Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1036
Shooting expert
BrageP's Avatar
Hei!

Eg er på jakt etter ein ny router til å avløyse den gamle Linksys WRT54G. Det er kring 12-15 mobilar, nettbrett og PC-ar som vanlegvis vert kopla på i løpet av ein dag, så stabilitet og evna til å tole datatrafikk utan å mukke er veldig viktig.

Sidan eg er ein fan av DD-WRT og Openwrt, er dét å kunne byte ut firmware ein fordel.

Er det nokon som kan tilrå ein router til maks 1.500-2.000?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, den ser grei ut. Har du erfaring med han sjølv?
Har en selv, og selger samt monterer flere omtrent ukentlig, både bedrift og privat.

Helt ypperlige, enkle å sette opp (for dem som ikke er teknisk anlagt), inneholder masse fiffige funksjoner som mulighet for å sette opp VPN direkte i router, mulighet for å koble til eksternHDD for å simulere en nettverksdisk, brannmur med både nøkkelord- og URLfilter, mulighet for å sette opp 3x2.4GHz gjestenett, samt 3x5GHz. Den har også mulighet for å sette opp en "cloud" direkte på router.

Den har også foreldrekontroll med mulighet for å sette tidsbegrensning på klienter.

Ingenting å si på performance, som sagt brukes disse i både privat og bedriftssammenheng.
Det er også custom-firmware til denne, som da blir Asuswrt-Merlin.

Jeg anbefaler denne.
Sitat av BrageP Vis innlegg
Ja, den ser grei ut. Har du erfaring med han sjølv?
Vis hele sitatet...
Har hatt den, men solgte den igjen. Hadde litt problemer akkurat da som jeg mistenkte kom fra routeren, men det viste seg i ettertid at det var nettverkskabelen som var problemet, så skal ikke legge skylden på routeren der Men fikk testen den en god del. Rekkevidden kan jeg absolutt ikke klage på. Har nå Asus ac68u, og i og med at den bare koster 190 kr mer enn ac66u så vil jeg heller anbefale den. Rekkevidden er vel så å si den samme men den er en god del krafitigere. Det vil si at den er i stand til å levere en god del mer mengde data enn ac66u.

ac66u kan både henges på veggen og settes på bord/benk. ac68u kan kun stå slik du ser den avbildet på nettet.

Har også hatt Netgear R7000 og har også tp-link touch P5. Tp-linken går nå ut for din del uansett. Asus har en brukervennlighet du ikke finner andre steder. Du kan også legge inn merlin build, bruker faktisk den selv. Du skal ha god grunn for at du måtte legge inn noe annet enn merlin build, og er klar over at dd-wrt var en fordel på en slik gammel router som du i dag sitter med i dag, men det der finner du nå ut av.

Alt virker så ryddig og lett og finne frem til i menyene hos Asus i forhold til f.eks Tp-link og Netgear. Det sendes også ut FW oppdateringer ganske så jevnlig. Pga dette og at jeg ikke har noe å utsette på rekkevidden på de Asus routerene jeg har hatt blir også min anbefaling en router fra Asus.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Trådstarter
Eg kjøpte ein Asus rt-ac66u. Strålande nøgd så langt!