Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4356
Jeg har fått tilgang på sopp (fra pålitelige kilder, verdt å nevne), type meksikansk cubensis, klassisk magic mushroom, altså. Av en eller annen grunn tørka, pulverisert og bakt inn i sjokoladekonfekt, ca 1 gram per stykk. Jeg har oppbevart dem i kjøleskapsdøra i et par uker, i påvente av at ting ligger til rette.

Grunnen til at jeg skriver her (jeg har lest mye på forumet over flere år, men ikke opprettet bruker før nå i det siste), er fordi jeg ønsker å høre andres erfaringer, få noen råd og kanskje justere litt på egne forberedelser og forventninger.
Jeg kan fort nevne at jeg har lest gjennom veldig mange tråder her inne, både de som informerer og advarer. Jeg har de siste par årene snakket med mange som har erfaring, jeg har lest så mye forskning jeg har kunnet komme over, sett et utall Tedtalks med kritiske briller, og jeg føler meg relativt velinformert og trygg i min avgjørelse, samtidig kan man aldri bli for informert heller. Derav posten min her.

Litt om meg og grunnen til at jeg har bestemt meg for å teste sopp.
Jeg er ei dame på 41 år, lever et ganske stabilt liv i et stabilt ekteskap med trygge folk rundt meg. Både jeg, mannen min og de fleste i omgangskretsen vår er gamle freakere/alternative folk, men som mer eller mindre har kulan litt ned de siste åra.
Jeg har eksperimentert med mye rart tidligere, og har stort sett ingen spesielt negative opplevelser, jeg har nok ikke stort potensiale for avhengighet, om man ser bort fra kaffe og sigg, og per i dag er jeg mer en sosial alkoholkonsument, selv om det meste av dagene som festløve nok er forbi.
Jeg vet det ikke er noe i psilocybin som fører til avhengighet, men jeg tenkte det var ryddig å nevne at mitt forhold til rus er veldig avbalansert. Jeg gikk dog på en knips-smell tidlig i tjueåra, men har ingen andre mén av det enn en sprø historie for ettertida. Bortsett fra det er jeg så å si psykedelika-jomfru.

Greia mi er at jeg har hatt tilbakevendende depresjoner siden tenåra, jeg har tidvis slitt med sterk angst og panikkangst.
I mange år har jeg prøvd flere behandlingsformer: flere type antidepressiva (som enten har gjort meg likegyldig eller tjukk), samtaleterapi (som føles bra, men som ikke egentlig løser noe), og jeg har lenge tenkt at, ok, så dette er kronisk. Det får jeg bare leve med.
Det har forsåvidt ikke vært så voldsomt de siste åra, men det har gått over i en generell nedstemthet som er som et klamt og ekkelt teppe som bare legger seg over hode og hjerte. Jeg føler ikke så mye glede over ting, jeg er tiltaksløs, og føler meg ofte ganske frakobla fra verden.
Angsten har også gått mer over i en generell tilstand. Jeg lever greit med den, og det er stort sett agorafobi som jeg bare må kvitknoke meg gjennom når den er for påtagelig.
Ellers er jeg en temmelig sterk og rakrygga person, det er ikke sånn at jeg er sengeliggende på noen måte, jeg har gode følelser rundt min egen personlighet, og er trygg på det jeg har rundt meg av folk og omgivelser.
Men allmennfølelsen er den av å være flat og lei.
Det står altså ikke om livet; jeg har aldri vært suicidal, og verken jeg eller noen i min familie har opplevd psykoser eller noe som ligner. Jeg vet dette er risikofaktorer som bør tas med i beregninga når man vurderer å prøve psykedelika, så jeg nevner det.

Tanken begynte med at en venn av meg snakka om det for et par år siden, at han hadde klart å dra seg ut av disse moderate, men vedvarende depresjonene som hadde tatt den generelle livsgnisten ut av ham. Han hadde testa fleinsopp, og følte at hele skiten letta, at han var kobla på verden igjen, og kunne sette pris på ting han før ikke hadde orka å forholde seg til. Jeg begynte å legge merke til at flere enten hadde testa, eller snakka om å teste, av samme grunn. Dette som pleide å være noe jeg så på litt på som en hippie-greie folk jeg kjente tok for å få fete halliser, begynte med ett å fortone seg som noe mer, og jeg bestemte meg for å utfordre gamle fordommer.
Så da begynte min quest for å finne ut alt jeg kunne om virkningen av psilocybin mot depresjon, og jeg må si at vektskåla etterhvert veide så tungt på den positive siden, at jeg etter mye om og men tok avgjørelsen. Risikoen fremstår såpass marginal, at jeg føler det er verdt det, selv om det ikke skulle funke. Og personlig føler jeg at både cipralex, sobril, truxal og hva enn annen drit jeg har under statens velsignelse putta i meg, har gjort mer skade enn gagn.

Jeg har allerede plukka ut et sted ute i naturen, jeg har ei venninne som vil sitte med meg - ei jeg er 100% trygg på, som jeg kan være sårbar og teit overfor, og som selv er både åpen og generelt ruspositiv, og synes det er en ære at jeg har spurt akkurat henne. (Selv om hun ikke kommer til å ta det selv, ettersom hun har barn, og har lit noia på egne vegne).
Jeg har tenkt på ting som hvilken musikk jeg skal putte i spillelista, at jeg skal ta med meg penn og papir. Jeg vet ikke hvordan man forholder seg til mat når man er på tur (det er vel ikke som med munchies på kakedeig når man er stein, liksom). Men jeg har notert meg at jeg ikke skal ut på tur på tom mage, og at det kan være en fordel å ha med noe ingefær mot eventuell kvalme. Men jeg tar mer enn gjerne mot tips om hva som bør ligge i sekken for den best tenkelige opplevelsen. Og alle andre tips og råd på veien!

Takker ellers for et flott forum! Sykt mange oppegående og fine folk her! <3
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 18:51.
Eneste tipset jeg kan gi er egentlig bare ikke kjemp i mot noe som kommer opp uansett hvor jævlig og kjipt det er, bare la det komme, se på det, utforsk det og grav i det hvis du har lyst - husk at du styrer. Soppen vil gjerne vise deg ting, også ubehagelige, nemlig så du kan skinne et lys i det ubevisste mørket i psyken og se ting fra nye vinkler, perspektiver og med nye briller. Don't fight it, feel it - prøv å bare flyt med - høres kanskje litt new-agey, hippey ut - men det er sannhet i det.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, Revbatim! Jeg er nok ikke spesielt new agey av meg, men jeg har sett flere her inne skrive at det har noe for seg å bare gå inn i de tingene som ikke er like ålreit under en sopptur, så jeg er forberedt på at det kan skje, og skal møte det etter beste evne.
Anonym bruker
"Lei Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du virker som ei reflektert dame med hodet på riktig sted og selvom man aldri kan si aldri så ser jeg ikke noen grunn til at du skulle få en dårlig opplevelse på dette. Det høres ut som perfekte setting i naturen med en god venninne. Har dere tilgang til å overnatte på en hytte i fred og ro hadde det vært det beste for det kan være stress med miljøskiftet med skog og tur til bil og gråvei og hjem igjen mens du fortsatt er litt påvirket. Man tar trippen mere "inn i sjela" om man kan våkne i naturen og ha noen stille timer i takknemlighet dagen derpå i naturens element, er min erfaring.

Når det kommer til musikk liker jeg personlig ikke musikk på tripp, hvertfall ikke hele tiden, og hvertfall ikke typisk tripp musikk. Jeg er typen som kan sette på klassisk musikk, hindu meditasjonsmusikk osv fordi jeg syns digimusikk har for mange lyder og kaos i seg og det kan sette trippen litt ut av balanse eller rette fokuset utover på musikken istedet for innover og sin indre connection til seg selv og omgivelsene. Av mat så ha med frisk mat, levende mat, dvs frukt, (druer er min favoritt) fruktsalater, juice, vann og ikke kjøtt, brød, kjeks, eller brus. Får dere til å være på en hytte så lag eller ha med grønnsaksuppe for eksempel, eller ta med på termos.

Det er viktig at det er minst 3 mnd siden du sluttet på medisiner som antidepressiva og helst de andre, og helst enda lenger enn 3 mnd også.

Lykke til
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for det! Jeg tenker det er viktig å reflektere over disse tinga, særlig ettersom det er noe jeg gjør med et annet formål enn å ha det artig, først og fremt i alle fall. :-) Det er kanskje noe med alderen også, at man er mer opptatt av å ta veloverveide avgjørelser.
Vi har ikke tilgang på hytte, men vi har tilgang på usjenerte omgivelser i gangavstand hjemmefra. Jeg har slått fra meg tanken på å gjøre det hjemme, ettersom jeg tilbringer så mye tid her eller,s så er jeg redd jeg vil føle meg for innestengt og isolert.

Jeg har ikke tatt noen medisiner på flere år, rett og slett fordi det ikke funka for meg. Jeg har sobril liggende, men de risikerer vel helst å gå ut på dato før pakka er tom. Jeg liker rett og slett ikke den følelsen av å polstre både hue og verden inn for å ha det ok.

Takk for tips om mat! En kurant og sunn matpakke rett og slett, da!
Jeg har hørt litt diverse når det kommer til musikk, at for noen er det kjempeviktig, men lager nok noen spillelister just in case. Jeg pleide å høre mye på gammel prog (typ Yes og King Crimson), Pink Floyd og sånne ting, og lurer på om det i tilfelle kan funke. Tenker også at Hedningarna og Vardruna kan være greit å smekke inn i ei spilleliste. Eller kanskje noe så uforstyrrende som Eno og Fripp?! Jeg får se! Men jeg vil nok ha det i bakhånda.
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 19:28.
Introspekjon og som revbatim sier "gi slipp". På nedtur kan du snakke til veminna di, men hadde gått for å vende oppmerksomhet innover de første timene av trippen. Bare flyt med alt som kommer. Sannsynligvis blir det en digg tur uansett da soppen er snill med nybegynnere.

Ellers bør du egentlig skru ned forventninger om noen kur for depresjonen din. Mulig det kan hjelpe men også mulig det ikke hjelper. Lykke til uansett
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk, Bearass! Jeg prøver å ha moderate forventninger, men føler samtidig på at det er verdt et forsøk, og om det ikke gjør noen forskjell, kan det fortsatt være noe positivt i det. Noen kur tror jeg nok ikke finnes uansett, livet vil jo alltid kunne være tøft, men om det kan lette noe sånn at man får lyst til å lukte litt på blomstene igjen og sånn, så hadde det vært finfint!
Jeg er veldig heldig som har ei venninne som er såpass åpen for alt som kan skje, så akkurat den biten er jeg veldig trygg på, i alle fall!

Jeg lurer forresten på om noen har innspill på dosering?
Jeg skal få mer eksakt svar på hvor mye det er i hvert konfekt, men jeg har forstått det sånn at cubensis er noe mindre potent enn f.eks. norsk flein. Hun jeg fikk dem fra mente at 2 stk burde funke bra for en førstegangstur, teoretisk sett 2 gram, da. Hva tenker dere om det?
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
2 gram med psilocybin høres ut som en grei førstedosering. Nok til å kunne få noen indre visjoner. Ellers ligger vel sweetspot på de få forsøkene med psilocybin mot depresjon på ca 3 gram. Sterkt nok til å ta deg dypt, og også liten sjangse for at ting går galt. Fornuftig å starte litt forsiktig.

Ellers vet jeg ikke hvordan du har tenkt at tripsitter skal forholde seg. Det beste er minst mulig kontakt, iallefall verbal, men kjærlig tilstedeværelse og ellers bare oppfordre til å vende oppmerksomhet innover. Jeg tenker en felle kan være en noe overentusiastisk tripsitter som av god vilje ønsker å "sjekke inn" til stadighet (av god vilje) og høre hvordan det går, spørre hva du føler etc. Da blir det fort en babletripp som sjeldent går særlig dypere. Det er bedre å bare være der som en stille klippe som holder seg i bakgrunnen, evnt bare holder hånda di uten å snakke om hun ser det er en noe mer vanskelig del av trippen.

Ellers kan du fort få innsikt i verdifulle aspekter av livet ditt og evnt innsikt om livsførsel. Her ligger mye av aspektet til bedring i psyke, og da gjelder den gode gamle "jobbe med seg sjøl" som ellers. Men dypere innsikt gir ofte større inspirasjon.
Sist endret av Bearass; 4. juli 2020 kl. 21:00.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Det er gode råd, Bearass! Jeg tar med meg det videre, og det høres ut som noe som kan være greit å snakke mer om i forkant. Hun er en veldig chill person, som selv er på en veldig god plass i livet for tida, noe jeg tror er til fordel for henne som sitter. Vi har kjent hverandre i over tjue år, og har det type vennskap hvor vi bare kan henge sammen uten å prate så mye og bare være i hverandres selskap, så vel som å skravle og le.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Vil bare påpeke at for meg har alle andre sopptyper virket veldig mye svakere enn fleinsopp. Flein er den eneste som virkelig har sendt meg på tur i universet av alle sopptypene.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Vil bare påpeke at for meg har alle andre sopptyper virket veldig mye svakere enn fleinsopp. Flein er den eneste som virkelig har sendt meg på tur i universet av alle sopptypene.
Vis hele sitatet...
Målet er jo forsåvidt ikke å ture mest mulig, så jeg tenkte mer på at de henviste dosene med sine effekter som jeg stort sett finner er for flein, og jeg har det fra flere kilder at cubensis er noe svakere.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers kan du fort få innsikt i verdifulle aspekter av livet ditt og evnt innsikt om livsførsel. Her ligger mye av aspektet til bedring i psyke, og da gjelder den gode gamle "jobbe med seg sjøl" som ellers. Men dypere innsikt gir ofte større inspirasjon.
Vis hele sitatet...
Så først det redigerte tillegget ditt nå.
Dette tror jeg du har helt rett i. Har blant annet lest noe i Michael Pollan sin bok (Psykedelisk rennesanse heter den vel?!) noe à la at det er "pasienten" som er "terapeuten" og soppen er verktøyet. Implisitt at det kun er pasienten som kan ta i bruk den informasjonen eller inntrykkene som soppen gir. Dette har jeg tenkt en del på, så er forberedt på det! Etter mange år i samtaleterapi er jo forsåvidt dette en øvelse jeg er kjent med, uten at det har tatt av for noe mer enn forbigående og noe overfladisk, og det er fort gjort å bare koble seg fra igjen, og bli låst i det mønsteret. Men jeg er forberedt på at det kan komme en jobb etterpå!
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kilgore Vis innlegg
... og det er fort gjort å bare koble seg fra igjen, og bli låst i det mønsteret. Men jeg er forberedt på at det kan komme en jobb etterpå!
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg det er greit å være klar over. For all del, enkelte ting kommer forholdsvis "gratis" også. Som familiemann selv handlet min siste tripp om en dyp kjærlighet for min samboer og mine barn. Jeg ble overfylt av dette og soppen viste meg hvor dypt og meningsfullt familielivet er. (noe man kan glemme bort i hverdagens hektiske liv). Dette var noe som hang igjen som en dyp gjenklang i etterkant og når jeg klemmer mine barn.

Det finnes også historier om mennesker i dyp depresjon som nærmest magisk snapper ut av det iallefall i 3-4 måneder i etterkant.

Man kan ellers få innsikt i livsførsel om f.eks toksiske forhold eller ting man burde legge på hylla eller forandre, eller gjøre mer eller mindre av. Her kommer "jobbe med seg sjøl" på banen. Soppen kan da gi et nødvendig puff av inspirasjon og vilje mot en bedre retning. Det er der jeg har landet selv etter flere år med sporadisk psykedelika bruk om psykedelikas egentlige verdi: At verdien ligger i innsikt og inspirasjon. Så er det da opp til en selv å implementere det i ens eget liv i etterkant.

Jeg tenker du har et modent utgangspunkt med de rette intensjoner for en meningsfull trip.

Soppen har også humor og en mild side som kan trygge deg.

En god ide er å stole på soppen som en slags læremester. Dette høres nok rart ut for en som ikke har trippet på sopp selv, men man kan få følelsen av en intelligens som er iboende i soppen. Det kan være fruktbart å behandle soppen slik. Det er lov å spørre/snakke med soppen underveis. Sett din lit til at soppen viser deg det du trenger. Mer ubehagelige emosjoner eller tanker kan oppstå, og det beste er da å akseptere dette (gi slipp/gi seg hen). Se på det som indre floker som løses opp. Det er bra at noe ubehag kommer til overflaten slik at det kan slippes løs og du kan gå dypere. Godtar man at ubehag kan være endel av trippen så er man ikke stucked i slike landskap lengre enn man trenger.

Ubehag i begynnelse av trip i form av kvalme gir seg som regel etter 10-15 min. Kvalme er tegn på at trippen er i anmarsj. Noe som er greit å være klar over.

Når jeg først er inne på dette med å "løse opp indre floker" så anbefales der at du "lever bevisst" en ukes tid før trippen. Sørg for minst mulig hverdagsproblemer å ta med inn i trippelandskap. Det er waste å bruke tid av en trip på å bekymre deg over at du ikke har rydda huset, trivielle uenigheter med partner etc. Lev rent og bevisst og i dagene før trippen og du vil gå dypere og få mer ut av opplevelsen.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Dette var kjempefint å lese, Bearass! Utrolig rørende å lese om kjærligheten til familien din! Du har helt rett i at det er lett å ta mye for gitt. Og mye matnyttig å ta med seg der for meg også.
Og artig det siste du sier der, for jeg og venninna mi har begynt å finne en tentativ dato, og det første jeg tenker på er at jeg skal få alle trivielle distraksjoner ut av banen først. Ingen ubetalte regninger, ta oppvasken, skifte på senga, gjøre innkjøp, alle sånne ting som henger over en til det er gjort, ringe mamma og pappa, og i det hele tatt ikke ha noe rusk på samvittigheten. Ikke minst, prøve å kulen ned og ha noen rolige og fine dager i forkant.

Mannen min støtter meg for øvrig helhjertet i dette. Han har selv en del erfaring med sopp, men vi kom fram til i fellesskap at det kunne være greit å vente med å prøve det sammen til etter jeg har fått poppa kirsebæret først. Han har PTSD, og er redd det skal skje noe som kan trigge ham og gi meg en dårlig opplevelse. Ellers har vi en innmari god og åpen relasjon, så jeg håper dette også kan slå positivt ut på ham, ettersom han jo bekymrer seg en del for allmenntilstanden min for tida.
Noe som er viktig er å innstille seg på at når du har spist det, så har toget forlatt stasjonen og du er med til neste stopp enten du vil eller ikke. Første gangen kan være litt skummel, men prøv å finne roen så du klarer å slippe taket og heller bare observere uten å skulle prøve å gjøre noe spesielt med det. Rett og slett så burde du bare følge strømmen.
Jeg ville valgt en dag som det ikke er altfor varmt ute, kroppens varmejustering fungerer ikke helt som den skal når man turer alltid.
Jeg blir som regel ganske varm, andre opplever å fryse. Så ta med ekstra klær.
Ville ikke spist altfor mye i forkant, et lett måltid med noe pasta eller salat er konge. Mange opplever å bli litt kvalme, jeg merker dette hvis jeg spiser noe "tungt" eller for mye i forkant. Frukt og grønt er utrolig digg hvis man blir sulten når man turer. Husk på masse vann!
Hvis jeg merker at jeg får "bad trip" så hjelper det å snakke med noen for min del.
Benzo eller Seroquel/Quetiapin er også kjekt å ha med seg, sånn hvis det skulle skje noe uforutsett og man trenger å komme seg ut av det litt kjappere. Tenker at 1.5G - 2G med sopp er en fin dose for deg. Jeg pleier å ta rundt 2G, vente en time og se an formen.
Det er bedre å ta litt lite, en litt mye. Jeg ser ofte at folk anbefaler store doser, men de beste opplevelsene mine har vært på moderate doser.

Er det noe spesielt du har lyst til å oppleve eller lære med hjelp av soppen?
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for gode tips! Virker hele i tråd med hva jeg selv tenker.
Vi har funnet en dato, litt langt frem i tid ift. værvarsel, men det ser ut til å bli rundt 20 grader på ettermiddagen og kvelden, og det er jo en ålreit temperatur.
Jeg har diabetes (type 1), så spise må jeg nesten, men har også hørt at man ikke bør spise rett før. Har gjort research på akkurat diabetes ift. sopp, men det er ingen indikasjoner på at det skal ha noe å si, og jeg er velregulert, og opplever knapt noen komplikasjoner forbundet med det, annet enn at jeg må spise nok, og holde meg mest mulig unna sukker og stivelse.
Kan alltids putte en Sobril i veska, i tilfelle rottefelle. :-)
Og som sagt, så har jeg en venninne med meg som jeg har få om noen sperrer med, så der føler jeg meg veldig trygg!
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er det noe spesielt du har lyst til å oppleve eller lære med hjelp av soppen?
Vis hele sitatet...
Om noe håper jeg at jeg kan klare å koble meg mer på følelsene mine og verden igjen, sette mer pris på de fine folka jeg har rundt meg, og tørre å miste meg sjøl litt mer i ting jeg pleide å falle i staver over før. Som bøker, musikk, natur.
Mer generelt har jeg lenge tenkt at det er en opplevelse jeg unner meg selv. Jeg har forsåvidt "alltid" vært hypp på å prøve. Men det ble liksom aldri sånn. Nå føler jeg at det har fått litt flere dimensjoner ved seg, ikke minst fordi jeg aktivt har oppsøkt informasjon, og er mer enn moden nok.

Det hadde også vært konge om jeg hadde klart å deale med en del gamle nedrykte traumer på en mer adekvat måte. Jeg er forberedt på at det kan komme opp ting som ikke er superbehagelig nettopp på grunn av det, men jeg vet også at jeg har veldig vanskelig for å føle på det i stedet for å rasjonalisere det bort.
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du virker som ei dame som har overveid dette godt samt at du høres ut som ei med en god dose selvinnsikt innabords så her er mine 2 cents:

Når det kommer til mat så spis frukt, druer er også min favoritt hvis det først skal være noe, jeg har ofte ikke så mye matlyst på klassiske psykedelika men det er bare meg. Brus, juice eller iste ville jeg ha godt for med tanke på drikke. Sjokolade er ofte en mislykka affære på sopp så det bør du styre unna, i motsetning til på kannabis foreksempel.

Musikkmessig så synes jeg du er inne på noe, Pink Floyd spesielt er en sikker vinner for meg, Wardruna like så. Personlig så planlegger jeg ikke så mye hva jeg skal høre på på forhånd siden jeg uansett ender opp med å stuke såpass at det uansett blir litt fragmentert og jeg ender ofte opp bare med å høre på noen låter for så og bli distrahert av noe helt annet. Men, jeg var mye mer strukturert rundt dette i mine newbiedager så dette trenger heller ikke å gjelde deg. Gjør klar spilleliste, det er nok det lureste, men et godt stalltips hvis du får det til er å sjekke ut noe helt nytt mens du tripper. Du vil få et utrolig nært forhold til ei ny låt om du oppdager den på tur så fremt du finner noe bra. Jeg har vært altfor dårlig på det i det siste selv men det er, hvis du får det til, noe som vil få deg til å sette like mye pris på musikk, hvis ikke mer som da du fant de kuleste skivene du visste om i din ungdom, if you catch my drift. VAr så heldig og bet tenna sammen på siste trip og fikk hørt på en del nytt og den åpenbaringa der er like amazing hver gang.

Ei god venninne er bra, likte godt formuleringa di om å være sårbar og teit, det er alfa omega for meg i hvert fall, jeg kan nemlig slumpe til med å bli både litt sårbar og litt teit så da er det bra å ha noen i bakhånd som er innforstått med litt sårbarhet og litt teithet, det tror jeg du vil føle betryggende. Jeg er personlig av den oppfatning at hvis du føler for å snakke, så snakk. Hva som kommer ut av kjeften er i bunn og grunn ikke så viktig, det du går gjennom der og da har potensiale til å transcendere språk uansett så hvis det bare er babbel, så var det sikkert meninga at det var babbel som skulle ut. Jeg liker også å trippe i nærheten av folk jeg kan le sammen med, en god joke kan være gull verdt der ute, enten som ekstra krydder på en allerede fet opplevelse eller en Life saver i overført betydning hvis det skulle røyne på som verst. Da kan en god latter være akkurat det som skal til for at du skal kunne hente deg inn igjen.

Som bearas sier litt over her så bør du ikke belage deg på at soppen alene skal være en automatisk Quick fix for alle dine problemer, for det er det ikke, isolert sett. det kan absolutt være det, og det har potensiale til å kunne endre livene til folk men ikke tenk deg at en sopptur skal gjøre alt bra på 1 2 3. Hvis det da faktisk skulle gjøre alt bra på 1 2 3 så sitter du igjen med dobbel gevinst, vinn vinn! Beklager hvis dette høres litt negativt ut, men jeg sier det bare i beste mening og jeg håper du forstår hva jeg mener.

Lit OT dette her, men jeg synes også det er interessant at du omtaler sopp som du gjør, for å parafrasere etter hukommelsen, at du så på det som et hippieknark man får fete halliser av. dette er ikke ment som kritikk, tvert i mot, jeg synes det er interessant, for når jeg har snakka med folk på din alder så snakker de om psykedelika på en helt annen måte enn f.eks. min generasjon gjør, de prater mye mer om hvor rare hallliser de får osv. Vet ikke helt hvor jeg ville med dette her, du bare satt ord på en litt artig betraktning jeg selv har tenkt på mange ganger. Det skylles kanskje at da de var unge så hadde psykedelika ikke helt den samme standingen som i dag med tanke på terapeutisk bruk osv.

Til slutt, dette kan ikke gjentas for ofte, go with the flow! Får du en kjip tanke så prøv å analyser den, dette kan ofte være vanskeligere i praksis enn i teorien riktig nok, og særlig første gangen men det er lurt å ha i bakhodet. Men, i optimale omgivelser og med den gode venninna di så er som mange vet sopp ganske snill mot nybegynnere, og særlig med den dosen du skal ta. Ønsker deg en riktig god tur, og bare spør hvis det er noe!
Sitat av Kilgore Vis innlegg
Takk for gode tips! Virker hele i tråd med hva jeg selv tenker.
Vi har funnet en dato, litt langt frem i tid ift. værvarsel, men det ser ut til å bli rundt 20 grader på ettermiddagen og kvelden, og det er jo en ålreit temperatur.
Jeg har diabetes (type 1), så spise må jeg nesten, men har også hørt at man ikke bør spise rett før. Har gjort research på akkurat det ift. sopp, men det er ingen indikasjoner på at det skal ha noe å si, og jeg er velregulert, og opplever knapt noen komplikasjoner forbundet med det, annet enn at jeg må spise nok, og holde meg mest mulig unna sukker og stivelse.
Kan alltids putte en Sobril i veska, i tilfelle rottefelle. :-)
Og som sagt, så har jeg en venninne med meg som jeg har få om noen sperrer med, så der føler jeg meg veldig trygg!

Om noe håper jeg at jeg kan klare å koble meg mer på følelsene mine og verden igjen, sette mer pris på de fine folka jeg har rundt meg, og tørre å miste meg sjøl litt mer i ting jeg pleide å falle i staver over før. Som bøker, musikk, natur.
Mer generelt har jeg lenge tenkt at det er en opplevelse jeg unner meg selv. Jeg har forsåvidt, om enn ikke vært så bevisst på det på en god del år, vært hypp på å prøve. Men det ble liksom aldri sånn. Nå føler jeg at det har fått litt flere dimensjoner ved seg, ikke minst fordi jeg aktivt har oppsøkt så mye mer informasjon.
Vis hele sitatet...
Høres ut som et godt mål spør du meg!
Musikk har for min del fått en helt annen betydning etter at jeg tok psykadelika. Jeg har alltid elsket musikk, men det er liksom en ekstra side ved det nå, jeg får med meg mer av energien bak musikken.
Natur er definitivt utrolig deilig når man har tatt sopp, så ikke vær redd for å utforske omgivelsene dine og gå rundt. Hvis dere er ved et vann så er det også helt sinnsykt deilig å vasse litt, evt et lite bad på grunna.

Mtp diabetes, så kan det være lurt å avtale faste tidspunkt der vennina di sjekker blodsukkeret for deg. Det er ikke alltid like lett å lese hva som står på skjermer når man har tatt noe som dette, og et stabilt blodsukker i løpet av turen kommer til å være viktig for din del tenker jeg. Jeg har ikke diabetes selv, men jeg jobbet en del år sammen med en som hadde det og jeg merket fort hvis det hadde gått en stund uten at han hadde spist. Dessuten, når hun passer på det så slipper du det, så kan du heller rette tankene mot det soppen viser deg istedet, det er mye mer givende og morsomt

Du trenger heller ikke å spise hele mengden med sopp på en gang, å spise det sakte over en times tid vil hjelpe på kvalme, og du får en litt mykere overgang.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
equimanthorn: Tusen takk for mange god råd, fine ord og betraktninger!
Ja, det er litt artig med hvordan vi forholdt oss til de greiene på 1990-tallet og tidlig 2000-tall. Selv om de jeg omga meg, meg selv inkludert, hadde et liberalt forhold til diverse rusmidler, så var det nok med et rebelsk preg og spenningssøken, og jeg ble jo selv påvirka av hvordan enkelte selverklærte psykonauter omtalte rusen. Litt sånn om å gjøre å ha hatt den mest crazy hallisen og sånn. Ingen snakka om den terapeutiske delen av det på den tida, men det er mye positivt i emning nå! Leste bl.a. nylig en sak i the Guardian om britiske forskere som prøver å få anledning til å forske på virkninger med psylocibin mot PTSD hos veteraner, etter mange positive selvrapporteringer.

Men, ja. Som du sier. Jeg prøver å moderere forventningene mine. Selvsagt hadde det vært helt konge om det hadde vært en quick fix, men jeg prøver å forberede meg på at det kan være nada også. Jeg har ingen illusjoner om at tre tiår med slit forsvinner over natta, men håper at dette i det minste har potensialet for å åpne opp for noe bra.

Evilsink: Ja! Vi har snakka om det, at hun bistår med holde koll på meg, så vi stiller klokka og alt er på stell der. Jeg tar ikke så mye insulin, heldigvis. Men har det i bakhodet!

Ikke dumt forslag med noe ny musikk! Har begynt på spillelista, og tester litt ut forslagsfunksjonen til Spotify, som jeg knapt nok har benytta meg av, fordi jeg har blitt en sånn reaksjonær type som sitter fast i fortida musikalsk sett. :-P
Sist endret av Kilgore; 4. juli 2020 kl. 23:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ønsker deg masse lykke til! Det virker som du har forberedt deg godt, tar det seriøst og er moden for å prøve. Vet ikke om dette ble nevnt i tråden av andre, men din innstilling til kommende opplevelse har mye å si - forsøk å tenke at dette er noe som vil hjelpe deg, en medisin for sjela. Sopp vil ikke skade deg, selv om det kan skje at du blir bekymret over det. Og det med tanker - ikke ta dem så altfor alvorlig, de er ikke nødvendigvis sanne til tross for at vi alle pleier å identifisere oss med dem til vanlig. Hvis stemningen blir grim, forsøk å skifte omgivelser, det må dogg nevnes at der er også mye nyttig man kan lære fra krevende opplevelser. Du er ikke helt i kontroll av turen, og det er viktig å være ydmyk og ikke "sette ned foten"/gi etter for panikk når ting ikke utvikler seg slik som du hadde håpet.

Håper at du oppdaterer om hvordan det gikk Det er en spennende og lærerik undertaking. Ganske viktig å praktisere det du evt lærer på turen, uten integrasjon blir det bare en weird rollercoaster. Psykedelika hjalp meg veldig mye, også med depresjon, men man må gjøre mesteparten av jobben selv i etterkant av opplevelsen, men du kan få det nødvendige pusterommet, inspirasjon og motivasjon til å endre deg selv.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for det, Stray Wanderer! Jeg kjenner også på denne nødvendigheten av å være åpen for hvor det tar meg, og jeg håper jeg klarer å ta i mot det som kommer min vei. Og så langt føler jeg meg i alle fall veldig åpen! Jeg har rydda vekk all tvil og usikkerhet, men jeg tror det du sier om ydmykhet også er veldig viktig å ha med seg. Ikke minst føler jeg at jeg lærer mye, og åpner for en del betraktninger og tanker ved å snakke med dere her inne.

Klart jeg skal oppdatere! Det er litt mindre enn to uker fra nå som vi har avtalt, og jeg har hele dagen etter blank som en innsjø på en vindstille dag, og ikke stort som skjer etter det heller.
Lykke til, Kilgore. Gleder meg til rapport.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Lykke til, Kilgore. Gleder meg til rapport.
Vis hele sitatet...
Takk for det, Crimson Snow!
Anonym bruker
"Lei Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
2-3 gram som førstegangsdose som nevnes her syns jeg er helt villt. Ett gram holder, og selv det hadde jeg delt opp i en tekopp jeg drakk halve av først og halve etter en times tid. Kan evn ha et halvt gram til å tygge om man føler man vil ha mer etter det.
Du trenger ikke se fjompenisser og salamandere for å få en god indre healing! Sopp er, syns jeg, vanskeligere å styre turen på enn syre, så det er ikke kult å få i seg mer enn man er komfortabel med.
Det er vanskelig å si noe om soppen da det er individuelt, men jeg har alltid opplevd som som en form for naturmystikk, i samme gate som urbefolningskunst, danser og ritualer. Det er en helt annen verden enn den vi som nordmenn er vokst opp i, og kan oppleves som skummel da det er så annerledes og en ikke forstår den.

På 3g sopp hvis jeg setter på shamantromming o.l. fra jungelen, så opplever jeg at trippen blir styrt av shamanen. Dette er for meg den beste måten å bruke sopp på.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Det virker som om det er litt motstridende meninger om akkurat det med dosering, men dette er sitert fra Den nye store fleinsopptråden:
Nivå 2 - 1 g
Nivå 3 - 1,7 g

Nivå 2 - Sterke farger, visuelle effekter (ting puster, glir etc) mulighet for 2-dimensjonelle mønstre når man lukker øynene. Forvirring kan oppstå, tanker blir ustrukturert. Kortidshukommelse endres og kan lede til distraherende tankemønstre.
Økt kreativitet merkes, for man føler seg ikke begrenset av vanlig tankemønstre (tenker utenfor boksen).

Nivå 3 - Veldig tydelige visuelle effekter, alt ser bøyd ut og/eller mønstre/kaleidoskop blir sett på flate overflater som vegger. Milde hallusinasjoner som vann der det ikke er vann (på gulv f.eks), Lukker man øynene kan manse 3-dimensjonelle hallusinasjoner. Synestesi oppstår (sanseforvirring), man kan smake farger, lukte toner etc. Tidsperspektivet forvrenges og man kan føle seg låst i et øyeblikk i tiden.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser på disse nivåene her, så virker det innafor. Nå er det cubensis jeg skal ta, og hva jeg leser flere steder er at cubensis er mindre potent og er noe enklere å håndtere enn flein. Det er sikkert mye som er individuelt, men jeg vet mer om hvor mye det er i hver konfekt, og hvordan det funker når jeg snakker med de jeg fikk dem fra.

Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Det er vanskelig å si noe om soppen da det er individuelt, men jeg har alltid opplevd som som en form for naturmystikk, i samme gate som urbefolningskunst, danser og ritualer. Det er en helt annen verden enn den vi som nordmenn er vokst opp i, og kan oppleves som skummel da det er så annerledes og en ikke forstår den.

På 3g sopp hvis jeg setter på shamantromming o.l. fra jungelen, så opplever jeg at trippen blir styrt av shamanen. Dette er for meg den beste måten å bruke sopp på.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror nok det vil være individuelt ut fra hvilke liv man har levd og erfaringer man har med seg.
Jeg har vokst opp i en samekommune, og har flere samer i slekta mi, så helt ukjent med urfolkkultur er jeg ikke, selv om jeg ikke kan påberope meg å ha noen dypere innsikt. Men sopp har jo også blitt brukt i norrøn kultur langt tilbake. Jeg tenker jeg går med flowen, og ser hva som føles naturlig for meg å gjøre. Heller nok mer mot Pink Floyd enn shamantromming.
Sist endret av Kilgore; 5. juli 2020 kl. 11:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som du er godt forberedt og legger en god setting for denne opplevelsen. Integrasjon er også en viktig del av dette. Man glemmer ofte store deler av opplevelsen i etterkant (dessverre), så det å kna innsikten inn i hverdagslivet er viktig for å få gode resultater. Har skrevet et innlegg om integrasjon her, men kortversjonen er; gi deg selv tid til å tenke/prate/prosessere etter opplevelsen og hold deg unna alkohol, TV, og andre oppmerksomhetskrevende aktiviteter samme dag og dagen etter.

Det finnes spillelister på Spotify som er laget for psykedelisk terapi (Psychedelic Therapy Playlist 1, 2 og 3) som er fine å bruke også. De er fine å høre på i etterkant også for å huske opplevelsen.

Av dosering er det tilsvarende 3-5 gram cubensis det som brukes som startdose i kliniske studier. Hvis du er komfortabel med endrede bevissthetstilstander er 2-3 g helt OK å begynne med. Du kan be din tripsitter lese denne artikkelen og spørre deg 90 minutter inn i opplevelsen om du ønsker mer sopp. Det vanlige er da en booster på 50% av startdose.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for gode tips og artikler, psyn!
Jeg er en person som liker å være godt forberedt på alle eventualiteter i forkant av det meste (i overkant i blant, kanskje?!), og jeg har allerede tenkt en del på dette du kaller integrasjon. Jeg har faktisk tatt frem dagboka mi igjen. Jeg skrev mye før, men nå er det veldig lenge siden, men jeg tenker at det igjen kan bli et nyttig verktøy. Jeg har ellers tegne- og skrivesaker klare for selve turen, og er i ferd med å rydde distraksjoner vekk fra heimen. Alt som ble hengende igjen etter vårrengjøringa og andre småting jeg føler jeg burde ha gjort krysses av i disse dager, hvor jeg ellers tar det med ro og prøve å bare gjøre hyggelige og lystbetonte ting.
Det var ellers interessant å lese sitter-guiden. Mange av tingene som nevnes der er ting vi alt har snakket om, men jeg skal definitivt sende henne den!

Ikke mange dagene igjen nå, og jeg kjenner på en positiv nervøsitet. Jeg spør fortsatt meg selv hver dag om jeg er klar for dette, og det er fortsatt ingen forbehold igjen.
Sist endret av Kilgore; 10. juli 2020 kl. 09:01.
Jeg tenker at å spørre seg så ofte som du sier du gjør om du er klar eller ikke bare er et sunnhetstegn. Som du allerede har vært inne på så er det grenser for hvor mye en kan lese seg opp på noe som det her, for det kan ikke beskrives og ting kan være veldig individuelt. Jeg husker selv at jeg gleda meg helt Villt, men jeg var på et helt annet sted i livet med mye mindre utvikla konsekvenstenkning så jeg så ikke for meg at noe skulle gå galt. Men, så godt som du har forberedt deg så tror jeg dette kommer til. å bli en skikkelig bra opplevelse, å forberede seg bedre enn du gjør her skal vanskelig la seg gjøre tror jeg! Gleder meg til å høre hvordan det gikk!
Spennende lesning.
Jeg hadde tenkt å ta en soppptur i går, men droppa det siden ikke alt var perfekt.
Det blir nok lenge til neste mulighet for meg.
Lykke til, det blir fint.
Klem fra Betty
Ønsker deg masse lykke til på dette. Virker som du er godt forberedt.

Ser folk er litt uenige om dosering, men du nevner her cunebsis som er en hel del svakere en flein(psilocybe semilanceata).

Her er en grei kalkulator man kan benytte for å se på forskjellen i potens på forskjellig typer psilocybin holdig sopp.
Dette blir ikke 100% da det kan varrigjere fra sopp til sopp, men det gir en god pekepinn.


https://www.shroomery.org/6257/Magic-Mushroom-Dosage-Calculator


Poenget er ihvertfall at 2 gram flein er noe jeg vil påstå er alt for mye for en nybegynner.
Men, 2 gram cubensis kan være en god startdose om man vil prøve det ordentlig.

Ser ut til at det er det du har bestemt deg for

Men, ville ikke tatt mer en 2 gram cubensis. første gang.

Kan legge til at hvis du er veldig nærvøs og vil kjenne litt på hva det er du begir deg utpå før du går "all inn". Så er det ikke noe i veien for å ta 1-1,5 gram heller. Du kan få en fin opplevelse på dette også, men litt roligere.

Så kan du heller ta en ny tur senere med litt større dose om du ønsker det.
Sist endret av ReeferBear; 10. juli 2020 kl. 15:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Det er veldig betryggende for meg å høre, equimanthorn! Ser også frem til å fortelle hvordan det gikk! Jeg må si jeg synes det er veldig stas med et forum hvor folk (i all hovedsak) verken fordømmer eller forherliger ting som dette, det føler jeg er veldig nyttig.

Takk for det, Nurse Betty!

ReeferBear: Det er sånn jeg tenker jeg også. Nå har jeg fått doseringa på konfektene, og de ligger på rett under grammet, som i følge dem jeg fikk dem av er sweet spoten for et nachspiel :P - det var altså restene fra et sånt batch jeg fikk dem fra. (Det er som før nevnt voksne folk jeg kjenner og har tillit til.).
Så, også anbefalt av nevnte folk, så tenker jeg at to er tilstrekkelig.
Du har fått mange gode tips her, men jeg ønsker å påpeke èn ting:

Det er veldig vanlig å få litt kalde føtter etter inntak i det soppen begynner å virke så smått.
Minner om slags angstfølelse med kribling i kroppen og kanskje spesielt i beina noen ganger før man har skikkelig erfaring med tripping.
Her kan det være lurt å holde seg litt aktiv og distrahert istedenfor å bare sitte stille og bli for revet med av det som skjer slik at man får et dårlig utgangspunkt i det selve trippen starter.

Denne overgangen går som regel veldig bra og man kan tydelig kjenne følelse av glede, velbehag og generell lykke i hele kroppen - hvis man har planlagt og tilrettelagt godt på forhånd.
Det har du gjort så jeg er ikke i tvil om dette blir en hyggelig opplevelse du kan leve lenge på.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Takk for det, Knips! Og takk for råd!
Faktisk har jeg slengt litt sånn random ting i sekken min - tegne- og skrivesaker, jojo og såpebobler. Hehe, de to siste der kom med spontant i løpet av en skuffesortering, men jeg har i alle fall noe å henge fingrene i om behovet melder seg.
Kilgore's Avatar
Trådstarter
Ok, da er forsøket tilbakelagt, og det ble dessverre ikke så mye å snakke om. Men jeg har prøvd meg på en rusrapport her.
Sist endret av Kilgore; 15. juli 2020 kl. 14:08. Grunn: Skriveleif.