Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3523
Hei, jeg har vært med på aksje-NM i litt over en uke. Jeg hadde null erfaring før dette, men jeg syntes det var veldig gøy og interresant. Jeg fikk lyst til å lære meg aksjer ordentlig, så jeg lurer på hvordan jeg bør lære meg aksjehandel, bøker, filmer, nyheter eller noe annet. Gi tips
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Du kan begynne med tråden Verdt å vite om aksjer.
trygve's Avatar
Trådstarter
Har lest den allerede
Innføring: aksjer for alle og Analyseskolen
Sist endret av Spirituell; 31. mai 2013 kl. 20:11.
Den beste måten å lære aksjer på er å drive ''papirhandel''. Jeg har ikke noe offisielt navn på det, men det er det jeg kaller det.
Når du papirhandler bruker du ikke din egne penger, men liksompenger, og du handler ikke på børsen, men på et excel ark.
Du gjør alt du ville gjort før et aksjekjøp, men istedenfor å bruke sparepengene, setter du opp en prøveperiode med et fiktivt budsjett.

la oss si du ønsker å starte dette prosjektet i morgen, 1.juni og drive på til 1.september, altså 3 måneder.
Du setter opp et budsjett på 100.000 NOK, starter et excel ark eller en annen form for arkivering av finansdata.
Og du starter å handle, hver handel skriver du ned i arkivet, skriv ned all info!
Når du kjøpte aksjen, hva du betalte, hva du regner med å tjene, hvorfor regner du med å tjene?
Når kan du selge?

Dette blir på mange måter likedan som Aksje-NM, men mer seriøst.
Det er fortsatt en lekeportefølje, men du må behandle den som om det er sparepengene dine som er på det arket.

Lykke til!
Bare lån en haug med cash og investeringer i trygge fond. Bænkers.
Det er en forskjell på aksjer og fond da..
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare lån en haug med cash og investeringer i trygge fond. Bænkers.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jo, fordi risikoen er «diversified away». CAPM-modellen sier at for å tjene penger må man ha obligasjoner med beta>1 når markedet går bra og beta<1 når markedet går dårlig for å tjene penger. Beta sier noe om hvordan aksjen reagerer på markedet. Negativ korrelasjon med markedet, så vil aksjen gå i motsatt retning av markedet (bra i dårlig tider osv). Bonus: Security marked t line illustrerer dette (aksjer priset over denne linjen gir høyere avkastning enn risiko, graf: her (e(x)=expected return beta=risiko). Askjer som er priset over denne linjen er «på salg»,

Derfor er det mange forskjellige selskaper i et fond. Dersom man har alle aksjene sine i McDonald's, hva skjer hvis plutselig alle skal bli sunne? Da er det jo lurt å ha aksjer i en salatkjede, så er du sikra liksom. Da vil risikoen bli mindre, men du tjener deretter (mindre risk premium).
Sitat av trygve Vis innlegg
Hei, jeg har vært med på aksje-NM i litt over en uke. Jeg hadde null erfaring før dette, men jeg syntes det var veldig gøy og interresant. Jeg fikk lyst til å lære meg aksjer ordentlig, så jeg lurer på hvordan jeg bør lære meg aksjehandel, bøker, filmer, nyheter eller noe annet. Gi tips
Vis hele sitatet...
Hør med relevante skoler/kurs.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare lån en haug med cash og investeringer i trygge fond. Bænkers.
Vis hele sitatet...
Det var jo nyttig. Not.
Aksjer er jo ganske uttrygt. Da jeg studerte var det en jeg kjente som studerte økonomi. Han tapte hele studielånet sitt på dårlige aksjer (50 000) og måtte begynne å jobbe.
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Den beste måten å lære aksjer på er å drive ''papirhandel''.
Vis hele sitatet...
Penn og papir, det er alt du trenger. Men litt mer gøy med regneark.

Akjsehandel er ekstremt vanskelig å lykkes med, har selv tapt noe. Ligger foreløpig med et tapp på om lag 35% på Kværner, kjøpte den på 18.5kr, nå ligger den å murrer på 11kr.

I det siste har jeg begynt leke litt med valutahandel, bare virtualisering. Det vil si med lekepenger. Men du verden for en suksess jeg har hatt! Har en avkastning på 45% på 2—3 mnd. I går hanket jeg inn $3200, eller om lag 2% intradag!
Det er så sinnsykt mye enklere å hente inn kursdrivende informasjon på valutamarkedet. Et godt tips, gå inn på www.ironfx.com, last ned metatrader 4. Følg med på økonomikalender som er på nettsiden, og benk deg foran bloombergTV.com. Kommer utrolig langt med det.
Du bør starte som flere sier over her, med å bruke metoden med penn og papir. Jeg gjorde tabben å ikke gjøre nok research, og kjøpte opp for 10K i Marine Harvest her om dagen, i håp om at de fikk kjøpe opp Cermaq, noe som ser mørkt ut nå. Så; Veldig viktig å lese finansnyheter, finn sikre aksjer framfor usikre, og heller tenk på å tjen penger over tid, ihvertfall i starten. Daytrading er for de mer profesjonelle, som gjør dette som livsnæring. Du burde også lese litt literatur om hvordan aksjemarkedet funker, hvordan du skal fylle ut selvangivelsen osv. om du tjener såpass på det.

Når du i en tid har lært deg å analysere markedet, og skjønner hvordan ting funker, så anbefaler jeg deg å opprette en aksje og fonds-konto, og jeg må være enig med det Stormen sier i tråden sin; opprett hos Nordnet Bank AB. Dette er en veldig grei og enkel nettmegler, som har oppdaterte nyheter, og inneholder masse informasjon om forskjellige ord og uttrykk. I tillegg til at de har veldig fine velkomstbonuser.

Og tommelfingerregel #1 i investmentz; Ikke invester mer enn du tåler å tape.
hvorfor kjøpte du i marine harvest?
la oss sei at dei faktisk kjøpte Cermaq ville det ikkje vera mykje lurare å kjøpe i Cermaq

har alltid trod det var lurast å kjøpe aksjer i den bedriften som blir selgt og ikkje den som kjøper?
trygve's Avatar
Trådstarter
Cermq er dumt å invistere i, for den sak skyld marine harves også da. Marine bøy jo 108 pr aksje, og kursen ligger godt over det, til og med når cermaq har falt endel. Men dette vet jo ikke jeg noen ting om, kun mine egne tanker.
På kort sikt er det vel etterspørsel som påvirket kursen mest.

Når du vet at du har tatt feil, ikke nøl med å selge deg ut!
Invester i selskaper som tradisjonelt utbetaler høye utbytter i forhold til aksjeprisen. Flere selskaper som betaler ut utbytter på 4% - 5% av aksjeprisen. Det betyr at du tjener like mye på ha penger i aksjer, som i banken hvert eneste år, og i tillegg får du mulig gevinst (og tap) i form av prisstigning/prisfall i aksjemarkedet.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Hvorfor det? Jo, fordi risikoen er «diversified away». CAPM-modellen sier at for å tjene penger må man ha obligasjoner med beta>1 når markedet går bra og beta<1 når markedet går dårlig for å tjene penger. Beta sier noe om hvordan aksjen reagerer på markedet. Negativ korrelasjon med markedet, så vil aksjen gå i motsatt retning av markedet (bra i dårlig tider osv). Bonus: Security marked t line illustrerer dette (aksjer priset over denne linjen gir høyere avkastning enn risiko, graf: her (e(x)=expected return beta=risiko). Askjer som er priset over denne linjen er «på salg»,

Derfor er det mange forskjellige selskaper i et fond. Dersom man har alle aksjene sine i McDonald's, hva skjer hvis plutselig alle skal bli sunne? Da er det jo lurt å ha aksjer i en salatkjede, så er du sikra liksom. Da vil risikoen bli mindre, men du tjener deretter (mindre risk premium).
Vis hele sitatet...
Greit du studerer økonomi og vil vise hva du kan, men dette hjelper jo ikke trådstarter med noe som helst. Du snakker om diversifisering og modeller for prising av verdipapirer?

Trådstarter har allerde lest enkel kunnskap om aksjer(virker det som), så det jeg vil si du burde gjøre er å sette penger du har råd til å tape i askjer. Følg med på økonomi nyheter og se hvorfor du taper/tjener penger. Dette vil jeg si du lærer mest av.
Sitat av simba929 Vis innlegg
hvorfor kjøpte du i marine harvest?
la oss sei at dei faktisk kjøpte Cermaq ville det ikkje vera mykje lurare å kjøpe i Cermaq

har alltid trod det var lurast å kjøpe aksjer i den bedriften som blir selgt og ikkje den som kjøper?
Vis hele sitatet...
Om MHG får kjøpe opp Cermaq, står MHG enda sterkere og mer solid i oppdrettsnæringen internasjonalt. Dette kommer til å påvirke aksjekursene innenfor fiskerinæringen ganske kraftig, og MHG kommer til å stige, siden de da får en jævlig solid grunnpåle i næringen sin.
Hehehe. Lykke til

Neida, fra spøk til alvor:
Jeg begynte å investere i 1996-1997 og har i store deler av tiden siden da fulgt markedene. Jeg har også i 5-6 år tradet fulltid og levd av det.

Mine råd er:
- Aksje-NM er vel og bra. Fortsett med det. Samme med papirtrading, det lærer du også litt av.
- Kjøp Reminiscences of a Stock Operator, og les den minst fem ganger. Av de ca 150 bøkene om trading/investering jeg har lest er den i SÆRKLASSE best. Det forutsettes at du har litt erfaring slik at du "skjønner" gamet.
- Skrap sammen ca 50-100k og begynn og invester de (forsiktig). Du vil helt sikkert gå på noen smeller. Forhåpentligvis taper du det meste - det gir deg anledning til å gå ned i kjelleren i et par måneder for å bedrive sjelegransking og finne ut hva det var du gjorde galt. Du lærer av å tape penger. Hvis du i stedet tredobler pengene dine på kort tid vil du bli kaksete og cocky og tro det er enkelt. Det er det slett ikke! Men ekte penger tapt vil gi deg en langt større lærepenge enn årevis med papirtrading.
- Plukk en sektor og fokuser på den. Hvis det er noe du har spesielle forutsetninger for å skjønne bedre, så gå dit. Finn aksjene som er relevante, og følg de nøye. Her har du en sjanse til å slå markedet, for noen ganger tar markedet feil og bruker lang tid på å forstå at situasjoner endres.

Vær forberedt på at dette tar noen år, men er veldig gøy og potensielt veldig lukrativt!
Sist endret av amado88; 2. juni 2013 kl. 22:54.