Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 9786
Heisann...

Jeg lurer på åssen man kan koble en 3 fas kontakt til en 1 fas utak. Hvis det er mulig da!

http://www.ts.mah.se/utbild/El7060/IMAGES/FAS.GIF

Er det bare og koble til L1 og L2 + Jord?

mvh

lemuren
Nå var det en merkelig tegning, men det der ser ut som et 400V TN-C-S nett. Da skal du i så fall bruke en av fasene(L1, L2, L3) og jord. Er det et 230V IT-nett med utlagt jord så skal du bruke L1+L2, L2+L3 eller L1+l3. Og koble til jordingen om du har en jordet kontakt.
Trådstarter
4 0
hei...

kjønte ikke helt det jeg fikk svar på...

det som skal koples til er en 220 V / 16A 3 fas med L1, L2 og L3 + jord...

er det da og kople til L1 og L2 (drite i L3)? + N
Korrekt.

Skulle du koblet opp flere kontakter så burde du fordelt belastningen utover alle de tre fasene, men det trenger du ikke å tenke på så lenge det bare er en kontakt.
Trådstarter
4 0
takk for hjelpen TipeX
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva farge er det på kontakten? Om den er blå, så kan du bare ta ut to vilkårlige faser + jord. Dersom den er rød har du 400V TN, og må ta ut fase + N.
hei.

Du kan ikke uten videre koble et 3fas apparat (f.ks motor eller ovn) til enfase nett. (men det er mulig)

Men e enfase apparat kan fint kobles til 3faset nett.
Den tegningen du viser er nok et 400V nett, altså du får 400V mellom fasene (l1,l2og l3) og 230V mllom en av fasene og N (nøytral)
TipeX, forklar gjerne hvordan du kan se ut fra den tegningen der at det er et TN-CS anlegg, og ikke TN-C eller TN-S. For det første er vel tegningen av en plugg, så vidt jeg kan skjønne. Og for det andre, hvis det skulle vært tegning av et uttak, ville det vel være mest naturlig å anta et TN-C anlegg, da dette er det eneste med bare 4 ledere (PEN, kombinert GND og N).
Hvis du har et apparat som går på trefas, så er det gjerne en grunn til at det er lagt opp til 3 faser. Er det en varmeovn funker det muligens fint. Apparatet dit trenger 220V så da kobler du det mellom Lx og N. Ikke slå sammen noen faser. Det går ikke nødvendigvis spesielt bra, avhengig av hva slags apparat det er. Er det noe annet enn en varmeovn ville jeg fraråde deg å koble det til.
Post litt mer info om typen apparat før du kobler til noe som helst, du.