Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1511
Hei! Var på butikken idag, la merke til en stor safe bak hovedkassen. Ikke uvanlig, men jeg fikk også øye på en liten metallboks som var festet på safen. Omtrent på størrelse med en røykpakke. Safen er stor som et kjøleskap. Ut fra den metalliske røykpakka går det en ledning belagt med en eller annen form for legering, meget lik de som pleier å være på telefonkiosker o.l. Ledningen gikk rett inn i veggen, ingen støpsel eller noe som helst. Skjønner ikke hva slags type alarm dette er, noen som kan være til hjelp? På forhånd takk.
Seismisk detektor antakeligvis. Legger merke til det meste, når det kommer til forsøk på å bryte seg inn, i tillegg til at sentralen trigger hvis den blir fjernet etc.
Som sagt over her er dette en seismisk detektor. Denne er uhyggelig følsom for vibrasjoner og 'lyder' som forplanter seg i safen når noen prøver å benytte motorisert verktøy eller skjærebrenner på safen.

Olsenbanden klarer jo i en av de tidligere filmene å 'lure' en tidlig versjon av denne ved å fylle den med barber-skum, noe som nok kunne fungere der hvor detektoren kun er en sjokk-detektor...

Jeg har tilfeldigvis en sånn på ett skap her som jeg har montert selv!
Les litt her: http://www.safeteknikk.no/index.php?...roducts_id=253

Ledningen til detektoren ligger inni en såkalt panserslange (http://www.eliselektro.no/produkter_20_01.php) som er benyttet for å beskytte ledningen for uønsket slitasje / påvirkning fra brukeren ELLER skurken.
Men alle normale alarmsentraler har en form for overvåkning av ledninger og detektorer som ikke lar seg manipulere så panserslangen er hovedsaklig for å unngå falskalarmer grunnet slitasje.
Sist endret av woff; 27. mars 2015 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.