Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4568
Noen som vet om et godt middel som sprayes på underlaget for å få fjernet lim på betonggulv?
Fjernet vinylen og det er ikke tilstrekkelig med kun sparkelspade.
Vet ikke noe middel desverre men ville bare si jeg har vært borti lignende og da brukte jeg en barke spade
Hva med å høre med et byggfirma? Dem som selger linoleum og lim må jo også vite hvordan det fjernes?
I følge Facebook burde eddik og bakepulver gjøre susen.
Bakepulver hjelper deg sannsynligvis ingen ting. Mens eddik og andre syrer vil begynne å løse opp betongen. Betong er en blanding av pokk, sand og sement. Sement er brent kalk ( kalsiumoksid - CaO ). Når du blander sement, så reagerer den brente kalken med vann, og danner lesket kalk ( kalsiumhydroksid - Ca(OH)2 ). Dette reagerer med CO2 i lufta, og størkner til kalk ( kalsiumkarbonat - CaCO3 ). Det er også noe magnesium (Mg) i kalken. Men kjemien er da den samme, bare å bytte ut "Ca" med "Mg". Når du tilsetter f.eks. eddik, så vil karbonater reagere med syre, og bli salt, CO2 og vann. Altså CaCO3 + 2 CH3COOH (eddik) = CO2 + H2O (vann) + Ca(CH3COO)2 (kalsiumacetat - salter av eddiksyre heter acetater), som løser seg i vannet og renner vekk. Skulle en bruke saltsyre (som er mye mere effektiv) så blir det:
CaCO3 + 2 HCl = CO2 + H2O + CaCl2 (kalsiumklorid eller veisalt).
Skulle kanskje hatt en liten /s på slutten av innlegget mitt. I følge facebook hjelper eddik og bakepulver mot alt. absolutt alt.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Varmepistol, skrape og kniv. Pluss på en god maske.
Du kan prøve scotch-weld cleaner spray 50098 , sitrus greier.. Veldig strekt, anbefales med god lufting og maske.. Er ikke sikkert den løser det opp, men jeg har tatt lim fra eurasol med den og det funket veldig bra.. Husk og la den virke.
Legg aviser oppå limet og stryk med strykehjern så limet blir mykt, så er det lettere å skrape vekk. Hvis ikke du får fjernet alt burde jo aceton og stålbørste gjøre susen