Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3220
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har vurdert å prøve meg på noen freelance-sider som f.eks. upwork.com.

Det jeg lurer på er hvordan dette egentlig fungerer med tanke på utbetalinger? Er det slik at upwork melder ifra til skattekontoret om at jeg mottar penger fra de? Eller er det slik at jeg selv må sende inn et skjema til skattekontoret, og bevise at jeg har gjort dette til upwork?

I bunn og grunn så lurer jeg på om det er mulig å bruke disse freelance-sidene uten at skattekontoret får snusen i det. Det er evt. snakk noen hundrelapper i måneden.
Så lenge det ikke er betydelige summer i måneden så er det ikke så viktig. Har drevet med dette før, det er ingen måte for skatteetaten å vite at du gjør dette. Med mindre de tar en titt på bankutskriftene dine
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Så lenge det ikke er betydelige summer i måneden så er det ikke så viktig. Har drevet med dette før, det er ingen måte for skatteetaten å vite at du gjør dette. Med mindre de tar en titt på bankutskriftene dine
Vis hele sitatet...
Takk for svar Men er du sikker på at det ikke er slik at de (freelancesiden) sender inn opplysninger om deg til skattekontoret? Jeg mener å huske at det var slik på en nettside som het turbosquid, det var iallefall et sånt tax-skjema man måtte sende inn for å fortsette å bruke siden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er evt. snakk noen hundrelapper i måneden.
Vis hele sitatet...
Hvor realistisk er det med noen hundrelapper i måneden, det er jo en times arbeid?

Hvis dette er tilfelle så kan det regnes som hobby. Hvis det utbetales fra forskjellige oppdragsgivere riktignok. Det er en del åpninger for skattefri inntekt som hobby du kan se nærmere på.

Ikke helt det du spurte om men likevel.

Å bare anta kan fort bli svart arbeid å da er dumt å dokumentere det med overføringer til egen konto
Det er vel heller betalingsleddet som rapporterer til staten som feks PayPal eller banken din.