Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2028
Hallo.
Har ca. 4 tusen kroner, og har litt lyst til å få tak i noe mer/bedre utstyr til dataen. (er helt noob innenfor data.) Hva får man mest for for pengene? Tenker litt på skjerm..?
Kommer helt ann på hva du har fra før .
Kommer helt an på hva du har fra før av det, om du har mulighet til å oppgi noe
Spillutstyr + Spill! (Om du har spillmaskin)
Skjermen min er noen år gammel, fikk den fra jobben til pappa. Den er helt grei. Har en roccat kone, så mus trenger jeg ikke. Tastaturet mitt er rævva, men overlever. Burde jeg kanskje kjøpe noen nye komponenter til datamaskinen? Den er ca. 1 1/2 år gammel, kjøpte den på komplett for 5,3 tusen... Stereoannlegget mitt er også helt greit, fra clas ohlson til 400... Har også et headset til 500, G-35.
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Hallo.
Har ca. 4 tusen kroner, og har litt lyst til å få tak i noe mer/bedre utstyr til dataen. (er helt noob innenfor data.) Hva får man mest for for pengene? Tenker litt på skjerm..?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si, hvis du ikke kan ramse opp alt du har av utstyr til dataen?

RAM, skjermort, PSU, hdd'er, prosessor, skjerm, tastatur, mus osv, hvilken kabel du bruker til skjermen hadde ikke også vært dumt, tilfelle du bruker en VGA-kabel til en HD-skjerm.
Sist endret av ballestank; 30. august 2011 kl. 20:17.
Kjøp deg en SSD
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Kjøp deg en SSD
Vis hele sitatet...
Eller en revodrive
Skjermkabelen er hvit, sånn helt normal? (Som sagt er jeg noob...) Aner ikke ram ellerno sånt, men som sagt en datamaskin til 5,3 tusen som er en og et halvt år gammel fra komplett, hvis det sier dere noe.

Skal sjekke ut SSD og revodrive, siden jeg ikke aner hva det er o.o
Det blir ikke akkurat lett, når du sier ossen fargen det er på Skjermkabelen og at pcen din kostet 5,3 tusen og er et og et havlt år gammel =) Du kan sjekke ossen komponenter du har inne på pc.
Sitat av Smurfe Vis innlegg
Det blir ikke akkurat lett, når du sier ossen fargen det er på Skjermkabelen og at pcen din kostet 5,3 tusen og er et og et havlt år gammel =) Du kan sjekke ossen komponenter du har inne på pc.
Vis hele sitatet...
Åssen da? (titegn)
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Åssen da? (titegn)
Vis hele sitatet...
Åpne opp PCen og sjekke? : )
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Skjermkabelen er hvit, sånn helt normal? (Som sagt er jeg noob...) Aner ikke ram ellerno sånt, men som sagt en datamaskin til 5,3 tusen som er en og et halvt år gammel fra komplett, hvis det sier dere noe.

Skal sjekke ut SSD og revodrive, siden jeg ikke aner hva det er o.o
Vis hele sitatet...
Står det dvi eller vga på kabelen? Hvis det ikke står noe, hvor brei er den?

Hold inne windowsknappen (den med sånn "windowsflagg" på til venstre for space) og trykk r. Da får du opp "kjør/run", der skriver du dxdiag og trykker enter.

Den kjører en slags scan over hvilke "specs" du har på pc'n. Kopier/skriv det som står under "systeminformasjon". Så går du i neste fane som heter "skjerm" og kopierer/skriver det som står i "enhet" til oss. Da kan vi få vite litt av hvert av det pc'n din består av.

Edit: Oooops, kan ikke kopiere det stuffet som står der. Det er et valg som lar deg lagre all informasjon, lagre det og åpne den txt fila og kopier det som står der til oss. (Sorry for epic fail folkens)
Sist endret av ballestank; 30. august 2011 kl. 20:30.
Sitat av kEAN Vis innlegg
Åpne opp PCen og sjekke? : )
Vis hele sitatet...
han sier jo at han er noob og vet ikke hva slags skjermkabel han har engang.

Mest sannsynlig vet han ikke hvordan de forskjellige komponentene ser ut og klarer ikke og oppgi hva de heter.
Sitat av diego Vis innlegg
han sier jo at han er noob og vet ikke hva slags skjermkabel han har engang.

Mest sannsynlig vet han ikke hvordan de forskjellige komponentene ser ut og klarer ikke og oppgi hva de heter.
Vis hele sitatet...
Om han tar en tur på komplett og ser på diverse skjermkort og prosessorer så klarer han sikkert å skjenne de igjen.
Syntes du burde få en harddisk eller noe mer er farende ting til data en din eller et nytt spill
hilsen din venn Sanxio
Sitat av ballestank Vis innlegg
Står det dvi eller vga på kabelen? Hvis det ikke står noe, hvor brei er den?

Hold inne windowsknappen (den med sånn "windowsflagg" på til venstre for space) og trykk r. Da får du opp "kjør/run", der skriver du dxdiag og trykker enter.

Den kjører en slags scan over hvilke "specs" du har på pc'n. Kopier/skriv det som står under "systeminformasjon". Så går du i neste fane som heter "skjerm" og kopierer/skriver det som står i "enhet" til oss. Da kan vi få vite litt av hvert av det pc'n din består av.

Edit: Oooops, kan ikke kopiere det stuffet som står der. Det er et valg som lar deg lagre all informasjon, lagre det og åpne den txt fila og kopier det som står der til oss. (Sorry for epic fail folkens)
Vis hele sitatet...
Driver på. Er ikke farlig å legge ut alt som kommer? Ikke noe ip adresser ellerno som jeg helst ikke bør poste online? Takk for svar, btw!

Står ikke noe på kabelen. Den er nesten ca. 3 cm bred.
Sist endret av AndeMannen; 30. august 2011 kl. 20:37.
Ip'n din kan spores enkelt om du ikke bruker proxy, så om jeg var gek så kunne jeg nok sporet deg opp uansett men er nok på nesten samme noob nivå som deg ang pcer :P
Vet du vil bruke pengene med en gang fordi du vil ha noe nytt å fikkle med, men anbefaler deg heller å spare pengene til du en dag finner noe datautstyr du trenger og vil bruke pengene på.
Så jeg har ingenting å frykte når jeg legger ut informasjonen? :S

Sitat av plipp Vis innlegg
Vet du vil bruke pengene med en gang fordi du vil ha noe nytt å fikkle med, men anbefaler deg heller å spare pengene til du en dag finner noe datautstyr du trenger og vil bruke pengene på.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, og jeg mener det samme. Er absolutt ikke sikkert at jeg bruker de på noe enda.
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Så jeg har ingenting å frykte når jeg legger ut informasjonen? :S
Vis hele sitatet...
Det er bare å legge ut, ikkeno stress
nei, du har ikke det, jeez -,-
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Så jeg har ingenting å frykte når jeg legger ut informasjonen? :S
Vis hele sitatet...
JO!! for all del, ikke finn på å legge ut info!!

edit: you're doomed!
Sist endret av AirBlaster; 30. august 2011 kl. 21:02.
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 8/30/2011, 20:34:49
Machine name: vemund
Operating System: Windows 7 Professional 32-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.110622-1503)
Language: Norwegian (Bokmål) (Regional Setting: Norwegian (Bokmål))
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 04/29/09 10:58:25 Ver: 08.00.14
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz (2 CPUs), ~2.9GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 3328MB RAM
Page File: 1177MB used, 5474MB available
Windows Dir: CWindows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode



isplay Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce GTS 250
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTS 250
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0615&SUBSYS_040110B0&REV_A2
Display Memory: 1905 MB
Dedicated Memory: 497 MB
Shared Memory: 1407 MB
Current Mode: 1280 x 1024 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generisk PnP-skjerm
Monitor Model: HP LP1965
Monitor Id: HWP2692
Native Mode: 1280 x 1024(p) (60.020Hz)
Output Type: HD15
Driver Name: nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll,nvwgf2um.dll
Driver File Version: 8.17.0012.6658 (English)
Driver Version: 8.17.12.6658
DDI Version: 10
Driver Model: WDDM 1.1
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 1/8/2011 05:27:00, 10078312 bytes
WHQL Logo'd: Yes
WHQL Date Stamp:
Device Identifier: {D7B71E3E-4555-11CF-0269-0D241CC2C535}
Vendor ID: 0x10DE
Device ID: 0x0615
SubSys ID: 0x040110B0
Revision ID: 0x00A2


Hva skal jeg legge ut?
Sist endret av AndeMannen; 30. august 2011 kl. 21:02.
Sånn jeg ser det burde du vel egentlig skaffe deg ett 64bit OS, en Intel i5 prosessor og da må du ha ett nytt hovedkort, antageligvis ny ram i samme slengen? (Noen som vet om han har DDR2 eller DDR3 ram ut ifra dette?).
Sist endret av ballestank; 30. august 2011 kl. 21:14.
Sitat av ballestank Vis innlegg
Sånn jeg ser det burde du vel egentlig skaffe deg ett 64bit OS, en Intel i5 prosessor og da må du ha ett nytt hovedkort, antageligvis ny ram i samme samme slengen? (Noen som vet om han har DDR2 eller DDR3 ram ut ifra dette?).
Vis hele sitatet...
Si hva jeg skal legge ut, så legger jeg det ut! og takker for svar, kp til deg! Hadde virkelig satt pris på linker. Hva blir bedre hvis jeg kjøper noe av dette, og hvor mye vil det koste?
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Si hva jeg skal legge ut, så legger jeg det ut! og takker for svar, kp til deg! Hadde virkelig satt pris på linker. Hva blir bedre hvis jeg kjøper noe av dette, og hvor mye vil det koste?
Vis hele sitatet...
Du har lagt ut det du trenger å legge ut stort sett.

Vent litt så skal jeg se om jeg finner noe du kan kjøpe.
Det som blir bedre er vel at pc'n blir kjappere generelt. Vil tro at prosessor'n er flaskehalsen til det oppsettet der med tanke på at skjermkortet er ganske bra

Litt om forskjellen mellom 64bit og 32bit OS:
http://windows.microsoft.com/en-US/w...sked-questions
Sitat av ballestank Vis innlegg
Du har lagt ut det du trenger å legge ut stort sett.

Vent litt så skal jeg se om jeg finner noe du kan kjøpe.
Det som blir bedre er vel at pc'n blir kjappere generelt. Vil tro at prosessor'n er flaskehalsen til det oppsettet der med tanke på at skjermkortet er ganske bra

Litt om forskjellen mellom 64bit og 32bit OS:
http://windows.microsoft.com/en-US/w...sked-questions
Vis hele sitatet...
Takker for ordentlige svar, og at du tar deg tid til dette!
Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619275
Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060
Operativsystem: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498097

Blir litt i overkant av 4500,- pga. frakt.

Skjerm burde også oppgraderes om du vil ha en større, skjermkort i senere tid muligens. Dette er ihvertfall det jeg syns at er det viktigste å skaffe seg akkurat nå. Hvis noen andre her har noen andre forslag så spytt ut!

Np forresten, sitter å venter på at en skal lvl'e i wow så har ikke stort anna å gjøre^^ Og takk for kp

edit: Sorry, trodde du skrev at du hadde 4500 kroner å rutte med:/ Kan jo alltids laste ned operativsystemet fra bukta.
Sist endret av ballestank; 30. august 2011 kl. 21:36.
Satte sammen et lite system for deg jeg også, dette ble litt dyrere pga du trenger nye RAM brikker og grafikkort.
Det jeg har satt opp er:

Intel i5-2500k cpu, veldig god, har den selv

MSI P67A-GD65 B3 Hovedkort, med alt du trenger for en moderne pc.

4gb corsair dominator minne (ram)

MSI GeForce GTX 560Ti skjermkort, dette er det billigste av 560ti serien og drar alle dagens spill uten problemer, hvis du er villig til å gå litt opp i pris får du det fantastiske skjermkortet gtx 570 til litt over 2 tusen.

Samlet kommer det på 4,9 tusen uten frakt (49kr frakt hvis du henter det)

Her er link til listen: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-7858B4F52478

Husk at alle disse delene kan kjøpes billigere i andre nettbutikker, anbefaler deg å sjekke ut kelkoo.no som finner billigste butikken for deg.
Sitat av Domm Vis innlegg
Satte sammen et lite system for deg jeg også, dette ble litt dyrere pga du trenger nye RAM brikker og grafikkort.
Det jeg har satt opp er:

Intel i5-2500k cpu, veldig god, har den selv

MSI P67A-GD65 B3 Hovedkort, med alt du trenger for en moderne pc.

4gb corsair dominator minne (ram)

MSI GeForce GTX 560Ti skjermkort, dette er det billigste av 560ti serien og drar alle dagens spill uten problemer, hvis du er villig til å gå litt opp i pris får du det fantastiske skjermkortet gtx 570 til litt over 2 tusen.

Samlet kommer det på 4,9 tusen uten frakt (49kr frakt hvis du henter det)

Her er link til listen: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-7858B4F52478

Husk at alle disse delene kan kjøpes billigere i andre nettbutikker, anbefaler deg å sjekke ut kelkoo.no som finner billigste butikken for deg.
Vis hele sitatet...

Trenger han ikke ett 64bit os med all den ram'n fra skjermkortet osv?
Trenger han virkelig 4gb ram til hvis han har DDR3 ram fra før? Disse er sikkert kjappere men til budskjettet hans..


ps: Det blir billigere frakt hvis man kjøper fra samme nettbutikk.
Jeg var usikker på hvordan ram han hadde, men jeg gjetter at det ikke er så fryktelig mye eller bra derfor la jeg til RAM, men han kan jo kjøpe uten også evnt kjøpe hvis det ikke passer / ikke holder.
Hvis jeg ikke husker helt feil så har skjermkortet lite / ingenting å si på ram grensen i windows, jeg valgte å ikke inkludere OS da det er så sabla dyrt at nesten bare det vil sprekke budsjettet.

Update: Hvis du leser diaxen så har han allerede 4gb og 497 MB minne fra gts 250, så skjermkortet fungerer selv om ram grensen er overstredet.
Sist endret av Domm; 30. august 2011 kl. 21:58.
Sitat av Domm Vis innlegg
Jeg var usikker på hvordan ram han hadde, men jeg gjetter at det ikke er så fryktelig mye eller bra derfor la jeg til RAM, men han kan jo kjøpe uten også evnt kjøpe hvis det ikke passer / ikke holder.
Hvis jeg ikke husker helt feil så har skjermkortet lite / ingenting å si på ram grensen i windows, jeg valgte å ikke inkludere OS da det er så sabla dyrt at nesten bare det vil sprekke budsjettet.

Update: Hvis du leser diaxen så har han allerede 4gb og 497 MB minne fra gts 250, så skjermkortet fungerer selv om ram grensen er overstredet.
Vis hele sitatet...
Sjekka litt på de hovedkorta som støtter Intel Core 2 Duo og de støtta DDR3 ram, så da regner jeg med at det er det han har.

Fant ett billigere OS her faktisk, forskjellen er at det kun har 64bit så vidt jeg vet.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630907#extra
Likte skjermkortforslaget thou.

Ja det er vel en prosossor i skjermkortet som leser den ram'n, eller er jeg helt på villspor nå?
Sist endret av ballestank; 30. august 2011 kl. 22:08.
Kan ikke si jeg vet så mye om hvordan skjermkort fungerer selv xD Men så langt så burde han altså kjøpe
CPU
hovedkort
skjermkort
operativsystem

enig?
Sitat av Domm Vis innlegg
Kan ikke si jeg vet så mye om hvordan skjermkort fungerer selv xD Men så langt så burde han altså kjøpe
CPU
hovedkort
skjermkort
operativsystem

enig?
Vis hele sitatet...
Hehe

Enig
Sitat av ballestank Vis innlegg
Prosessor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619275
Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060
Operativsystem: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498097

Blir litt i overkant av 4500,- pga. frakt.

Skjerm burde også oppgraderes om du vil ha en større, skjermkort i senere tid muligens. Dette er ihvertfall det jeg syns at er det viktigste å skaffe seg akkurat nå. Hvis noen andre her har noen andre forslag så spytt ut!

Np forresten, sitter å venter på at en skal lvl'e i wow så har ikke stort anna å gjøre^^ Og takk for kp

edit: Sorry, trodde du skrev at du hadde 4500 kroner å rutte med:/ Kan jo alltids laste ned operativsystemet fra bukta.
Vis hele sitatet...
Takker. Til slutt, vil jeg merke STOR forskjell?
Stor forskjell på hva? Hvis du tenker på ditt skjermkort mot et moderne, ja. Enorm forskjell :P
På dataen min før og etter jeg kjøper dette.. Og hvis jeg skal kjøpe EN av delene, hvilken burde jeg kjøpe? Takk for svar
Du har et gammelt hovedkort, så hvis du f.eks bare vil ha cpuen så må du fortsatt kjøpe det nye hovedkortet
gå inn på brukeren du brukte når du kjøpte PC'n og sjekk ordrehistorikk, så kan du se alt du bestilte til Pc'n
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Takker. Til slutt, vil jeg merke STOR forskjell?
Vis hele sitatet...
Du vil nok merke en god del forskjell fra det du har. Eneste er at du ikke får noe tipp topp utstyr. Skjermkortet bør byttes ut til en senere anledning, men sånn jeg ser det nå, så er det ikke det som er den store flaskehalsen.

Du må nok kjøpe de delene tilsammen. Prosessoren passer ikke til det hovedkortet du har nå, og motsatt. Du kan jo alltids kjøpe en bedre prosessor enn den du har nå som passer til hovedkortet ditt, men da vil du ikke merke noe stor forskjell.

Som sagt, pc'n din blir kjappere generelt og det lønner seg å formatere harddisk(ene) dine