Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3412
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Hei, jeg lurer på om noen vet eller har erfaringer med hvordan tollvesenet behandler deg hvis du kommer kjørende fra Amsterdam og blir mistenkt for å ha røyka weed der. Jeg røyker ikke i Norge av flere grunner så jeg tenker å ta en roadtrip til Amster for å røyke meg opp. Tar båten fra Larvik eller Langesund til Hirtshals og kjører videre derfra - samme vei hjem. Skal selvfølgelig ikke ta med noe tilbake eller røyke samme dagen som jeg kjører. Så hva skjer hvis Tollen stopper meg og de markerer på bilen min fordi den lukter weed og reagerer på Bob Marley-dekorasjon i taket og rastafarger. Det er greit nok, de kan ransake hele den hvis de vil, men hva skjer med THCen i kroppen min? Altså kan de tilkalle politiet og mistenke meg for å være rusa når jeg dagen før var i Amsterdam og røyka "lovlig"? Selvfølgelig kan de det for jeg antar de kan tilkalle politiet hvis de mistenker noen for fyllekjøring, men kan de tvinge meg til urinprøve hvis jeg er edru? Nettopp på grunn av så sykt strenge regler røyker jeg ikke i Norge fordi jeg heller vil beholde førerkortet. Jeg røyker ikke i Norge så til vanlig er jeg ikke bekymret for å kjøre rundt med reggae-bil (har blitt stoppa med det flere ganger uten problem annet enn lys i øyna og samtaler), men de kan vel ikke ta meg for å ha røyka i Amsterdam? Er litt bekymra

Haha.. gjentok noen ganger at jeg ikke røyker i Norge, men rakk ikke å endre det.
Sist endret av Qon; 30. november 2016 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skipp det med å ta med bil, hvis de tar pisseprøver av deg så ryker lappen, og mistenker de deg for å være ruset når du kjører så kommer politiet fort på banen.
Sist endret av eyecandy654; 30. november 2016 kl. 23:56.
Ved mindre du sitter i bilen og røyker så vil det ikke lukte weed i bilen din.
Thcen sitter i kroppen din minst 1 uke etter inntak.
Du blir nok heller ikke stoppet om du kjører normalt og ordentlig.

Tror ikke du kan bli tatt i norge for å røyket der nede, narkotikaloven går under legemiddelloven som ikke gjelder for nordmenn i utlandet om jeg ikke tar helt feil.
Nei, de kommer ikke til å ta deg i Amster for å røyke der.
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Trådstarter
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Skipp det med å ta med bil, hvis de tar pisseprøver av deg så ryker lappen, og mistenker de deg for å være ruset når du kjører så kommer politiet fort på banen.
Vis hele sitatet...
Det har liksom ingenting å si om jeg kjører hjem eller kjører hjem fra flyplassen. THCen er der uansett.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Ved mindre du sitter i bilen og røyker så vil det ikke lukte weed i bilen din.


Tror ikke du kan bli tatt i norge for å røyket der nede, narkotikaloven går under legemiddelloven som ikke gjelder for nordmenn i utlandet om jeg ikke tar helt feil.
Nei, de kommer ikke til å ta deg i Amster for å røyke der.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte faktisk å røyke i bilen, men kan sikkert prøve å unngå det. Grunnen til det er fordi jeg tenkte å sove i bilen der nede (har gjort den skikkelig hjemmekoselig). Vet at hostel er billig, men har mer lyst til å bo i bilen.
Narkotikabruk går under legemiddelloven så du kan jo ikke bli tatt for noe. Er du påvirket og har aktive cannabinioder i blodet over grensen og tollvesenet blir mistenksom på ruskjøring ringer dem selvsagt politiet.

Har du ikke det har du ingenting å bekymre deg over. Tollvesenet er veldig vant med unge om har hvert i Amsterdam og røykt!

...og ja, legemiddelloven gjelder ikke i utlandet.
Sist endret av Naturgrønn; 1. desember 2016 kl. 00:46.
Thc er like ulovlig selv om du oppbevarer det i urinen istedenfor bilen. Dersom de virkelig skulle bestemme seg for å tilkalle Politiet (noe de ikke gjør uten grunn) så er det bare å nekte på urinprøve. Da blir du tatt med til blodprøve. Ved blodprøve vil cannabis bruk vanligvis vise i 2-3dager.

Ergo; Om du stresser fælt med det så prøv å hold deg clean i 3dager før du passerer grena.
I realiteten tror jeg derimot du kan ta det ganske cool om du ikke har tenkt å smugle noe. Tollvesenets primære oppgave er å beskytte landegrensene, ikke finne ut om du fyrte ett par når du var på weekend i Amster.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Thc er like ulovlig selv om du oppbevarer det i urinen istedenfor bilen. Dersom de virkelig skulle bestemme seg for å tilkalle Politiet (noe de ikke gjør uten grunn) så er det bare å nekte på urinprøve. Da blir du tatt med til blodprøve. Ved blodprøve vil cannabis bruk vanligvis vise i 2-3dager.

Ergo; Om du stresser fælt med det så prøv å hold deg clean i 3dager før du passerer grena.
I realiteten tror jeg derimot du kan ta det ganske cool om du ikke har tenkt å smugle noe. Tollvesenets primære oppgave er å beskytte landegrensene, ikke finne ut om du fyrte ett par når du var på weekend i Amster.
Vis hele sitatet...
Det man oppbevarer i urinen er 11-nor-9-Carboxy-THC, noe som ikke helt er ulovlig og i teorien ved funn av denne i blodet eller urin, kan man nekte for bruk da politiet ikke kan motbevise det med mindre de har harde bevis. Kan bare si til snuten at du brukte det som kosttilskudd. Vet ikke om THCa er ulovlig men er jo ganske lik THC og muligens kan falle under derivat lovgivingen eller hva det heter for noe... Tilbake til saken så vil jeg si om jeg var OP så hadde jeg utnyttet tiden min i Amsterdam godt og hadde kost meg med sativa så lenge det er lyst ute og man kan nyte maten og byen.
Du bryter ingen lover ved å røyke cannabis i utlandet, og det spiller såvidt jeg vet ingen rolle om du fremdeles er påvirket når du ankommer Norge som passasjer. Som sjåfør derimot, så vil jeg anta at du i tollen kan få problemer om du fremstår som ruset. Hvis du ikke røyker dagen du skal passere grensen, så har du ingenting å bekymre deg over.
Sist endret av caperno; 1. desember 2016 kl. 09:18.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du bryter ingen lover ved å røyke cannabis i utlandet, og det spiller såvidt jeg vet ingen rolle om du fremdeles er påvirket når du ankommer Norge som passasjer. Som sjåfør derimot, så vil jeg anta at du i tollen kan få problemer om du fremstår som ruset. Hvis du ikke røyker dagen du skal passere grensen, så har du ingenting å bekymre deg over.
Vis hele sitatet...
Feil.. Norske lover gjelder for deg som norsk statsborger i Amsterdam uansett. Så i teorien så kan du få bot for bruk om du legger ut røykebilder på Facebook å politiet snapper det opp..
Jo, det er ulovlig å oppbevare thc i blodet. Punktum.

Visst ikke hadde jo hver og en sagt at de nett hadde vert i Amsterdam når de ble tatt på urinprøver? Det sier seg jo selv.
Til sammenligning er det også ulovlig å kjøpe seksuelle tjenester i utlandet.
For to dager siden kom jeg hjem fra usa og ble stoppa i tollen fordi en hund markerte på meg. De sjekket all bagasjen min og jeg ble strippet helt ned av en av dem. Jeg sa jeg hadde røyket en del i USA med kamerater der, noe de gir faen i bare man ikke tar med noe drugs. De fant flere pakker med rullepapir og swissers i bagasjen men ga jo bare faen, de sa bare kos deg. Jeg har til og med tidligere forelegg for bruk av narkotika også, noe de var fullt klar over. De fleste tollere er chille, så er ikke noe problem så lenge du ikke smugler. Forresten så ble alt dette filmet også og skal på tv (!!)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mange som påstår ting om jussen her uten å henvise til kilder.

Det er slik at det er deler av straffeloven som gjelder Norske statsborgere i utlandet. Og som tidligere påpekt er bruk av narkotika håndtert av legemiddelloven, mens erverving, produksjon, oppbevaring og vidersalg håndtert av straffeloven.

Straffelovens virkekrets, §12
Legemiddelloven §24a: Bruk av Narkotika
Straffeloven: §162: Kjøp, besittelse, salg

Ingen har hittil blitt dømt for bruk i utlandet, såvidt meg bekjent. Tollen har ingenting med hva du gjorde i utlandet foruten å bygge opp under mistanker til at du prøver å innføre ulovlige ting. De har fullmakt til å be om urin/blodprøver men da under mistanke at du faktisk smugler stoffer i kroppens hulrom.

Tollen kan gjøre "innledende undersøkelser", dvs kroppsvisitering og undersøkelse av klærne, men ikke så lang at avkledningen vil vise undertøy som truse og bh. Ved ytterligere mistanker om ulovlig vareinnførsel kan inngripende undersøkelser foretas, som da betyr full avkledning, men kan ikke omfatte fysisk kontroll av kroppens hulrom andre steder enn i hodet.

Neste steg er urin og/eller avføringsprøver om de mistenker at du har ulovlige varer gjemt inne i kroppen.

Jeg har selv vært i Amsterdam flere ganger og blitt stoppet i rutinekontroller, der jeg har innrømt bruk i Amsterdam, de brydde seg svært lite om dette og fortsatte å lete igjennom eiendelene mine som ikke hadde noe ulovlig i seg. Jeg ble markert med hund og dratt til side mens to andre tollere gikk igjennom eiendelene til meg og samboer.
Vi fikk gå og jeg har aldri hatt besøk av noe politi i ettertid.
Du tar nok grundig feil, les!
Sitat av tøffel Vis innlegg
Feil.. Norske lover gjelder for deg som norsk statsborger i Amsterdam uansett. Så i teorien så kan du få bot for bruk om du legger ut røykebilder på Facebook å politiet snapper det opp..
Vis hele sitatet...
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Trådstarter
Okei, takk for oppklaring. Da tar jeg sjangsen på å røyke så mye jeg klarer til og med dagen før jeg skal kjøre, og så, etter å ha sovet til jeg våkner og føler meg klar, kjører jeg. Det vil uansett ta 10+ timer før jeg er tilbake i Norge så jeg er ikke bekymra for å ikke fremstå edru. Så får jeg se hva som skjer, men kommer ikke til å bekymre meg for å bli straffet for bruk der nede. Hvis de spør så kan jeg si at jeg røyket for noen dager siden - trenger jo ikke be om bråk og si at jeg røyka natta før jeg dro.