Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3564
Jeg har i det siste virkelig fått sansen for podcasts når jeg er ute og går tur. Jeg har hørt på FlashForward hvor man lager fiktive scenarioer frem i tid. Jeg hører også veldig mye på Joe Rogan, dette er favoritten, fordi han har så utrolig mange interessante gjester på besøk.

Den nylige forelskelsen i podcasts har gjort at jeg lurer på om det er noen som kan tipse meg om noen interessante og lærerike podcasts? Det hadde vært genialt om man f.eks. hadde podcasts hvor de snakket om programmering, vitenskap, lifehacks, psykologi osv. Om man kan lære samtidig som man underholdes og får mosjon så er det jo tre fluer i én smekk!

Er det noen som har noen tips?
Er ikke nødvendigvis innenfor de temaene du nevner, men likefullt vil jeg anbefale podkasten Rekommandert, siden den er både interessant og lærerik.
Train by day, Joe Rogan Podcast by night, all day

Shane Mauss sin podcast Here We Are har jeg blitt glad i i det siste. Han pleier å ha en ny forsker/professor innom hver uke som snakker om feltet de er spesialisert innenfor. Veldig lærerikt og interessant.
Dan Carlin sin podcast Hardcore History tar for seg forskjellige historiske hendelser, og han går veldig i dybden når han først tar for seg noe. Han har og en politisk podcast som heter Common Sense eller noe, men har ikke hørt like mye på denne.
Aubrey Marcus har en podcast som går mer inn på ting som motivasjon, selvoppfatning, eksperimentering med plantemedisin og ting ned den gata.

Hvis det er en spesielt god gjest på en podcast jeg hører på, pleier jeg ofte å google vedkommende. Er slettes ikke sjelden at de har en podcast selv, og vipps så har man enda et rabbithole å dykke nedi
Sist endret av Klepto; 1. mars 2017 kl. 09:22.
Mine favoritter, som både er lærerike og på alle andre møter artige er:
Radiolab
This American Life
How stuff works
The Skeptics Guide to the Universe
Big Picture Science
"Du verden" er en utenriks-politisk podcast, som lages blant annet av NRK-veteranen Christian Borch. Hvis du er interessert i store utenriksspørsmål, og politikk, (eller ønsker å lære) er dette en grei podcasten for deg.
Sist endret av Antidote; 1. mars 2017 kl. 12:29.
Tar podcastene uten noen spesiell rekke utover at dette er sånn de dukker opp i appen jeg bruker.

Revolutions en podcast der historieinteresserte Mike Duncan tar deg med på en reise gjennom revolusjoner. Så langt er det vel 200ish episoder med den engelske, amerikanske, franske og to til jeg ikke har hørt på enda.

The History of Rome av samme som over, Mike Duncan. Gjennom 180 episoder tas du fra romerrikets start til rundt 300 år e.kr., og det er fuckings fantastisk. Spennende og lærerikt med mer enn mange muligheter til å grave seg ned i antikken.

The history of Byzantium når The history of Rome tok slutt, tok denne over med fokus på den østlige delen av romerriket. Ikke like bra som originalen, men en sabla god kopi.

History on Fire av Daniele Bolelli. I denne podcasten er innehaveren mest interessert i å gi deg store, eller bare interessante personligheter i historien på en reflektert måte. Du får høre rosen og risen, samt Danieles egen mening innimellom all historien.

Revisionist History av Malcolm Gladwell. Her går Malcom tilbake til hendelser og prøver å se om vi kan tolke det som skjer på nytt. Ikke alltid helt enig med ham, men det gjør det bare mer spennende.

Hardcore History, det er mest sannsynlig favoritten av alle. Dan ser ikke ting helt som alle andre, og alle er både enig og uenig med ham på et eller annet punkt. Spesielt episodene om romerne og verdenskrigene er helt konge. Samt perserne. Hvem prøver jeg å lure? Hør på alt, det er grisebra.

Du verden som er nevnt før her. Et interessant avbrekk fra medienes hysteri til noen litt kjøligere sinn som diskuterer og deler meninger om utenrikspolitikk.

Waking up with Sam Harris en podcast der anti-theisten som reserverer seg retten til et åndelig liv snakker med folk om forskjellige temaer. Kunstig intelligens, religion og masse annet rart. Det kanskje mest interessante er at dette er en podcast der man har en vert som virker genuint interessert i å bytte syn dersom han bli overbevist av en gjest.
freakonomics er en podcast jeg har lært mye interessant. Jeg syns den var bedre tidligere så det kan lønne seg å dykke ned til de gamle castene og heller høre på de fremfor de nyeste.
Liker også This american life, og Tax justice network. Sistnevnte omhandler skatt og hva som kan gjøres for å unngå skeiv konkurranse ved at noen firmaer skatteplanlegger med det resultat at de omtrent ikke betaler skatt.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Philosophize this er også en nevneverdig podcast.
Mange gode som er nevnt. Men også mange jeg ikke har hørt om.
Blir garrantert masse å høre på fremover med Freaks' hjelp

Skriver under på Waking up with Sam Harris.
Han har mange gode tips innenfor blant annet meditasjon, og snakker mye om moral, etikk og religion.
Når han havner i en twitter-krangel om et tema som interesserer han, ender han plutselig opp med å invitere gjesten til studio. Veldig bra mann!

Flere som ikke har blitt nevnt i tråden som er verdt å lytte til:

StarTalk Radio
- Legenden Neil DeGrasse Tyson, og mange andre forskere som f.eks Bill Nye the Science guy snakker om alt fra fysikk til roboter med menneskelige trekk, men mest av alt om det store universet. Tunge temaer som blir forklart på en morsom og forståelig måte.

Stuff you Should Know.
- To menn som snakker om alt mellom himmel og jord som hver gang fordyper seg i et nytt tema som de ønsker å lære mer om. Veldig lærerikt, men i motsetning til en kjedelig forelesningstime blir alt fremført som en samtale med lave skuldre, en god dose humor og ektefølt nysgjerrighet.

Også verdt å lytte til Amerikas to beste stand-up komikere:
Bill Burrs Monday morning Podcast, der han sitter alene og raljerer om hverdagen eller nyhetsaktuelle temaer. Snakker også mye om sport som Amerikansk fotball, Hockey og Basket, men personlig spoler jeg over dette.

The Doug Stanhope Podcast
- Uten tvil min favorittkomiker. Sparker i alle retninger og treffer hver gang. Går innpå temaer som mange andre holder seg unna, men samtidig er han uhøytidelig og har god selvinnsikt. Slagordet "I'm Doug stanhope, and that's why I drink" sier jo sitt!
Har sett på mange av showene hans, men har nettopp begynt å høre på podcasten. Her har han med seg flere gjester av merkelig karakter.
Hvis du liker Joe Rogan kan jeg anbefale Tim Ferris Show. Litt i samme gate, intervju med mye forskjellige folk.

Ellers lytter jeg til Chat with traders, men det er spesifikt om aksjehandel (og andre ting innen dette temaet).
Det blir litt på siden fordi det teknisk sett ikke er podcasts, men går Hardcore History under podcast, går vel dette òg. TTC (The Teaching Company) gir ut noe som heter The Great Courses, forelesninger av noen av verdens beste forelesere delt opp i 30-45 minutters episoder. Koster penger, men finnes rundt om for dem som er fattige. Uendelig mye bra her, men kan f.eks. trekke frem Human Prehistory and the First Civilizations og The Historical Jesus.