Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3737
hei,

jeg har nettopp startet teknisk fagskole. fikk i dag beskjed om at vi måtte kunne kjøre windowsprogram.


heg har hatt mac pro de siste 6 årene, og vil gjerne kjøre mac videre.

tenkte og kjøpe en macbook air til skolebruk.

MEN hvordan løser jeg det med windows? må jeg rett og slett kjøpe meg windows og kjøre to os på den?

får jeg fortsatt snarveiene på pad-en når jeg kjører windows?

og vet dere om en plasse jeg får kjøpt windows 7?


jeg ser også at alle laptopper som selges er med win 10. det er uaktuelt, skjønner ingenting av det.



vi skal kjøre autocad. vil en mac air takle dette på ok vis? blir 13" for liten skjerm?


takker for alle tips

edit: ser nå at air kjører rimelig gammel innmat.

jeg strekker meg isåfall til den rimeligste proen. men da er budskjettet strekt nok...
Sist endret av -Robin-; 21. august 2017 kl. 20:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første er det fjas å installere win7 i dag. Gå for win10. Det er ikkje *så* store skilnader, og du lærer deg det fort. Om ikkje bør ikkje du satse på teknisk utdanning... del av tekniske jobber er tilpasningsevne.

Autocad er betre på stor skjerm. 24" 4k-skjerm er ikkje feil til autocad for å sei det slik. Så om 13" er nok er jo ei vurderingssak. Det kjem og litt an på kva type modeller - er det enkle 2D-tegninger (som er det Autocad blir brukt til - 3D-ting lager en i ting som Inventor) er i praksis 13" lite, men leveleg. Forøvrig finst vel Autocad for OSX?
Som vidarlo sier kan du vel installere dette på osx?
https://www.autodesk.com/solutions/m...tible-software

Eller så kan du emulere Windows og kjøre autocad gjennom den?
Sist endret av Grimdoc; 21. august 2017 kl. 20:59.
Trådstarter
takker for input.

jeg har ikke fått oversikt over hvilkene program det gjelder.

emulere windows sier du, er det ett eget program, eller mener du rett og slett og installere windows?


dere har vel rett ang win 7. det er jo noen år nå...


tenker litt på på at det greit å ta med en billig pc på skolen og, si den den kan bli ødelagt, stjelt etc..
Det er 3 år til MS slutter å oppdatere Windows 7.

Billig pc til skolen er greit det, men skal du sikre den mot tyveri bør du for det første ha passordbeskyttet brukerprofil, og så må du ha en backup hjemme/på hybel.
Trådstarter
passord må jeg nok ha. men om de stjeler en pc til 4-5k så svir det ikke like mye som en til 12k..

spørs om jeg ikke bare går for en rimelig på elkjøp til skolebruk. så kjøper jeg en ny mac til og ha hjemme når den jeg allerede har tar kvelden.

noen spesielle modeller dere anbefaler?
Sitat av -Robin- Vis innlegg
emulere windows sier du, er det ett eget program, eller mener du rett og slett og installere windows?
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert installere Windows rett på macen om du vil, men det jeg mente var å bruke Virtualbox https://www.virtualbox.org eller tilsvarende programmer. Da har du fortsatt tilgang til skrivebordet og andre programmer i OSX samtidig som du driver med autocad.
Til skulepc er vel ein litt eldre brukt lenovo pc grei? Ser det ligge ein del billige på finn med ok specs(i5, ssd, 8gb ram). Airen sine specs blir vel lite brukelig til meir enn surfing og tekstbehandling
Sitat av Spørsmåltegn? Vis innlegg
Til skulepc er vel ein litt eldre brukt lenovo pc grei? Ser det ligge ein del billige på finn med ok specs(i5, ssd, 8gb ram). Airen sine specs blir vel lite brukelig til meir enn surfing og tekstbehandling
Vis hele sitatet...
Du er klar over at specsene du lister tilsvarer selv de billigste MacBook Air'ene?
Mulig eg undervurderte airen litt men 1.6ghz dualcore er ikkje mykje å skryte av til arbeidspc
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
jaggu kom det ikke kontrabeskjed fra andre lærere. vist kan vi bruke mac! 1.året i studiet er det autocad foruten word bare...

så da lurer jeg på og levere tilbake aceren jeg kjøpte og hente ut en mac pro istedet.

hva ville dere gjort? jeg kan legge til at jeg har en 2011 mac pro til hjemmebruk nå, men den er meget sliten. batteriet er dårlig og den slår seg av i tide og utide når strømmen ikke står i. lite egnet til skole da jeg er avhengig av stikkontakt.

kan hende den blir ok med nytt batteri men... vil denne gamle isåfall funke ok til autocad? (2,4ghz i5, 8gb ram bla.)

modellen jeg tenker på er denne https://www.elkjop.no/product/data/b...-13-mpxr2-solv
Jeg ville helt klart returnert Aceren i alle fall hvis du enda har greie returmuligheter på den.

Når det gjelder de speccene har jeg ikke så mye peiling på Autocad, men de er jo like kraftige som andre løsninger anbefalt her i tråden.
Trådstarter
ja, har ikke elkjøp 30 dager åpent kjøp da?