Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4649
Tittelen sier vell de meste, hvor vanskelig er de å gro cubensis sopp via sporer? noen som har erfart dette?

er sporer lovlig i Sverige? grunnet til at jeg spør om dette er fordi cannabis frø visstnok er lovlig der

mvh,
Joeytheone
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hygiene i oppstart kan være krevende
Spørs vilke tech du har tenkt til å prøve deg på. Som han over sier så kan hygene være litt tricky og det er hygene som gjør det vanskelig for alt må være så sterilt som mulig ellers så ender opp med ett ikke spiselig produkt eller ingen produkt i det heletatt.

Shit kan virke litt vanskelig i starten når man driver å går igjennom guider å skal gjøre ting første gangen å sånn, men er du veldig nøye så kommer ting til å gå bra å du vil se at ting ikke er så vanskelig som man først hadde trodd.

Lykke til
Sist endret av Alge; 3. mai 2017 kl. 14:50.
Synes selv det var overraskende lett. Vær nøye med hygienen. Mulig et par glass blir kontaminert, men det er levelig om man gjør istand endel glass. Ø
Lykke til
Er det noen som har en god guide på dette? Har vært inne på tanken før men har liksom aldri hørt noen andre gjøre det.. Og er det stress å få tak i alt du trenger?
Søk Marc Keith på youtube. Utroligt gode guider til de fleste teks på kanalen hans. Og om det skulle være noe annet du lurer på så kan du lese i det uendelige på shroomery.org eller spørre her f.eks.

Er ikke noe stress å finne det man trenger (bortsett fra sporene da)
Gartnerbutikken.no har masse av det du trenger. Å er det enkle ting som brunt ris mel eller hele rug korn du trenger så kan man finne det billigere ved ett google søk.

Resten finner du på europis og apotek1.no.

Tips: ikke kjøp stereliserings ting og sprøyter og kanyler på gartnerbutikken.no da du kan få tak i dette mye billigere på apotek1.no

Good luck

http://www.fungifun.org/Norwegian/Pftek sjekk ut denne siden også, mye greit der også

PFTEK er kanskje den enkleste tek'n og er en fin introduksjon til sopp groing
Er ikke den tekn som porduserer mest produkt med jeg ville startet med den kanskje. Da trenger du heller ikke gå til innkjøp av trykkoker
Sist endret av Alge; 4. mai 2017 kl. 03:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sprudlende Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
PFTEK er kanskje den enkleste tek'n og er en fin introduksjon til sopp groing
Er ikke den tekn som porduserer mest produkt med jeg ville startet med den kanskje. Da trenger du heller ikke gå til innkjøp av trykkoker
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger man ikke trykkoker?
Trykkkoker trenger man ikke ved noen form for sterilisering medium. Så lenge man koker glassene i dobbelt av anbefalt tid som trykkkoker så steriliseres mediumet helt fint. M.a.o bare sløs av penger, om man ikke likevel er glad i indisk mat el.l
Uvaksinert 👍
Problemet er at sporer ikke dør før det er 120-130 grader og det får man ikke når man bare koker vannet så uansett hvor lenge man koker på 100 grader så kan det finnes sporer som man ikke vil ha der. Det er derfor man må bruke trykkoker for å kunne oppnå denne temperaturen, selv om man setter ett glass med f.eks vann i ovnen og setter det på 150 grader så holder ikke vannet mer enn 100, man trenger trykket for å klare å få den temperaturen.
PF tek ute trykkoker går fint som bare det. De sier i hvertfall det i guider og har selv testet det utallige ganger (så der er jeg sikker)

Jeg vill tro at det har med pf bruker små glass som ikke tar så lang tid å gjennomvarmen og når man sereliserer i en kjele så er tekinikken å la glassene stå over det kokende vannet. Det tror jeg er grunnet til at dampen blir varmere enn det kokende vannet og vi kan oppnå en temperatur som dreper det meste..

Dette ville blidt en fiasko med store mycobags med rug korn eller noe, så mest sannsynlig kun pf dette funker med.

Trykkoker vill jo være kjekt uansett fordi å sterelisere i en kjele tar nesten 3 timer mens i en trykkoker så kommer man seg lett unna med 1.
Har selv dyrket flere sett uten trykkokoker, uten problem. Cubensis er i det hele tatt en veldig lettdyrkbar sopp. Ikke noe vits å sløse penger på trykkoker med mindre man vil. Å være nazi på sterilitet når du skal ta sporer i glassene tror jeg er mye mer viktig enn å på død å liv ha en trykkkoker (slumser man her kan man lett forurense glassa)
Sist endret av Bearass; 6. mai 2017 kl. 13:04.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilke lovlige sopper egner pf tek seg godt til?
Har gitt opp å få tak i Cubensis sporer..(Takk for det forbudet, Norge)