nærheten av Sverige hadde jeg kjøpt "et lager" så jeg slipper slike kjøp (les en flaske)
Vis hele sitatet...
Men da igjen har man tollen da, mange som ikke risikierer det da man bor så nære. Og uten at jeg kan si det sikkert, er det nok mange varer som det ikke er så stor prisforskjell på.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du skal frem og tilbake, bensin koster penger, du skal passere en bom og folk er generelt sett ganske glad i fritiden sin. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være overrasket over at folk flest foretrekker å bruke tiden sin på noe annet enn å kjøre til Sverige for å spare minimalt med penger på alkohol.
Vis hele sitatet...

Det jeg mente var at det er veldig mange som må i bil i ca 30 min for å komme til polet, (kanskje passere en bom også) for å få drikken sin..

Og hvis flere skal ha en fest må det være penger å spare å dra til Strømstad.

Men ungdommen idag er vel full i penger nå til dags :-)
Jeg nekter å tro at det er veldig mange som har 30 minutter reisevei til polet. Folk flest tar det når de har andre ærend eller kjører forbi. For distriktene har Vinmonopolet gratis levering med Posten.
Jeg kan love deg at der er VELDIG mange som har 30 minutter reisevei til polet.

Du skriver " Folk flest tar det når de har andre ærend eller kjører forbi" ja det er jo poenget mitt, hvis du bor 30 minutter kjøp det på systembolaget og snus, bacon og resten i Sverige..

Jeg skjønner forsatt ikke polet i Halden kan overleve for du eller jeg skal ha en og annen flaske..

Jeg vet at polet har gratis levering med Posten tror ikke det er den største omsetningen fra polet går med postbudet.
Jeg har også problemer med å forstå hvordan du kan tro at folk handler så mye i Sverige at det går ut over handelen i byene nær grensen. Som sagt koster det tid og penger å reise fram og tilbake, en halvtime eller ei. Vinmonopolet tar man gjerne i samme sleng som å handle mat eller gå på apoteket.

Og skal man smugle hver gang man vil ha alkohol kan det bli dyrt, men det er selvfølgelig relativt. De aller fleste kjøper vel kun en flaske eller to om gangen og da er det mer attraktivt å dra den korte turen ned i sentrum for å kjøpe det man trenger sammen med andre gjøremål.

Jeg bodde i Moss før og der dro vi sjelden til Strømstad. Det er nok sesonger for det, slik som rundt i mai da folk begynner å drikke endel rundt eksamen og russetider. Er nok endel rundt juletider og påske også.
Det er mange med meg som storhandler en gang i måneden, nettopp for å spare tid og penger.

Jeg vet om mange personer som er innom butikken hver dag for å finne dagens middag. Da bruker du mye tid og unødvendige impulskjøp..

Hadde jeg bodd like ved grensen hadde jeg gjort storhandelen en gang i måneden og på forhånd tenkt på kurs og hva som er billigere i Sverige enn Norge. Slik vi andre gjør med norske butikker, kvalitet og pris.

Trenger ikke smugle for å handle stort.
Nå har Vinmonopolet en del elementer som gjør det til et trivelig sted å handle også da. F.eks. fantastisk service og godt utvalg. (Til og med i Østfold!) Foretrekker det fremfor å stå i kø gjennom hele butikken sammen med folk som hoier til hverandre om hvor mye de skal smugle av billigste sort BiB.
Det er rett og slett fordi mange mennesker tjener bedre enn de tror selv. Når man konstant har for mye penger, så er det plutselig tiden en har som blir verdifull. Da "hever man seg over" på en måte den lasten det blir å kjøre 2 timer til Strømstad, 3-4 timer hvis man skal storhandle alt mulig, for å spare 500-1000kr.

Akkurat dette med kundeservice forstår jeg ikke, kjenner folk nær grensa, og de er klare på at kundeservicen er like god i Sverige som i Norge, om ikke bedre. De er svært imøtekommende, kunnskapsrike og bestiller alt du kan tenke deg i Sverige også. Klart finnes det unntak (unge og nye), men det er universelt.

Etter å ha sjekket prisene på polene i Strømstad så synes jeg brennevin ikke er spesielt billig. Sist jeg hørte var ca 280,- for en flaske middelmådig 0.7l whisky og 220 for en 0.7l vodka. Omtrent samme priser som i Norge.

Der man kan spare er visst på vin og øl. 190kr for en 3liters dunk vin og 12kr for en halvliter øl er halv pris av Norge. Men man må fremdeles kjøpe mer enn kvota for å virkelig spare så det holder en stund. Hvem reiser vel i 2 timer for å spare 200kr? Og da tar man plutselig risiko for bot og "skam".

Nei, skal man spare må man handle stort, selv i Sverige. De jeg kjenner nær grensa sier også at det er svært mange dagligvarer som faktisk også er -dyrere- enn i Norge! Mange tenker ikke når de handler. Man må følge med på priser og sammenligne konstant. Det er ikke bryet verdt (for mange) å reise 2 timer og bære og stresse seg ihjel for å spare 2-300kr.

Greier meg helt ok i Norge med å storhandle ved tilbud og følge med på priser.

Det er mine inntrykk uansett...
Bor i østfold og har ca 30 minutter med bil til sverige.
Kjører til systemet hver gang jeg skal kjøpe øl.
Kjøper typisk 2xkvota og kjører den gamle veien. Blitt stoppet èn gang, med et helt brett halvlitere. Ble bedt om å kjøre videre.
Litt overraskende da jeg løy om hva jeg hadde handlet.

Synes det er koselig med en kjøretur til sverige i ny og ne. Kombinerer det ofte med kjøp av snus, bacon, ost, melk og denslags.

Hører med til historien at utvalget i sverige er MYE bedre enn den dritten vi har i norge. Får jo øl i alle slags varianter, og synes servicen er mye bedre der borte.
Får masse gode tips hver gang jeg er der inne.
Og utvalg av mat i f.eks maximat er jo helt enormt, og man finner mye godsaker der man ikke ser i norge. Ryddige store fine butikker. <3
Sist endret av ID-Brikke; 13. november 2015 kl. 18:16.
Drar fra Vestfold med omtrent 6-12 ukers mellomrom, og kommer ganske godt ut av det. Har brukt både ferje og kjørt frem og tilbake, og fått handlet mat for, tja, 4 uker. Pluss noen kasser øl og vin for 4 uker også. Tingen er at man må ha en plan, så gjør man kupp på mat.

Også skal man ikke se bort i fra gleden i å ta en mini roadtrip med noen gode venner.
Uvaksinert 👍
ØL kan man spare mye på, særlig sterkt dyrt godt øl. Kjøp inntil 27 liter knallsterkt øl og fortoll med 20,- literen. Kan bli en del å spare på det.
Haldenser her.Det er rettogslett ikke saa mye aa spare lenger. Siggen kosta 35 og kjOttet var billig, men ikke naa lenger.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Haldenser her.Det er rettogslett ikke saa mye aa spare lenger. Siggen kosta 35 og kjOttet var billig, men ikke naa lenger.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt enkelte ting man sparer mye på.
Siggen er blitt dyrere, men er vel ca halvparten av prisen i norge?
Bacon, meieriprodukter og øl er det jeg sparer mest på.

Noe er rett og slett dyrere enn i rema1k her i norge, og nå er det jo negativ kurs der borte og så hjelper ikke akkurat det heller.
Joda, jeg handler fortsatt i sverige. Siden jeg bor paa grensa. Men prisene har gaatt drastisk opp de siste 10 aara.Legger mbompenger og bensin saa er det ikke saa mye aa tjene, gitt at man smugler store mengder da.
Sist endret av A-tillah; 14. november 2015 kl. 19:28.
Jeg bor rundt 50 min fra grensa. Og de i min omgangskrets, meg inkludert har rutine på og handle snus, alkohol og diverse mat minus frukt og grønt i Sverige. Er der med 4-6 ukers mellomrom og hamstrer opp slik at jeg har til neste tur. Kjøper så og si aldri noe i Norge. Har regnet grovt på det. Og funnet ut at jeg sparer rundt 10.000 i året på og handle i Sverige, etter jeg har trukket fra utgifter til bensin og bom. Skal sies at man bruker litt mer på matvarer i forhold til og handle på Rimi når man handler regelmessig i Sverige, da jeg unner meg litt dyrere kjøtt, mer alkohol osv i hverdagen.

Får samme ubehaglige følelse i kroppen jeg får av og handle overprisa godteri på kino, når jeg handler snus i Norge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg lurer på det samme angående apotekene i østfold.
Kan apotekene i Halden tjene penger i det hele tatt?

http://www.dinside.no/935519/langt-b...enske-apoteker
Det er en del whisky i den øver prisklassen som faktisk er billigere i Norge.

Fikk tak i en flaske Port Ellen for en helt grei pris. Var noen lapper dyrere i Sverige. Men dette er jo ikke hyllevare whisky.
Er flere prouktet man ikke sparer noe særlig på, her er et par eksempler

Moët & Chandon Impérial Brut (75 cl) Kr. 399,90 Norge

Moët & Chandon Impérial Brut (75 cl) Kr. 385 Sverige

Kahlúa 189:- 500 ml Sverige
Kahlúa 194,90 500 ml Norge
Nå har vel omsetningene til Polet blitt dårligere og dårligere de siste årene grunnet harryhandel da. Skal jeg kjøpe mer en en flaske med sprit drar jeg til Sverige. Bor 40 min unna så føler jeg sparer penger der hvis jeg også handler inn mat. Øl generelt er vel også mye billigere i Sverige.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du skal frem og tilbake, bensin koster penger, du skal passere en bom og folk er generelt sett ganske glad i fritiden sin. Jeg skjønner ikke at det er mulig å være overrasket over at folk flest foretrekker å bruke tiden sin på noe annet enn å kjøre til Sverige for å spare minimalt med penger på alkohol.
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne at du risikerer forenkla forelegg siden de aller færreste er ute av landet i 24 timer (og det er først da kvoten kommer inn i bildet, uansett hvor mange som driter i dette og tar sjansen)..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
For ikke å nevne at du risikerer forenkla forelegg siden de aller færreste er ute av landet i 24 timer (og det er først da kvoten kommer inn i bildet, uansett hvor mange som driter i dette og tar sjansen)..
Vis hele sitatet...
Det gjeld ikkje om du kjøper varene og betaler avgifter i eit EU-land. 24 timer gjeld kun avgiftsfrie kjøp. http://www.toll.no/no/handle-i-utlan...kskvote/kvote/