Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207499
Overskuddsmateriell
Min erfaring med NTE er at den gammle hjemmesentralen også må være tilkoblet uten at du henter internett fra den. Du har 2 enheter mot de med samme MAC adresse for at det skal funke.
Nå har jeg brukt RT-AC66 kobla direkete i mediaconverteren i ca to års tid uten et eneste problem, men nå har tiden kommet for å flytte til et annet hus -også med altibox.
Dette er en forholdsvis lita bygd, så linja som er der vil jeg si med 90% sikkerhet at er den samme som er der jeg bor nå, er jo langs samme veien også.
Her jeg holder til nå så har jeg HET-converteren, nermere bestemt type 3012 W2A(SM-10)-DR, som jeg har funnet ut at virker på både 100 og 1000mbit fiber.

Fibernettet her i denne delen av bygda er forholdsvis nytt (2-3 år) så er det trolig at de kjører alle abonementene på 1gbs, eller kjører de 100mbit så lenge man ikke ønsker raskere internett. (Jeg har 40/40 nå).

Grunnen til at jeg spør er at jeg er ganske sikker på at i det nye huset så er det en nyere Inteno-router som har innebygget fiberadapter. Denne skal selvsagt vekk, så da må jeg få tak i en switch med SFP og VLAN.
Noen sier at man må ha level 3 svitsj, andre sier at det holder med level 2, hva er riktig? -Skal nevnes at jeg kommer til å bruke TV der i tilleg til nett.
Så vidt jeg har forstått, så støtter de fleste SFP-moduler bare én hastighet, så da gjelder det jo selvsagt å få tak i en som passer (Rgner med at bølgelengde er den samme som her).

Har funnet et par svitsjer som ser lovende ut
Ubuquti Edgerouter X SFP https://www.dustinhome.no/product/50...gerouter-x-sfp
På produsentens nettside står det at denne støtter både 100 og 1000 mbit fiber.
Og
Netgear prosafe https://www.dustinhome.no/product/50...rosafe-gs110tp
Sistnevnte forutsetter da trolig at linja går på 1gbs?
SFP-moduler kan jeg kjøpe hos fiberstore, da prisene på slikt er helt horrible i dette landet...

Er dette noe som i det heletatt vil fungere?
Er selvsagt mulig at jeg husker feil også, at det faktisk er en HET i nye huset også, men da blir jeg jo kvitt den også som en bonus likevel.
Har ikke veldig greie på fiber så nå er det på tide å få lært seg litt uansett...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Angåande switch, så må du ikkje ha L3. Lag 3 vil sei IP-ruting, mens lag 2 vil sei switching.

Når det gjeld val av switch er Cisco Small Business dei som har mest features for prisen. Kjøper du SG300 får du nesten komplett IOS-miljø til et par tusenlapper.
Okei, høres fornuftig ut. Som sagt så har jeg ikke mye greie på fiber, men når det står i spesifikasjonen til svitsjen at sfp-inngangen er f.eks 1gbs, vil det da si at den BARE støtter sfp'er på 1gbs, eller tar de både 100/155mb og 1gb.
Selve fiber-delen (Den optiske delen) av en sfp, den støtter vel kun hastigheten som står på den ikke sant?
Sitat av varg300 Vis innlegg
Noen sier at man må ha level 3 svitsj, andre sier at det holder med level 2, hva er riktig? -Skal nevnes at jeg kommer til å bruke TV der i tilleg til nett.
Vis hele sitatet...
Du kan bruke både L2 (f.eks. Cisco SG200) og L3 (f.eks. Cisco SG300) switch til å konfigurere nettverk med VLAN. Hvis du først velger å anskaffe en L3 switch som SG300, vil du utnytte switchen best mulig ved å sette den opp i layer 3 modus. Du kan da konfigurere alt på switchen med DHCP server og flere IP subnett, access regler og la switchen overta rutingen. Du kan gjerne bruke en enkel ruter uten VLAN støtte som internett gateway, NAT/firewall og eventuelt VPN. Hvis du bruker en ruter uten wi-fi eller ønsker AP i tillegg, kopler du en eller flere AP til switchen. Siden hoved konfigureringen ligger på switchen, er det enkelt og fleksibelt å skifte perifere enheter som ruter, AP etc.

Jeg har nylig konfigurert en SG300-10 switch i layer 3 modus med separate hoved, kontor og gjest nettverk med isolering av gjestenettet fra de øvrige nettverkene. Dersom du er interessert i å se hvordan dette kan gjøres, kan du ta en titt på denne tråden.

Jeg har følgende Port-VLAN oppsett på min SG300-10:

GE1 Access 1UP (LAN port på ruter)
GE2 Trunk 1UP, 2T, 3T (Trunk til switch/AP i stue)
GE3 Access 2UP (Kontor)
GE4 Access 3UP (Gjest)
GE5 Access 1P (LAG til NAS)
GE6 Access 1P (LAG til NAS)
GE7 Access 101UP (TV-dekoder)
GE8 Access 101UP (TV-dekoder)
GE9 Access 102UP (WAN port på ruter)
GE10 Trunk 1UP, 100T, 101T, 102T (Trunk fra fiberboks/mediakonverter)

Ole
Da tenker jeg at det holder med en level 2 switch, alt av internett kan jeg bare kjøre i gjennom asus-ruteren, og eventuelt en kabel tilbake til svitsjen for å få nat/internett i gjennom den også.
Har sjekka litt rundt, og det ser ut til at en del produsenter (Spesielt Cisco, Dell, HP og 3-Com) låser svitsjene sine slik at den bare virker med sfp'er med samme merke -som da selvsagt koster flesk...
Ser ut til at Netgear ikke har denne praksisen, så da blir det vel å kjøpe en slik en tenker jeg, er det noen som har noen erfaring med disse?
Og angående hastighet på sfp'er, vil svitsjen godta de uansett hastighet, så lenge den ikke er over grensa til svitsjen?
F.eks på en 1gb svitsj, vil 100,155 og 1000 mbs sfp'er virke, men ikke 10gbs sfp'er, er det slik å forstå?
Hei! lurte på om noen har peiling på hvorfor jeg ikke klarer og få connectet til en kompis av meg (og motsatt) som bor rett i nærheten her. timer ut med engang ved pinging osv. er det subnettet til mimer som er problemet eller noe lignende? ser ekstern ip'ene er nesten identiske
Sitat av IceBre4ker Vis innlegg
Hei! lurte på om noen har peiling på hvorfor jeg ikke klarer og få connectet til en kompis av meg (og motsatt) som bor rett i nærheten her. timer ut med engang ved pinging osv. er det subnettet til mimer som er problemet eller noe lignende? ser ekstern ip'ene er nesten identiske
Vis hele sitatet...
Modemene svarer som regel ikke på ping på public ip.
Hva prøver du å oppnå? Prøvd å forwarde porter?
Hei

Jeg har jo fått denne FMG sentralen, når en ser på bilde av portene på denne Hvor mener dere tv (to stk) og kabel til switch skal være? Ikke brokoblet. Har nå i dag kabel til switch i lan 2, men jeg trodde selv den skulle stått i WAN porten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Hei

Jeg har jo fått denne FMG sentralen, når en ser på bilde av portene på denne Hvor mener dere tv (to stk) og kabel til switch skal være? Ikke brokoblet. Har nå i dag kabel til switch i lan 2, men jeg trodde selv den skulle stått i WAN porten?
Vis hele sitatet...
Les det du lenker til. Det står faktisk der, tru det eller ei.
Vidarlo, jo jeg ser jo det, ikke nødvedig med spydigheter, men det står jo f eks M2M på en port, og tv/bredband på de andre.

Skal da switchen bare kobles til en av de lan portene så er det ok?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Vidarlo, jo jeg ser jo det, ikke nødvedig med spydigheter, men det står jo f eks M2M på en port, og tv/bredband på de andre.
Vis hele sitatet...
Og det står følgjande skildring:
M2M, LAN1-3 – Tv-signaler og bredbånd.
Vis hele sitatet...
Det er med respekt å melde ikkje mulig å lese det på andre måter enn at dei fire portane faktisk skal brukast til det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, prøver å bli kvitt zyxel fra altibox, og bytte den ut med en rt n66u. Har lastet ned nyeste firmware på asusen og har begynt å følge stegene i forklaringen til ontheroad. Kom til steg 3,
Klikk på iptv, ok
Internett: 102(vlan) priority 1- dette feiler da jeg ikke finner noe internett å trykke på, eller legge til. Tv fungerer nå fint, men har ikke nett.
Hjelp meg med å redde jula for familien!
Sitat av Bjarnebernt Vis innlegg
Hei, prøver å bli kvitt zyxel fra altibox, og bytte den ut med en rt n66u. Har lastet ned nyeste firmware på asusen og har begynt å følge stegene i forklaringen til ontheroad. Kom til steg 3,
Klikk på iptv, ok
Internett: 102(vlan) priority 1- dette feiler da jeg ikke finner noe internett å trykke på, eller legge til. Tv fungerer nå fint, men har ikke nett.
Hjelp meg med å redde jula for familien!
Vis hele sitatet...

Kan du legge ved et bilde?
Hei,

Har lest igjennom denne tråden og det er mye god info her!
Jeg har fiber fra altibox på vei, og imens har jeg gjort klar en pc med pfsense. Tre nettverksporter som støtter vlan.

Men jeg har ikke helt kontroll på TV delen. Planen var å bruke en port til Wan, en til Lan, og en til TV.
Jeg vet jeg kan løse det med å sette en managed switch mellom fiberkonverteren og pfsense der jeg deler opp vlanene, men jeg håpet jeg kunne bruke pfsense til alt.

Er det noen som har fått dette til og har en bruksanvisning på dette?
Hei info, har fått være med som tester for signal/altibox her oppe i Rana!
Har da fått hjemmesentral Zyxel FMG3542-D10A
Og må si at nå ble set sving på nettverket! Har 300-300mbit
Og denne gir det hver måling både opp og ned!
Meget bra respons på alt, selv om det streames fra flere enheter
Fungerer den flott!
Den har inngang for fiberen rett inn!, men den har jeg ikke testet, da jeg fikk beskjed om å vente litt med det!
Rekkevidden i huset, her ble det og meget stor forskjell, i ytelse !
Der jeg på den gamle Zyxel hadde 15-20 Mbit har vi nå 150 Mbit

Strålende fornøyd, skal komme tilbake så snart fiberen er koblet rett inn
Sist endret av Mons1; 29. desember 2015 kl. 09:53.
Hei,

ser det er en del god info i tråden her, men mener jeg har gjort dette riktig. Prøver at få en ny IP adresse da jeg har litt problemer med DDOS. Dama i tlf til NTE vær svært lite behjelpelig.

Har en converter der fibern går inn, denne går deretter in i en Zyxel p2812ac som er satt i bridge, som sender in til min ASUS N56U.

Slik jeg har skjønt det, så skall alt jeg trenger at gjøre være at spoofe mac adressa til routern min, så bør jeg dermed få en ny IP. Men dette fungerer svært dårlig.

I GUI til routern: Går på WAN > Mac clone > Endrer noen siffrer > save and apply, restarter router og altibox modem + converter. Men fortsatt samme IP. Må jeg spoofe modemet og på noe hvis?
Sitat av unkkz Vis innlegg
Hei,

ser det er en del god info i tråden her, men mener jeg har gjort dette riktig. Prøver at få en ny IP adresse da jeg har litt problemer med DDOS. Dama i tlf til NTE vær svært lite behjelpelig.

Har en converter der fibern går inn, denne går deretter in i en Zyxel p2812ac som er satt i bridge, som sender in til min ASUS N56U.

Slik jeg har skjønt det, så skall alt jeg trenger at gjøre være at spoofe mac adressa til routern min, så bør jeg dermed få en ny IP. Men dette fungerer svært dårlig.

I GUI til routern: Går på WAN > Mac clone > Endrer noen siffrer > save and apply, restarter router og altibox modem + converter. Men fortsatt samme IP. Må jeg spoofe modemet og på noe hvis?
Vis hele sitatet...
Internet er på VLAN 102..

Som du ser av configen på FMG'en til Altibox, er ETH1 satt opp med VLAN:


eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.100 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.101 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.102 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)


Dette må du enten ordene med en switch eller firewall som støtter VLAN på WAN siden..
Sitat av wirre Vis innlegg
Internet er på VLAN 102..

Som du ser av configen på FMG'en til Altibox, er ETH1 satt opp med VLAN:


eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.100 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.101 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)

eth1.102 Link encap:Ethernet HWaddr 58:8B:F3:70:00:00
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)


Dette må du enten ordene med en switch eller firewall som støtter VLAN på WAN siden..
Vis hele sitatet...
Ok, skjønner så vidt litt av det der, jeg har en enkel switch hjemme men det er ju ikke noe logikk i switcher i det hele tatt? Hvordan får jeg til det med at endre vlan 102?

Vad med en annen router? Dette gjør ikke noe endring da heller grunnet dette?

Da mac adresse ikke har noe at si sånn set?
Sist endret av unkkz; 31. desember 2015 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må ha en managed switch for å få dette til Cisco SG300 er populær her inne, siden den har SFTP innganger, men siden du har mediaconverter på veggen, klarer du deg fint med en enklere modell. Hjemme bruker jeg f.eks HP1800-8g, ett billig alternativ er evt. denne: http://www.kjell.com/no/produkter/da...-porter-p98867
Sitat av texxas Vis innlegg
Har lest igjennom denne tråden og det er mye god info her!
Jeg har fiber fra altibox på vei, og imens har jeg gjort klar en pc med pfsense. Tre nettverksporter som støtter vlan.

Men jeg har ikke helt kontroll på TV delen. Planen var å bruke en port til Wan, en til Lan, og en til TV.
Jeg vet jeg kan løse det med å sette en managed switch mellom fiberkonverteren og pfsense der jeg deler opp vlanene, men jeg håpet jeg kunne bruke pfsense til alt.

Er det noen som har fått dette til og har en bruksanvisning på dette?
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=671
Hei

Den lille tv mottakeren vi fikk nettopp, med hd, er det mulig å ta ut filmer som er tatt opp ut på usb penn?
Mistet link mot altibox idag tidlig engang. Converteren (HET-3012) lyser kun på power. FO og TX er uten liv... Altibox har kontakt med naboene sine sentraler... Vil anta at det er converteren som har tatt kvelden. Ideer? Eller kabelfeil...

Tenkte ha en converter i bakhånd om dette skulle skje igjen i fremtiden. Forslag til converter som er bra som backup?
Se innlegget over:

TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)

Kan noen bekrefte om: TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL funger istedenfor den over?

Da jeg antar det viktigste er BI-DIRECTIONAL SFP MODULE da mediaconverteren konverter lys til kobber.( 1310nm on both transmitting and receiving data when adopting single-mode) det gjør meg litt usikker.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Se innlegget over:

TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)

Kan noen bekrefte om: TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL funger istedenfor den over?

Da jeg antar det viktigste er BI-DIRECTIONAL SFP MODULE da mediaconverteren konverter lys til kobber.( 1310nm on both transmitting and receiving data when adopting single-mode) det gjør meg litt usikker.
Vis hele sitatet...

Det er den du linker til jeg benytter selv (MC220L), og den fungerer utmerket. Skrivefeil i min post

Den setningen "1310nm on both..." i MC220L-produktbeskrivelsen kan du bare drite i. Det er SFP-modulen som er avgjørende mtp frekvens. TL-SM321B som jeg benytter er da 1310nm TX, og 1550nm RX.

Sitat av Teratom Vis innlegg
Det er SFP-modulen som er avgjørende mtp frekvens.
Vis hele sitatet...
...bølgelengde for å være korrekt
Sist endret av Teratom; 5. januar 2016 kl. 11:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men har du peiling på Siden Altibox bruker AON nett (Active Optical Networks)
Mens andre fiberlevrandører bruker PON nett (Passive optical network)

For jeg hørt med altibox hva som kan skje hvis kunder prøver dette.
De vil ikke gå inn på om det kan ha noe å si hvor kun seg selv for på PON nett kan feil ramme hele anlegget f.eks hvis man har feil nm kan det forstyrre hele boligfeltet. Sammenlig det å bruke forsterker til mobilnett (jammer mobile) som egentlig ikke er lov.

Men dette ungår man med AON? Så verste som kan skje er man ikke får internett?
Altibox kan ikke komme med ersattningskrav fordi man har klart å overbelaste noden eller gjort skade på noden?
Eller skjer det kun hvis man har feil nm frekvenser. Men de sier vertfall det ikke er anbefalt å prøve, da man mister garantien på dette.

Har du prøvd 1 gigabit\s og kan si TP-Link (MC220L) ikke har problemet som Het mediaconvertern har?
Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)
Vis hele sitatet...
Får du da 944 mbit på speedtest samme ping?
Sist endret av lmh1; 5. januar 2016 kl. 13:55.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Men har du peiling på Siden Altibox bruker AON nett (Active Optical Networks). Mens andre fiberlevrandører bruker PON nett (Passive optical network)

For jeg hørt med altibox hva som kan skje hvis kunder prøver dette.
De vil ikke gå inn på om det kan ha noe å si hvor kun seg selv for på PON nett kan feil ramme hele anlegget f.eks hvis man har feil nm kan det forstyrre hele boligfeltet. Sammenlig det å bruke forsterker til mobilnett (jammer mobile) som egentlig ikke er lov. Men dette ungår man med AON? Så verste som kan skje er man ikke får internett? Altibox kan ikke komme med ersattningskrav fordi man har klart å overbelaste noden eller gjort skade på noden?
Eller skjer det kun hvis man har feil nm frekvenser. Men de sier vertfall det ikke er anbefalt å prøve, da man mister garantien på dette.
Vis hele sitatet...
Har forstått det slik at Altibox benytter AON ja. Jeg ser din problemstilling fra et enklere perspektiv. Hvis du 'replikerer' det optiske utstyret i Altibox sin mediaconverter/modul i router med tilsvarende og sannsynligvis bedre egeninnkjøpt utstyr så kan ingenting gå galt. Dersom du er så bekymret som jeg tolker din siste post til å være, så anbefaler jeg at du forholder deg til det utstyret Altibox installerer i huset ditt.

Sitat av lmh1 Vis innlegg
Har du prøvd 1 gigabit\s og kan si TP-Link (MC220L) ikke har problemet som Het mediaconvertern har? Får du da 944 mbit på speedtest samme ping?
Vis hele sitatet...
Jeg kjører 1000BASE-T og har 0 (null) data error så langt. Har dog kun 300/300 linje og får ikke testet teoretisk fullkapasitet. 'ontheroad' har for øvrig et innlegg hvor han gir litt info rundt dette, b.l.a at en viss båndbredde reserveres til telefoni.
For dem som ikke skjønte det ut fra før så kjører altibox i 99% av gangen AON. (dem bruker PON i stam nette sitt, men ikke mulighet for noen å fysisk koble seg inn på)
Det vil si det er egen single mode fiber rett fra bruker til en switch. (cisco catalyst serien, eller folk med ny sentral har huawei)
Du er avleine på fibern din helt frem til switchen hos altibox (AON) 1 fiber = 1 kunde.
Du vil ikke støye for noen andre hvis du kobler på feil fiber modul,(velger feil farge(nm))
Kjørt på 1000mbit/1000mbit uten pakke tap, med egen sfp i mange år. du vil aldri få fult 1000gbit på altibox pga speedlimit som er satt av til forsjelige vlan osv. du vil max ligge på ca 930-940mbit.

Det som du MÅ se opp for at det skal funke er at fargen(nm) er samme som det du har i dag på TX OG RX.
nå kjører alle dem nye hvite media konvertern dems på både 100mbit OG 1000mbit, mens fleste du får kjøpt i butikken er KUN 1000mbit ELLER 100mbit. Det er veldig skjeldent at du får sfp og switch med auto 1000/100mbit selv om dem sier at det skal være det.

Får du ikke link er det 3 hoved ting.
1. feil farge(nm)
2. feil på vlan config
3. bruker du media convertern fra altibox, MÅ linken på LAN porten være opp FØR fibern linker opp.

Får du pakke tap er det normalt 2 hoved grunner:
1. du har feil nm på fiber din på RX (noen spf kan variere litt på fargen på RX eller TX) løsning : kjøp bedre sfp/rett sfp.
2. du har ikke lest deg opp på switch HVORdan du skal linke vlan mellom cisco switch OG din produsent(eks HP til cisco er mong med vlan). løsning: kjøp cisco
Hvis du 'replikerer' det optiske utstyret i Altibox sin mediaconverter/modul i router med tilsvarende og sannsynligvis bedre egeninnkjøpt utstyr så kan ingenting gå galt. Dersom du er så bekymret som jeg tolker din siste post til å være, så anbefaler jeg at du forholder deg til det utstyret Altibox installerer i huset ditt.
Vis hele sitatet...
Er ikke cisco utstyr bedre en TP link? Er vel nærmeste kina levrandør man kan komme?
Det er vel ikke det jeg er bekymret men vil bare høre med eksperter, da det ikke er gøy å få en installatør på døren som fjerner det jeg har gjort, og sender regning til meg. Da det kan være forskjellig praksiser mellom forskjellig altibox levrandører.

Har noen tips hva man gjør før man skal bytte mediaconvereren? Da UV strålene i fiberen er så kraftig at det kan gi parmamente skader på synet er det UV briller eller solbriller som hjelper? Eller finnes det egne briller for fiber? som lyser tilsvarende laser? Så man ser det er lys i fiberen.

Så det er slutt på at altibox må klone mac adresssen til forrige (Standardleverte) hjemmesentralen\mediaconverteren? For å ungå at folk velger å bytte utstyr.

Tror dere installatørene til altibox er villige å installere utstyr man kommer med eller må man ordne det selv?
Sist endret av lmh1; 6. januar 2016 kl. 08:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er farings messig er cisco bedre (linksys og TP link er på samme nivå)
installatør vil IKKE ta bort noen ting, eller gjøre noe hoss deg. Du må selv slippe dem inn, hva du sier ja til er opp til deg.
altibox har samme paksisover helle linja, og den er : KUNDEN skal få montert det utsyre som er levert av altibox KUN , dem vil IKKE montrer opp noe annet utstyr da dem IKKE kan garantere for garanti osv, dem vil IKKE hjelpe deg å bytte utstyr da dem blir da ansvalig for det, og bruker da mer tid enn satt av til.

når det kommer til UV strålene som du er så bekymret for, i paksis glem brille å alt dritt. Så lenge du ikke ser rett inn i fiber enden er alt ok. Du vil ikke se lys i fiber ved bruk av nm på 1300nm (du vil se rød hvis det er 850nm)

Grunnen til at macfiltrering står på er pga cisco. Er så du ikke skal kun Fake naboen sitt macaddresse å ta dems ip adresse(hvis du gjør feil conf)
men siste 1/2året har altibox starta å bytte ut alle cisco switch sin med huawi, for å kjøre routinga sentralt i kjærne nette på en cisco :-p , før skjede all routinga på første cisco 6500 du var koblet til. Som gjør at du får veldig mange "hopp" MEN trafikken blir routet helt perfekt mellom alle kunder.

altibox vil IKKE hjelpe deg å montere opp noe ustyr (du kan self prøve å overtalle montøren som kommer, men ofte så er disse montrene bare elektriker som ikke enngange veit at altibox burker vlan tag og mac filtrering osv.)

Skal du bytte noe må du selv gjøre det etter at montøren har reist, og på egent ansvar !
Ditt tilfelle så trur jeg du bare trenger og la det orginale stå og være fornyd med det.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Er farings messig er cisco bedre (linksys og TP link er på samme nivå)
installatør vil IKKE ta bort noen ting, eller gjøre noe hoss deg. Du må selv slippe dem inn, hva du sier ja til er opp til deg.
altibox har samme paksisover helle linja, og den er : KUNDEN skal få montert det utsyre som er levert av altibox KUN , dem vil IKKE montrer opp noe annet utstyr da dem IKKE kan garantere for garanti osv, dem vil IKKE hjelpe deg å bytte utstyr da dem blir da ansvalig for det, og bruker da mer tid enn satt av til.

når det kommer til UV strålene som du er så bekymret for, i paksis glem brille å alt dritt. Så lenge du ikke ser rett inn i fiber enden er alt ok. Du vil ikke se lys i fiber ved bruk av nm på 1300nm (du vil se rød hvis det er 850nm)

Grunnen til at macfiltrering står på er pga cisco. Er så du ikke skal kun Fake naboen sitt macaddresse å ta dems ip adresse(hvis du gjør feil conf)
men siste 1/2året har altibox starta å bytte ut alle cisco switch sin med huawi, for å kjøre routinga sentralt i kjærne nette på en cisco :-p , før skjede all routinga på første cisco 6500 du var koblet til. Som gjør at du får veldig mange "hopp" MEN trafikken blir routet helt perfekt mellom alle kunder.

altibox vil IKKE hjelpe deg å montere opp noe ustyr (du kan self prøve å overtalle montøren som kommer, men ofte så er disse montrene bare elektriker som ikke enngange veit at altibox burker vlan tag og mac filtrering osv.)

Skal du bytte noe må du selv gjøre det etter at montøren har reist, og på egent ansvar !
Ditt tilfelle så trur jeg du bare trenger og la det orginale stå og være fornyd med det.
Vis hele sitatet...

Huawei blir kun brukt på wdm, er cisco som har routerne, tidligere var det brukt catalyst 4500 som access for kunder og 7600 som PE routere.
Nå blir det bygd om og 7600 blir skiftet ut med asr9000
http://www.tek.no/artikler/slik-bygg...4?key=er99cMgm
Sist endret av Trrunde; 6. januar 2016 kl. 22:52.
Men kan noen sammenlignet:

ALTIBOX FMG

Mot
TP-Link MC200L media converter (kjøpt hos Multicom ~300kr)
- SFP modul TP-Link TL-SM321B (Multicom ~450kr), ergo 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor ( ~7$)

Er det slik Altibox FMG er vanskeligere å bridge men er mere problemfritt sammenlignet HET mediaconverter? Da jeg regner med de som får ny installasjon får Altibox FMG istedenfor Het mediaconverter HET-3012\Zyxel P-2812HNU-F3.

Altibox FMG
Fiber – Denne porten benyttes dersom fiberinstallasjon bruker innendørs fiberboks.
Vis hele sitatet...
Noe spesielt man må tenke hvis den blir benyttet? Med tanke på utstyret over? Hvis man bytter?

De med eldre utstyr f.eks Tilgin må velge 100 mbit utstyr samme type?
Sist endret av lmh1; 7. januar 2016 kl. 05:22.
Hei folkens
Jeg har nettopp fått Altibox fiber

Jeg tenkte og kjøre en ok router istedenfor FMG boksen.
Så jeg kjøpte en Asus RT-AC66U
Jeg har fått satt FMG boksen inni sikringsskapet, der hvor fiberen kommer inn, så da er den ute av syne.
Har bridget den og planen var og bruke den som media converter bare.
Internett fungerer utmerket på Asus. Men hvordan setter jeg opp så jeg får TV'en gjennom Asus også?
Noen som har en oppskrift på hvordan jeg skal sette innstillingene i Asus ? :-)
Sitat av Cvx20 Vis innlegg
Hei folkens
Jeg har nettopp fått Altibox fiber

Jeg tenkte og kjøre en ok router istedenfor FMG boksen. Så jeg kjøpte en Asus RT-AC66U. Jeg har fått satt FMG boksen inni sikringsskapet, der hvor fiberen kommer inn, så da er den ute av syne. Har bridget den og planen var og bruke den som media converter bare. Internett fungerer utmerket på Asus. Men hvordan setter jeg opp så jeg får TV'en gjennom Asus også? Noen som har en oppskrift på hvordan jeg skal sette innstillingene i Asus ? :-)
Vis hele sitatet...
FMG i bridgemodus er nesten en hån mot definisjonen bridge. Den lar seg aksessere fra Altibox, den gjør VLAN-håndtering og definerer et 'IPTV-LAN' (192.168.x.x) på port LAN1, LAN2 og M2M.

Antar at du har koblet fra LAN3 inn til Asusen din, dvs untagged VLAN102 trafikk. På de andre FMG-portene er det untagged VLAN101. Kan ikke se noen god løsning på hvordan du skal få til dette med oppsettet ditt, du kan ikke betrakte FMGen som en mediakonverter. Du må uansett ha to patchkabler fra FMGen til Asusen, en med internett og en med IPTV, for så å ta ut IPTV signalet fra Asus til dekoderen. Har meget vondt for å tro at standard Asus firmware kan tilby slike funksjoner, også tredjeparts for å si det sånn.

Det mest fiffige blir å skrote FMGen og kjøpe mediakonverter med tilhørende SFP som du monterer i sikringsskapet, for så å la Asusen håndtere resten. Det tror jeg skal fungere med standard firmware. Se tidligere innlegg for nødvendig HW, du slipper unna med ~700 spenn.

Sitat av Teratom Vis innlegg
Det mest fiffige blir å skrote FMGen og kjøpe mediakonverter med tilhørende SFP som du monterer i sikringsskapet, for så å la Asusen håndtere resten. Det tror jeg skal fungere med standard firmware. Se tidligere innlegg for nødvendig HW, du slipper unna med ~700 spenn.
Vis hele sitatet...
....alternativt kjøpe en managed switch som trunker det hele sammen igjen og forer Asusen. Men det gir ingen god magefølelse å anbefale det
Sist endret av Teratom; 11. januar 2016 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Teratom Vis innlegg
FMG i bridgemodus er nesten en hån mot definisjonen bridge. Den lar seg aksessere fra Altibox, den gjør VLAN-håndtering og definerer et 'IPTV-LAN' (192.168.x.x) på port LAN1, LAN2 og M2M.

Antar at du har koblet fra LAN3 inn til Asusen din, dvs untagged VLAN102 trafikk. På de andre FMG-portene er det untagged VLAN101. Kan ikke se noen god løsning på hvordan du skal få til dette med oppsettet ditt, du kan ikke betrakte FMGen som en mediakonverter. Du må uansett ha to patchkabler fra FMGen til Asusen, en med internett og en med IPTV, for så å ta ut IPTV signalet fra Asus til dekoderen. Har meget vondt for å tro at standard Asus firmware kan tilby slike funksjoner, også tredjeparts for å si det sånn.

Det mest fiffige blir å skrote FMGen og kjøpe mediakonverter med tilhørende SFP som du monterer i sikringsskapet, for så å la Asusen håndtere resten. Det tror jeg skal fungere med standard firmware. Se tidligere innlegg for nødvendig HW, du slipper unna med ~700 spenn.



....alternativt kjøpe en managed switch som trunker det hele sammen igjen og forer Asusen. Men det gir ingen god magefølelse å anbefale det
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Stemmer at Asusen er koblet på LAN3.
Ok, om jeg må ha to kabler fra FMG til Asus for å få TV signalet så blir det bare tull. Da må jeg nok kjøpe den converteren du nevner.
Forresten, før Altibox kom hit så hadde jeg Telenor Fiber, med mediaconverter og Zyxel 2812.
Noen sjanse for at denne Alcatel-Lucent saken kan benyttes?
Model: I-010G-S ONT står det på den..
Bygdetulling
varg300's Avatar
Etter litt eksperimentering har jeg nå lagt alt av altibox-boxer (Hø,hø ) i en skuff, og bruker eget utstyr.
Jeg gikk til innkjøp av en Netgear Prosafe GS110P, denne koster noen hundrelapper mer en Cisco'en som mange bruker. Fordelen er at den har to SPF-porter (Viss man er så gal at man vil ha fibernett i huset i tilleg til internettlinja) og den absolutt største fordelen er at Netgear sine produkter er IKKE låst til Netgear-SFP'er (Slik som Cisco, Dell, HP etc) så det spiller ingen rolle hva slags fabrikat det er på de. så er det bare å få tak i enten brukte eller "No-name SFP'er" så man sparer en tusenlapp eller to.

Alle steder jeg har vert innom her i bygda (Uten om et sted) har HET-converteren, og begge linklampene lyset gult, så alle har derfor 1gb/s link.
Alle bruker dessuten TX:1310/RX:1550 og kabel med LC-tilkobling, så da skaffet jeg en SFP som passet til dette.
Dette ser -som mange allerede har nevnt- ut til å variere etter hva slags område man holder til i.

Oppsett/Tilkoblinger ble gjort slik:
http://i.imgur.com/9tSqNYl.png

Faket mac-adressen på Asus'en til å matche zyxel-boksen (For å være på den sikre siden) og la inn innstillinger på prosafe'en.
Internett virket etter få sekunder, TV-boksene måtte restartes, men de virket helt fint etterpå.

Config-skript med ferdig oppsett tilsvarende bildet over som kan lastes opp til netgear prosafe:
(Merk at passordet vil bli forandret til standard: password )

Kode

0x4e470x010x00GS110TP             5.4.2.19            0x000000000x00000000000000

! The line above is the NSDP Text Configuration header. DO NOT EDIT THIS HEADER

!Current Configuration:

!

!System Description "GS110TP"

!System Software Version "5.4.2.19"

!System Up Time          "0 days 0 hrs 9 mins 28 secs"

!Additional Packages     FASTPATH QOS

!Current SNTP Synchronized Time: Jan 11 19:29:32 201 UTC

!

vlan database

vlan 100-102

vlan name 100 "Tele"

vlan name 101 "TV"

vlan name 102 "Internett"

exit

configure

snmp-server sysname "Netgear"

snmp-server contact "Administrator"

!SYSNAME OG CONTACT (OVER) KAN FORANDRES TIL NOE ANNET PASSENDE. 

clock source SNTP

clock timezone 'UTC' 1

sntp client mode unicast

! sntp server status is active

sntp server 81.167.79.43

users passwd "admin" encrypted 0a51d780be1a0240b8cc7c69fe0479dbf07644e1094b25fb43ebe2fa72f649e4

authentication login "defaultList"  local

lineconfig

exit

spanning-tree configuration name "DC-EF-09-C9-CE-BD"

voip status

voip oui 00:01:E3 desc SIEMENS

voip oui 00:03:6B desc CISCO1

voip oui 00:12:43 desc CISCO2

voip oui 00:0F:E2 desc H3C

voip oui 00:60:B9 desc NITSUKO

voip oui 00:D0:1E desc PINTEL

voip oui 00:E0:75 desc VERILINK

voip oui 00:E0:BB desc 3COM

voip oui 00:04:0D desc AVAYA1

voip oui 00:1B:4F desc AVAYA2

interface 0/1

exit

interface 0/2

exit

interface 0/3

exit

interface 0/4

exit

interface 0/5

exit

interface 0/6

mtu 9216

vlan pvid 101

vlan participation auto 1

vlan participation include 101

vlan priority 1

exit

interface 0/7

mtu 9216

vlan pvid 101

vlan participation auto 1

vlan participation include 101

vlan priority 1

exit

interface 0/8

mtu 9216

vlan participation auto 1

vlan participation include 100-102

vlan tagging 100-102

exit

interface 0/9

mtu 9216

vlan participation auto 1

vlan participation include 100-102

vlan tagging 100-102

exit

interface 0/10

mtu 9216

vlan participation auto 1

vlan participation include 100-102

vlan tagging 100-102

exit

interface 3/1

no snmp trap link-status

lacp collector max-delay 0

exit

interface 3/2

no snmp trap link-status

lacp collector max-delay 0

exit

interface 3/3

no snmp trap link-status

lacp collector max-delay 0

exit

interface 3/4

no snmp trap link-status

lacp collector max-delay 0

exit

exit
Dersom du ikke har router som støtter VLAN, forandre oppsettet for port 8 til å bare gi Vlan 102 Untagged, og Pvid 102. Koble så en hvilken som helst ruter i port 8. En LAN-port på routeren kan om ønskelig kobles til en av portene 1-5 på netgear for å gi internett på portene 1-5
Har du derimot en router som støtter Vlan (F.eks den utmerkede Asus RT-66U, eller bedre) er det bare plug-and-play
RT-66 settes forøvrig opp som 'Greddost' allerede har fortalt
Sist endret av varg300; 11. januar 2016 kl. 21:44.
Sitat av Cvx20 Vis innlegg
Takk for svar.
Stemmer at Asusen er koblet på LAN3. Ok, om jeg må ha to kabler fra FMG til Asus for å få TV signalet så blir det bare tull. Da må jeg nok kjøpe den converteren du nevner. Forresten, før Altibox kom hit så hadde jeg Telenor Fiber, med mediaconverter og Zyxel 2812. Noen sjanse for at denne Alcatel-Lucent saken kan benyttes? Model: I-010G-S ONT står det på den..
Vis hele sitatet...
Du er vel koblet til Istad sitt nye nett som kjører Bi-Di / simplex fiber (en enkelt fiber) med bølgelengde 1310nm TX og 1550nm RX på kundesiden. Du har vel i sikringsskapet ditt også et passivt adapter med LC-kontakt. Vet ikke hvilket system Telenor kjører, men har null trua på det vil funke uten at jeg har sjekket Alcatel-Lucent spekken.

Sitat av varg300 Vis innlegg
Etter litt eksperimentering har jeg nå lagt alt av altibox-boxer (Hø,hø ) i en skuff, og bruker eget utstyr.
Jeg gikk til innkjøp av en Netgear Prosafe GS110P, denne koster noen hundrelapper mer en Cisco'en som mange bruker. Fordelen er at den har to SPF-porter (Viss man er så gal at man vil ha fibernett i huset i tilleg til internettlinja) og den absolutt største fordelen er at Netgear sine produkter er IKKE låst til Netgear-SFP'er (Slik som Cisco, Dell, HP etc) så det spiller ingen rolle hva slags fabrikat det er på de. så er det bare å få tak i enten brukte eller "No-name SFP'er" så man sparer en tusenlapp eller to.
Vis hele sitatet...
Pent oppsett!! De fleste med særinteresse her inne velger nok Cisco sin SG300 som også har to SFP-porter hvis man skulle ønske intern fiber/fail over. Det er en layer 3 switch. I ditt tilfelle kunne du spart deg en patchekabel og avlastet Asusen litt, men totalt sett hadde du kommet ut med en tynnere lommebok
Sist endret av Teratom; 11. januar 2016 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Teratom Vis innlegg
Du er vel koblet til Istad sitt nye nett som kjører Bi-Di / simplex fiber (en enkelt fiber) med bølgelengde 1310nm TX og 1550nm RX på kundesiden. Du har vel i sikringsskapet ditt også et passivt adapter med LC-kontakt. Vet ikke hvilket system Telenor kjører, men har null trua på det vil funke uten at jeg har sjekket Alcatel-Lucent spekken.
Vis hele sitatet...
Stemmer at jeg har Istad sitt nye nett, nylig utbygd her.
Ja det står et passivt adapter i skapet, men det ser ut som det er en SC kontakt, ikke LC..
Da bestiller jeg det samme som deg..
- TP-Link MC220L
- SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor

Kjøpte du SC - LC patch på Multicom og? -ser ut som alle er doble..
Sist endret av Cvx20; 12. januar 2016 kl. 22:27.
Sitat av Cvx20 Vis innlegg
Stemmer at jeg har Istad sitt nye nett, nylig utbygd her.
Ja det står et passivt adapter i skapet, men det ser ut som det er en SC kontakt, ikke LC..
Da bestiller jeg det samme som deg..
- TP-Link MC220L
- SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor

Kjøpte du SC - LC patch på Multicom og? -ser ut som alle er doble..
Vis hele sitatet...
SC i passivt adapter ja, ble for sen til å korrigere meg selv Perfekt handleliste, blåkopi av mitt utstyr. Kjøpte en SC-LC snor hos Multicom ja, de har en kabelkonfigurator som ikke var lett å finne. Enkel kabel, ikke dobbel.
http://www.multicom.no/business/info.aspx?q=sk:229

Kjøpte også en via Computer Cable Store, superrask levering og ganske billig.

Sitat av Cvx20 Vis innlegg
Kjøpte du SC - LC patch på Multicom og? -ser ut som alle er doble..
Vis hele sitatet...
Varenr FIB461002 for eksempel

Sitat av Cvx20 Vis innlegg
Da bestiller jeg det samme som deg..
Vis hele sitatet...
Sleng på en lang nok Cat6 kabel (mellom mediakonverter og Asus) mens du er i siget. Mindre støy -> mindre pakkefeil
Sist endret av Teratom; 12. januar 2016 kl. 23:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei alle sammen, jeg har den siste tiden holdt på med ett lite hjemme prosjekt. Jeg ønsker å bytte ut Lyse sin fiber tranciver med en cisco sg300-10 som jeg har kjøpt.

Har leste alle tidligere tråder, men en eller annen plass gjør jeg en feil, klarer ikke helt å si hvor. Har en del tegninger og skjermdump av config. I og med at jeg bare har internett fra lyse, tenker jeg ikke så mye på vlan for tv og telefon akkurat nå.

Når jeg kobler lyse fiber inn i cisco Gbic får jeg link, problemet er at linken som jeg tar utfra port 8 inn til sonicwallen min får ikke denne noen ip adresse. Denne burde ha fått Lyse sin 51. adresse som jeg har.

Skisse over hvordan jeg har koblet opp:
Click image for larger version

Name:	Network.jpg
Views:	1486
Size:	75,4 KB
ID:	12436


Her er konfig av Cisco sg300-10 switchen.
Click image for larger version

Name:	page1.jpg
Views:	950
Size:	29,0 KB
ID:	12437
Click image for larger version

Name:	page2.PNG
Views:	1102
Size:	76,7 KB
ID:	12438
Click image for larger version

Name:	page3.jpg
Views:	740
Size:	39,5 KB
ID:	12439
Click image for larger version

Name:	page4.PNG
Views:	816
Size:	64,1 KB
ID:	12440

Håper noen av dere kan gi meg tips her så, begynner å bli rimelig frustrert.
traceroute
Slik ser config filen ut:

switch122b94#show startup-configion
config-file-header
banner
switch122b94 Show the co
v1.4.1.3 / R800_NIK_1_4_194_194
CLI v1.0

set system mode routerhows bonjour adve

file SSD indicato
port jumbo-frame Bridg
vlan databasen
vlan 102
exit
voice vlan oui-table add 0001e3 Siemens_AG_phone________
cdp
voice vlan oui-table add 00036b Cisco_phone_____________
class-map Display QoS class maps, w
voice vlan oui-table add 00096e Avaya___________________ define the match criteria to clas
voice vlan oui-table add 000fe2 H3C_Aolynk______________
clock Display t
voice vlan oui-table add 0060b9 Philips_and_NEC_AG_phone
bonjour interface range vlan 1
hostname switch122b94
username cisco password encrypted 038af1f51e49d10eb0628e338de84997485e09d8 privi
lege 15
username xxxxx password encrypted 038af1f51e49d10eb0628e338de84997485e09d8 pri
vilege 15
snmp-server location "xxxxx"
snmp-server contact "xxxxxxx"
!
interface vlan 102
name LyseInternett
ip address dhcp
!
interface gigabitethernet8
description Til_Firewall
switchport trunk allowed vlan add 102
!
interface gigabitethernet9
description Lyse-Fiber
switchport trunk allowed vlan add 102
switchport default-vlan tagged
!
exit
Ser ut for meg som du prøver å adde den eneste ip'en fra altibox til switchen å ikke til gateway maskinen din.
feil nr 2 er at hvorfor burker du bare ikke vlan 1, på privat nette ditt? er mye enklere å ungår mye feil. (er vel ikke noe vits å sette sperre på at switchen din kun kan snakke med KUN vlan 102, ta bare alt du. altibox har slått av vlan 1 på switchen i andre enden. og sperra så du kun kommer på vlan 100,101,102

normale cisco komando ser slik ut ( skrive ut fra hva jeg husker)

interface gigabitethernet8
description Til_Firewall
switchport access vlan 102
switchport mode access
macro description cisco-desktop
spanning-tree portfast
!
interface gigabitethernet9
description fiber inn
switchport mode trunk
macro description cisco-switch

Her bilde som forklarer det litt enklere på oppsette. HUSK dhcp på server, IKKE på switchen din !
http://bildr.no/thumb/SGo5VjRk.jpeg
Sist endret av ontheroad; 13. januar 2016 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Viss du bare skal ha internett i gjennom sonicwall'en, er det vel likegreit å sette port 8 til å bare gi Vlan 102, untagged, i stedet for trunk?
Noen noder (kommer tydeligvis an på hvor i landet man er) har også mac-filtrering, har du prøvd å fake mac-adressa til det første aparatet som har kontakt med internett via vlan 102? Settes til det samme som står på hjemmesentralen.
Tusen takk for tips ontheroad og varg300, det er vel ikke tilfedigvis noen der ute som kjører på en cisco sg300-10 som kunne exportert konfigen til meg. Jeg sliter med web grensesnittet, lettere å gjøre dette via cli mener jeg.

Denne swtichen er tenkt kun til å erstatte fiber tranciver til lyse, venter på en opgradering til 300/300.

Kommer nok også på sikt å ta inn i hvertfall tv, telefon kjører jeg via telio.

Setter pris
Bygdetulling
varg300's Avatar
Jeg har ikke vert borti den ciscoen der, så jeg vet ikke eksakt hvordan man stiller inn den.
Men viss det i første omgang det kun er internett du skal ha, så vil jeg tippe at det holder å lage et opsett noe à'la det her:

Fiberporten: Vlan 100,101 og 102 - Tagged, Admit all
Port 8: Vlan 102 - Untagged, Pvid 102, Admit all

Pvid 102 gjør slik at alle pakker om kommer inn i port 8 blir tagga med vlan 102 og videresendt dit.
Maximum frame size må settes til 9000-og-et-eller-annet (Husker ikke nøyaktig tall), er som regel den høyeste som switchen tillater, og/eller aktiver "Jumbo frames" viss det finnes mulighet for det.

Fake mac-adressen på sonicwall, og bruk den som dhcp-server.
Takk for hjelpen varg300 og ontheroad. Da var jeg oppe og kjører med egen cisco sg300-10. Slik som det er nå kjører jeg dreambox og har ikke noe behov for flere vlan, men ser på sikt at jeg nok kommer til å gå over til Lyse tv. Alle swtichene i nettet mitt er managed så de takler vlan tagging.
Skal jobbe litt videre med dette fremover.
Igjen takk for all hjelp, foreløpig.
traceroute
Hei!

Når jeg ser på TV og surfer samtidig, så hakker TV-bildet. Er det noen andre som har hatt det samme problemet? Jeg har en ASUS AC66U koblet rett til HET-3012. ASUS'n bruker Merlin firmware 378.56_2. Hele nettverket er kablet med Cat5e.

Internet VID 102 PRIO 2
LAN port 4 VID 101 PRIO 1
LAN port 3 VID 101 PRIO 1
DHCP routes = Disable
IGMP Proxy + IGMP Snopping = Enable
Har også klona MAC'n til ZyXeL-driten.

Setter pris på om noen har forslag til hva jeg kan prøve.
Sitat av Sofaskurk Vis innlegg
Hei!

Når jeg ser på TV og surfer samtidig, så hakker TV-bildet. Er det noen andre som har hatt det samme problemet? Jeg har en ASUS AC66U koblet rett til HET-3012. ASUS'n bruker Merlin firmware 378.56_2. Hele nettverket er kablet med Cat5e.

Internet VID 102 PRIO 2
LAN port 4 VID 101 PRIO 1
LAN port 3 VID 101 PRIO 1
DHCP routes = Disable
IGMP Proxy + IGMP Snopping = Enable
Har også klona MAC'n til ZyXeL-driten.

Setter pris på om noen har forslag til hva jeg kan prøve.
Vis hele sitatet...
Prøv å disable igmp proxy/snooping. Kjører det samme som deg og har det av. Fungerer utmerket her.
Bygdetulling
varg300's Avatar
Jeg har aldri brukt img-snooping jeg heller, har forøvrig også prioritet 0 på alle portene, vet ikke om det har noe å si.

Må jo selvsagt også nevnes at den het-boksen er ikke akkurat beste produktet på markedet, er flere som opplever at denne er ustabil.
Er en grunn til at mange (inkludert meg) har skiftet den ut med noe annet.
Sist endret av varg300; 17. januar 2016 kl. 22:59.
Hmm, mulig det er noe feil med HET-boksen min, da. For jeg har testet innstillingene dere foreslår uten at det hjelper noe som helst. TV-hakkingen oppstår når jeg bruker ZyXel-boksen også forsåvidt.

Takker for svar.