Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4569
Ser på monoforsterkere og stusser over en ting..
Vanligvis er det 2 par med outputs til subwoofere i en mono forsterker. Jeg lurer på om watt outputen gjelder en subwoofer eller om den gjelder pr channel.
takk
Du må nesten sjekke specs på den aktuelle forsterkeren. Pleier å stå der, om ikke snakk med forhandler eller importør.

I utgangspunktet er det vel heller lite å hente på å kjøre stereo subs om det er planen, vurder heller en dobbeltspole sub. Skal du kjøre to subber så kan du jo også dra ned lasten/motstanden ved å koble i parallell og halvere motstanden om forsterkeren takler så lave laster, dette må du sjekke i specs først, eller så risikerer du at forsterkeren ryke rom du drar på volumet og lasten blir for lav. Fordelen med parallellkobling er at du klarer deg med kun 1 mono forsterker til subben eller subbene om du kjører to.
Sist endret av random67489; 26. juli 2019 kl. 00:13.
Takk for svar.
Hadde håpet på å kjøre 2 cerwin vega 15" subber på 900 wrms på DD Audio DM2500. Der står d at den har count wattage som jeg ikke helt vet hva betyr på 1400 watts i den ohmen som subben er på. Betyr den at den gir 1400 watt pr kanal? eller er det den watten som gis vis den blir brokoblet?
Så bare kjapt på specsa og det står at det er en monoblokk, altså at det er bare en kanal. Om den likevel har 4 terminaler så er det kanskje for de som velger å kjøre dobbeltspole? Dobbeltsjekk med forhandler at den tåler 2 ohm, men det virker jo slik da de oppgir den helt ned til 1 ohm. Så de to 15" kan du kjøre i parallellkobling og om CW'ene er 4 ohms elementer vil de som parallellkoblede ha 2 ohm så effekten "dobles"/eller økes markant.
ok, sikkert dumt spørsmål, men vis jeg hadde parallelkoblet dem så hadde de faktsik spilt høyere enn vis jeg bare hadde hatt en sub?
eks: 2 4 ohms subber parallelkoblet så de blir 2 ohm istede. imotsetning til og koble en 4 ohms sub som da blir spillt i 4 ohms. Blir ikke watten halvert?
Sist endret av I_Love_Music; 26. juli 2019 kl. 01:16.
R.i.p 23.04.2021
Watten er for hele systemet .ellers ville ded stå spesifikt watt pr utgang
Sitat av I_Love_Music Vis innlegg
ok, sikkert dumt spørsmål, men vis jeg hadde parallelkoblet dem så hadde de faktsik spilt høyere enn vis jeg bare hadde hatt en sub?
eks: 2 4 ohms subber parallelkoblet så de blir 2 ohm istede. imotsetning til og koble en 4 ohms sub som da blir spillt i 4 ohms. Blir ikke watten halvert?
Vis hele sitatet...

Om du kjører 2 x 15" @4 ohm parallellkoblet blir motstanden 2 ohm. Effekten ut øker da lavere last er lettere for forsterkeren. Så ja du spiller nok høyere i et slikt oppsett kontra 1 x 15" @4 ohm.

Usikker på om jeg forstår ditt siste spørsmål korrekt, men jeg forsøker.

La oss ta et tenkt eksempel der monoblokken leverer 500 w i 4 ohm. Kjøres den i 2 ohm vil den levere tett på 1000 w.

2 x 15" i parallell blir da 2 ohms last, så da dobles effekten fra forsterkeren kontra om du kjører 1 x 15" 4 ohm.

Selv om forsterkeren driver 2 elementer blir det en lettere last fordi motstanden er lavere så derfor dobles effekten.
Tusen takk! Dette har hjulpet mye