Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1901
Hvor skadelig er egentlig mdma og 2c-b(x) for hjertet og kretsløp?

Det er mye ymse informasjon om dette. Mdma, som er så ufarliggjort av visse organisasjoner, 25 ganger mindre skadelig enn alkohol er det jeg har fått med meg, men stemmer dette helt?

2c-b(2c-x) Stimulerende stoffer med "psykedeliske" effekter(for min del bare visuelt og thats it) I hvilken grad påvirker det det Kardiovaskulære systemet i mennekset?

fullt klar over at alt er dose-relatert, propper man i seg 1g mdma så er det jo ingen tvil om at dette vil påvirke både kropp og sinn i en veldig stor grad. Når så store mengder av signalstoffet serotonin utløses vil det skje en del prosseser i kroppen. Jeg tenker hovedsakelig på normale, vanlige doser av disse stoffene.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I vanlige doseringer så gir ikke disse stoffene noe nevnbar risiko for det kardiovaskulære systemet. Det blir sammenlignet med å ta en lett joggetur, er de frisk går det helt bra, har vi hjerteproblemer så vil det potensielt være farlig.
Bare hold deg unna de latterlige idiotiske dosene som det i noen subkulturer har blitt vanlig å proppe i seg, og ta en standard dose på 120-180 avhengig av kvalitet og vekt, med en chaser på 1/3 - 1/2 av det når turen så vidt er på vei nedover om du vil forlenge det. Ikke gjenta det, drik moderate mengder annen veske en vann (vann er greit det også, men for de som overdriver drikkingen så er vann faktisk farligere enn saltholdige drikker) og forbered frukt eller lettspiselige ting. Jeg synes også det hjelper med 5-htp supplement dagen derpå for å få serotininlagrene rasker tilbake til normalt.

Dette er bare generelle skadereduserende tips, spørsmålet du spurte om ble svart ganske greit av Dodecha.
Sist endret av Picard; 28. februar 2018 kl. 11:51.
Selexium
Selex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
I vanlige doseringer så gir ikke disse stoffene noe nevnbar risiko for det kardiovaskulære systemet. Det blir sammenlignet med å ta en lett joggetur, er de frisk går det helt bra, har vi hjerteproblemer så vil det potensielt være farlig.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg ville tro det "sliter" mer på hjerte enn en liten joggetur. Men som i OP så er jeg usikker på emnet. Man kan google til man blør, resultatene man kommer over vil variere raftig, og det er vanskelig å komme til en personlig vurdering av hva som er rett og galt.

Om man skulle ha hjerteproblemer så kan det i en del tilfeller være vanskelig å vite, det kan være alt fra underliggende problemer til usynlige lidelser en person går rundt med uten å vite dette selv.

Sitat av Picard Vis innlegg
Bare hold deg unna de latterlige idiotiske dosene som det i noen subkulturer har blitt vanlig å proppe i seg, og ta en standard dose på 120-180 avhengig av kvalitet og vekt, med en chaser på 1/3 - 1/2 av det når turen så vidt er på vei nedover om du vil forlenge det. Ikke gjenta det, drik moderate mengder annen veske en vann (vann er greit det også, men for de som overdriver drikkingen så er vann faktisk farligere enn saltholdige drikker) og forbered frukt eller lettspiselige ting. Jeg synes også det hjelper med 5-htp supplement dagen derpå for å få serotininlagrene rasker tilbake til normalt.

Dette er bare generelle skadereduserende tips, spørsmålet du spurte om ble svart ganske greit av Dodecha.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg holder meg unna de mest ekstreme doseringer, går dog over 200mg mdma hvis jeg først skal på en roll. Jeg redoserer aldri.

Jeg har troen på det å få i seg næring, selvom jeg noen ganger slurver litt her. Det å ta med en klase bananer inn på utestedet vil kanskje se litt spesielt ut. Det jeg dog ikke har troen på er 5-HTP, imo er dette mer en placeboeffekt enn en faktisk hjelp til å bygge opp serotoninet raskere, men det skader vel ikke å ta 5-htp uansett.

Og jeg blander alltid mdma med alkohol, ikke vanvittige mengder men pleier å bli en 4-5 øl utover kvelden. Dette vil vel øke skadepotentsiale en smule?
Sist endret av Selex; 28. februar 2018 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mulig 5-htp er en placebo effekt, regner med at det er lite forskning på det for akkurat dette formålet. Derimot så vet jeg, til tross for at dette er anekdotisk bevis, at for meg har 5-htp i høyere doser en ekstremt bra effekt mot mild depresjon og på humør. Det er derfor jeg personlig tror at den kan ha en effekt om man er lav på serotonin etter en MDMA-tur. Men selvsagt, det er kun egen erfaring jeg deler.

Alkohol vil alltid gjøre risikoen større, så jeg vet ikke hva slags svar du er ute etter bortsett fra det. Sentralstimulerende og alkohol er egentlig kontraindikert, men selvfølgelig, det er mange - inkludert meg selv - som har gjort dette mange ganger uten problemer.
Sist endret av Picard; 28. februar 2018 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selexium
Selex's Avatar
Trådstarter
Yep, placebo eller ikke så vil det kanskje være til hjelp.

Klar over at hvis dette administreres samtidig som alkohol vil det muligens bli toksisk. Hadde vært fantastisk å finne en artikkel som hadde tatt opp akkurat dette, har ikke tatt særlig mye 2c-b, bare et par ganger, og da også med alkohol. Svaret jeg lengter etter er kanskje i hvor stor grad det skader å kombinere med alkohol enn uten
Apropos 2c-b og MDMA så mener Shulgin at det å ta 2c-x i det man lander fra en MDMA-tur gjør at man bevarer følelsen lenger og inkorporerer følelsene bedre i etterkant. Aldri prøvd, men siden Shulgin er tror det så har jeg lyst å prøve det.
Hvis du tar 5-HTP, husk å vent minst 24 timer etter MDMA før du tar det. Det kan gå veldig dårlig å kombinere det med MDMA.

Når det kommer til 2C-B vil jeg tro at det er lite skadelig. Psykedeliske stoffer er som regel helt nederst på listene over stoffer sortert etter skadevirkning. Det er veldig lite forskning som har blitt gjort på 2C-B, men det er mulig å lese mange rapporter på nettet hvor folk opplever få eller ingen negative effekter fra stoffet. Det å blande det med alkohol er sannsynligvis ikke farlig, men man kan ikke være 100% sikker.
Etter en kveld på emma har man ganske kraftig redusert hjernens serotoninnivå. Om man tar 5-htp, som brukes for å lage serotoninmolekylet sammen med EGCG, eller grønn teekstrakt (som åpner opp for 5-htpen til hjernen) så har det blitt bevist at serotoninnivået ditt øker. Det er egentlig ganske rett frem, og altså ikke bare placebo. Det er dog veldig, veldig viktig å ikke ta dette før dagen derpå, for å unngå serotoninsyndrom.

Vil også anbefale folk å supplere med alpha lipoic acid og en stor mengde melatonin før søvn, da det er sterke antioksidanter som rydder opp i alle fall litt etter skaden.

Emma er faktisk ganske så nevrotoksisk, så det er ikke så dumt å begrense skaden der man kan.