Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5190
Vet noen hvor man kan reservere reptiler på dyrebutikker? Så man kan kjøpe dem med en gang det blir lovlig?
Ja, du kan dra til dyrebutikken.
Nei, men du kan f.eks. høre med NHF eller Oslo Reptilpark.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, du kan dra til dyrebutikken.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke automatisk gitt at alle dyrebutikker nå kommer til å ha egen herptil-avdeling? Det krever jo kunnskaper som kanskje ikke alle dyrebutikkansatte har i dag.
Sist endret av kallisti; 11. mai 2017 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GalenIhalen123 Vis innlegg
Vet noen hvor man kan reservere reptiler på dyrebutikker? Så man kan kjøpe dem med en gang det blir lovlig?
Vis hele sitatet...
Det er totalt opp til seljar å avgjøre. Det er lov å avtale framtidige kjøp. Så du må nesten snakke med aktuelle seljar.
Nå tør jeg påstå at mange dyrebutikker ikke har "kunnskapen" det krever ved salg av dyr. Spesielt gjelder det salg av dyr som bør leve sammen i flokk (som f.eks rotter). Har hatt en del rotter gjennom årene. Har kun kjøpt via oppdrett. Er ikke uten grunn at man har gjort det.

Ser ikke at det skulle gjøre noen forskjell på reptiler.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Vært jævlig fett å eid en slange egentlig. Men bor jo i nord-norge så måtte hatt et skikkelig habitat til den.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Nei, men du kan f.eks. høre med NHF eller Oslo Reptilpark.



Det er vel ikke automatisk gitt at alle dyrebutikker nå kommer til å ha egen herptil-avdeling? Det krever jo kunnskaper som kanskje ikke alle dyrebutikkansatte har i dag.
Vis hele sitatet...
Dersom du ser en bedre løsning er du fritt frem til å dele den til alles gode. Angående reservering fra dyrebutikk er nok den beste fremgangsmåten å kontakte gitt butikk direkte.
Poenget mitt var at ikke ALLE dyrebutikker nødvendigvis vil begynne med herptiler umiddelbart etter forbudet. Tenkte da at en kunne spare litt tid ved å høre med NHF eller Reptilparken, som muligens har en bedre anelse om hvilke butikker det kan være aktuelt å høre med (tipper en del folk som driver med lovlig eller ulovlig herptilhold allerede har etablert kontakt med lokale dyrebutikker, i form av en avtale om fôr osv.). Men bevares, det er jo ikke så mange dyrebutikker der ute, så det er bare å sette i gang å ringe. Godt mulig jeg tar feil også, og at dette er en greie alle kommer til å kaste seg på. Innvendingen min var formet som et spørsmål, ikke en påstand.
Sist endret av kallisti; 12. mai 2017 kl. 01:14.
Pinkis(museunger) Mus og Rotter har blitt solgt frossent fra dyrebutikker i alle år,så fôr avtaler er der allerede!
Vil tro det vil komme mye kjøp og salg av dyr på http://reptilfreaks.no/forum/
Til trådstarter. I stedet for og stresse med og bestille dyr,sett deg heller inn i hva slags behov de ulike artene på positivlista har. Så du lettere vet hva som passer deg best,og du har også størst mulighet til og få det til og trives.
Ikke vanskelig og skaffe reptiler nå,og det blir ihvertfall ikke vanskeligere etter 15 august...
Blir det lovlig å kjøpe fra utlandet da? Tidligere har vennene mine kjøpt fra danmark, sverige og tyskland. Prisene der har dessuten vært myye billigere enn "svartebørsen" her. Regner med dyrebutikkene her vil selge herptiler med kjempe provisjon.
Takk for infoen skal ringe litt rundt på mandag. Kan poste her vist jeg finner noen som skal begynne og sørge og vis det er mulig og reservere
Å, endelig kan jeg få den lille øglen jeg ønsker meg, helt lovlig.
Jeg må nok vente lenger på amfibier.
Klem fra Betty
Syntes det er helt idiotisk at dette ble lov. Disse dyrene har jo ingen glede av kontakt med mennesker, og et liv i et bittelite glassbur er jo rett og slett dyreplageri.... Jeg elsker dyr og har hund og katt selv, dyr som har glede av interaksjon med mennesker. Har selv venner som har øgler, og det ser rett og slett ut som et nitrist liv.
Det er da vel ikke noe nytt at enkelte synes dyr i bur er dyreplageri.

Men en person som oppriktig er interessert i rase - type dyr de anskaffer seg, vil også sørge for at dyret de får fatt på har det best mulig etter forholdene. Det vil aldri bli slutt på dyr i bur så lenge det er etterspørsel. Tror heller man skal rette fingeren mot f.eks. dyrebutikker i første omgang. Mye som definitivt kunne vært bedre for mange av dyrene de har stående.

Foreldre som anskaffer små dyr til unger f.eks. Der blir dyrene stående, i verste fall sultet ihjel.
Sitat av downlow Vis innlegg
Syntes det er helt idiotisk at dette ble lov. Disse dyrene har jo ingen glede av kontakt med mennesker, og et liv i et bittelite glassbur er jo rett og slett dyreplageri.... Jeg elsker dyr og har hund og katt selv, dyr som har glede av interaksjon med mennesker. Har selv venner som har øgler, og det ser rett og slett ut som et nitrist liv.
Vis hele sitatet...
Veeeeellll, så kan man krangle over hvor stor prosentandel av disse dyrene som er kun basert på instinkt, og kanskje se at "glede i livet" for dem kan være jævlig relativt. Kanskje en grønn trepyton ikke kan bli mer happy enn i et lite bur der han blir foret jevnlig uten å slite i naturen. Idk, stiller bare spørsmålet her.
Sånn egentlig er jeg ikke glad i dyr i fangenskap whatsoever jeg heller, liker ikke gå i zoo eller akvarium liksom, men til og med jeg ser at den moralske høyborgen man bygger her kanskje ikke er drittstabil når det kommer til disse skapningene.
De ferreste dyr har glede av omgang med mennesker, så det argumentet kjøper jeg ikke. For meg er det en selvfølge at en tar godt vare på dyrene sine enten det er katter eller øgler.
Klem fra Betty
Sitat av downlow Vis innlegg
Syntes det er helt idiotisk at dette ble lov. Disse dyrene har jo ingen glede av kontakt med mennesker, og et liv i et bittelite glassbur er jo rett og slett dyreplageri.... Jeg elsker dyr og har hund og katt selv, dyr som har glede av interaksjon med mennesker. Har selv venner som har øgler, og det ser rett og slett ut som et nitrist liv.
Vis hele sitatet...
Synes det er en veldig naiv og egoistisk holding du prosjekter her.

Kun for at du ikke liker noe så synes du at det skal være forbudt?
Hvordan kommer det dyrene til gode med et forbud, det er ganske naivt å tro at salg og hold av reptiler ikke har vert tilstede under alle år med forbud i ,Norge.

Du sier jo selv at du kjenner folk som har øgler. Jeg håper at du forstår hvilken dom disse øglene vil få, skulle dine venner bli oppdaget? Synes du det er rettferdig?

Det verste er at du baserer dine påstander på dine subjektive erfaringer, og tolkninger. Hvilket grunnlag har du til å kunne komme med en påstand om at dine venners øgler har et «nitrist liv».
Katter har ikke glede av omgang med mennesker, de viser "kjærlighet" fordi vi gir de mat og det de ellers trenger. Hunder er ikke så smarte, de trenger en leder i flokken i tillegg til at vi gir de mat. Kyr, hester, sauer, høner osv.gleder seg ikke over å være sammen med mennesker de heller. Det må bli slutt på å tro på Disney versjonen av dyrenes oppførsel. De kan ikke tenke og føle slik vi mennesker gjør. Vi mennesker har dyr for vår egen hygge og nytte, og vi skal selvsagt behandle de godt og med respekt uansett hvilke dyr vi har.
Klem fra Betty
Sitat av Trigger_Dog Vis innlegg
Synes det er en veldig naiv og egoistisk holding du prosjekter her.

Kun for at du ikke liker noe så synes du at det skal være forbudt?
Hvordan kommer det dyrene til gode med et forbud, det er ganske naivt å tro at salg og hold av reptiler ikke har vert tilstede under alle år med forbud i ,Norge.

Du sier jo selv at du kjenner folk som har øgler. Jeg håper at du forstår hvilken dom disse øglene vil få, skulle dine venner bli oppdaget? Synes du det er rettferdig?

Det verste er at du baserer dine påstander på dine subjektive erfaringer, og tolkninger. Hvilket grunnlag har du til å kunne komme med en påstand om at dine venners øgler har et «nitrist liv».
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at folk har holdt reptiler i Norge i alle år. Det i seg selv er jo ikke et argument for å gjøre dette lettere tilgjengelig.

At folk kan kjøpe en øgle i dyrebutikken vil jo bare føre til at flere kjøper, dvs flere reptiler, flere uegnede eiere uten forståelse for disse spesielle dyrenes behov.

Forskning viser at hele 75% av alle reptiler i UK, dør innen ett år etter at de blir plassert inn i et hjem med mennesker. (ref Royal Society of Biology)

Forøvrig er det en ganske klar oppfatning at de fleste mennesker, ikke en gang zoologiske hager klarer å skape miljøer som tilfredstiller reptilers spesielle behov, og at disse dyrene faktisk avskyr kontakt med mennesker...

Når det kommer til hvor rettferdig det er at disse dyrene blir avlivet om de blir oppdaget pr i dag så mener jeg faktisk at det ansvaret ligger ene og alene på de menneskene som velger å holde reptilene ulovlig i fangenskap.

Beklager å si det, men i dette tilfelle er det du som er naiv og subjektiv når det kommer til oppfatningen om at det er ok å ha reptiler i fangenskap.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Katter har ikke glede av omgang med mennesker, de viser "kjærlighet" fordi vi gir de mat og det de ellers trenger. Hunder er ikke så smarte, de trenger en leder i flokken i tillegg til at vi gir de mat. Kyr, hester, sauer, høner osv.gleder seg ikke over å være sammen med mennesker de heller. Det må bli slutt på å tro på Disney versjonen av dyrenes oppførsel. De kan ikke tenke og føle slik vi mennesker gjør. Vi mennesker har dyr for vår egen hygge og nytte, og vi skal selvsagt behandle de godt og med respekt uansett hvilke dyr vi har.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det er klart vi har dyr for vår egen nytte, men her må man skille mellom dyr som har gode liv med mennesker, og reptiler som faktisk misliker det sterkt.

Katter er kanskje ikke like glad i mennesker som vi er i de, men de fleste katter kommer og går som de vil. De velger hvor mye kos og lek de vil ha, og ikke minst de avskyr ikke sitt samboerskap med mennesker (Slik reptiler gjør). Studier viser faktisk at de, til tross for sin egenrådighet, vil velge lek med mennesker fremfor mat i mange tilfeller, og kjenner igjen sitt menneskes stemme.

Hjerneskanning av hunder viser at de har glede av menneskelig kontakt. Vel har de kanskje ikke samme intelligens som mennesker, men hva har det med saken å gjøre? Gjennom evolusjon er dette dyr, som idag, lever godt med mennesker.
Sist endret av downlow; 13. mai 2017 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan vet du at reptiler misliker å bo med mennesker?
Jeg har store problemer med å se hvordan dette skal være skrevet i sten.
Man driver ikke å koser med disse dyrene akkurat, så de blir ikke plaget. I tillegg oppfører de seg etter hva jeg har sett normalt i forhold til hva de gjør i naturen(med andre ord, de ligger og chillern til det kommer mat forbi).
Sitat av moret Vis innlegg
Hvordan vet du at reptiler misliker å bo med mennesker?
Jeg har store problemer med å se hvordan dette skal være skrevet i sten.
Man driver ikke å koser med disse dyrene akkurat, så de blir ikke plaget. I tillegg oppfører de seg etter hva jeg har sett normalt i forhold til hva de gjør i naturen(med andre ord, de ligger og chillern til det kommer mat forbi).
Vis hele sitatet...
Dødsratene, i forhold til levealder i naturen sier vel sitt....

Men reptiler er svært nært knyttet til økosystemet de lever i, og menneskers evne til å replikere denne, gjør at de at de ikke er spesielt egnet til fangeskap. I tillegg vil de fleste reptiler unngå kontakt med mennesker, og håndtering gir de stress. Når dette nå blir lovlig vil jo enhver kunne kjøpe et meget sensitiv dyr som det krever masse av kunnskap og tilpassning for å kunne gi et "ok" liv.

Folk som er pro reptiler vil alltid argumentere med at dette ikke er verre enn å ha en hund som kjæledyr. Jeg er sterkt uenig, men dere skal få ha reptilene deres ifred.
Sitat av downlow Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over at folk har holdt reptiler i Norge i alle år. Det i seg selv er jo ikke et argument for å gjøre dette lettere tilgjengelig.

At folk kan kjøpe en øgle i dyrebutikken vil jo bare føre til at flere kjøper, dvs flere reptiler, flere uegnede eiere uten forståelse for disse spesielle dyrenes behov.

Forskning viser at hele 75% av alle reptiler i UK, dør innen ett år etter at de blir plassert inn i et hjem med mennesker. (ref Royal Society of Biology)

Forøvrig er det en ganske klar oppfatning at de fleste mennesker, ikke en gang zoologiske hager klarer å skape miljøer som tilfredstiller reptilers spesielle behov, og at disse dyrene faktisk avskyr kontakt med mennesker...

Når det kommer til hvor rettferdig det er at disse dyrene blir avlivet om de blir oppdaget pr i dag så mener jeg faktisk at det ansvaret ligger ene og alene på de menneskene som velger å holde reptilene ulovlig i fangenskap.

Beklager å si det, men i dette tilfelle er det du som er naiv og subjektiv når det kommer til oppfatningen om at det er ok å ha reptiler i fangenskap.



Det er klart vi har dyr for vår egen nytte, men her må man skille mellom dyr som har gode liv med mennesker, og reptiler som faktisk misliker det sterkt.

Katter er kanskje ikke like glad i mennesker som vi er i de, men de fleste katter kommer og går som de vil. De velger hvor mye kos og lek de vil ha, og ikke minst de avskyr ikke sitt samboerskap med mennesker (Slik reptiler gjør). Studier viser faktisk at de, til tross for sin egenrådighet, vil velge lek med mennesker fremfor mat i mange tilfeller, og kjenner igjen sitt menneskes stemme.

Hjerneskanning av hunder viser at de har glede av menneskelig kontakt. Vel har de kanskje ikke samme intelligens som mennesker, men hva har det med saken å gjøre? Gjennom evolusjon er dette dyr, som idag, lever godt med mennesker.
Vis hele sitatet...
Jeg kan si meg enig i at det finnes arter som ikke egner seg som husdyr, men nå har det seg slik at dyrebutikkene vil kunne få muligheten til å kunne selge, 19 arter som egner seg som husdyr.

Å trekke inn at økosystemet er for vanskelig å duplisere stemmer ,for enkelte arter. Men å si at alle reptiler ikke liker menneske kontakt, og at folk mangler forståelse samt ikke klarer å skape et egnet økosystem blir for lettvint.

Jeg er med på de etiske og moralske rundt det hele, samt spørsmålet om dyr bør holdes i fangenskap, eller ikke. Men nå har det seg slik at vi lever i et demokrati, da må kan kunne gi og ta. Jeg føler at i ,Norge har vi alt for lett ,for å forby alt man ikke forstår, eller liker.

Jeg er forsåvidt enig i mye av det du sier. Men synes ikke et forbud er veien å gå. Åpenhet å toleranse rundt temaet, vil lede til bedre informasjon og kunnskap. Dette vil igjen gi et bedre liv for dyrene.