Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3979
Anonym bruker
"Rik Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ca 40 000 i gjeld jeg må kvitte meg med ASAP. Vurderer nesten og melde meg opp til et studie for å få storstipend og lån, og betale gjelden med dette. Erfaring med dette ?
Må jeg da også møte opp på skolen hver dag, eller er dte nok å bestå eksamen for å få 40% omgjort til stipend.
40k er ikke akkurat allverden.
Vil tippe det er lettere å få jobb nr 2 enn å bestå en eventuell eksamen.

Hvor mye du faktisk må møte opp avhenger av studiet. Men de fleste (alle?) har noen obligatoriske leksjoner.
Vet om noen som for en del år tilbake meldte seg opp på Universitetet i Oslo og fikk par-å-tyve tusen i lån/ stipender fra Lånekassen.
De møtte aldri til noen forelesning, tok aldri eksamener.
Og fikk beløpet lagt til tidligere studiegjeld.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
40k er ikke akkurat allverden.
Vil tippe det er lettere å få jobb nr 2 enn å bestå en eventuell eksamen.

Hvor mye du faktisk må møte opp avhenger av studiet. Men de fleste (alle?) har noen obligatoriske leksjoner.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det er enklere med jobb eller å bestå eksamen, avhenger av alt fra jobbtype, emne og individuelle forutsetninger. Jeg vil dog tippe at å bestå de emnene en gitt person synes er enklest, i de fleste tilfeller vil være enklere enn en ekstrajobb.

For øvrig finnes det temmelig mange emner uten obligatorisk oppmøte.

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Vet om noen som for en del år tilbake meldte seg opp på Universitetet i Oslo og fikk par-å-tyve tusen i lån/ stipender fra Lånekassen.
De møtte aldri til noen forelesning, tok aldri eksamener.
Og fikk beløpet lagt til tidligere studiegjeld.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet blir lån overhodet ikke omgjort til stipend uten at man består eksamen. (Man kan riktignok "refinansiere" lånet ved kun å ta opp lån hos Lånekassen, men jeg forstår trådstarters innlegg slik at vedkommende ønsker å betale ned gjelden med stipend.)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har ca 40 000 i gjeld jeg må kvitte meg med ASAP. Vurderer nesten og melde meg opp til et studie for å få storstipend og lån, og betale gjelden med dette.
Vis hele sitatet...
Har du sjekket vilkår og hvor mye du evt. kan få?

Sjekk: https://stottekalk.lanekassen.no

Det er vel gjerne slik at pengene kommer i delutbetalinger, så
da spørs det hvor "asap" du får betalt den gjelden. Samtidig
skal du vel også ha noe å leve av, og skal du jobbe i tillegg til
å "studere" vil du sannsynligvis ha krav på mindre støtte enn
om du er student på heltid.

Høres for meg ut som mye jobb for å bli kvitt en relativt
moderat gjeld - i tillegg til at du pådrar deg ny gjeld hos
Lånekassen. Det er en vrien kreditor å ha på nakken om
du ikke betaler avdragene.
Anonym bruker
"Trygg Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det funker delvis... du må møte første dagen og med fult stipend/lån vil du på første utbetaling få ca 20.000.
Etter det ca 7500 pr mnd.

Dette stopper seg selv ved neste halvår(6mnd) med mindre du er heldig og glir imellom..

Du må bestå alle eksamener for og få omgjøring fra lån til stipend..