Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1374956
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Det du skriver i posten din er spekulasjoner og usammenhengende vrøvl. "Å røyke sokkene" henviser til en ytre årsak til slik dumskap, "Å være litt treg" henviser til at dumskapen er medfødt.
Vis hele sitatet...
Jeg presiserte i begynnelsen at det var ifølge meg selv og ikke noen konkrete kilder. Du bør kanskje lese litt mer nøye neste gang. Og når du først har lest, og skal kommentere noen, anbefaler jeg at du tar med en begrunnelse istedenfor fjortisslengen "har du røyka sokkene dine". Nei, jeg har ikke røyket sokkene mine, men det har tydligvis du gjort når du bak en dataskjerm diagnoserer en person med "medfødt dumskap". Dumskap er å være ignorant, respektløs og uten-folkeskikk som deg.
Beklager, skal moderere meg. Men ingen vet sikkert hvor mange kilo han har brukt, du snakker om bomber i flertall med tidsinstilling, det er ingenting som tyder på flere bomber. De rapporterte bombene på Utøya var ikke eksisterende.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Beklager, skal moderere meg. Men ingen vet sikkert hvor mange kilo han har brukt, du snakker om bomber i flertall med tidsinstilling, det er ingenting som tyder på flere bomber. De rapporterte bombene på Utøya var ikke eksisterende.
Vis hele sitatet...
Ahh, det har jeg ikke fått med meg.

Jeg synes fortsatt det er rart at 2500kg kunstgjødsel er sporløst forsvunnet.
De sier han benyttet tohånds automatvåpen, noen som har fått med seg hva slags våpen type? halvautomatisk/helauomatisk?
og om det er lovlig ervert?
Sist endret av johjoa; 23. juli 2011 kl. 19:07.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Litt off topic nå mtp det som diskuteres rett ovenfor.

Har folk fått med seg at det var en hel jævla 1,5 time han fikk skyte fritt på øya, før Beredskapstroppen kom fram.
6 tonn gjødsel er ikke "store" mengder i landbrukssammenheng.. dette tilsvarer 10 "storsekker", på 600 kilo hver.. I følge bildene på tv, var flere av disse sekkene av en type gjødsel som ikke egner seg til sprengstoff..

Flere bomber? dette er kun noe vi kan spekulere i inntil videre.. Når det er sagt, 6 tonn gjødsel kan faktisk ha blitt kjøpt inn for å brukes til nettopp, gjødsling. Den siktede driver nemmelig en gård i nærheten av rena, det var i sammenheng med denne gården han fikk mulighet til å kjøpe gjødselet, som ellers ikke er tilgjengelig for privatpersoner. Dette vil si at det ikke er rimelig å tro at det finnes 4 bomber igjen..

Når dette er sagt, er det liten grunn til å spekulere mer rundt denne høyst tragiske hendelsen. Tiden vil forhåpentlig vis gi svar på de fleste aktuelle spørsmål.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av johjoa Vis innlegg
De sier han benyttet tohånds automatvåpen, noen som har fått med seg hva slags våpen type? halvautomatisk/helauomatisk?
og om det er lovlig ervert?
Vis hele sitatet...

Semiautomat AR15, sivil type, ukjent om han fikk tak i den legalt.

Godtt mulig at den er fiksa til å skyte 3skuddsbyger/fullauto.
Noe go info på det har ikke jeg
Han drev visstnok ikke jorda på gården. "Breivik leide bygningene, men han drev ikke jorden."
Sitat av Znerk Vis innlegg
6 tonn gjødsel er ikke "store" mengder i landbrukssammenheng.. dette tilsvarer 10 "storsekker", på 600 kilo hver.. I følge bildene på tv, var flere av disse sekkene av en type gjødsel som ikke egner seg til sprengstoff..

Flere bomber? dette er kun noe vi kan spekulere i inntil videre.. Når det er sagt, 6 tonn gjødsel kan faktisk ha blitt kjøpt inn for å brukes til nettopp, gjødsling. Den siktede driver nemmelig en gård i nærheten av rena, det var i sammenheng med denne gården han fikk mulighet til å kjøpe gjødselet, som ellers ikke er tilgjengelig for privatpersoner. Dette vil si at det ikke er rimelig å tro at det finnes 4 bomber igjen..

Når dette er sagt, er det liten grunn til å spekulere mer rundt denne høyst tragiske hendelsen. Tiden vil forhåpentlig vis gi svar på de fleste aktuelle spørsmål.
Vis hele sitatet...
Tror jeg leste i mårrest at han ikke har drevet jorda på gården, altså han har ikke dyrket noe det. Men er ikke helt sikker på om dette stemmer
Bomben som ble brukt i Oslo mener jeg på at det er ANFO(kjent som gjødselbombe), hørte i alle fall noen si på tven igår at det var samme sprengstoffet brukt av det potensielle forbildet hans Timothy McVeigh. Husker ikke om det va offisielt eller en reporter som drog ut av ræva.

Timothy McVeigh brukte 2.3tonn med anfo når han sprengte bygningen i Oklahoma.
Bomben i Oslo gjor betraktelig mindre skade, ser folk har nevnt tallet 500kg. Det er ingenting offisielt som sier dette, men det er ikke et ulogisk tall.
Jeg har ikke erfaring med så store mengder, ei heller sprenging av bygninger, så en vet jo ikke. Blir interessant å høre hva ekspertene sier.
Grunnen til at han kjøpte så mye som 6tonn, selv om han bare brukte 500-1000kg på bomben kan være flere: 1) Han driver i teorien en gård, å ville kjøpe en mengde som virket logisk. Han har prøvesprengt endel, for å være sikker på at han viste hvordan eksplosiven fungerte. o.l
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Litt off topic nå mtp det som diskuteres rett ovenfor.

Har folk fått med seg at det var en hel jævla 1,5 time han fikk skyte fritt på øya, før Beredskapstroppen kom fram.
Vis hele sitatet...
Blar du 1 side tilbake, får du svar på dette
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Litt off topic nå mtp det som diskuteres rett ovenfor.

Har folk fått med seg at det var en hel jævla 1,5 time han fikk skyte fritt på øya, før Beredskapstroppen kom fram.
Vis hele sitatet...
At det tok tid for beredskapstroppen å komme fram er ikke noen stor overraskelse, da det kun kort tid før hadde gått av en bombe i oslo sentrum.. dette er viktig å ha i bakhodet! I tillegg til dette, ble ikke beredskapstroppen tilkalt med en gang.. De brukte ca. 40 minutter før de var på plass, noe som anses som rimelig kjapt.

å kritisere politi og beredskapsstyrker i en slik situasjon som vi står i idag, er respektløst og unødvendig etter min mening. Politiet har for det første hatt ett ekstremt ansvar og press i denne situasjonen, og til tross for dette vil jeg si at de har håndtert situasjonen bra. - dette har ikke vært en vanlig dag på jobben for hverken politi eller redningsmannskaper. Hendelsene var meget uoversiktelig og timene etter bomben/masakren var fullstendig unntakstillstand. Ha dette i bakhodet før dere kritiserer politiet!


At mannen ikke drev jorda var jeg ikke klar over.. men vi kan likevell ikke se bort ifra at gjødselet også har vært tenkt tilegnet jordbrukssammenheng.. - det var hvertfall i denne sammenheng han tilegnet seg gjødselet.
Sist endret av Znerk; 23. juli 2011 kl. 19:19.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Litt off topic nå mtp det som diskuteres rett ovenfor.

Har folk fått med seg at det var en hel jævla 1,5 time han fikk skyte fritt på øya, før Beredskapstroppen kom fram.
Vis hele sitatet...
Dette er i følge meg selv:

Føler det var en del av planen hans. Distrahere politi ved at bombe sprenges (han måtte ha visst at det er ferietid og få ville bli skadd/drept), så begynner han å skyte på Utøya. M.t.p det som har skjedd i sentrum er politiet full opptatt, da bør det ikke være "rart" at det tar mer tid for politiet å nå frem, synes jeg.

Sitat av jarl Vis innlegg
Han har prøvesprengt endel, for å være sikker på at han viste hvordan eksplosiven fungerte. o.l
Vis hele sitatet...
It makes sense. Han må ha prøvesprengt minst 1 gang. Dette tatt i betraktning er det ikke rart at gjødsel er forsvunnet. Men det hadde vært artig å vite hvor han har prøvesprengt, da det ikke er noe man lett kan komme seg unna med.
Sitat av CT705 Vis innlegg
It makes sense. Han må ha prøvesprengt minst 1 gang. Dette tatt i betraktning er det ikke rart at gjødsel er forsvunnet. Men det hadde vært artig å vite hvor han har prøvesprengt, da det ikke er noe man lett kan komme seg unna med.
Vis hele sitatet...
Media beskriver gården i Rena som rolig. Man kan ikke se bort ifra at han kan ha prøvesprengt i nærområdet der.

Edit: Lite folk - slik det ikke like lett oppdages.
Sist endret av Nouish; 23. juli 2011 kl. 19:25.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Du må forklare meg hvordan du lager en bombe av dette.
Vis hele sitatet...
Les på VG, de er så lure de at de skriver i detail hvordan du "enkelt kan lage ei såkalt gjødselbombe". Og det høres virkelig ut som om de vet hva de snakker om.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Les på VG, de er så lure de at de skriver i detail hvordan du "enkelt kan lage ei såkalt gjødselbombe". Og det høres virkelig ut som om de vet hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han sikter til KNO3, og at man ikke kan bruke det i en slik bombe.
Sist endret av Serpentor; 23. juli 2011 kl. 19:30.
en av de 7 drepte i oslo sentrum var en god bekjent av meg og beste venn av min bror.. RIP .. heilt ufattelig vil bli dypt savnet :,(
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Blir ikke bra bombe av kaliumnitrat tror jeg.
Vis hele sitatet...
Nei, det vet jeg. Tydeligvis VG også, siden de lister opp innholdet i ANFO, hvordan du går frem osv.
Sitat av Nouish Vis innlegg
Media beskriver gården i Rena som rolig. Man kan ikke se bort ifra at han kan ha prøvesprengt i nærområdet der.

Edit: Lite folk - slik det ikke like lett oppdages.
Vis hele sitatet...
Det et også en militærleir i nærheten og det er derfor ikke uvanlig å høre skudd og eksplosjoner.
Sitat av the_dj Vis innlegg
en av de 7 drepte i oslo sentrum var en god bekjent av meg og beste venn av min bror.. RIP .. heilt ufattelig vil bli dypt savnet :,(
Vis hele sitatet...
Kondolerer, dette er helt ubegripelig jævelig!
Sitat av MartinB Vis innlegg
Det et også en militærleir i nærheten og det er derfor ikke uvanlig å høre skudd og eksplosjoner.
Vis hele sitatet...
Det kan forklare endel, ja.
Sitat av CT705 Vis innlegg
It makes sense. Han må ha prøvesprengt minst 1 gang. Dette tatt i betraktning er det ikke rart at gjødsel er forsvunnet. Men det hadde vært artig å vite hvor han har prøvesprengt, da det ikke er noe man lett kan komme seg unna med.
Vis hele sitatet...
Dette er noe jeg lurer på og. Hvor kan han ha holdt på med dette så ene alene og i fred ?
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Kondolerer, dette er helt ubegripelig jævelig!
Vis hele sitatet...
takk for det. Håper familien har all mulig støtte rundt seg nå i denne vanskelige tiden..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MartinB Vis innlegg
Det et også en militærleir i nærheten og det er derfor ikke uvanlig å høre skudd og eksplosjoner.
Vis hele sitatet...
På den andre sida har du et par hundre eller meir personer som er vandt til å høre eksplosjoner, og som nok rimeleg kjapt vil høre forskjell på fjellsprenging og bombe som detonerer i friluft. Om eg skulle testa eksplosiver hadde eg gjort det lengst mulig unna eksperter på området...
Ridder av 1. klasse
Sitat av Sqq Vis innlegg
Dette er noe jeg lurer på og. Hvor kan han ha holdt på med dette så ene alene og i fred ?
Vis hele sitatet...
Er jo mulig at han har laget flere mindre bomber?
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er jo mulig at han har laget flere mindre bomber?
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte også..
Sitat av slashdot Vis innlegg
På den andre sida har du et par hundre eller meir personer som er vandt til å høre eksplosjoner, og som nok rimeleg kjapt vil høre forskjell på fjellsprenging og bombe som detonerer i friluft. Om eg skulle testa eksplosiver hadde eg gjort det lengst mulig unna eksperter på området...
Vis hele sitatet...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Er jo mulig at han har laget flere mindre bomber?
Vis hele sitatet...
Det var det første som slo meg.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Iogmed at det mangler en del tonn med gjødsel, så er det absolutt mulig han har ett annet sted der han har fraktet en del av gjødselet, og prøvd seg fram der.
Har folk som har død der eg og..
Sitat av Sqq Vis innlegg
Dette er noe jeg lurer på og. Hvor kan han ha holdt på med dette så ene alene og i fred ?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg har også "en venn" som har drevet på med endel sprenging av høyeksplosiver, pyroteknikk og lignende. Om en er litt avsidesliggende er det ikke så mange reaksjoner som kommer. Det kunne jo like godt vært bergsprenging som foregikk i dalen der "vennen min" testet eksplosiver.

Ingen går rundt i Norge og tenker at "gud, jeg hørte eksplosjoner på jordet til den hyggelige, intelligente og kjekke naboen min! Han er sikkert en mentalt forstyrret terrorist"
Sitat av Sqq Vis innlegg
Dette er noe jeg lurer på og. Hvor kan han ha holdt på med dette så ene alene og i fred ?
Vis hele sitatet...
Husk at vi bor i et nok så øde land med mennesker som ikke (før i dag) tenker på bulder og brak som bomber og granater.
Har selv et par pyro-kamerater som har prøvesprengt ting for nyttårsaften. Bare ved å kjøre et kvarter ut av Trondheim har de aldri fått noe stress med det.

Kan selv si at om jeg hører bulder og brak, så tenker jeg torden,veiarbeid,jakt,mekanikkere,snekkere og alt den slags.

Tenker aldri på bombe...
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Dette er hvertfall bedre enn facebook greia med flagget i profilbildet:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php
Sitat av A Goat Vis innlegg
Har folk som har død der eg og..
Vis hele sitatet...
kondolerer .. håper du har noen å snake med.. føler med deg
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av jarl Vis innlegg
Bomben som ble brukt i Oslo mener jeg på at det er ANFO(kjent som gjødselbombe), hørte i alle fall noen si på tven igår at det var samme sprengstoffet brukt av det potensielle forbildet hans Timothy McVeigh. Husker ikke om det va offisielt eller en reporter som drog ut av ræva.
Vis hele sitatet...
Oklahomabomba var hovedsaklig ANNM. Både ANNM og ANFO er "kunstgjødselbomber", basert på ammoniumnitrat, dog med veldig forskjellige egenskaper.

Sitat av CT705 Vis innlegg
It makes sense. Han må ha prøvesprengt minst 1 gang. Dette tatt i betraktning er det ikke rart at gjødsel er forsvunnet. Men det hadde vært artig å vite hvor han har prøvesprengt, da det ikke er noe man lett kan komme seg unna med.
Vis hele sitatet...
Hahaha... Vet du hvilket forum du henger på?
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Husk at vi bor i et nok så øde land med mennesker som ikke (før i dag) tenker på bulder og brak som bomber og granater.
Har selv et par pyro-kamerater som har prøvesprengt ting for nyttårsaften. Bare ved å kjøre et kvarter ut av Trondheim har de aldri fått noe stress med det.

Kan selv si at om jeg hører bulder og brak, så tenker jeg torden,veiarbeid,jakt,mekanikkere,snekkere og alt den slags.

Tenker aldri på bombe...
Vis hele sitatet...
Aldri si at vi er SÅ øde...

Skulle ut og teste et par nozzleless-raketter for et par uker siden, når jeg fikk lagd "ordentlig" BP. Og jeg bor på bygda, 2 timer unna Trondheim.
Tror du ikke det kom ei gammel bondekjerring og kjefta meg og kompisen min til tusen, selv om vi drev på langt nok fra sivilisasjon og buskap.
Nå føler jeg at det er ingen plass for meg å drive på med sånt, faen meg folk _uansett_ hvor hen i bygda jeg er, så alt jeg lager når jeg kjeder meg legger jeg på ei hylle fram til nyttår.
Er det ikke rart at han ikke prøvde å få med seg Gro i skytingen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Er det ikke rart at han ikke prøvde å få med seg Gro i skytingen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart i det hele tatt. Når Gro var der var det nok også vakthold.
noen fikk sikkert med seg at jeg skrev dette kom til å gå utover pyroteknikkere. Det var kanskje en dårlig kommentar på feil tidspunkt, men dette vil bli en kosekvens. strengere regler må innføres.. jeg har ingenting i mot folk som bedriver slik hobby, men når det er så lett å skaffe må noe gjøres..

Håper noen viser respekt og ikke flamer meg nå.
håper freak folka er i godt behold.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Er det ikke rart at han ikke prøvde å få med seg Gro i skytingen?
Vis hele sitatet...
Var hu til stede da dette skjedde da?
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Oklahomabomba var hovedsaklig ANNM. Både ANNM og ANFO er "kunstgjødselbomber", basert på ammoniumnitrat, dog med veldig forskjellige egenskaper.
Vis hele sitatet...
Aaah, ja har god kjennskap til begge to.
My bad, vet ikke hvorfor jeg innbilte meg at det var hovedsakelig anfo som ble brukt i oklahoma.

Som en person med godt over gjennomsnittlig interesse for emnet, håper jeg det blir offentliggjort detaljer om sprenglegemet.

EDIT: Det var Wikipedia som gjor at jeg trodde det: "5,000 pounds (2,300 kg) of ammonium nitrate fertilizer, nitromethane, and diesel fuel was detonated in front of the Alfred P. Murrah Federal Building" -Wiki
Klarte glatt å ikke lese Nitrometan... Er jo blind som en flaggermus
Sist endret av jarl; 23. juli 2011 kl. 19:54.
Tipper hun har maks et par-tre stykker og i politiuniform ville jo han kunne kommet nært nok til å ta de ut. Hvertfall Gro.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nasjonalistisk forum*

Det forundrer meg at selv mediene fortsetter med nazi-snakket da han åpenbart var en sionist.
Sist endret av Simplicity; 23. juli 2011 kl. 19:55.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Sitat av Harabo Vis innlegg
Dette er hvertfall bedre enn facebook greia med flagget i profilbildet:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php
Vis hele sitatet...
Dette er hvertfall MYE mere fornuftig
Ridder av 1. klasse
Sitat av Harabo Vis innlegg
Iogmed at det mangler en del tonn med gjødsel, så er det absolutt mulig han har ett annet sted der han har fraktet en del av gjødselet, og prøvd seg fram der.
Vis hele sitatet...

Ut i fra alt han har gjort, så virker det som at det ligger litt planlegging bak. Så at han har laget bomber i flere størrelse, og prøvd seg litt frem er nok ikke umulig... For å være sikker på at bomben han skulle bruke i Oslo var kraftig nok...

Så en film på youtube der mythbusters smeller av en 500LBS ANFO bombe, noe som tilsvarer rundt 225kg... Og det smalt noe jævlig... Så hvis du ganger det med 2, så er du nok ikke langt unna den bomben som gikk av i Oslos
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Tipper hun har maks et par-tre stykker og i politiuniform ville jo han kunne kommet nært nok til å ta de ut. Hvertfall Gro.
Vis hele sitatet...
Ikke vist han bærer våpen, for dette har politiet veldig strenge rutiner på.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Ikke vist han bærer våpen, for dette har politiet veldig strenge rutiner på.
Vis hele sitatet...
Man reagerer litt på en mann i politiuniform med ett tohåndsvåpen og en pistol.. Enig i den, Harabo.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Så en film på youtube der mythbusters smeller av en 500LBS ANFO bombe, noe som tilsvarer rundt 225kg... Og det smalt noe jævlig... Så hvis du ganger det med 2, så er du nok ikke langt unna den bomben som gikk av i Oslos
Vis hele sitatet...
Eneste jeg kommer på fra mythbusters er da de lagde en 5000 LBS ANFO, for og lage diamanter. Og den smeller no siiiinsykt!

http://www.youtube.com/watch?v=vYKbBavXriY
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.