Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2905
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Jeg har gått på Cipralex, 10mg i nærmere et år nå, men har bestemt meg for å slutte. Seponerte ganske sakte, først ned til 7,5mg over en uke, deretter ned til 5 neste uke, 2,5 uka etter og tok den siste dosen for 5-6 dager siden. Jeg har slutta på Cipralex én gang tidligere og, og da brukte jeg bare en uke på å seponere, og følte meg ikke i nærheten av så jævlig som jeg gjør nå.
Føler meg helt fin rent psykisk, men de siste dagene har jeg hatt ekstremt med brainzaps. De er nå så kraftige at det kjennes ut som faktiske elektriske støt jeg merker helt ut i føttene og fingertuppene, av og til så ille at synet mitt buzzer. Zapsene er ubehagelige nok i seg selv, men det som verre er, er det å konstant vente på at neste skal komme (som regel bare noen sekunders mellomrom). Det er på grensen til psykologisk tortur.
Har funnet ut at det først og fremst er raske øyebevegelser som trigger dem. Om jeg tar på meg sovemaske, forsvinner de nesten fullstendig, men kan jo ikke drive å ha på meg det hele dagen. Det jeg lurer på er hva det kan komme av at det er så mye verre nå enn det var forrige gang, til tross for at jeg har seponert mye saktere nå? Og selvfølgelig hvor lenge det tar før det blir bedre? Kan legge til at jeg også spiser mye kratom (noe jeg også forsøker å trappe ned).
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde samme greia etter Zoloft, fikk nesten ingen bivirkninger første gang jeg slutta men andre gang var helt jævlig og akkurat som du sier når du skifter blikket fort så er det som om hele verden blir kasta rundt, tok 3-4 uker før det stabiliserte seg
Du har seponert alt for raskt. Anbefalt er å stå på ny dose minumum 4 uker, før du nedjusterer igjen. Brainzaps er desverre veldig vanlig, men med riktig nedtrappings plan vil du merke minimalt til dette. Det kan dog gå lang tid før du blir helt kvitt det, selv etter du har tatt siste pille.
Har opplevd akkurat det samme. Jeg gikk da på 20 mg (det er 10mg mer enn jeg ble forskrevet), og stoppa på dagen. Dro til København og ferierte litt. Besvimte. Våknet opp flere timer senere, fortsatt med spritflaska i hånda, og fortsatte å drikke. Per idag skjønner jeg ikke at jeg i det hele tatt gikk på den dritten.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slet også med dette, selvom jeg trappet ned etter planen - kanskje enda litt tregere enn planen også. Hadde zaps i 10-15 dager før det forsvant helt. Dette var i 2012, og jeg lurer fortsatt på hvor mye de pillene (cipralex) føkka opp hodet... Hadde aldri begynt på de igjen om jeg kunne gått tilbake.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Trådstarter
Har endelig begynt å gi seg nå, etter et par kjipe uker. Nytt spørsmål; som et sunnere alternativ, tenker jeg å bruke 5-HTP fremover, og har kjøpt en boks med 200mg. Vet dog at dette ikke burde kombineres med SSRI, så jeg tenker det er greit å vente litt på at den forlater systemet. Hvor lenge burde burde jeg egentlig vente før jeg begynner å ta det? Vanskelig å finne noe klare svar på dette. Er to uker siden jeg tok siste dosen nå
Null stress, kjør på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Null stress, kjør på.
Vis hele sitatet...
Og dette baserer du på hva?

Jeg har ingen spesifikk kunnskap om dette, men generelt, ettersom 5HTP er en precursor til serotonin OG man fortsatt har krøll i kjemien etter å ha gått på et stoff som essensielt øker konsentrasjonen av serotonin, virker dette som en dårlig idé inntil videre.

Serotonin er ikke noe man vil "overdose" på.
Sitat av wormhole Vis innlegg
Har endelig begynt å gi seg nå, etter et par kjipe uker. Nytt spørsmål; som et sunnere alternativ, tenker jeg å bruke 5-HTP fremover, og har kjøpt en boks med 200mg. Vet dog at dette ikke burde kombineres med SSRI, så jeg tenker det er greit å vente litt på at den forlater systemet. Hvor lenge burde burde jeg egentlig vente før jeg begynner å ta det? Vanskelig å finne noe klare svar på dette. Er to uker siden jeg tok siste dosen nå
Vis hele sitatet...
Ville gidd F i alt som har med serotonin å gjøre, for evig og alltid, hvis jeg var deg. Lurer på om SSRIer noen gang har hjulpet noen som helst, egentlig..?

Det med 5-HTP aner jeg ikke, men du har det vel uansett ikke så travelt at du ikke kan vente et par uker til hvis du MÅ stappe i deg dette?

Av antidepressiva og c-preparater jeg har prøvd, så er det kun wellbutrin som har hatt mer positive virkninger enn bivirkninger. Men mest pga lite bivirkninger. Fikk vel litt mer energi av wellbutrin, samt økt libido, svak tap av apetitt(positivt for meg), enkelt å slutte med tobakk var det også. Angsten hadde det null virkning på, men det hadde heller ikke zoloft, cipralex og andre ting jeg har fått stappet i meg over årene. Bare trett og apatisk.

Beklager at jeg gikk off-topic, men synes at wellbutrin er et såpass bra altternativ til andre medisiner at det burde prøves av flere. Men folk er så forskjellige. Lykke til med prosjektet ditt, håper du får det bra
Sitat av robhol Vis innlegg
Og dette baserer du på hva?

Jeg har ingen spesifikk kunnskap om dette, men generelt, ettersom 5HTP er en precursor til serotonin OG man fortsatt har krøll i kjemien etter å ha gått på et stoff som essensielt øker konsentrasjonen av serotonin, virker dette som en dårlig idé inntil videre.

Serotonin er ikke noe man vil "overdose" på.
Vis hele sitatet...
På de fleste legemidler står det at man skal vente 2 uker før man dytter liknende stoffer i blodet.

Det er forsket på å bruke 5htp i kombinasjon med andre legemidler som øker serotonin.
Jeg tviler på at de ville gjort dette hvis det var en stor fare for serotoninsyndrom.

Og personlig erfaring.
Sist endret av ID-Brikke; 21. desember 2017 kl. 14:06.
Sist gang jeg hadde brain zaps ble det tilsynelatende kurert momentant av 100-200mg rasemisk ketamin. Det fungerer også bra mot depresjon for mange.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk dette etter bruk av effexor i ett år. Fikk aldri noen nedtrappingsplan av legen. Sleit med zaps i over et år etter endt bruk. Går enda helt random frysninger etter jeg gikk på det. Det er 5 år siden jeg slutta. Drit.

Når jeg gikk på det fikk jeg zaps om jeg missa dosen med 10-15 min. Helt sykt at det skrives ut uten at disse bivirkningene nevnes.