Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1387
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg pleier å ta av lokket og lufte godt ihvertfall 15 minutter 2-3 ganger for dagen. Vil soppen få nok luft da? Har ikke fått pins enda.

Har en BRF cake som har vært ute i 18 dager nå uten pins.
Monotuben har vært ute i 8 dager uten pins.

Når kan jeg forvente å se pins, eventuelt sopp?
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snu lokket opp ned, legg noe som er 1mm tykt mellom kassa å lokket på hver hjørne, feks en bit grandiosa papp. Da bør monotubben din få nok luft.

Husker ikke helt hvor lang tid det tar før ddt kommer pins. Men først skal jo tubben koloniseres uten lufting, når alt er blitt kolonisert og hvitt, slipper man til luft. Da tipper jeg det går ca 2 uker til pinsene kommer.

Du kan se litt på overflaten til substratet. Er det veldig mye vann er det for dårlig lufting og fordampning som er hoved triggeren til pinning. Det skal samlenseg som små perler med vann på toppen av substratet. Er det nesten ingenting, er det for tørt.

Når det gjelder PF kakene dine, har du kjørt dunk’n roll? Har du våt perlite i bunnen? Har du trimmet alufolien mellom perlite og kaken tett opp mot kaken?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Thanks for svar man

ang pf tek, ja dunknroll, og trimmet alufolie. Men bruker et vått håndkle i stedet for perlite i bunnen av kassen. så all good der.

Tok monotuben min ut i lys og luft etter 8 dager kolonisering, den var helt hvit da jeg tok den ut. og det er slik væskeansamling slik du beskriver. har tuben nær en ovn vil det ikke gå veldig mye fuktighet ut hvis den skal være åpen 24/7? trenger egentlig bare å vite hvor mange ganger jeg trenger å lufte hver dag. om det er nok liksom
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg pleier å ta av lokket og lufte godt ihvertfall 15 minutter 2-3 ganger for dagen. Vil soppen få nok luft da? Har ikke fått pins enda.

Har en BRF cake som har vært ute i 18 dager nå uten pins.
Monotuben har vært ute i 8 dager uten pins.

Når kan jeg forvente å se pins, eventuelt sopp?
Vis hele sitatet...
Nå nevnes det ikke hva slags sopp du dyrker men regner med det er en tropisk variant og da MÅ du ha hull i monotuben når den skal pinne, dette er essensielt. Typisk to store hull på hver langside , og ett mindre hull på de to andre sidene (gjerne dekke hullene til med fyll vatt for å lettere regulere luft innstrømningen).Det er viktig å opprettholde frisk luft strøm og samtidig klare å holde luft fuktigheten så høy som mulig på overflaten av substratet. Pinningen starter når substratet er fullt kolonisert og når fuktigheten på overflaten begynner å fordampe. Dette er en kunst som også må justeres etter miljøet tuben befinner seg i. Fra pinning til voksen frukt i norsk romtemperatur, ca 10-12 dager. (under optimale forhold)
Montotub er et set&forget oppsett når du finner balansen. Kaker trenger derimot mye tilsyn og omsorg, og mye justeringer på frukte kassen. Hva bruker du som fuktighet i kassen?

Et tips er å la kakene ligge i glassene helt du du ser pinningen har startet.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser nå du skriver at du har et vått håndkle i bunn av kammeret.... skal garantere deg at det ikke er i nærheten like så effektivt som perlite. Så det har du en god årsak til ingen framgang.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du må ha montotub uten hull, må du la lokket ligge litt av slik at et hjørne er åpent, reguler åpning etter hvor fuktig kammeret er. Jevnlig luft tilstrømning vil føre til flere pins, og mye bedre resultat enn når man bare lufter etpar ganger til dagen. Skal garantere at resultatene er som dag og natt. Gjør du det rett, kan substratet gi opptil 4 flush, å da gidder du ikke å vifte tuben 2-3 ganger dagen i 40-50 dager.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar igjen. Angående håndkleet så er det veldg vått. Man kan se dråper nedover langs veggene i kammeret. Det er god luft fuktighet der. Men skal gjøre slik dere sa med luft på monotuben, takk for tips. Må bare finne en vei rundt temperaturen og luft tørrhet i område rundt ovn. Kan vurdere å vanne litt.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar igjen. Angående håndkleet så er det veldg vått. Man kan se dråper nedover langs veggene i kammeret. Det er god luft fuktighet der. Men skal gjøre slik dere sa med luft på monotuben, takk for tips. Må bare finne en vei rundt temperaturen og luft tørrhet i område rundt ovn. Kan vurdere å vanne litt.
Vis hele sitatet...
Fuktighet på innsiden av veggene i kammeret indikerer bare temperatur forskjell på utsiden og innsiden. Klassisk feil. Du vil ha fuktigheten på overflaten av substratet, ikke på veggene. At veggene er forholdsvis tørre, betyr at vannet fordamper som igjen et triggerne til pinning. Selvfølgelig vil ditt oppsett også bære frukter til slutt, men resultatet som sagt blir tragisk i forhold til når det blir gjort ordentlig.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har mye fuktighet på overflaten av substratet i monotuben min. men litt på veggene og. ikke så mye som i fruiting chamberen men litt. Men nå har jeg snudd lokket og teipet papp biter i mellom slik dere anbefalte for gass utveksling. hvor ofte bør jeg hydrere monotuben min da?

skal vurdere å gå til innkjøp av perlitt ved neste utbetaling, men har ikke råd til det akkurat nå. hva er det som gjør at et vått håndkle gir et tragisk utfall i forhold til perlitt da, er det så stor forskjell? det er til og med bitte små vanndråper på aluminiumsfoljen der kakene ligger og det ser ut som kakene er forholdsvis fuktige også.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
altså de bittesmå vanndråpene på aluminiumsfoljen er så små at det nesten ikke går an å se de, men de er der.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har mye fuktighet på overflaten av substratet i monotuben min. men litt på veggene og. ikke så mye som i fruiting chamberen men litt. Men nå har jeg snudd lokket og teipet papp biter i mellom slik dere anbefalte for gass utveksling. hvor ofte bør jeg hydrere monotuben min da?

skal vurdere å gå til innkjøp av perlitt ved neste utbetaling, men har ikke råd til det akkurat nå. hva er det som gjør at et vått håndkle gir et tragisk utfall i forhold til perlitt da, er det så stor forskjell? det er til og med bitte små vanndråper på aluminiumsfoljen der kakene ligger og det ser ut som kakene er forholdsvis fuktige også.
Vis hele sitatet...
Grunnen til å lage hull i tuben på slik måte er for å få gjennomstrømmet av luft nedenfra og opp inni kammeret også ut for å veksles med frisk luft. Dette får fuktigheten på substratet til å fordampe av substratet og ut av kammeret, derfor viktig med jevnlig frisk luft.

Jeg åpner aldri monotubene mine, verken for å lufte eller for å tilføre vann. Å tilføre vann i tuben vil bare føre til større risiko for kontaminering. Eneste gang jeg tilfører vann er mellom flushene.

Det beste er å dekke til hullene med teip på tuben under koloniseringen, og ta teipen av når pinningen er klar til å trigges. Eneste gang jeg løfter av lokk er når fruktene skal høstes.

Perlite har den egenskapen å holde på mye vann, samtidig som det fordamper lett av det. Hadde det ikke vært nødvendig med den egenskapen perlite har, kunna mann like gjerne bare hatt en skål med vann inni kammeret . Fruktene tar det meste av vann til seg gjennom luften, derfor er et håndkle dårlig valg fordi det avgir lite fukt i forhold til perlite.


Men som sagt så blir det uansett et resultat, det eneste som kan stoppe frukten å vokse er evt. kontaminering. Kunsten ligger i mengden og potens/genetikk.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva slags substrat har du i monoen?
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
BRF kaker som er kuttet i osteriv. blandet ut i coco coir og vermikulitt. 750ml BRF spawn, 1,25L coco/verm
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
takk for svar forresten. jeg hadde lagd hull i tuben for lenge siden men har ikke verktøy til det. så skal gjøre det til neste gang. da tette igjen med polyfill også. eller funker pustbarteip?
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
takk for svar forresten. jeg hadde lagd hull i tuben for lenge siden men har ikke verktøy til det. så skal gjøre det til neste gang. da tette igjen med polyfill også. eller funker pustbarteip?
Vis hele sitatet...
Polyfill eller puste tape/tyvek går helt fint, personlig liker jeg vatt da det er lettere å regulere fuktighet og luft, spesielt på sommeren når det er varmt. Alt går til syvende å sist, det skal mye til å ende opp med null resultat når det gjelder kuber.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mye vann i choiren? Det skal være så mye vann at når du klemmer choiren i hånda skal det bare dryppe et par dråper. Da skal det være vann nok til hele koloniseringen og flushen, da trenger du ikke å tilføre mer vann i det hele tatt før neste flush.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du trenger ikke hull, men skader sikkert heller ikke. Bare pass på at du har ca 25- 30grader inne i tubben. 1 til 2 ganger om dagen må du tilføre luft ved hjelpe av en vifte eller en pappbit og fukt litt med en spray flaske når du er ferdig. Ha 12timer lys og 12 timer mørke fra enten led eller en cfl pære. Bare vær tålmodig så skal du se at du får det til.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du trenger ikke hull, men skader sikkert heller ikke. Bare pass på at du har ca 25- 30grader inne i tubben. 1 til 2 ganger om dagen må du tilføre luft ved hjelpe av en vifte eller en pappbit og fukt litt med en spray flaske når du er ferdig. Ha 12timer lys og 12 timer mørke fra enten led eller en cfl pære. Bare vær tålmodig så skal du se at du får det til.
Vis hele sitatet...
Romtemperatur funker fint, 25-30 grader vil bare øke risikoen for kontaminering. Helt unødvendig å tilføre varme element, gjør det enklest mulig. Mycelium og fruktene bruker ikke lys på samme måte som planter, så ambient lys er mer enn godt nok. Alt som trengs for å få gode resultater er hull, og balansen mellom fuktighet og frisk luft. Thats it! Enkelt og greit!
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
men er det ikke sånn at når tuben er kolonisert så er det veldig lite sjanse for kontaminering? tenker det vil gå mye fortere ved 25 grader enn ved 18 grader. begynner å bli kaldt nå.

coiren var ved field capacity eller hva det heter btw.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
men er det ikke sånn at når tuben er kolonisert så er det veldig lite sjanse for kontaminering? tenker det vil gå mye fortere ved 25 grader enn ved 18 grader. begynner å bli kaldt nå.

coiren var ved field capacity eller hva det heter btw.
Vis hele sitatet...
Joda det skal mye til når tuben e fullt kolonisert, og ja det vil gro raskere ved høyere temperatur. Er bare jeg som er veldig for at det enkleste er det beste og mest safe. Lykke til forresten
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
takk skal du ha mon. og takk for tips alle sammen.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legg ut bilde av resultatet
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvis du har masse små umodda bokser, klare til frukting, kan du sette dem inn i en annen større boks med riktige hull og evt våt coir og vermiculitt for rh.

Særlig relevant blir dette med tørr luft, coir som ikke er field capacity, manglende stell og overfylte skobokser

På den måte får du økt fordampning på toppen av substratet, ved å ta av lokket.

Små bokser har lett for å tørke ut IMO.


Fins triks folk bruker også, som sliter med å lage perfekte forhold.

Fks å legge sølvpapir eller wax paper over substratet når pins er kort unna

Liners og å dytte ned sidene "tampen down the edges"
Har også noe å si.
I tillegg til luftstrømmen og posisjonen til luftehull

Http://www.shroomery.org/forums/thum...9098301234.jpg
Sist endret av meaculpaUIO; 21. november 2020 kl. 21:30.