Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1826
Hvorfor skriver alle at nvidia er bedre en ati.
Etter alle mine år med nvidia så syns jeg at ati er bedre.
Denne tråden skal dere diskutere:
Fordelene med nvidia
fordelene med Ati
det som er dårlig på ati
det som er dårlig på nvidia
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Hvorfor skriver alle at nvidia er bedre en ati.
Etter alle mine år med nvidia så syns jeg at ati er bedre.
Denne tråden skal dere diskutere:
Fordelene med nvidia
fordelene med Ati
det som er dårlig på ati
det som er dårlig på nvidia
Vis hele sitatet...
Fordeler med nVidia:
- Driverne er stabile
- Det er jo bra skjermkort

Ulemper med nVidia:
- Dyrt!
- Måler seg ikke med ATI i samme prisgruppe.

Fordeler med ATI:
- Kraftigere skjermkort til samme pris som nVidia
- Billig egentlig!

Ulemper:
- Dårlige drivere (Det kan jeg love
Sist endret av KRS93; 30. august 2011 kl. 23:28.
Det er smak og behag egentlig. De fleste som har ATI sier ATI er best, samme med nvidia. Det blir litt som Windows vs Mac.
Jeg hørte at ATI (eller AMD som det er nå) har bedre drivere. En stund senere fikk jeg høre at det var nvidia som hadde best driver. Kommer egentlig an på hvilket skjermkort du har og om produsentene prioriterer utvikling av den.

Du må egentlig bare prøve.
Sist endret av Xernox; 30. august 2011 kl. 23:29.
Nvidia sine kort er mere "proffkort" enn ATI sine, det som er bedre med nvidia imo er at de behandler 3d animasjon osv bedre enn ATI sine.

Ellers er det veldig mye fanboystuff inn i bildet. Selv bruker jeg Nvidia.
Fordeler med nvidia:
- Bedre støtte får linux
- SLI fungerer bra i linux

Ulemper med ati:
- Crossfire støtte mangler får linux.

Som dere ser så har jeg ikkje store krav til skjermkort annet enn at SLI/Crossfire fungerer i linux, siden jeg har en del skjermer.
Alle gjør vel ikke det ! Syns selv ATI var helt OK mtp pris fram til jeg fikk rosa skjerm pga driverne ikke klarte å bli stilt på uten å fucke opp alt.

Etter det blei jeg litt lei og tenkte da at jeg kunne teste litt nVidia igjen i min nye PC.
nVidia er generelt litt dyrere og har desverre ikke støtte for 3 skjermer med 1 kort. Dette irriterer.
Det har derimot ATI.

ATI har bedre ytelse for kronene. Om du ser på kort til samme pris vil det lønne seg og kjøpe fra ATI, da du vil få mer power. ATI har også ganske lange skjermkort, noe som blir dumt for folk med lite plass. Ser du f.eks. på 6950\70 og 580\570\560, som er i nokså samme klasse så er nvidia sine mye kortere.

Dog holder driver problemene igjen. Er jo klart at noen slipper unna, inkl meg de første månedene, men om du får dem så blir du lei.

Men hvorfor liker ikke du nVidia da?
ser at ingen har nevnt at nvidia har kulere logo og det høres mye kulere med nvidia enn ati/amd
Vel det jeg har lagt merke til, som er den vesentlige forskjellen, eller der nvidia er bedre enn amd. Det er nemlig bus-widht hastighet, på AMD er det maks 256bit, mens på nvidia kan det gå helt opp til 700bit. IMO.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ingen som har nevnt at ATI by default støtter tre skjermer ? (med en via Displayport) kontra Nvidias 2.

Jeg sluttet selv å kjøpe Nvidia etter TNT2 da de hadde mye shady produkter på denne tiden og det var generelt sett vanskelig å gjette hvem som var gode.

I tillegg hadde jeg kjørt ATI i flere år før jeg kjøpte TNT og TNT2 (hadde vel også Riva128 en periode) og jeg har holdt meg til ATI-kort siden.

Både i mix match med et highend og ett lowend for å få fire skjermer tidligere, men nå i singlesetup med tre 24" displays for multitasking.

ATI var jo også haugevis tidligere ute med fundamentale ting som integrert lydkort på skjermkortet (for overføring via HDMI) og ikke minst at de lenge ga ut 3D for lowendmarkedet mens 3DFX enda regjerte tronen (98% av nff er vel ikke gammel nok til å huske 3DFX engang).

Som frekvent lunixbruker savner jeg dog mye funksjonalitet i driverne, noe som Nvidia lenge har vært overlegne på, men jeg kjørte da 3Dspill i Linux (Wolfenstein : Enemy Territory) så tidlig som i 2003\4 med faktisk bedre ytelse enn jeg hadde i Windows på samme tid.
Sist endret av AtXbYeA; 31. august 2011 kl. 17:25.
Husket jeg hadde et Nvidia kort som jeg brukte hdmi på , jeg holdt på å klikke jeg fikk ikke lyd.
leste litt på nette fant ut at jeg måtte bruke en lednig til hdmi kabelen som overførte lyd:/
Sist endret av wtf1337; 31. august 2011 kl. 17:35.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ulemper med ati:
- Crossfire støtte mangler får linux.

Som dere ser så har jeg ikkje store krav til skjermkort annet enn at SLI/Crossfire fungerer i linux, siden jeg har en del skjermer.
Vis hele sitatet...
Det har fungert siden 2007...
Var stor fan av nVidia før, men så byttet jeg til ATI(AMD), men nå står sitter jeg å tenke på hva jeg skal kjøpe neste gang klarer ikke å bestemme meg... ATI or nVidia :S
Bryr meg egentlig ikke så mye om hvem som laget kortene, det viktige er jo at det er god ytelse til en overkommelig pris og at alt funker. Men får å bidra til dikusjonen har jeg hvertfall opplevd at mitt Nvidia GTX 480 er veldig stabilt og kraftig og har aldri gitt meg noen problemer annet enn at det bråker.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Har egentlig aldri hatt nevneverdige problemer med noen av delene såvidt jeg kan huske. AMD har jo en stor fordel med Eyefinity og ofte tilstrekkelig mengde VRAM for flerskjermoppsett. Hvis man bare leter godt nok finner man noe kluss med driverne uansett hva man velger så det argumentet blir ofte misbrukt.

Kjører dog Nvidia GTX570 pr. idag. Stabilt, rimeligste alternativ da de ble kjøpt kontra AMDs 6970 og god støtte for SLI.
Personlig er jeg veldig fornøyd med mitt Palit GTX 570. Det kan overklokkes mye (og lett) og det kjører det jeg hiver på det. Driverne oppdateres også konstant virker det som, for å fikse småproblemer. Jeg hadde før dette HD5870 av ATI og etterhvert crossfire. Dette funket så som så, ekstrem ytelse men mye problemer med crossfirestøtte og generelle driverproblemer, selv med ett kort. De kunne heller overklokkes stort til tross for at det kostet 3500kr når jeg kjøpte det første. Dette var dog et low-end kort av de forskjellige 5870 versjonene som var ute. Før det igjen hadde jeg et GTX275 som det BARE var kluss med. Herregud for noen elendige drivere det var til det kortet der.
ok takker for svar, det er jo mest smak og behag