Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 31732
Meskalin

De fleste av dere kjenner sikkert til meskalin, et fenetylamin som naturlig blir produsert i en rekke kaktuser. De mest kjente av disse er
da San Pedro kaktusen (Trichocereus pachanoi) og Peyote kaktusen (Lophophora williamsii), men det finnes fler i trichocereus familien som inneholder meskalin. I tillegg til å inneholde meskalin er disse kaktusene kjent for å inneholde langt fler psykoaktive stoffer, noe som vil gjøre opplevelsen merkverdig annerledes enn om du skulle fått i deg ren meskalin. Dette vil også si at San Pedro og Peyote er har ulike effekter. En annen potent art som visstnok skal inneholde mye mer meskalin enn San Pedro er Peruvian Torch (Trichocereus peruvianus). Meskalin ble ekstrahert og identifisert i 1897 av tyskeren Arthur Heffter og først syntetisert i 1919 av Ernst Späth.

San Pedro

San Pedro er en kaktus som kan bli opptil 6 meter høy og har sitt favoritt habitat i Andesfjellene i Peru. Kaktusen finnes også i Bolivia, Chile og Equador samt at den blir kultivert omtrent overalt i verden. Meskalinen er mest konsentrert i kaktusens skinn, som kan bli kuttet av, tørket og finpusset inn i et pulver. Den vanlige metoden blant urbefolkninger er å kutte biter av kaktusen for så å koke den i timesvis, kjøle den ned og til slutt drikke det. Den har en svært bitter smak, og brekninger kan fort forekomme. En litt mer moderne metode derimot er å kutte den opp (som om du skulle kuttet opp en agurk) slik at du får noen stjerneformede biter. Dette puttes så i en blender med vann og mikses til det er blitt en gugge. Denne guggen koker man opp en god stund til det blir igjen en grønn væske. Denne grønne væsken skal kjøles ned og bli brukt til å presse ut deilig psykedelisk saft inn i f.eks en kopp =)

Bruken av denne magiske kaktusen strekker seg langt tilbake i tid og har vært en tradisjon blant stammer i Peru i over 3000 år (antakelig mye lenger). Det eldste arkeologiske beviset på San Pedro's oppmerksomhet blant urbefolkningen, en utskjæring i et tempel i det nordre Peru, går tilbake til år 1300 f.Kr. noe som indikerer at denne kaktusen har vært i bruk utrolig lenge, og sikkert enda lenger enn det vi kan konstantere med sikkerhet. San pedro blir brukt i forskjellige seremonier, og fungerer som et verktøy for heling, selvinnsikt, kontakt med det åndelige og nå i nyere tid har vi funnet ut at den er effektiv i å hjelpe mot alkoholisme. I seremonier som vanligvis foregår på natt tid blir kaktusen drukket. Doseringer varierer avhengig av hva slags mål seremonien har, men den blir som regel konsumert i litt lavere doseringer. Kaktusen er kjent under navnene Huachuma, Achuma, Aguacolla og Gigantòn.

San Pedro's effekter sies å være mer behagelige enn Peyote sine. Effektene treffer inn omtrent 1-2 timer etter inntak, og kan vare inntil 15 timer totalt. Angående doseringer så varierer dette fryktelig da San Pedro ikke har noe fasitsvar angående hvor potent den er.

Peyote

Peyote er en ganske liten knappformet kaktus. Den har sitt hjem i Texas og Mexico. I Mexico gror den i Chihuahua ørkenen, Coahuila, Nuevo León, Tamaulipas, San Luis Potosi og Zacatecas som er meksikanske stater. Den liker seg best der det er ørken. Peyote vokser svært svært sakte og er derfor litt upraktisk når det kommer til kultivering, vi snakker her om 13 år og mer før den er skikkelig moden. Indianerne er nøye med hvordan de plukker denne kaktusen, de kutter den opp av jorden slik at røttene til kaktusen ikke tar skade. Ved å gjøre dette sikrer de seg at kaktusen igjen vil vokse opp av jorda, for en ny runde med pilgrimsferd. Om den ikke blir plukket på denne måten vil røttene råtne, og ingen kaktus kan vokse opp av jorden igjen. Peyote er på randen av å forsvinne i Texas, pga over-plukking. Peyote inneholder langt fler psykoaktive stoffer enn San Pedro og Peruvian Torch, noe som gjør den til en mer spennende kaktus i mine øyne.

Flere arkeologiske funn sier oss at Peyote har blitt brukt i mange tusen år, og et av de nyligste bevisene som ble funnet i huler i Texas, hvor de fant peyote eksemplarer i en ritualistisk kontekst indikerer at bruken av Peyote strekker seg tilbake så mye som 7000 år, helt sikkert lenger enn dette også. I likhet med San Pedro blir Peyote brukt i ritualer og seremonier, ofte for at sjamanene skal kunne kommunisere med gudene sine, hele sine medmenneskers psykologiske problemer osv. Peyote har og er en stor og fundamental del i disse menneskenes kultur. Kaktusen har også blitt brukt av urbefolkningen for å behandle tannverk, smerte ved fødsel, feber, bryst smerter, hud-sykdommer, diabetes, forkjølelser og revmatisme. Indianere har også smurt seg med saften over sår for å hindre infeksjoner og for å fremme heling. Dette skyldes de to stoffene Hordenin og Tyramin inne i kaktusen som har en antibakteriell aktivitet. Den vanligste metoden å spise kaktusen på er å enten tygge ferske eller tørkede knapper.

Rusen varer alt fra 10 timer og oppover. Som jeg forklarte tidligere i posten vil Peyote være veldig annerledes fra San Pedro, og omvendt, fordi det er forskjellige psykoaktive substanser som regjerer i disse kaktusene. Det er faktisk ikke så veldig mange som konsumerer Peyote utenom urbefolkninger. Å kultivere den vil for de fleste ta altfor lang tid, noen vil ikke plukke den opp fra naturen mens andre kanskje ikke har sjansen til å plukke selv. Det er vel mer vanlig å bestille Peyote over nett (om man først skal ha den), samme med San Pedro.

Peruvian Torch

Peruvian Torch kan ligne fryktelig på San Pedro og vokser i de samme områdene. Denne kaktusen er generelt mer potent enn San Pedro, men slår ikke Peyote. Peruvian Torch kan bli opptil 7 meter høy (høyere enn San Pedro) og har en mørkere farge enn sin bror. Peruvian Torch blir ofte preparert på samme måte som San Pedro, og den vesentlige forskjellen til disse to kaktusene vil jeg tørre å si er deres styrke.

Å kultivere noen av disse kaktusene vil ta utrolig lang tid og er nok en strevsom prossess. Det man derimot ofte gjør er å pode sammen f.eks Peyote og San Pedro, slik at du får en blanding som både voksere fortere enn Peyote, og er mer potent enn San Pedro. Og selvfølgelig er disse kaktusene ulovlige i Norge, da de inneholder meskalin samt en rekke andre stoffer.

Nå har jeg ikke gjort meg kjempe flittig med denne tråden, men jeg tenkte kanskje det var greit å ha litt generell info om emne og en tråd hvor fremtidig spørsmål og diskusjon havner =)
Sist endret av mentalmelt; 17. januar 2009 kl. 00:18.
Stilig! Dennne tråden har jeg ventet lenge på. Informativt og bra om kaktus. KP til deg!
Nydelig sky! Bra timing siden jeg nettopp har mekka meg kaktus, fint med holdig info på norsk. CREED!
KP sky. Har en liten san pedro i karmen. Fikk den i sommer, men den trenger mere lys, så det er jo supert at våren er i anmars....:=)
Hvordan er de med doser, jeg sliter med å finne noe konkret. Vet at det er vanskelig å komme med fasitsvar, men noen tripper på 12 gram andre kjenner det såvidt etter de har spis 30. Dosen varierer veldig virker det som, men hva bør man begynne med?
Noen som vet? Er san pedro jeg har.
Det hadde kanskje vært en idé å ha med noe om dosering i denne tråden også, iom. at dette nå blir den "offisielle" meskalintråden?
noen som kan forklare meg litt om Trichocereus bridgesii ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Trichocereus_bridgesii
Sist endret av Dodecha; 19. januar 2009 kl. 20:42. Grunn: fjernet supplier
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Det hadde kanskje vært en idé å ha med noe om dosering i denne tråden også, iom. at dette nå blir den "offisielle" meskalintråden?
Vis hele sitatet...
Ja, det burde jeg vel egentlig tatt med. Gikk litt fort i svingene her, men siden dette ofte varierer så er det absolutt åpent for alle innspill angående doseringer. Jeg var faktisk en smule usikker selv, og ville ikke hoppe ut med noe som kunne bli tatt som et fasitsvar.
Sitat av Incogn1to Vis innlegg
noen som kan forklare meg litt om Trichocereus bridgesii ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Trichocereus_bridgesii
Vis hele sitatet...
Det meste du trenger å vite står vel der på wiki?
Sist endret av Dodecha; 19. januar 2009 kl. 20:42.
Flott at meskalin/kaktus har fått sin egen tråd!
Bra og informativ post Sky. KP!
Hvor mange tripper kan man få ut av en peyote på 1kg? Jeg finner bare doseriger på mini kaktus..
Doseringer måles i gram, det spiller da ingen rolle om disse grammene kommer fra en stor eller en liten kaktus..
Tnx. Hmm.

Lest en tripp-rapport om meskalin\kaktus.
Potrick's erfaring med 12,5 gram San Pedro ;http://www.freakforum.nu/forum/showt...ight=san+pedro

Er det andre rapporter her på forumet som er verdt å lese?
Noen som har noen erfaringer å meddele? Tips\råd er hjertelig velkomne. :P

Smakte litt på kjøttet jeg har, smakte ikke så fryktelig bittert. Smakte egentlig ingenting, kanskje det har noe med at det er tørket. Smaker vell død og helvete viss jeg lager te ut av det.

80 gram bør vell få 2 mann på tur? Eller er de for lite?
Blir usikker når jeg ser hva f.eks potrick trengte for å trippe og noen kan spise 30 gram uten å trippe noe spesielt. Er det stor sammenheng mellom hvor lenge man faster før man spiser det?
Sist endret av sneipen; 20. januar 2009 kl. 19:04.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Nei, det er ikke så veldig stor sammenheng mellom fasting og inntak. Den vesentlige grunnen til å faste/spise lite før inntak er for å slippe eventuell kvalme og for å få virkestoffene til å taes opp fortere slik at du kommer fort på tur. Videre så vil jeg absolutt tro 80 gram tørket san pedro vil sende to mann på tur
▼ ... over en uke senere ... ▼
Siden du er åpen for innspill Sky, så savner jeg et avsnitt om dyrking, og en oversikt over flere
meskalinholdig kaktuser, som f. eks. bridgesii, som nevnes litt oppi her.

Ellers fin tråd
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan er det med importering av kaktuser inn til Norge? Befinner meg i Nederland og har faatt en relativt hoey "penis cactus" som inneholder store mengder meskalin. Den er hel og staar i en potte, tenkte aa slenge den i innsjekkingsbagasjen og ha den paa pynt paa rommet Den er superfet og lukter godt i tillegg.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Hvordan er det med importering av kaktuser inn til Norge? Befinner meg i Nederland og har faatt en relativt hoey "penis cactus" som inneholder store mengder meskalin. Den er hel og staar i en potte, tenkte aa slenge den i innsjekkingsbagasjen og ha den paa pynt paa rommet Den er superfet og lukter godt i tillegg.
Vis hele sitatet...
Jeg mailet tollen om dette og ble videresendt til noe annet. Damen i telefonen sa det var lov bare jeg ikke tok med mer enn 7 kaktuser....
Sitat av jørgen_87 Vis innlegg
Damen i telefonen sa det var lov bare jeg ikke tok med mer enn 7 kaktuser....
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er antallet 5, men dette kan ha endret seg, eller jeg kan
være feilinformert. Ett stykk kaktus er i alle fall innenfor denne grensen,
så ja, det er helt lovlig å ta denne med seg fra Nederland til Norge.

En peyotekaktus ville derimot ikke ha vært lov å ta med seg, da den er oppført på
narkotkalisten. Beskrivelsen "penis" passer dog ikke så godt på formen på peyote-
kaktusen, så jeg anntar at den du har er en San Pedro eller Peruvian Torch, som
begge to glimter med sitt fravær på narkotikalisten.
Nei, det er en echinopsis lageniformis av monstrose-variasjonen, tidligere kjent som trichocereus bridgesii - eller "penis cactus", som den ofte er kalt. (Regner med du ser hvorfor )

http://77.75.126.147/~tatanka/tatankashop/catalog/images/penis_cactus.gif

I følge Wikipedia er meskalin-nivået høyere en bla. San Pedro.

Gikk helt fint å få den igjennom, så nå står den i en stor potte med sand og koser seg, og der skal den bli i mange år til =)
Sist endret av Exmagician; 11. mars 2009 kl. 07:09.
Kul kaktus! Jeg trodde bridgesii var mer som peyote i formen, som fotballer liksom
Dette skyldes nok at jeg bare har sett svært unge bridgesii.

Uansett, lovverket er det samme for San Pedro, Peruvian Torch og T. Bridgesii.
Bra tiltak, Sky. Meskalinkaktusene må med!
Har spist mescalin to ganger(oppkuttet peyote i en gelatinkapsel), og kan bare kort si at det er noe for seg selv.

Har også lyst til å nevne Ariocarpus fissuratus,

http://www.cs-kaktusy.cz/photos/Ariocarpus_fissuratus_v_lloydii.jpg

også kjent som "Living Rock". En slekning av Peyote som har ord på seg for å være en "evil" versjon av peyote.

Peyotesjamanen Ramón Media Silva sier: "When you eat it, you become crazy. You fall into the canyons, you see scorpions, snakes, dangerous animals, you cannot walk, you fall. You often fall of the edges of the cliffs to your death"
Sist endret av Vasall; 13. mars 2009 kl. 18:17.
Sitat av Vasall Vis innlegg
Har også lyst til å nevne Ariocarpus fissuratus, også kjent som "Living Rock". En slekning av Peyote som har ord på seg for å være en "evil" versjon av peyote.

Peyotesjamanen Ramón Media Silva sier: "When you eat it, you become crazy. You fall into the canyons, you see scorpions, snakes, dangerous animals, you cannot walk, you fall. You often fall of the edges of the cliffs to your death"
Vis hele sitatet...
Frø skal bestilles
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Frø skal bestilles
Vis hele sitatet...
Haha, sounds like a plan. Planten vokser ekstremt sakte, akkurat som peyote, og voksne planter blir ofte solgt til astronomisk høye priser, men frø er sikkert billig det, om du vil ha noe crazy-cactus til du er 30 hehe
Sitat av Vasall Vis innlegg
Haha, sounds like a plan. Planten vokser ekstremt sakte, akkurat som peyote, og voksne planter blir ofte solgt til astronomisk høye priser, men frø er sikkert billig det, om du vil ha noe crazy-cactus til du er 30 hehe
Vis hele sitatet...
De vokser fortere om de podes på f. eks. San Pedro

Men, uansett, som i begge er enige i, whats the rush? En evil-peoyte tur på som en inngang
til 30-årene er sikkert en god ting.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har sett på forumet at enkelte har inntatt pulverisert kaktus i kapsler.

Prøvd å søke litt, men fant ingenting, så jeg lurer på hvor dere får taki disse gelatinkapslene?

Forresten noen andre tips til hvordan å få i seg kaktusen uten å måtte smake så mye på den? =)
Kapsler får du for eksempel på helsekostsbutikker eller på ebay.
Hvis du trenger en rask løsning så kan du lage pulver av kaktusen, blande med litt vann slik at den blir lett å forme som en deig, og så rulle små kuler av deigen som du så pakker inn i sigarettpapir. Ingen smak, ble selv ikke kvalm med nevnte metode.

Men, det tar tid og det er litt herk å svelge nedpå såpass mange kuler. Ha noe du kan drikke ved siden av for å få det til å gli lettere nedpå ^^
Sist endret av Zendelum; 30. mars 2009 kl. 17:48.
Ja, tror du har nevnt det i en annen tråd også. Hørtes ganske jævlig ut spør du meg, men det blir vel andrevalget om jeg ikke får taki kapsler, så takk uansett :-)
Er det lov å spørre om hvor man kan kjøpe san pedro frø og om hvor lovlige de er i Norge?
Sitat av ellef Vis innlegg
Ja, tror du har nevnt det i en annen tråd også. Hørtes ganske jævlig ut spør du meg, men det blir vel andrevalget om jeg ikke får taki kapsler, så takk uansett :-)
Vis hele sitatet...
Anytime :-) Smoothie var 100x verre ;-)
Det eneste virkelig kjedelige var at det var tidkrevende, noe det også er å fylle kapsler.

Men, ville foretrukket kapsler any day - og det er visstnok lett å få tak i så det burde ikke bli noe problem :-)
Akkurat.

Laga smoothie jeg og, men san pedroen overdøvde all smak, hadde uendelige mengder med sitron og grapefrukt og allting.
Sitat av Transe Vis innlegg
Er det lov å spørre om hvor man kan kjøpe san pedro frø og om hvor lovlige de er i Norge?
Vis hele sitatet...
Det er lov å spørre

San Pedro frø kan bestilles på nett, men er ikke å få kjøpt i Norge.

Frøene er forbudt å importere (de er ikke regnet som narkotika, men faller inn under en tilleggsparagraf
om frø som blir planter som inneholder stoffer som er klassifisert som narkotika). Selve planten er i levende
for er derimot ikke forbudt. Er planten imidlertid bearbeidet (tørket, pulverisert, puttet i kapsler etc.) vil det
kunne regnes som et meskalinpreparat, og dermed narkotika.

Komplisert? Neida
Takker og bukker
▼ ... over en måned senere ... ▼
ebay er genialt på frø :P
har bestilt (og plantet) fissuratus (living rock) i vinduskarmen nå (2 forskjellige potter a 5 frø hver, vil ha en del opp før jeg potter om til en pr potte)
det sykeste var at man kunne også bestille opiumsfrø fra Israel via ebay :O (tok IKKE den sjansen for å si det sånn :P)

fikk dog gjennom 100 Baby Woodrose (lsa) frø glatt party party

får også bestilt levende kaktuser der, dog til noe høyere pris (røflig 30 dollar eller noe, avhengig av størrelse og type)


NB: en liten ting jeg kicka på ved frøbestilling fra ebay, var en signatur-regle du måtte gjennom.
fikk e-post fra hver enkelt jeg bestilte fra hvor jeg måtte bekrefte at jeg tok på meg all skyld, jeg måtte kjenne lovverket i mitt land etc.

litt risky å bli stoppa da vett :P signert under og greier på at du driter i det og tar all skyld
så vær forsiktig
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
det sykeste var at man kunne også bestille opiumsfrø fra Israel via ebay :O (tok IKKE den sjansen for å si det sånn :P)
Vis hele sitatet...
Frø fra opiumsvalmue kan man kjøpe helt lovlig, og omtrent overalt i Norge. Så sent som forrige uke så jeg et stort lager av det på Plantasjen.

Det er faktisk noe veldig mange har i hagene sine. Så, det er ikke spesielt sykt akkurat
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
fikk dog gjennom 100 Baby Woodrose (lsa) frø glatt party party
Vis hele sitatet...
Som nevnt over er opiumsvalmuefrø helt lovlig, så lenge de kommer fra en godkjent europeisk frøhandler.
HBWR er dog (desverre) på listen over frø som er forbudt å importere, så om du ikke ønsker å begå lovbrudd ville
jeg sluttet å kjøpe HBWR-frø og heller kjøpt meg papaver s.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har noen tips angående festing av peyote på san pedro kaktus? Vært greit å få høre andres erfaringer før jeg evt ødelegger peyotekaktusen.

Btw, burde ikke denne tråden gå under "Utvalgte emner" ?
Sist endret av VinumSabbathi; 8. oktober 2009 kl. 03:23.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Noen som har noen tips angående festing av peyote på san pedro kaktus? Vært greit å få høre andres erfaringer før jeg evt ødelegger peyotekaktusen.
Vis hele sitatet...
Søk på nettet, det finnes mange fine pode-guider, med bilder og det hele
Ja, vet, fant flere. Derfor spør jeg om andres erfaringer, hvilken som er "best" og som dere er mest fornøyd med.

Regner med at dere har en favoritt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Living rock
Sist endret av Trippa; 27. oktober 2009 kl. 21:03.
Sky, hvorfor ikke lage en ny og utvidet versjon hvor du tar hensyn til tipsene du har fått i tråden her? F.eks xtapo og felix_poker sine.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Living rock
Vis hele sitatet...
hei der gamle er dine nå ?
har sådd frø selv nå, fått opp 20 stk (ca) i en potte og litt over 10 i den andre.

potta med 20 stk i er living rock.
potta med 10ish er peruvian torch.


kjøpte meg lampe og lysrør på dyrebutikken (flora-grow lysstoffrør)
husker ikke spesifikasjonene på den, men har forhørt meg med noen.
de mener på at den er kurant til "stiklinger og småblomst" (i forhold til andre planter som gir rus :P )
men de burde funke på kaktus også.

btw, noe spesiell næring de trenger?
har standard kaktus-jord nå, med litt sand.
har dog brent noen av kaktusene litt rød, da lampa hang litt for nærme.

har ikke bra nok cam \ kaktusene er for små, får heller laste opp bilder når den tid kommer

(btw felix_poker: har slutta med HBWR bestillingene ja :P de funka heller ikke, jeg og en til testa ut rundt 10 frø, han merket noe sa han, mulig placebo. så jeg sådde resten ute i blomsterbedet. får se om det blir noe greie på det :P )
bestilte dog opiumsfrø, og fikk gjennom :P er sådd noen av disse i vinduskarmen også, men det blir evt en annen tråd


håper ikke jeg sporet for mye av i forhold til temaene

(btw, kaktusene mine er 1\2 år gamle, men ikke større enn 1 cm. har på lys 24 timer nå. noen anbefalinger for å få den "fancy mørkegrønne fargen" som imo er "kaktusenes offisielle farge" ?

- T
Planta de oktober 2008. Jorden til de du ser på bilde er en mix av kaktusjord fra butikken + en del sand og hint av fin grus, blanda inn litt knust ren kalk og litt ugjødsla torv. En 4stk lekakuler i bånn, potta er ganske liten. Så i potta er vel 60% kaktusjord og resten er annet stuff.

Lyset kommer faktisk bare fra en skriveborslampe med vanlig spotpære som er ca 25cm over dem. Står på fra morgen til natt. Vanner når det øverste jordlaget er vært tørt i et par dager. Bruker sprayflaske og sprayer litt godt, men mener at det beste er at de får vann undenifra. Hender jeg tar å blander i litt flytende kaktusnæring, men bare veldig lite.

De fikk komme ut når jeg hadde mulighet til å passe på de i sommer og likte dette godt. Ga de lite direkte sollys.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet hvordan slike kaktuser har det i norske vinduskarmer uten å gi de noen spesiell pleie?
Det funker helt fint.
▼ ... noen uker senere ... ▼
God kveld folkens!

Jeg har forstått det som at innførsel av frø, preparater og behandlet plantemateriale av peruvian torch er ulovlig, men dòg ikke levende plante i seg selv.

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med dette, som vi alle vet stemmer ikke alltid teori og praksis overens hos tolldirektorotet?

Det er her snakk om levende kaktus over 2 kg, pris kommer på under 1000,- .

Takker for alle svar
Sist endret av stranger; 30. november 2009 kl. 22:24.
Så vidt jeg vet er det kun lov å medbringe (et begrenset antall) potteplanter over grensen om man selv reiser. Import av levende planter blir noe annet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
2c-b er et kjemikalie/phenetylamin. Meskalin er også et phenetylamin veldig strukturelt likt 2c-b, men kan meskalin som blir produsert i en kaktus kalles for et kjemikalie? Jeg tenker - hvis meskalin ikke er et kjemikalie må da definisjonen på et kjemikalie være at det er kjemisk fremstilt av mennesket. Korrekt? Så meskalin fremstilt av et menneske (om mulig) er et kjemikalie, men hva er da naturlig meskalin?
Selv om et stoff er et kjemikalie, trenger det ikke å være menneskelagd. Menneskelagde stoffer kaller vi gjerne for syntetiske.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
At noe er et kjemikalie betyr ikke at det er kunstig.

Et kjemikalie er et rent stoff av en viss kjemisk komposisjon, som f.eks vann som består av en viss komposisjon av hydrogen og oksygen uansett om det blir isolert fra en bekk eller fremstillt i et labratorium.
Meskalin er et kjemikalie, det er et enkelt stoff av en viss komposisjon, på samme måte som i vann eksempelet over.