Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 13759
Jeg elsker å lage mat og har bestemt meg for å følge trenden "food trucks".
Jeg skal spare penger i et år fremover, og forhåpentligvis ha nok penger til å kjøpe min egen bil. Jeg lurer på om noen har erfaring når det kommer til gatekjøkken/restaurant drift og om noen har innspill ang dette.
lokalisasjon har jeg enda ikke bestemt, men regner med Trondheim,Oslo eller Bergen.
bilen jeg sikler på er en gammel citroen av denne typen: http://www.gumtree.com/p/vans/awesom...71-/1085472978

kult hvis noen har noen tips eller trix å komme med
Fett prosjekt!

Sørg for å ta kontakt med mattilsynet for å få alle papirer i orden... Det skal omsøkes og godkjennes før du på lovlig vis kan selge mat\produsere mat over disk. (Herunder også rullende disk).
Du bør begynne så fort som mulig å snakke med kommunene, angående tillatelse for ambulerende matservering.
Da jeg hadde lignende planer som deg var det kommunen, ikke Mattilsynet som satte ned foten.
Mattilsynet var i utgangspunktet veldig positive og ikke minst behjelpsomme, mens kommunen (Bergen) sendte meg rundt til fire forskjellige etater hvor jeg fikk nei alle plasser.

Det beste de kunne tilby meg var en fast plass på Fisketorget, noe som ikke var aktuelt for min del, og jeg skrinla dermed planene.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Du bør begynne så fort som mulig å snakke med kommunene, angående tillatelse for ambulerende matservering.
Da jeg hadde lignende planer som deg var det kommunen, ikke Mattilsynet som satte ned foten.
Mattilsynet var i utgangspunktet veldig positive og ikke minst behjelpsomme, mens kommunen (Bergen) sendte meg rundt til fire forskjellige etater hvor jeg fikk nei alle plasser.

Det beste de kunne tilby meg var en fast plass på Fisketorget, noe som ikke var aktuelt for min del, og jeg skrinla dermed planene.
Vis hele sitatet...




det er denne biten jeg er mest urolig for,har såvidt begynt å sette meg inn i det, men det er ikke menge svar å finne.. så du har planlagt det samme selv? synd at du ikke fikk gjennomført det, dette er det neste store tror jeg, bare se på Usa og England
Hva var begrunnelsen for å stoppe det i Bergen ?
Hørte om en som skrinla et tilsvarende prosjekt pga problemer med å få tillatelse til å stå på forskjellige steder til forskjellige tider. Selv den såkalte ambulerende tillatelsen krevde visstnok noe faste rammer. Dette var pga at mat-tilsynet og andre myndigheter skal ha mulighet for å komme på overraskende inspeksjoner. Og da måtte de til enhver tid kunne vite hvor bilen var.

Det kan dog være at regelverket praktiseres forskjellige fra kommune til kommune for alt jeg vet.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2014 kl. 15:08.
Kul ide!

Hovedutfordringen med slike trender i Norge er prisnivå og spisevaner. I England, og særlig i USA er det liten prisforskjell på mat kjøpt ute og mat laget selv. Det er også normalt at man ikke har kantine på arbeidsplassen, slik at arbeiderne går ut og kjøper mat i lunsjen.

Her til lands er det vanligere med matpakke eller kantine, noe som gjør at markedet fort begrenser seg til nattmat - noe som igjen påvirker kostnadsnivået. Jobber du selv vil du slippe problemer med nattillegg og overtid, men det legger jo også begrensninger på ditt eget sosiale liv.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Kul ide!

Hovedutfordringen med slike trender i Norge er prisnivå og spisevaner. I England, og særlig i USA er det liten prisforskjell på mat kjøpt ute og mat laget selv. Det er også normalt at man ikke har kantine på arbeidsplassen, slik at arbeiderne går ut og kjøper mat i lunsjen.

Her til lands er det vanligere med matpakke eller kantine, noe som gjør at markedet fort begrenser seg til nattmat - noe som igjen påvirker kostnadsnivået. Jobber du selv vil du slippe problemer med nattillegg og overtid, men det legger jo også begrensninger på ditt eget sosiale liv.



i de stor byene i norge er det blitt mer vanlig å spise ute i lunsjen, og jeg tror det å komme i en kassebil å selge god mat relativt billig fort kan bli en trend, den største utfordringen ligger nok i det juridiske som folk over sier..
det sosiale blåser jeg i, det å lage mat for min del er ren lidenskap, jeg storkoser meg på kjøkkenet
Sitat av dggr Vis innlegg
Hva var begrunnelsen for å stoppe det i Bergen ?
Vis hele sitatet...
De vil ikke ha boms i gatene som selger skitten gatekjøkkenmat.
Høyrekommune vet du.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Kul ide!

Hovedutfordringen med slike trender i Norge er prisnivå og spisevaner. I England, og særlig i USA er det liten prisforskjell på mat kjøpt ute og mat laget selv. Det er også normalt at man ikke har kantine på arbeidsplassen, slik at arbeiderne går ut og kjøper mat i lunsjen.

Her til lands er det vanligere med matpakke eller kantine, noe som gjør at markedet fort begrenser seg til nattmat - noe som igjen påvirker kostnadsnivået. Jobber du selv vil du slippe problemer med nattillegg og overtid, men det legger jo også begrensninger på ditt eget sosiale liv.



i de stor byene i norge er det blitt mer vanlig å spise ute i lunsjen, og jeg tror det å komme i en kassebil å selge god mat relativt billig fort kan bli en trend, den største utfordringen ligger nok i det juridiske som folk over sier..
det sosiale blåser jeg i, det å lage mat for min del er ren lidenskap, jeg storkoser meg på kjøkkenet
Vis hele sitatet...
Har du utdannelse innenfor kokkefaget? Er en del ting å sette seg inn i når det kommer til matproduksjon.
Jeg har gjort noen kalkyler på dette, og hvor mye jeg enn vred og vendte på tallene, så fikk jeg ikke dette til å bli lønnsomt.

Ulempen er høye kostpriser på råvarer i Norge. Restauranter og kjeder har gode avtaler med grossistene som gir dem en stor fordel for storinnkjøp.

Jeg kjørte scenarioer på kun lunsjservering. Det ble vanskelig på grunn av den begrensede tiden, selv med å flytte seg en gang i timen til en ny plass. I tillegg får du da utfordringen med tillatelser for å stå sentrale steder, spesielt i Oslo.

Når det er sagt så så jeg et par unge karer på Youngstorget for en stund siden. De solgte taco og annen mexicansk mat. Etter hva jeg kunne se på prisskiltet som sto ved vognen, så var det ganske stive priser for en simpel taco.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Jeg tar fagbrevet som kokk nå, har jobbet en del i restaurant bransjen og brenner for denne ideen, det økonomiske skal jeg klare, det er det juridiske som skremmer meg litt.. jeg har et godkjent kjøkken utenfor oslo til disposisjon og skal begynne å snakke med kommunen å finne ut av hvordan dette skal funke. funker det ikke i oslo prøver jeg en ny by
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Jeg tar fagbrevet som kokk nå, har jobbet en del i restaurant bransjen og brenner for denne ideen, det økonomiske skal jeg klare, det er det juridiske som skremmer meg litt.. jeg har et godkjent kjøkken utenfor oslo til disposisjon og skal begynne å snakke med kommunen å finne ut av hvordan dette skal funke. funker det ikke i oslo prøver jeg en ny by
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært helt sikker på at det økonomiske vil gå opp i opp.

Sett at du kjøper bilen du viste i det første innlegget. £25.000 er rundt kr 250.000,-.

Rettene må matche prisene for gatekjøkken eller tilsvarende, så la oss si at du gjennomsnittlig klarer å tjene ca. kr 20-30,- per salg du gjør.

Tjener du 30,- per servering, så må du selge 8333 retter kun for å dekke inn innkjøpet av bilen.

I tillegg til dette kommer forsikring, drivstoff, lønn, moms, skatt +++

Mener ikke å knuse drømmen din, men skjæringspunktet for suksessfulle restauranter og serveringssteder er nøktern økonomi og en kvalifisert kokk.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Sett at du kjøper bilen du viste i det første innlegget. £25.000 er rundt kr 250.000,-.
Vis hele sitatet...
Så må man ta med moms, avgifter (for å få skilter på bilen) og eventuelt frakt av bilen (om man ikke skal hente selv), da blir det også noen kroner.
Sist endret av Bruskork1; 5. november 2014 kl. 16:03.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg ville vært helt sikker på at det økonomiske vil gå opp i opp.

Sett at du kjøper bilen du viste i det første innlegget. £25.000 er rundt kr 250.000,-.

Rettene må matche prisene for gatekjøkken eller tilsvarende, så la oss si at du gjennomsnittlig klarer å tjene ca. kr 20-30,- per salg du gjør.

Tjener du 30,- per servering, så må du selge 8333 retter kun for å dekke inn innkjøpet av bilen.

I tillegg til dette kommer forsikring, drivstoff, lønn, moms, skatt +++

Mener ikke å knuse drømmen din, men skjæringspunktet for suksessfulle restauranter og serveringssteder er nøktern økonomi og en kvalifisert kokk.
Vis hele sitatet...




Innkjøp av bilen ser jeg på som en investering i livet mitt, det er en liten sum å betale for å leve ut drømmen sin, jeg tar ikke lån heller, det er oppsparte midler så slipper å ha press på meg.
når det kommer til kvalifikasjon som kokk er jeg allerede en habil kokk og har reist mye rundt å lagd mat i flere land og har hatt eget småbruk med flere typer dyr.jeg trenger ikke mye penger jeg vil bare være fri og leve ut en drøm
Dette hadde vært j*** fett.. Men hvis du tenker på Bergen må du sikkert bestikke torget-mafiaen. De driter i om det er rotter på deres egne kjøkken bare de ikke mister makten.

En tanke. Jeg har ofte tenkt hvor bra det hadde vært å kunne kjøpe norsk mat på kvelden i byn. Tenk å fått en skål lapskaus, fårikål, noe poteter med saltkjøtt eller vossakorv med good potetstappe eller lignende på en fredags kveld. Men det er bare en tanke fra en som ikke skal lage det.
Sist endret av mocp; 5. november 2014 kl. 18:43.
Tacovogn som nettopp har startet opp i Bergen: http://www.tacowaybergen.no/

Kanskje du kan ta noen tips derfra?
Sitat av bronsky Vis innlegg
Jeg har gjort noen kalkyler på dette, og hvor mye jeg enn vred og vendte på tallene, så fikk jeg ikke dette til å bli lønnsomt.

Ulempen er høye kostpriser på råvarer i Norge. Restauranter og kjeder har gode avtaler med grossistene som gir dem en stor fordel for storinnkjøp.

Jeg kjørte scenarioer på kun lunsjservering. Det ble vanskelig på grunn av den begrensede tiden, selv med å flytte seg en gang i timen til en ny plass. I tillegg får du da utfordringen med tillatelser for å stå sentrale steder, spesielt i Oslo.

Når det er sagt så så jeg et par unge karer på Youngstorget for en stund siden. De solgte taco og annen mexicansk mat. Etter hva jeg kunne se på prisskiltet som sto ved vognen, så var det ganske stive priser for en simpel taco.
Vis hele sitatet...

Du kan jo lage deg en mobil undergrunns sjappe? Sykkel med en tilhenger og varmegreier på gass. Så lager du all mat ferdig før du sykler ut og bare har gassen til å holde maten varm. Kommer noen for å kontrollere så sykler du som faen. Da trenger du ingen tillatelser og kan dra hvor du vil når du vil. Selge mat på natta, i lunchen og ellers når det måtte være mye folk ute.

Ta en tur i marka om været er bra og selg kaffe og vafler.



Lag en el-sykkel cafè/matstand. Så er du sikker på forsvinne raskt nok om kontrollører dukker opp. Tipper sjansene er små for å bli tatt.

Foreslår at du lager en elektro hydraulisk baldakin som kan rulles ut og ned. Så får du noe tilsyn etter deg så bare stikker du fort, og parker hvorsomhelst utenfor et butikkvindu og ruller ned baldakinen. Stealth.

Low cost - instant turnaroud.
Sist endret av frtoretang; 5. november 2014 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det gjenstår å se hvor strengt de vil regulere åpningstidene. Strammer de inn for hardt kan det gjøre økonomien i prosjektene langt dårligere.

Gatemat er jo faktisk en kulturbærer og en viktig del av både storbyer og reisemål. Det er noe vi er vant til å oppleve overalt i verden hvor vi ellers reiser. Men de som reiser til Norge blir uten denne opplevelsen. Pga byråkrati og tungrodde systemer.
Sist endret av Jonta; 7. november 2014 kl. 16:34. Grunn: Fjernet dobbelt innhold
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Jeg elsker å lage mat og har bestemt meg for å følge trenden "food trucks".
Jeg skal spare penger i et år fremover, og forhåpentligvis ha nok penger til å kjøpe min egen bil. Jeg lurer på om noen har erfaring når det kommer til gatekjøkken/restaurant drift og om noen har innspill ang dette.
lokalisasjon har jeg enda ikke bestemt, men regner med Trondheim,Oslo eller Bergen.
bilen jeg sikler på er en gammel citroen av denne typen: http://www.gumtree.com/p/vans/awesom...71-/1085472978

kult hvis noen har noen tips eller trix å komme med
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk dette? Er du i biz?