Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7146
Jeg skulle på EU-kontroll i Mai. Så har man 1 måned ekstra på seg, så siste absolutte frist er 31. Juni før bilen blir avskiltet.

Jeg er ikke hjemme og får ikke sendt bilen på EU-kontroll før jeg kommer hjem til ferie i starten av Juli.


Hva er konsekvensen av at bilen blir avskiltet? Kommer politiet hjem og tar skiltene? Må jeg ha prøveskilt for å kjøre bilen 2 km til verkstedet der EU-kontrollen skal foregå?
Du må beise sjarken!
du får først 1 mnd så får du 1mnd til, så i praksis er det litt over 2mnd før du blir begjært avskilet.
Forsikringen på bilen er også gyldig selv om den er begjert avskiltet
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du ikke gjennomfører EU-kontrollen i tide risikerer du at vegvesenet tar skiltene. Politiet oppsøker deg ikke for å ta skiltene, men hvis du blir stoppet i kontroll tar de skiltene og du må betale et gebyr for å hente de ut igjen når EU-kontroll er gjennomført.
Selv om skiltene fortsatt sitter på bilen etter at fristen for EU-kontroll er passert må du ha prøveskilt for å kjøre bilen, men det naturlig nok mindre sjanse for å bli stoppet og kontrollert når skiltene sitter på bilen.
Trådstarter
BMWe39: Fristen var 31. Mai, og når man legger til 1 måned til så er siste frist 31. Juni før avskilting.


Vil verkstedet reagere/rapportere til noen om man kjører bilen til verkstedet uten at bilen er EU-godkjent og med de gamle skiltene? Tviler på at vegvesenet/politiet blir å prioritere å reise 1 time ut på bygda for å avskilte en bil som har stått knappe 10 dager over fristen.
det eneste som skjer er at du har en avskiltningsbegjering. samt at bilen teknisk sett er ulovelig å bruke.

de som utfører EU-kontrollen vil ikke bry seg nevneverdig om dette. om bilen blir godkjent så er det tut&kjør.

det er ingen som kommer fysisk å tar skiltene med mindre de tilfeldigvis kommer over bilen og sjekker den.



31juni finnes forvørig ikke på min kalender..
Med mindre du har uflaks og blir tatt i en av disse automatiserte kontrollene der de bruker kamera og skiltgjennkjenning så går det nok bra å kjøre til verkstedet. Men disse kontrollene scanner skiltnummer på hver bil som passerer, er det noen uten EU ok eller som mangler forsikring så blir de vinket inn.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hva er konsekvensen av at bilen blir avskiltet? Kommer politiet hjem og tar skiltene? Må jeg ha prøveskilt for å kjøre bilen 2 km til verkstedet der EU-kontrollen skal foregå?
Vis hele sitatet...
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Vil verkstedet reagere/rapportere til noen om man kjører bilen til verkstedet uten at bilen er EU-godkjent og med de gamle skiltene? Tviler på at vegvesenet/politiet blir å prioritere å reise 1 time ut på bygda for å avskilte en bil som har stått knappe 10 dager over fristen.
Vis hele sitatet...
Med mindre du mottar en skriftlig avskiltingsbegjæring, har du ikke plikt til å levere dem inn.

Nå vet jeg ikke hva slags verksted du tenker å bruke, men de ønsker neppe å ødelegge ryktet sitt på å varsle myndighetene om slike ting. Har ennå ikke opplevd dette selv om jeg har gått over to-måneders fristen en del ganger.

Personlig ville jeg bare gamblet på å kjøre de 2 km til verkstedet. Hvis du føler deg usikker er det bare å sette fra deg bilen en kveld i forveien, for alt de vet kan du ha fått hjelp av bergingsbil.
Sist endret av accobra; 15. juni 2018 kl. 22:03.
Sitat av https://www.naf.no/tjenester/eu-kontroll/utsettelse-av-eu-kontroll/
Som bileier er du selv ansvarlig for å få bilen «EU-godkjent». Rekker du ikke fristen mottar du et varsel om dette fra Staten vegvesen hvor den opprinnelige kontrollfristen forlenges med to måneder. Møter du ikke dette kravet vil kjøretøyet bli begjært avskiltet.
Vis hele sitatet...
Som NAF sier; du får en utvidelse på to måneder. Skulle bilen vært inne 31. mai har du ut både juni og juli på deg til å få den godkjent.

Etter to måneder blir du begjært avskiltet. Da mister du skiltene i en kontroll eller ved at politi kommer hjem til deg å plukker de av. Sistnevnte er ikke veldig vanlig, men har opplevd det også. Påskiltingsgebyr på rundt 1200,- hvis de avskilter deg. Ellers ingen reaksjon. Har du en begjært avskiltet bil og havner i en ulykke må årsaken til ulykken være knyttet til feil og mangler ved bilen som ville blitt avdekket ved kontroll for at du kanskje skal få regress for dette.
Sist endret av takkskalduha; 15. juni 2018 kl. 22:14.
Har selv ikke tatt bilen på EU og ingen har tatt skiltene mine på ett år. Heller ikke brukt bilen noe mer enn noen få butikkturer på 3 min.

De leter ikke etter deg.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Har selv ikke tatt bilen på EU og ingen har tatt skiltene mine på ett år. Heller ikke brukt bilen noe mer enn noen få butikkturer på 3 min.

De leter ikke etter deg.
Vis hele sitatet...
hadde jo vært dritkjedelig for deg om du ble innblanda i en ulykke på disse 3 minutters butikkturene dine

er ikke bilen godkjent så kommer forsikringa til å rævkjøre deg med den største dildoen de har...
Som mange andre nevner skal det veeldig mye til at politiet/SVV kommer hjem til deg og plukker av skiltene. Bestill time når du er hjemme igjen, og få verkstedet til å sende deg en SMS-bekreftelse på timen, som du kan fremvise i en eventuell kontroll.

Mange som driver med veteranbiler og andre typer "godværsbiler" har frist på eu-kontrollen midt på vinteren, men utsetter det til våren/sommeren pga været.
No stress grilldress
Jeg har nettopp vært gjennom dette selv, og kan bekrefte det de fleste andre her sier.

Skulle vært EU-godkjent innen mars, men det skjedde ikke. Så fikk jeg brev en eller annen gang i april om at jeg måtte få den godkjent innen utgangen av mai, eller så risikerte jeg å få skiltene klippet. Ringte rundt i slutten av mai, men ingen hadde ledig time, så jeg fikk ikke kontrollert den før sånn 10. juni. Var spent på om verkstedet kom til å si noe på det, men det gjorde de ikke. All good.

Så, ja. Misser du på fristen, så får du 2 mnd forlenget frist. Misser du den også, så risikerer du å få skiltene klippet, både i tilfeldig kontroll på veien, men også oppsøkende hjemme hos deg.

Så du har juli på deg også. Bikker det over til august, så må du ikke kjøre den mer. Uansett hvor flink du er å kjøre, så kan det skje ulykker, og du risikerer å få enorme regresskrav med uforsikret kjøretøy. Fiks den i juli, null stress!
Sitat av Molekyl Vis innlegg
BMWe39: Fristen var 31. Mai, og når man legger til 1 måned til så er siste frist 31. Juni før avskilting
Vis hele sitatet...
Beklager om du oppfatter dette som unødvendig, men: 31. juni fins ikke.
Trådstarter
Er det noe nytt at det er 2 måneder etter kontrollfristen? Har alltid hørt at man kun har 1 måned på seg etter den opprinnelige fristen..
Vær klar over at det blir en ny endring i 2019.
Sitat av børre Vis innlegg
Som mange andre nevner skal det veeldig mye til at politiet/SVV kommer hjem til deg og plukker av skiltene. Bestill time når du er hjemme igjen, og få verkstedet til å sende deg en SMS-bekreftelse på timen, som du kan fremvise i en eventuell kontroll.

Mange som driver med veteranbiler og andre typer "godværsbiler" har frist på eu-kontrollen midt på vinteren, men utsetter det til våren/sommeren pga været.
No stress grilldress
Vis hele sitatet...
om bilen er begjært avskiltet så hjelper det ikke å framvise en bekreftelse på en time for kontroll.. bilen vil bli avskilta der og da.
Trådstarter
Kan ikke finne noe på vegvesenet sine sider om utsettelse på 2 mnd etter fristen. Noen som har kilder?
Du kan kjøre til 31. Juli.

Du vil få et brev fra statens vegvesen som forklarer dette.