Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2193
Med denne tråden ønsker jeg å ta opp nordområdesatsningen til regjeringen, for en del år siden nå sa Støre: "Nordområdesatsingen handler om å sette nordområdene på kartet i Norge og internasjonalt. Det er en ”områdesatsing” – ikke en ”stedssatsing”. Nord-Norge er en viktig del av Norge – folk, betydelige ressurser her – ja, mest ressurser pr. innbygger – det er hav og land og mennesker – store muligheter og et stort ansvar. Sentrum for nordområdene er her, hos dere. Min jobb, og regjeringens perspektiv, har vært – og er – å forankre nordområdene som et nytt, norsk, europeisk og globalt sentrum." Vardø, Finnmark, 13. oktober 2009.

Hele kan leses på regjeringen.no, sitter på mobil så unngår å linke til mobilsider.

Som født og oppvokst omtrent 50 mil nord for polarsirkelen med Tromsø som nærmeste by har jeg gjennom de siste årene ikke sett så mye til denne satsingen. Man leser til stadighet om hvordan politikere, både lokale og regionale, velger å kutte ned øysamfunn og mindre samfunn til fordel for større samfunn som er mer lønnsomme, eller i det minste kortsiktig billigere, enn mindre samfunn. Siste sak er i dagens utgave av Dagbladet hvor en stakkars 14 år gammel jente kan bli tvunget til å pendle 50 min pr vei daglig over det som normalt er røff sjø til daglig sommerstid, fremfor å holde liv i skolen på øya i to år til, til tross for at øya tydeligvis har en bedrift som går godt og drar inn penger for kommunen.

Tall fra 2012 (hentet fra artikkel på Nordlys.no), viser at siden 2006 har 75% av nord-norske kommuner hatt en fraflytting på 5,500 mennesker.
Tromsø, Alta og Bodø har noe bedre tall med økning.

En av de viktigste næringene i denne landsdelen er fisk, og uten å finne tall på hvor mye av fisken som eksporteres kan man vell trygt anta at det meste kommer fra nord i landet.
I perioden 2001 - 2009 forsvant det 1921 fiskere fra kystkommunene og fra 2000 - 2010 forsvant 1450 arbeidsplasser i fiskeindustrien hvorav 925 bare i Finnmark.

* I perioden 2000 til 2010 forsvant 1.450 arbeidsplasser i fiskeindustrien hvorav 925 bare i Finnmark. Bakgrunnen var blant annet at Høyres fiskeriminister Svein Ludvigsen opphevet trålernes leveringsplikt som førte til mindre fiskeforedling i nord. Havgående fartøyer som tildeles store deler av kvotene utenfor Nord-Norge, fryser nå fangstene i økende grad på fiskefeltet for foredling delvis til klippfiskindustrien på Møre og delvis i Kina
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe som minner meg om satsing i nordområdene hvertfall, men om noen ønsker å forklare det er de velkommen til å gjøre det. Nå skylder jeg ikke bare på politikerne for at det er billigere å sende fisken til Kina for å behandle den og så fly den tilbake, men det virker som de kunne gjort litt mer for å prøve.

Ressursrenta tappes
Høsting av havets overflod (ressursrenta) som i henhold til Havressursloven tilhører fellesskapet, har alltid vært den økonomiske bærebjelken i bosettingen på kysten.

Denne bærebjelken ble svekket da Høyres fiskeriminister Svein Ludvigsen (og tidligere bankmann) tidlig på 2000-tallet ga bankene pant i ressursrenta knyttet til kvoterettighetene.

Pantsetting åpnet for kjøp, salg og sammenslåing av kvoter på færre rederier og at stadig færre redere og fiskere fikk tilgang på ressursrenta. Vi dokumenterer i boka at bare på to år ble 920 millioner kroner i slik ressursrente trukket ut av næringen på landsbasis gjennom pantsetting av kvoterettigheter.

Det paradoksale er at den pantsatte verdien av fisketillatelsene som er overført vederlagsfritt fra myndighetene, i mange tilfeller langt overstiger redernes egen bokførte egenkapital. Fellesskapet har derved tilført rederiene egenkapital vederlagsfritt i form av verdien av ressursrenta som ble brukt til å kjøpe andre redere ut av næringen. Dette er trolig en form for skjult subsidiering i strid med EØS-avtalen.
Vis hele sitatet...
Dette er vell helt stikk i strid med regjeringens "små bedrifter - store verdier" slagord som de fleste vell har hørt i en eller annen sammenheng når man åpner for at større rederier kjøper opp de mindre.

Nå er vell strengt talt ikke fisk det eneste Nord-Norge er kjent for, storslått natur med høye fjell som går bratt ned i havet, midnattssol og nordlys, turistfiske, jakt og turer, samisk kultur med rein, elgsafari og hundesleder. Siste jeg hørte om nå var en nyoppstartet bedrift i Finnmark et sted hvor de tok med turistene på hurtigruten på snøscooter langs vidda, turistene fikk kjøre selv og se rein og Nordlys fra bakpå scooteren. Rorbuer langs kystkommunene hvor folk prøver å holde liv i barndomsbygda si blir som nevnt avfolket, det samme skjer i utkantene i Finnmark. Er det forventet at man skal tro på nordområdesatsningen når man ser hvilken vei pilen peker?

Artic Race of Norway, et sykkelritt hvor flere stjerner fra Tour de France skal delta, virket for meg som en kjempemulighet for regjeringen å vise at de bryr seg om Nord-Norge. Jeg har aldri vært en sykkelfan selv, men av det lille jeg har fått med meg av TDF vet jeg at det er utmerket reklame for den franske turistnæringen. Regjeringen ville ikke sponse dette uansett, på bakgrunn av at det ikke er praksis for å gi støtte direkte til arrangører i et slikt mesterskap. Til tross for dette bevilget de i 2005 og 2006 til sammen 23 millioner kroner til Rally Norway på bakgrunn av næringsmessige ringvirkninger. For mange virker det kanskje som om de sa ja, fordi det lengste nord dette rallyet skulle være var Lillehammer.

På meg kan det virke som om det vi her oppe skal leve av er olje. Med Hammerfest i spissen kan det virke som Lofoten er neste mål hvor det skal åpnes for leting. Noen har spådd at om dette skjer blir det vår generasjons Alta-sak, http://snl.no/Alta-saken, for de som ikke vet hva det er. Og siden de begynte å snakke om olje utenfor Lofoten har det vært motstand i nord.

Jeg kunne sannsynligvis ha fortsatt, snakket mye om riksveiene oppigjennom som er helt latterlige, men det vet vell de fleste som har vært utenfor ring 3. Eller hvordan politikerne tydeligvis bare kan kreve en folkeavstemning satt til Oslo når de vet det er der de har størst støtte (les: OL-saken), men jeg føler jeg har skrevet nok.

Så hva mener resten av dere, er det vits i å satse på Nord-Norge? Skal vi forsøke å holde liv i utkantene hvor bøndene og fiskerne holder til, eller skal vi gjøre som tyskerne da de forlot oss for nesten 70 år siden og sørge for at alle vil til Oslo eller sør for Trondheim? Overlate nordområdene til oljeborringen og samene?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Så hva mener resten av dere, er det vits i å satse på Nord-Norge? Skal vi forsøke å holde liv i utkantene hvor bøndene og fiskerne holder til, eller skal vi gjøre som tyskerne da de forlot oss for nesten 70 år siden og sørge for at alle vil til Oslo eller sør for Trondheim? Overlate nordområdene til oljeborringen og samene?
Vis hele sitatet...
Bra innlegg, bor selv i Tromsø nå.. men føler at hele nord-område problematikken er komplisert.. så jeg svarer heller litt mer generelt på distriktsnorge, fordi jeg har altfor lite spesifikk kunnskap om Troms/Finnmark:

Svaret på spørsmålene dine er vel uansett både ja og nei. Det er vondt når små samfunn forsvinner, men verden forandrer seg og det må vi leve med. Jeg har sett flere småkoummuner rundt omkring som omtrent utelukkende lever av kommunebyråkrati og matvarehandel; og det er ikke bærekraftig. Man må ha reell verdiskapning i bunn om man man skal opprettholde samfunn.

På den annen side, vi er dønn avhengige av landbruket og fisket, både pga matvaresikkerhet og fordi de driver med nettopp reell verdiskapning.. og det betyr at vi må ta kostnaden ved å holde endel avsidesliggende samfunn i live. Jeg tror helt ærlig matvaresikkerhet er mye, mye viktigere for Norges sikkerhet langsiktig enn militæret vårt er. Samtidig er det en langsiktig investinger å holde befolkningen spredt, både pga turisme (som vil bli mye viktigere så fort olja begynner å forsvinne og vi ikke er stein rike) og fordi mye næringsvirksomhet i distriktene kort og godt er avhengig av at det bor mennesker i nærheten.

Et naturlig land å sammenligne oss med er Sverige, som omtrent er avfolket utenom bysentrene og den sørlige tredjedelen. I Norge så er det samfunn og mennesker i nærheten omtrent hvor enn man drar... så selv om jeg synes at trenden med å sakte men sikkert slå sammen kommune-administrasjoner er god, så mener jeg også at den generelle politikken Norge har ført langsiktig her henger på greip.

Når det gjelder veibygging, så er det rimelig flaut hvor ineffektive vi er på det, men vi må også huske på at vi er et latterlig langt land med særdeles spredt befolkning. Jeg synes overhodet ikke veinettet vårt er noe å være flau over, og på generelt basis synes vi har altfor, altfor latterlig høye krav her (men jeg har ikke kjørt bil i Troms/Finnmark enda).
Sist endret av DumDiDum; 9. mai 2013 kl. 12:49.
Jeg syns no at vi kan vedlikeholde vårt land sånn alle kan ha de samme godene.
Selv har jeg det helt bra her nord selv uten så mye å klage på utennom veiene og politikere.

Det er helt for jævelig den fiskeripolitikken vi kjører her i landet. Straffer de små for å gi til de store. Syns det er dårlig å ha ministere som har eierinteresser i havbruksnæringen. Fatter ikke at de kan bli valgt i det hele tatt. Greit nok at de må ha erfaring, men at de blir inhabile og bruker makten de har blitt tildelt feil.

Det jeg syns er bortkastet er alt planleggingen staten betaler for.. det er virkelig kriminelt. Tenk hvor mye tid og penger som gikk vekk bare med planleggingen av E8 til Tromsø..

Men jeg nekter å se så mørkt på utflyttingen, folk må no komme til vett en gang i framtiden. Dem får no bare bestemme hvor dem skal ha han Edvard Munch først og om hvor fort togan skal gå.

Sikkert mye skrive leifer her, skal hoppe til køys. Sånn at mitt lille hode skal få litt hvile.
Det kan jo bli positive konsekvenser av nordområdesatsningene på oljeboring utenfor lofoten. Hvis de klarer å skape en balanse med oljenæringen ved å styrke fiskenæringen og infrastrukturen bør det jo bli vekst i Nord-Norge fremover. Flere arbeidsplasser i byene og mer tilflytning til distriktene. Jeg mener at Nord-Norge har godt av en større satsing på næringsvirksomhet. Jeg tviler på at det kommer til å skje noe med det første, iallefall med denne regjeringen.
Trådstarter
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det kan jo bli positive konsekvenser av nordområdesatsningene på oljeboring utenfor lofoten. Hvis de klarer å skape en balanse med oljenæringen ved å styrke fiskenæringen og infrastrukturen bør det jo bli vekst i Nord-Norge fremover. Flere arbeidsplasser i byene og mer tilflytning til distriktene. Jeg mener at Nord-Norge har godt av en større satsing på næringsvirksomhet. Jeg tviler på at det kommer til å skje noe med det første, iallefall med denne regjeringen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart at å satse på olje utenfor Lofoten og Vesterålen har positive områder i tillegg til negative. Men det jeg tror de fleste som er mot denne konsekvensutredningen og videre arbeid tenker på det værst tenkelige utfallet.
Flere rapporter viser jo at et evt værst tenkelig tilfelle vil gå hardt utover fisken.

Tenk et utslipp ved havbunnen i gytetida til torsken. En katastrofe kan føre til at vi vil miste store deler av grunnlaget for å drive lofotfiske, til tross for at det er liten sannsynlighet for det synes ikke jeg det er verdt risikoen.

Mobillink, men kilde: http://mobil.aftenposten.no/klima/Sl...l#.UYuO5lway0c

Men det er jo de som mener det motsatte:

http://mobil.dn.no/article1876105.ece?REF=dispatched
Sist endret av OnklD; 9. mai 2013 kl. 14:06.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Regjeringens satsing i Nord-Norge går vel for det meste ut på å hale opp all olje og gass de kan finne, samtidig som de driter i hva letingen etter olje og gass kan føre til av konsekvenser for naturen. Mye av det svarte gullet som de drar opp fra havet kommer heller ikke Nord-Norge til gode, alt sammen sendes til Sør-Norge.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Regjeringens satsing i Nord-Norge går vel for det meste ut på å hale opp all olje og gass de kan finne, samtidig som de driter i hva letingen etter olje og gass kan føre til av konsekvenser for naturen. Mye av det svarte gullet som de drar opp fra havet kommer heller ikke Nord-Norge til gode, alt sammen sendes til Sør-Norge.
Vis hele sitatet...
Der det sitter representanter fra HELE landet demokratisk valgt til å styre, så ikke kom med det der nord vs. sør pisset.
Sitat av OnklD Vis innlegg

Så hva mener resten av dere, er det vits i å satse på Nord-Norge? Skal vi forsøke å holde liv i utkantene hvor bøndene og fiskerne holder til, eller skal vi gjøre som tyskerne da de forlot oss for nesten 70 år siden og sørge for at alle vil til Oslo eller sør for Trondheim? Overlate nordområdene til oljeborringen og samene?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke fraflytting lengre slik som det var. Nord norge har netto vekst, dog ikke like stor vekst som sør norge.
Nå kommer også olje og gass. Hammerfest er allerede en voksende by og Tromsø har fått flere bedrifter også.

Når det gjelder små steder på landet i regionen utenfor byene så er det litt verre. Skal det bli boende der må forholdende bedres for småfiskerne. Dessuten er det viktig med bredbånd på landet. Det tror jeg kan komme med 4 og 5 g telefonnett. Bondenæringen vil jo aldri bli noen stor næring i Troms, pga klima. Noe må man jo leve av mens man bor der ute på landet? Webdesignere og folk som jobber med nettbaserte virksomheter kan jo gjerne holde til ute på landet. Men jeg vet ikke om det er nok til å redde små stedene.
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Det er jo ikke fraflytting lengre slik som det var. Nord norge har netto vekst, dog ikke like stor vekst som sør norge.
Nå kommer også olje og gass. Hammerfest er allerede en voksende by og Tromsø har fått flere bedrifter også.

Når det gjelder små steder på landet i regionen utenfor byene så er det litt verre. Skal det bli boende der må forholdende bedres for småfiskerne. Dessuten er det viktig med bredbånd på landet. Det tror jeg kan komme med 4 og 5 g telefonnett. Bondenæringen vil jo aldri bli noen stor næring i Troms, pga klima. Noe må man jo leve av mens man bor der ute på landet? Webdesignere og folk som jobber med nettbaserte virksomheter kan jo gjerne holde til ute på landet. Men jeg vet ikke om det er nok til å redde små stedene.
Vis hele sitatet...
Ja, nå kommer olje og gass, og hva med når det ikke er mer olje og gass?
Vår vara-ordfører i kommunen var nylig på møte i Oslo med representanter fra regjeringen angående verning av skogsområder.
Det som skjer her i landsdelen er at naturen vernes så lenge det ikke er olje under den, på denne måten tar de knekken på flere steder hvor det kan bygges boliger eller drives skogsdrift.

Tromsø vokser ja, men den byen er jo allerede full av folk som ikke får seg bolig, t.o.m par som er i full jobb sliter med å finne bolig fordi det enten er sinnsykt overpriset eller rett og slett ikke plass. Nå har jo Tromsø nylig fått et nytt forskningssenter angående nordområdene og oljen, så det at de har planer om å vokse mer er det ikke tvil om, men boliger er det ikke mange som bygger.

Hvor mange bønder det er i Troms skal jeg ikke uttale meg om ettersom det ikke er mitt fagfelt, heller ikke klimaet, men det står jo bra til hittil i år.
Så ja, forholdene for småfiskerne må forbedres, men når politikerne med den ene hånden roser småbedriftene opp i skyene og ønsker flere, tar jo fiskeriministeren livet av småbrukene (som man kan se av første innlegg).

Personlig er jeg litt imot at alle skal rotte seg sammen i byer, det blir jo rett og slett trangt og ubehagelig. Derfor liker jeg ideen om næringshoteller, hvor et firma kan leie et kontor som de så gir til en arbeidstaker som ønsker å bli boende på landet. Det er faktisk ikke slik at vi her i Nord sitter med dial-up som bruker 10 min på å laste vg.no, å jobbe fra et slikt kontor kan jo være en mulighet for en haug med kontorbaserte yrker når man har tilgang på en teleofon og Internett, sleng i tillegg på muligheter for videokonferanse så har man et fullt funksjonabelt kontor.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, nå kommer olje og gass, og hva med når det ikke er mer olje og gass?
Vår vara-ordfører i kommunen var nylig på møte i Oslo med representanter fra regjeringen angående verning av skogsområder.
Det som skjer her i landsdelen er at naturen vernes så lenge det ikke er olje under den, på denne måten tar de knekken på flere steder hvor det kan bygges boliger eller drives skogsdrift.

Tromsø vokser ja, men den byen er jo allerede full av folk som ikke får seg bolig, t.o.m par som er i full jobb sliter med å finne bolig fordi det enten er sinnsykt overpriset eller rett og slett ikke plass. Nå har jo Tromsø nylig fått et nytt forskningssenter angående nordområdene og oljen, så det at de har planer om å vokse mer er det ikke tvil om, men boliger er det ikke mange som bygger.

Hvor mange bønder det er i Troms skal jeg ikke uttale meg om ettersom det ikke er mitt fagfelt, heller ikke klimaet, men det står jo bra til hittil i år.
Så ja, forholdene for småfiskerne må forbedres, men når politikerne med den ene hånden roser småbedriftene opp i skyene og ønsker flere, tar jo fiskeriministeren livet av småbrukene (som man kan se av første innlegg).

Personlig er jeg litt imot at alle skal rotte seg sammen i byer, det blir jo rett og slett trangt og ubehagelig. Derfor liker jeg ideen om næringshoteller, hvor et firma kan leie et kontor som de så gir til en arbeidstaker som ønsker å bli boende på landet. Det er faktisk ikke slik at vi her i Nord sitter med dial-up som bruker 10 min på å laste vg.no, å jobbe fra et slikt kontor kan jo være en mulighet for en haug med kontorbaserte yrker når man har tilgang på en teleofon og Internett, sleng i tillegg på muligheter for videokonferanse så har man et fullt funksjonabelt kontor.
Vis hele sitatet...
Ja, bolig markedet i Tromsø er sprengt. Byen har dessuten et lite problem med næringslivet. Vi har ingen store private bedrifter i Tromsø. Det meste er offentllig finansiert, slik som sykehuset og universitetet. Noe fisk er det, men ikke så mye mere. Tromsø, og de andre byene i Nord Norge, kunne trengt et mer variert inntektsgrunnlag. Før var det bare fisk. Snart blir det fisk OG olje. Håpet er at dette vil samle kapital nok til at flere andre næringer også slår rot.

Når det gjelder folk på landet, så har jeg tro på webdesignere. De kan bo hvor som helst. En person kan f.eks lære seg grafisk design og lage nettsider og logoer. Problemet er at nettbedrifter konkurrerer med billige folk i India som tar 6 dollar timen.

Bøndene går dårlige tider i møte med FRP i regjering. Jeg er redd at en viss sentralisering og effektivisering av landbruket blir uungåelig.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, nå kommer olje og gass, og hva med når det ikke er mer olje og gass?
Vår vara-ordfører i kommunen var nylig på møte i Oslo med representanter fra regjeringen angående verning av skogsområder.
Det som skjer her i landsdelen er at naturen vernes så lenge det ikke er olje under den, på denne måten tar de knekken på flere steder hvor det kan bygges boliger eller drives skogsdrift.

Tromsø vokser ja, men den byen er jo allerede full av folk som ikke får seg bolig, t.o.m par som er i full jobb sliter med å finne bolig fordi det enten er sinnsykt overpriset eller rett og slett ikke plass. Nå har jo Tromsø nylig fått et nytt forskningssenter angående nordområdene og oljen, så det at de har planer om å vokse mer er det ikke tvil om, men boliger er det ikke mange som bygger.

Hvor mange bønder det er i Troms skal jeg ikke uttale meg om ettersom det ikke er mitt fagfelt, heller ikke klimaet, men det står jo bra til hittil i år.
Så ja, forholdene for småfiskerne må forbedres, men når politikerne med den ene hånden roser småbedriftene opp i skyene og ønsker flere, tar jo fiskeriministeren livet av småbrukene (som man kan se av første innlegg).

Personlig er jeg litt imot at alle skal rotte seg sammen i byer, det blir jo rett og slett trangt og ubehagelig. Derfor liker jeg ideen om næringshoteller, hvor et firma kan leie et kontor som de så gir til en arbeidstaker som ønsker å bli boende på landet. Det er faktisk ikke slik at vi her i Nord sitter med dial-up som bruker 10 min på å laste vg.no, å jobbe fra et slikt kontor kan jo være en mulighet for en haug med kontorbaserte yrker når man har tilgang på en teleofon og Internett, sleng i tillegg på muligheter for videokonferanse så har man et fullt funksjonabelt kontor.
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter jo at det er en betydelig mengde nordmenn som faktisk ønsker å flytte til periferien enda arbeidet kan utføres på et kontor i Oslo. Tviler på at det er realiteten.

Du liker gjerne ikke at folk rotter seg til i byer, men dette er jo en direkte konsekvens av modernisering og effektivisering. Spør du meg er det bare tøv at vi skal bruke milliarder av kroner på broer ut til små ikke-bærekraftige øysamfunn, ineffektiv drift av statlige tjenester og alle de andre unødvendige utgiftene som kommer med at vi på død og liv skal ha folk spredt over hele landet.

Så lenge eldrehjem er underbemannet og skoler forfaller mener jeg satsingen i Nord bør være utelukkende praktisk orientert med kalkyler og prognoser som grunnlag - ikke følelser.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Der det sitter representanter fra HELE landet demokratisk valgt til å styre, så ikke kom med det der nord vs. sør pisset.
Vis hele sitatet...
Ja. men det er ikke til å komme bort ifra at mange lover og reguleringer passer bedre til hytte-strøkene i nedre tredjedel av landet enn viddene oppe i nord.

Tillatelser til å sette opp naust langs strandsonen gir mening på Tjøme og andre strøk tettbebygde med "hytter", men mindre når nærmeste nabo er 20km unna. Det samme gjelder scooter-kjøringa.. som man har et rimelig annerledes syn på her oppe hvor man ikke akkurat konkurrerer om plassen. Det er virkelig nok plass, i motsetning til fjella i sør hvor man tråkker oppå hverandre.

Til en viss grad må det jo bli sånn også, fordi å ha flere sett med lover innebærer enda mer byråkrati og drit, og er enda verre enn alternativet.. men frustrasjonen er reell nok, og kommer utifra reelle problemstillinger.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette forutsetter jo at det er en betydelig mengde nordmenn som faktisk ønsker å flytte til periferien enda arbeidet kan utføres på et kontor i Oslo. Tviler på at det er realiteten.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke denne posten relevant for små øysamfunn, men så godt som alle siv.ing. vennene mine bor i Oslo. Alle som en flyttet dit fordi det var der de interessante jobbene lå, og veldig mange av dem hadde heller ønsket andre byer om de fant noenlunde tilsvarende muligheter.

Det er blitt en viss kjedelig automatikk i at bedrifter etablerer seg i Oslo fordi det er der kompetansen finnes, imens kompetansen flytter til Oslo fordi bedriftene er der. Det er en tendens det er mulig å jobbe imot. Det er mulig å få tak i folk og lage muligheter andre steder også-
Sist endret av DumDiDum; 3. juni 2013 kl. 00:22.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette forutsetter jo at det er en betydelig mengde nordmenn som faktisk ønsker å flytte til periferien enda arbeidet kan utføres på et kontor i Oslo. Tviler på at det er realiteten.

Du liker gjerne ikke at folk rotter seg til i byer, men dette er jo en direkte konsekvens av modernisering og effektivisering. Spør du meg er det bare tøv at vi skal bruke milliarder av kroner på broer ut til små ikke-bærekraftige øysamfunn, ineffektiv drift av statlige tjenester og alle de andre unødvendige utgiftene som kommer med at vi på død og liv skal ha folk spredt over hele landet.

Så lenge eldrehjem er underbemannet og skoler forfaller mener jeg satsingen i Nord bør være utelukkende praktisk orientert med kalkyler og prognoser som grunnlag - ikke følelser.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor ikke utnytte disse øysamfunnene da?

Det med kontorjobber er jo bare et eksempel, hva med turisme? De fleste turister som blir intervjuet i dag som er i Oslo sier jo de kom til Norge pga naturen, nordlyset og slike ting, da må det da vitterlig være bedre å ta en ferie i nord med muligheter for torskefiske i Lofoten, noen av Norges beste lakseelver (bl.a Altaelva), reinkappkjøring, Finnmarksløpet, hundesleder generelt, offroad Finnmark som er et 3 eller 700 km langt sykkelritt.
Hva med å adoptere en ide fra afrikanske land, hvor man kan kjøpe jaktkort på et dyr og være nesten garantert å få en fin opplevelse?

Hvorfor ikke prøve å satse på opplevelsesreiser?

Ja, så la oss si at for fremtiden skal vi kun bry oss om profitt, hva ser du for deg skje da? Blir vi å ende opp som Sverige hvor alle flytter til byen, ingen vil bo på landet lengre og Nord-Norge og andre utkantsstrøk blir kjøpt opp av halvrike tyskere som er lei av å kjøre campingvogn nordover for å fiske?

Tror du forresten ikke de utkantstedene sysselsetter folk? Ja, skolene forfaller, veiene forfaller, og regjeringen tviholder på oljefondet som om de skulle være redd de må gå ned i lønn for å bruke noe av det, her oppe virker det nesten som om vi sparer og verner oss halvt ihjel. Skogsdrift er også noe som kan drives i utkanten, men staten vil jo verne om skogene, med det resultatet i at de gror igjen.

Sett fra et folkehelseperspektiv er det bedre at mulighetene for å dra ut i naturen er tilstede.

Men hva du mener er nå din sak, jeg mener det at å bruke enda mer penger på opprustning av veier og jernbaner sør i landet er å kaste penger ut sv vinduet når jernbaner nord for Narvik ikke fins. Selv om det har vært planer om jernbane opp til Tromsø siden før 2. verdenskrig.

Forøvrig er jeg helt enig i DumDiDum angående noen av de lovene om kjøring i utmark som i dag ikke svarer til realiteten. Som med verning av skog bestemmes dette ofte sentralt (les: Oslo), da også gjerne uten at noen har ytret en tanke om å snakke med noen av de som vet hvordan forholdene er på stedet det diskuteres.

Her jeg bor kan man kjøre snøscooter langs lovlig løype intill 7 km unna grensen til Finland/Sverige hvor løypenettet er mye større. Om man bare kunnet utvidet den/de løypene som går så nær til å faktisk krysse grensen åpner dette for enda bedre muligheter for opplevelsesturisme, på tvers av landegrenser.
Sist endret av OnklD; 3. juni 2013 kl. 01:43.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Så hvorfor ikke utnytte disse øysamfunnene da?

Det med kontorjobber er jo bare et eksempel, hva med turisme? De fleste turister som blir intervjuet i dag som er i Oslo sier jo de kom til Norge pga naturen, nordlyset og slike ting, da må det da vitterlig være bedre å ta en ferie i nord med muligheter for torskefiske i Lofoten, noen av Norges beste lakseelver (bl.a Altaelva), reinkappkjøring, Finnmarksløpet, hundesleder generelt, offroad Finnmark som er et 3 eller 700 km langt sykkelritt.
Hva med å adoptere en ide fra afrikanske land, hvor man kan kjøpe jaktkort på et dyr og være nesten garantert å få en fin opplevelse?

Hvorfor ikke prøve å satse på opplevelsesreiser?

Ja, så la oss si at for fremtiden skal vi kun bry oss om profitt, hva ser du for deg skje da? Blir vi å ende opp som Sverige hvor alle flytter til byen, ingen vil bo på landet lengre og Nord-Norge og andre utkantsstrøk blir kjøpt opp av halvrike tyskere som er lei av å kjøre campingvogn nordover for å fiske?

Tror du forresten ikke de utkantstedene sysselsetter folk? Ja, skolene forfaller, veiene forfaller, og regjeringen tviholder på oljefondet som om de skulle være redd de må gå ned i lønn for å bruke noe av det, her oppe virker det nesten som om vi sparer og verner oss halvt ihjel. Skogsdrift er også noe som kan drives i utkanten, men staten vil jo verne om skogene, med det resultatet i at de gror igjen.

Sett fra et folkehelseperspektiv er det bedre at mulighetene for å dra ut i naturen er tilstede.

Men hva du mener er nå din sak, jeg mener det at å bruke enda mer penger på opprustning av veier og jernbaner sør i landet er å kaste penger ut sv vinduet når jernbaner nord for Narvik ikke fins. Selv om det har vært planer om jernbane opp til Tromsø siden før 2. verdenskrig.

Forøvrig er jeg helt enig i DumDiDum angående noen av de lovene om kjøring i utmark som i dag ikke svarer til realiteten. Som med verning av skog bestemmes dette ofte sentralt (les: Oslo), da også gjerne uten at noen har ytret en tanke om å snakke med noen av de som vet hvordan forholdene er på stedet det diskuteres.

Her jeg bor kan man kjøre snøscooter langs lovlig løype intill 7 km unna grensen til Finland/Sverige hvor løypenettet er mye større. Om man bare kunnet utvidet den/de løypene som går så nær til å faktisk krysse grensen åpner dette for enda bedre muligheter for opplevelsesturisme, på tvers av landegrenser.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre krise i skogsnæringen. Folk har ikke bruk for papir lengre. Jeg tror det ble gjort en undersøkelse nylig som viste at at utkant turismen ikke var lønnsom. Jeg prøvde å google, men jeg fant den ikke. Mulig jeg husker feil.

Problemet er de høye prisene i Norge. Folk er imidlertid ganske kreativ på landet. De bygger hytter, leier ut og driver med alt mulig. Men det er visst ikke nok likevel.
Har selv bodd i nord de siste mange år, og jeg kjenner meg heller ikke spesielt igjen i innlegget ditt. Selvfølgelig, vi har ikke mange fire-felts motorveier her oppe nå, og neppe vil vi få det de neste 20 år heller. Og reglene for fiskere kunne vært litt mer tilpasset. Men har vi det så forferdelig egentlig? Fraflyttingen fra nord-Norge går ikke sørover. Folk blir fristet av bedre kollektivtransport, og flere andre tilbud som gjør hverdagen enklere. De flytter ikke til Oslo. De flytter til Bodø, Narvik, Tromsø etc. Og små samfunn er veldig søtt og sjarmerende. Men du kan ikke forvente at vi skal bruke penger på å holde liv i hver eneste forbanna øy-skole i nord, nekte oljeboring, og kreve bedre veier.

However, hvor har du tall på at få i nord vil ha oljeboring? Afaik, tallene sier at godt over halvparten av Lofoten vil ha oljeboring på sitt hjemsted.
Tror ikke det er mulig å holde liv i alle bittesmå samfunn med noen få hundre personer. Når det ikke er lønnsomt å drive verken butikk, skole eller noen annen næringsvirksomhet sier det seg selv at bygda ikke har livets rett. De som velger å bosette seg i øde strøk kan ikke forvente at resten av samfunnet skal ta kostnadene.

Småplassene rundt i distriktene kommer nok aldri til å ha noen særlig folkevekst, folk trekker mot de større stedene. Det er jo mange småplasser i Finnmark som enten har dødd ut eller er på tur å gjøre det, mens Alta som er størst i Finnmark nesten har doblet innbyggertallet siden 1970, og har en voldsom utvikling og vekst. Finnmark som helhet har også stabil vekst.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Har selv bodd i nord de siste mange år, og jeg kjenner meg heller ikke spesielt igjen i innlegget ditt. Selvfølgelig, vi har ikke mange fire-felts motorveier her oppe nå, og neppe vil vi få det de neste 20 år heller. Og reglene for fiskere kunne vært litt mer tilpasset. Men har vi det så forferdelig egentlig? Fraflyttingen fra nord-Norge går ikke sørover. Folk blir fristet av bedre kollektivtransport, og flere andre tilbud som gjør hverdagen enklere. De flytter ikke til Oslo. De flytter til Bodø, Narvik, Tromsø etc. Og små samfunn er veldig søtt og sjarmerende. Men du kan ikke forvente at vi skal bruke penger på å holde liv i hver eneste forbanna øy-skole i nord, nekte oljeboring, og kreve bedre veier.

However, hvor har du tall på at få i nord vil ha oljeboring? Afaik, tallene sier at godt over halvparten av Lofoten vil ha oljeboring på sitt hjemsted.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har heller ikke sagt at vi absolutt skal holde liv i bygder hvor det bor 10-20 stykker, men det er heller ikke de ultra-små bygdene jeg snakker om.

Jeg har heller aldri nevnt at vi har det forferdelig, ei heller ønsket fire-felts motorvei. Men når utviklingen i landet er slik at folk flytter inn til byene fordi det er der det skjer ting så blir alt det andre glemt. Angående veier så ønsker jeg ikke en bredere vei, veiene her er breie nok, men de kunne gjerne lappet den med skikkelig asfalt istedenfor å fylle igjen med grus.

Ja, Norge er et dyrt land. Mange sier på grunn av oljen, så hva skal vi da leve av når det er tomt og de fleste yrkene i landet må tåle lønnskutt fordi vi ikke har god nok råd lenger til å leve slik vi har gjort.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nei, jeg har heller ikke sagt at vi absolutt skal holde liv i bygder hvor det bor 10-20 stykker, men det er heller ikke de ultra-små bygdene jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Fortsatt, 5500 delt på antall kommuner med fraflyttning blir 83 personer. 83 personer på 7 år, det er ikke så alt for mye. Siden Nord-Norge hadde befolkningsrekord i fjor, så viser det at disse personene sentraliserer seg bare mer, og det er ikke nødvendigvis noe negativt i det hele tatt.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg har heller aldri nevnt at vi har det forferdelig, ei heller ønsket fire-felts motorvei. Men når utviklingen i landet er slik at folk flytter inn til byene fordi det er der det skjer ting så blir alt det andre glemt. Angående veier så ønsker jeg ikke en bredere vei, veiene her er breie nok, men de kunne gjerne lappet den med skikkelig asfalt istedenfor å fylle igjen med grus.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et problem som gjelder bare Nord-Norge. Veiene suger i resten av landet også, med unntak av motorveiene inn mot de store byene, og som også gjelder veiene inn til større byer i Nord, som f.eks Bodø.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, Norge er et dyrt land. Mange sier på grunn av oljen, så hva skal vi da leve av når det er tomt og de fleste yrkene i landet må tåle lønnskutt fordi vi ikke har god nok råd lenger til å leve slik vi har gjort.
Vis hele sitatet...
Da må vi forske på andre kilder til penger og energi. Thorium er en slik kilde, men jeg har inntrykk av at de fleste som er mot oljeboring, de er også mot thorium-kraftverk.


Mitt poeng: Alle kan ikke være fornøyde. De fleste i Norge har det ganske greit, og jeg vil heller ha en økt satsning på eldreomsorg, sykehus og skoler, enn at vi skal fylle et lastebil-lass med asfalt på en vei her i nord.

Edit: Fant tallene på befolkningsveksten i Nord. 9000 nye innbyggere de siste fire år. Og det kaller du for en svak fremgang i byene?
Sist endret av Mirriran; 3. juni 2013 kl. 15:49.
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Fortsatt, 5500 delt på antall kommuner med fraflyttning blir 83 personer. 83 personer på 7 år, det er ikke så alt for mye. Siden Nord-Norge hadde befolkningsrekord i fjor, så viser det at disse personene sentraliserer seg bare mer, og det er ikke nødvendigvis noe negativt i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke nødvendigvis noe negativt med sentralisering, boligmangel, arbeidsledighet, utvikling av kriminalitet, forurensning, osv er jo utelukkende positive effekter.
Selvfølgelig er det positive og negative sider ved sentralisering både for enkeltpersonen og for staten, kanskje mer for staten ettersom de da kan slå sammen flere kommuner og spare enda mer penger på administrasjon.

Dette er ikke et problem som gjelder bare Nord-Norge. Veiene suger i resten av landet også, med unntak av motorveiene inn mot de store byene, og som også gjelder veiene inn til større byer i Nord, som f.eks Bodø.
Vis hele sitatet...
Om du leser det første innlegget ser du at jeg har ikke sammenlignet riksveier nord og sør i landet, jeg sa derimot at alle som har vært utenfor ring 3 i Oslo vet kanskje at veiene her i landet er elendige.


Da må vi forske på andre kilder til penger og energi. Thorium er en slik kilde, men jeg har inntrykk av at de fleste som er mot oljeboring, de er også mot thorium-kraftverk.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men skal vi fortsette å skyve dette problemet fremfor oss mens vi betaler millionlønninger til de som er i oljebransjen, eller skal vi ta tak i det og finne en løsning før problemet oppstår?
Jeg antar det førstnevnte, vi har ikke kultur for å ordne ting før det absolutt må gjøres her i landet.


Mitt poeng: Alle kan ikke være fornøyde. De fleste i Norge har det ganske greit, og jeg vil heller ha en økt satsning på eldreomsorg, sykehus og skoler, enn at vi skal fylle et lastebil-lass med asfalt på en vei her i nord.

Edit: Fant tallene på befolkningsveksten i Nord. 9000 nye innbyggere de siste fire år. Og det kaller du for en svak fremgang i byene?
Vis hele sitatet...
Har aldri nevnt noe om svak fremgang i noen byer såvidt jeg vet, jeg sa vell at tettstedene avfolkes til fordel for byene, mye av det på grunn av mangel på arbeidsplasser hvor regjeringens fiskeripolitikk har mye av skylden (ref.: første innlegg).

Jeg er forøvrig helt enig i det du sier angående satsning på eldreomsorg, skoler og helse, og det første innlegget mitt hadde bare 5 linjer angående veistandarden, hvordan diskusjonen rettet seg bare mot det er uvisst.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg er forøvrig helt enig i det du sier angående satsning på eldreomsorg, skoler og helse, og det første innlegget mitt hadde bare 5 linjer angående veistandarden, hvordan diskusjonen rettet seg bare mot det er uvisst.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker. Vil du ha flere folk til Nord Norge? Vil du ha bedre veier?
Er det tettstedene du vil ha reddet? Men er det nå så bra at folk bor på små steder? De fleste vil jo ha kulturtilbudene i byene?
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker. Vil du ha flere folk til Nord Norge? Vil du ha bedre veier?
Er det tettstedene du vil ha reddet? Men er det nå så bra at folk bor på små steder? De fleste vil jo ha kulturtilbudene i byene?
Vis hele sitatet...
Jeg siterer meg selv:

Med denne tråden ønsker jeg å ta opp nordområdesatsningen til regjeringen.
Vis hele sitatet...
Svarer det på spørsmålet ditt? Meningen med tråden var å diskutere regjeringens plan for nordområdene, da er det naturlig å snakke om veier og småbygdene ettersom regjeringen selv har uttalt at det fins store verdier der, enda man ser at regjeringen sier noe og utfører helt andre ting. Dette er jo selvfølgelig ikke noe nytt, men det var heller ikke poenget.

La meg snu spørsmålet, er det så bra at folk samler seg i byene?

For ikke lenge siden valgte Norges nordligste bryggeri (Mack), å flytte ut av Tromsø, nå som Tromsø har fått et nytt forskningssenter viser det seg at de ikke kan plassere det på en logisk plass uten at det vil koste de 19 millioner kroner årlig i leieutgifter.

http://www.nrk.no/nordnytt/for-dyr-l...ter-1.11059049

Mack flyttet for å få større og bedre lokaler, når de etablerte private selskapene synes byen blir for trang, hvordan skal det da gå med andre store bedrifter om de fortsetter å vokse?

Det var forøvrig ikke jeg som sa at jeg ønsket å holde liv i småbygdene med 10 - 50 personer, men det fins da vitterlig andre små bygder hvor det er nok folk og annet til å få det til å gå rundt og være attraktivt, men slik som satsingen ser ut nå virker det som om sentralisering er det viktigste for landet.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg siterer meg selv:



Svarer det på spørsmålet ditt? Meningen med tråden var å diskutere regjeringens plan for nordområdene, da er det naturlig å snakke om veier og småbygdene ettersom regjeringen selv har uttalt at det fins store verdier der, enda man ser at regjeringen sier noe og utfører helt andre ting. Dette er jo selvfølgelig ikke noe nytt, men det var heller ikke poenget.

La meg snu spørsmålet, er det så bra at folk samler seg i byene?

For ikke lenge siden valgte Norges nordligste bryggeri (Mack), å flytte ut av Tromsø, nå som Tromsø har fått et nytt forskningssenter viser det seg at de ikke kan plassere det på en logisk plass uten at det vil koste de 19 millioner kroner årlig i leieutgifter.

http://www.nrk.no/nordnytt/for-dyr-l...ter-1.11059049

Mack flyttet for å få større og bedre lokaler, når de etablerte private selskapene synes byen blir for trang, hvordan skal det da gå med andre store bedrifter om de fortsetter å vokse?

Det var forøvrig ikke jeg som sa at jeg ønsket å holde liv i småbygdene med 10 - 50 personer, men det fins da vitterlig andre små bygder hvor det er nok folk og annet til å få det til å gå rundt og være attraktivt, men slik som satsingen ser ut nå virker det som om sentralisering er det viktigste for landet.
Vis hele sitatet...
Ja, men folk vil jo ikke bo på landet. De ønsker tilbudene i byen, kino, sykehus, teater, uteliv osv.

De kan jo ikke flytte ut på landet og vente å få de samme tilbudene der?
I stedet for å subsidiere bygdene burde man satse på å bygge opp bærekraftige regionsentra, f.eks bodø, tromsø, alta, hammerfest og vardø.
Så får de som bor på landet pendle til disse byene.

Men jeg er for norsk landbruk, og mener vi bør ha et godt landbruk i Norge. Jeg vet bare ikke om Nord Norge er egnet til noe slikt pga klima. Jeg har jo heller ikke noe mot at man bygger fiskeforedlingsbedrifter f.eks på Vannøya eller et annet sted i distriktene.