Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3538
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Jeg kjøpte en meget god bærbar pc av en kompis her om dagen.

Han betalte også 2000kr for en såkalt "idiot forsikring" sammen med pcen som ble kjøpt på Elkjøp. Denne forsikringen går ut mars 2019, denne kvitteringen har jeg også fått, og jeg har selvfølgelig planer om å utnytte denne for å få en ny og enda bedre pc igjen.

Jeg snakket med en kompis som muligens ønsker å kjøpe denne pcen av meg, så tenkte vi at jeg kunne melde denne pcen stjålet, for så at jeg får en ny pcen igjen og han kjøper da min gamle.

Spørsmålet er: er dette realistisk? Kan jeg bare gå å melde pcen stjålet og vise kvitteringen og få ny pc, er det så enkelt, eller kan dem spore opp pcen på ett eller annet vis?

Dersom dette ikke fungerer, har jeg planer om å ødelegge denne pcen med vilje, enten ved å helle oppi juice, sjokomelk eller lignende, eller "miste" den fra balkongen :P

Er det noen som har erfaring med "idiot forsikring" og hvordan dette fungerer?
Sist endret av Dodecha; 1. mars 2018 kl. 12:27.
Foruten at du kan bli politianmeldt for forsikringssvindel samt bli svartelistet som kunde så bør du også sjekke vilkårene. Alt er ikke dekket.

https://www.dinside.no/okonomi/her-e...g-med/61050222
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hver gang jeg har benyttet meg av idiotforsikringen (fordi jeg hadde behov) har jeg alltid fått en bittelitt dårligere pc tilbake.
Kjøpte en Lenovo hvor tastaturet lyste etc, det gjør det ikke på denne. Det er ikke engang inngang til mikrofon. "Nyere modell til ca samme pris".

Forøvrig har det vært knust skjerm, til sølt øl som gjorde at jeg måtte bruke forsikringen.
Det hjelper å lese vilkårene i garantien.

Trygghetsavtalen dekker:

Fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell
Tyveri ved innbrudd i ditt hjem, kontor eller fritidsbolig
Vis hele sitatet...
https://www.elkjop.no/cms/knowhow-tr...ygghetsavtale/


Ved innbrudd må tyveriet meldes til
politiet på det stedet der skaden har
inntruffet. Anmeldelsen skal legges
ved skademeldingen.
Vis hele sitatet...
http://tubby.scene7.com/is/content/t..._2017_NO?$pdf$

Så du må først stage et innbrudd og deretter levere en falsk anmeldelse for å få til dette.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men å søle juice/øl eller sjokomelk over pcen for deretter og si at noen andre sølte ved et uhell funker fint?
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke gitt at du får ny PC av den grunn. Er PCen fra det siste ti-året, så sitter det sikkert noen Elkjøp har avtale med som har masse reservedeler på lager, og bytter gjerne defekte deler.

Les trygghetsavtalen til Elkjøp så ser du hva som dekkes: "Trygghetsavtalen dekker væskeskader som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse." I tillegg: "Trygghetsavtalen dekker skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse."

På sistnevnte, så kan man vel si at man satt på bussen med PCen i fanget, og bussjåføren svingte veldig voldsomt, og PCen falt i gulvet og ble sendt ned midtgangen. Også er det å skade PCen på en måte som får det til å se troverdig ut, men samtidig nok til at du får en ny PC.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men å søle juice/øl eller sjokomelk over pcen for deretter og si at noen andre sølte ved et uhell funker fint?
Vis hele sitatet...
Ja, men hva er vitsen? Du må levere inn PCen og får så utlevert et tilsvarende produkt. Skal du gjøre deg til kjeltring så burde du jo ihvertfall ha noe å tjene på det.
Sist endret av mentalmelt; 22. februar 2018 kl. 21:42.
I tillegg så tar de nok aldersfradrag på PCen. Så de erstatter en tilsvarende pc, vil ikke bety at du får en ny til 6000,- kroner, men kanskje den som ligger der til 3000,- fordi det er samme specs / tilsvarende
Sitat av Poppee Vis innlegg
I tillegg så tar de nok aldersfradrag på PCen. Så de erstatter en tilsvarende pc, vil ikke bety at du får en ny til 6000,- kroner, men kanskje den som ligger der til 3000,- fordi det er samme specs / tilsvarende
Vis hele sitatet...
Dette stemmer nok ikke. Jeg husker for en god del år siden da jeg fikk den klassiske "ipod 8gb i gave", denne hadde også forsikring.

1-2 måneder før forsikringen gikk ut så tok meg og noen kompiser den ut hvor vi kjørte med bil over den (ja vi var unge og dumme, og det var gøy :P)

Det som da skjedde var jo at denne ipoden ikke fantes lenger, da hadde jo ipod 32gb kommet ut til samme prisen som ipod 8gb hadde 1.5 år før det, og det endte med at jeg fikk ipod 32gb

Så jeg tror TS kommer til å få en helt ny pc til en verdi av 6999kr når/dersom han velger å gjøre det han vil gjøre.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Dette stemmer nok ikke. Jeg husker for en god del år siden da jeg fikk den klassiske "ipod 8gb i gave", denne hadde også forsikring.

1-2 måneder før forsikringen gikk ut så tok meg og noen kompiser den ut hvor vi kjørte med bil over den (ja vi var unge og dumme, og det var gøy :P)

Det som da skjedde var jo at denne ipoden ikke fantes lenger, da hadde jo ipod 32gb kommet ut til samme prisen som ipod 8gb hadde 1.5 år før det, og det endte med at jeg fikk ipod 32gb

Så jeg tror TS kommer til å få en helt ny pc til en verdi av 6999kr når/dersom han velger å gjøre det han vil gjøre.
Vis hele sitatet...
Du skriver det ikke fantes ipod av typen du ødela, det er jo derfor du fikk en bedre ipod.
Det finnes helt sikkert en pc med spek lignende den kjøpt for 1,5 år siden i butikken. Det er det TS eventuelt vil få i bytte.

(Ellers så er det overpris å betale 5000 kr for en brukt pc kjøpt for 7000 1,5 år siden.)
Sist endret av dggr; 23. februar 2018 kl. 11:02.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Låne tråden din litt jeg, jeg har Telenor swap og har tatt ut to tlf på mitt abonnement da min lillesøster trengte ny tlf. Jeg har Swap plus forsikring på abonnementet, det jeg da lurer på er om jeg kan melde tlf for stjålet eller mistet?
Kan den da spores tilbake til min søster? Og vil jeg kunne få en tilsvarende tlf?
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Låne tråden din litt jeg, jeg har Telenor swap og har tatt ut to tlf på mitt abonnement da min lillesøster trengte ny tlf. Jeg har Swap plus forsikring på abonnementet, det jeg da lurer på er om jeg kan melde tlf for stjålet eller mistet?
Kan den da spores tilbake til min søster? Og vil jeg kunne få en tilsvarende tlf?
Vis hele sitatet...
Du kan melde den stjålet/mistet, men jeg er temmelig sikker på at Telenor kommer til å kreve en anmeldelse dersom du hevder den stjålet. Politiet vil da kunne be opperatøren om å loggen om alle SIM-kort som blir brukt i telefonen for å oppklare saken.

I og med at denne forsikringen kommer fra operatøren er jeg temmelig sikker på at de har systemer som kan oppdage denne type svindel veldig lett. Dersom de ikke har det vil de nok i det minste blokkere IMEI-nummeret på mobilen, og dermed gjøre den ubrukelig. Vertfall i Norge.

Så ja, du kan prøve, men det er rimelig stor risiko for å bli tatt for forsikringssvindel, og du vil få problemer med å forsikre noe som helst videre. GLHF
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det som også er verdt å nevne, var han kompisen min kjøpte pcen som sagt for 4695(Lenovo Ideapad 320 14), men dette var da på tilbud, og den er mye mer verdt enn prisen han kjøpte den for(pcen er rå sterk).

så er spørsmålet, skulle den gå i stykker, vil jeg få en ny en som er like kraftig og god som den er nå eller en ny en til en verdig av 4695krkr?
Sist endret av Dodecha; 1. mars 2018 kl. 11:30.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skalvise. Lenovo 700, kjøpt på Elkjøp, til 6999, kjøpt for halvannet år siden, garanti til november. Som "plutselig" kommer til å trenge idiotforsikring. Jeg vet om iallefall 2 kjente som jobber med skadesaker tilhørende Elkjøp som også leser Freak. Jeg kommer ikke til å si noe til de, men det er mer enn nok opplysninger her til å kanskje noen legger to og to sammen så du får avvist forsikringen, og kanskje og en forsikringssvindel anmeldelse på nakken?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som også er verdt å nevne, var han kompisen min kjøpte pcen som sagt for 6999(Lenovo 700), men dette var da på tilbud, og den er mye mer verdt enn prisen han kjøpte den for(pcen er rå sterk).

så er spørsmålet, skulle den gå i stykker, vil jeg få en ny en som er like kraftig og god som den er nå eller en ny en til en verdig av 6999kr?
Vis hele sitatet...
For det første er jo det å kjøpe halvtanna år gammal pc til 5000,- litt underlig. Teknologien utvikler seg fort, og laptops har i mi bok levetid på typisk 2-3 år. Batteri er gjerne meir eller mindre ubrukelig etter 3 år.

For det andre så har du antakeleg, litt avhengig av avtaletekst, krav på tilsvarande vare. Dvs. at eigenskaper og ikkje pris må avgjere det. Antakeleg koster ny PC som har tilsvarande eigenskaper nærare fem tusen enn du trur....