Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2143
Hei,

Jeg kjøpte deler for ny PC til broren min. Jeg fikk budsjett av han, 22k, og satt sammen deler (gj. Dustin.no). Jeg sjekka med techforum der folk har peiling for å være sikker på at alt skulle fungere.

Delene kom, jeg satt sammen alt riktig, så vidt jeg veit. Jeg har tidligere bygget 7 PCer for venner og meg selv, alt har gått knirkefritt. Denne gangen får jeg ikke installert Windows 10. Uansett hva jeg prøver og googler, får jeg det ikke til. Møter på problemet uansett hva jeg prøver.

Jeg sa ja til å finne deler og bygge for han, og i det jeg bestilte delene og pakket dem ut (så det ikke kan returneres, så vidt jeg veit) var dette mitt ansvar. Da jeg ikke finner ut av problemet er jeg nødt til å finne noen som kan mer enn meg. Hvis ikke må jeg punge ut ~25k for en ferdig bygget PC selv, mener jeg.

Veit noen om noen, nettsider eller annet, som tilbyr både bygging av allerede kjøpt PC-deler og troubleshooting ifht. dette?

Setter veldig pris på svar!
Uvaksinert 👍
Men det må jo være en feilmelding av noe slag? Kommer det i det hele tatt opp noe på skjermen?
Trådstarter
10 3
Sitat av daffe Vis innlegg
Men det må jo være en feilmelding av noe slag? Kommer det i det hele tatt opp noe på skjermen?
Vis hele sitatet...
Jo, rundt 40% på installering av windows får jeg "Windows cannot install required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required for installation are available, and restart the installation. Error code: 0x80070570"

Jeg har prøvd windows 10 flash drive, jeg har prøvd CD, jeg har prøvd å lage egen bootable usb drive, jeg har gjort mye forskjellig i BIOS, jeg har formatert SSDen, jeg har prøvd en annen SSD, osv. Jeg har prøvd alt jeg veit, alt jeg klarer å google meg fram til og alt de har anbefalt på andre forum.

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke fungerer. Jeg får installert windows 7, men får ikke oppgradert til windows 10.

Ett eller annet hindrer W10. Jeg har ikke peiling... Derfor jeg trenger noen som kan mer om dette.

Takk for svar, forresten.
Sist endret av cffr; 3. august 2018 kl. 22:27.
Har du prøvd å laste ned Windows på nytt? Feilmeldingen sier jo at det er feil på innstallasjonsmediet og ikke at det er feil på maskinen du prøver å innstallere på.
Uvaksinert 👍
Ville sjekket om det er siste bios versjon og om oppsett av uefi er riktig.
Har du en detaljert liste over hardware?

Stopper den på samme sted hver gang?

Og som nevnt over her, bruker samme nedlastingen til alle mediene du har prøvd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk for RAM-feil. Start memtest, og la det køyre i 12-15 timer.

Minnefeil kan gi slike sære utslag.
Trådstarter
10 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjekk for RAM-feil. Start memtest, og la det køyre i 12-15 timer.

Minnefeil kan gi slike sære utslag.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg prøve, takk for svar.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Har du en detaljert liste over hardware?

Stopper den på samme sted hver gang?

Og som nevnt over her, bruker samme nedlastingen til alle mediene du har prøvd?
Vis hele sitatet...
Problemet skjer alltid i løpet av "Collecting files, settings and applications"-delen av installeringen, men på forskjellig %.

Jeg har prøvd W10 CD, USB'en fra Microsoft med W10 og lastet ned bootable w10 på forskjellige flash disker med Rufus.
Samme error på alle.

Hardware:
EVGA Geforce GTX 1080 Ti SC Black Edt. 11GB
Samsung 860 Evo 500GB 2.5" Serial ATA-600
G.Skill TridentZ 16GB 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin
EVGA GQ 750W 750watt 80 PLUS Gold
hovedkort: MSI Z370 Gaming PLUS LGA1151 Socket ATX
Intel Core i7 8700K LGA1151 Socket

Sitat av daffe Vis innlegg
Ville sjekket om det er siste bios versjon og om oppsett av uefi er riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg lastet siste oppdatering til bios og installerte med usb.

Starter bios i UEFI modus (ikke legacy+uefi).

Jeg bør vel også nevne at jeg får installert windows 7, men ikke oppgradert til W10. Samme error som fresh installering.
Sist endret av cffr; 4. august 2018 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har hatt et lignende problem selv med 1803, men 1709 fungerte slik at jeg deretter måtte oppdatere til 1803 etter installasjonen, så kan være verdt et forsøk å få tak i 1709 iso og teste med den.
Uvaksinert 👍
Bruk legacy og ikke uefi. Er ikke noen fordeler med uefi uansett til normalt bruk. Men mulig du må slette partisjoner før du installerer i lagacy. Har hatt problmer med uefi og samsung 850 disker, kan godt hende det er samme problem med 860.
Trådstarter
10 3
Sitat av daffe Vis innlegg
Bruk legacy og ikke uefi. Er ikke noen fordeler med uefi uansett til normalt bruk. Men mulig du må slette partisjoner før du installerer i lagacy. Har hatt problmer med uefi og samsung 850 disker, kan godt hende det er samme problem med 860.
Vis hele sitatet...
Hvilke forandringer gjør jeg på ssd'en da? Er det greit at den er GPT? Slette alle partisjoner og la windows fikse det selv, kanskje?

Sitat av Xtrax Vis innlegg
Har hatt et lignende problem selv med 1803, men 1709 fungerte slik at jeg deretter måtte oppdatere til 1803 etter installasjonen, så kan være verdt et forsøk å få tak i 1709 iso og teste med den.
Vis hele sitatet...
Jeg skal teste ut, takk for tipset!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjekk for RAM-feil. Start memtest, og la det køyre i 12-15 timer.

Minnefeil kan gi slike sære utslag.
Vis hele sitatet...
memtest fant 16000 errors på første rambrikken, 3000 på den andre. Jeg antar at dette ikke er optimalt.
Sist endret av cffr; 5. august 2018 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cffr Vis innlegg
memtest fant 16000 errors på første rambrikken, 3000 på den andre. Jeg antar at dette ikke er optimalt.
Vis hele sitatet...
Det er nok meir eller mindre heile forklaringa. Ignorer råda til daffe, og skaff deg ny RAM. Ettersom den er nyinnkjøpt bør det vere grei skuring å få det på reklamasjon. Ta bilde av memtest-resultatet, og send inn til selgeren, og be om RMA.

At UEFI ikkje har fordeler er sannhet med modifikasjoner. Secure boot er sikkerhetsfordel. Uefi er kjappere. Støtte for større partisjoner. Støtte for meir enn fire primærpartisjoner per disk. Bedre støtte for option roms...

Kort sagt. Bruk UEFI om du kan.
Sist endret av vidarlo; 5. august 2018 kl. 12:39.
Trådstarter
10 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er nok meir eller mindre heile forklaringa. Ignorer råda til daffe, og skaff deg ny RAM. Ettersom den er nyinnkjøpt bør det vere grei skuring å få det på reklamasjon. Ta bilde av memtest-resultatet, og send inn til selgeren, og be om RMA.

At UEFI ikkje har fordeler er sannhet med modifikasjoner. Secure boot er sikkerhetsfordel. Uefi er kjappere. Støtte for større partisjoner. Støtte for meir enn fire primærpartisjoner per disk. Bedre støtte for option roms...

Kort sagt. Bruk UEFI om du kan.
Vis hele sitatet...
Da sender jeg inn og håper på at dette var hele problemet. Takk for hjelp
Veldig rart at du fikk installert WIN 7 uten problemer
Trådstarter
10 3
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Veldig rart at du fikk installert WIN 7 uten problemer
Vis hele sitatet...
Det syntes jeg også, men siden memtesten fant så mange feil på brikkene, skader det ikke å teste nye.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
10 3
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjekk for RAM-feil. Start memtest, og la det køyre i 12-15 timer.

Minnefeil kan gi slike sære utslag.
Vis hele sitatet...
RAM var problemet og etter nye brikker gikk alt knirkefritt. Takk for hjelpen.