Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3018
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://zet.no/~vidarlo/badt.jpg

Ganske fint bilde av en kondensator som har hatt et lite uhell.

Godt eksempel på kvifor du ikkje skal kople feil veg.
Kondensatorer smeller ganske godt! Lager også en giftig røyk tror jeg, vel den lukter iaffal meget rart.
Sitat av Stigern
Kondensatorer smeller ganske godt! Lager også en giftig røyk tror jeg, vel den lukter iaffal meget rart.
Vis hele sitatet...
Kondensatorer som er datert før 1980 inneholder PCB, som anses for å være ganske farlig. Disse kondensatorene finner man gjerne i gammle lysstoffrør og disse må da sendes inn til ett motak for el.materiell.

I tillegg inneholder elektrolyttkondensatoren flere stoffer som ikke er bra for helsa og miljøet da elektrolytten i våte og tørre elektrolyttkondensatorer er en etsende syre.

Kan også nevne at tantalkondensatoren har en katode som inneholder sølv og magnesium i små mengder, disse metallene bør ikke slippes ut i naturen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av wolwerix
Kondensatorer som er datert før 1980 inneholder PCB, som anses for å være ganske farlig. Disse kondensatorene finner man gjerne i gammle lysstoffrør og disse må da sendes inn til ett motak for el.materiell.

I tillegg inneholder elektrolyttkondensatoren flere stoffer som ikke er bra for helsa og miljøet da elektrolytten i våte og tørre elektrolyttkondensatorer er en etsende syre.

Kan også nevne at tantalkondensatoren har en katode som inneholder sølv og magnesium i små mengder, disse metallene bør ikke slippes ut i naturen.
Vis hele sitatet...
PCB er fy-fy. Men å sleppe ut syre i så minimale kvanta er kanskje farleg for helsa, men garantert 0 innverknad på miljøet.. Dei fleste syrer blir dessuten raskt vaska ut i vatn, og er totalt ufarlige.

Sølv og magnesium er heller ikkje farlige tungmetall. Havvatn inneheld store mengder magnesium, og sølv finn du ofte i naturen, og dei er totalt harmlause så vidt eg veit i naturen...
Hehe, sånn kan det gå, har selv sprengt en kondensator.
Koblet en 6volts motor fra en kassettspiller til 16 volt.
Etter en stund begynte det å lukte litt rart, kjente på motoren, den var kald.
Så sa det pang og en del hvitt fjott spredde seg utover gulvet sammen med en lukt som minnet om svidde vafler.
Var visst en utgjevningskondensator som var koblet sammen med motoren for å få den til å gå jevnt som ikke tålte 16 volt.
Burde nok ha fjernet den før jeg satte på 16volten ja...
Hva var det hvite fjottet foresten?

Idag ville ikke en av søyleborremaskinene på skolen gå rundt, jeg kjente at den var ganske varm bak et lokk så jeg trakk ut stikkontakten og skrudde vekk lokket.
Der satt det en startkondensator (tror jeg) som lakk en gul veske.
Hvaslags veske var det for noe? (Den var fra 1985)
Sprengt én kondensator... Halvveis ut i GK Elektro måtte læreren vår bestille flere elektrolyttkondensatorer. Han skjønte ikke hvor de hadde blitt av alle sammen :-) Sprenge kondensatorer er gøy.