Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2141
Heisann.

Har vurdert dette en stund og anser belønningen som høy nok til at det er verdt risikoen. Er av den oppfatningen at det er best å gjøre ting skikkelig. Av den grunn tenkte jeg meg å starte med en Lumatek Zeus 600 W PRO, fra hva jeg ser vil den fungere godt på et 150x150x200-telt. Tror dere det går fint, eller er det bedre med et 120x120x200 telt?

Alt nødvendig utstyr tenkte jeg å kjøpe fra gartnerbutikken eller mikrogartneriet. Det er et par ting jeg lurer på, og de er følgende:

1. Hvilke vifter burde jeg anskaffe til teltet? Tenker her på tilluftsvifte og avtrekksvifte.
2. Hvilken jord foretrekker dere? Har sett enkelte som liker coco og har fått gode resultater, er det noen merkbar forskjell på det og vanlig jord?
3. Næringsmidler, ser at mange sverger til dette, mens andre nesten ikke gir plantene noe som helst og sier det funker bra og. Hva er anbefalt og eventuelt hvilke produkter?
4. Straff, leste et sted her at det strafferettslig regnes 70-110g per plante, selv om man eventuelt hadde klart å dyrke mer. Stemmer dette?
5. Hvor mange planter tror dere er tilstrekkelig?
6. Er det noe jeg ser ut til å ha glemt?
1. Har hørt gode ting om AC infinity, skal vist være tilnærmet stillegående. Tilluftsvifte er så vidt jeg vet ikke veldig viktig, holder med passiv tilluft i de fleste tilfeller.

2. Coco, perlite og kompost mix kjører jeg. Coco kan holde på 5x sin egen vekt i vann. Så i forhold til vanlig jord blir det mindre vanning + at man bør være litt mer varsom med flytende gjødsel. I tillegg blir jorden hydrofobisk dersom den tørker helt ut og kan bli litt kjip å vanne igjen. ellers er coco er et veldig lett og luftig medium som gjør at røttene har bra tilgang på oksygen, samtidig som de har 0 problemer med å spre seg.

3. Om du har en grei jordblanding og gir litt ekstra nitrogen i vekst + ekstra fosfor og kalium i blomst trenger du ikke å kjøpe noen syntetiske næringsmidler. Handler om kvaliteten på jorden først og fremst. I det fri så får jo røttene alltids mer næring ved å strekke seg dypere, men når du er begrenset til potter så blir næringen sugd opp relativt fort.

Jeg foretrekker en organisk tilnærming ettersom jeg synes blomstene får en syntetisk smak/lukt/effekt når den har fått syntetiske næringsmidler.. mulig det bare er gjerrige folk som ikke har flushet weeden tidlig nok, men jeg holder meg unna det uansett.

Bruker heller organiske næringsmidler slik som sjøgress ekstrakt sammen med humic acid, azomite, mycorrhiza og litt kompost i ny og ne. Kompost té er også konge.
Om du kun tenker profitt; gå for "falsk" næring.
Om du tenker quality over quantity; gå for kvalitetsjord og organiske tilsetnings-produkter som hjelper symbiosen i jorda.

4. Ja. selv stiklinger vil bli regnet som ca. 80g aka "fullbyrdet fremstilling av narkotikum" Det var jo tross alt dine intensjoner og ville blitt mest sannsynlig blitt tilfellet dersom det ikke ble stoppet. Kan hende de ser annerledes på det dersom du kun har 2 100L krukker med en halvkilo blomst på hver plante.. men fra hva jeg har lest av dommer på lovdata er det sånn de regner seg frem til produksjonskapasiteten/straffenivå i saker med 20-300 planter.

5. Greit å så/kopiere 3x fler enn du planlegger å fullføre, så velger du heller å blomstre ferdig de sterkeste med best utviklet røtter og foliage. Hvor mange planter spørs jo helt på behov. Kan være greit å plante ekstra mange de første growsa dine for å trene på
diverse trimmingsteknikker og slik. På den måte sparer du degselv fra å bli mega skuffa fordi du knekker den éne planten du hadde midt i blomst... eller kun sitter igjen med 5gram tørka buds etter 4 lange og håpefulle måneder.. snakker av erfaring

6. å bruke internettet for det det er verdt.. Disse spørsmålene som stadig gjentar seg her på forumet er besvart 10 millioner ganger fra før av - av folk med master/doktorgrad i biologi, geologi, biofysikk o.l. relevante fag. De kan forklare lítt bedre enn tilfeldige potheads på freak
G2H
Trådstarter
4 1
Sitat av nooname Vis innlegg
1. Har hørt gode ting om AC infinity, skal vist være tilnærmet stillegående. Tilluftsvifte er så vidt jeg vet ikke veldig viktig, holder med passiv tilluft i de fleste tilfeller.

2. Coco, perlite og kompost mix kjører jeg. Coco kan holde på 5x sin egen vekt i vann. Så i forhold til vanlig jord blir det mindre vanning + at man bør være litt mer varsom med flytende gjødsel. I tillegg blir jorden hydrofobisk dersom den tørker helt ut og kan bli litt kjip å vanne igjen. ellers er coco er et veldig lett og luftig medium som gjør at røttene har bra tilgang på oksygen, samtidig som de har 0 problemer med å spre seg.

3. Om du har en grei jordblanding og gir litt ekstra nitrogen i vekst + ekstra fosfor og kalium i blomst trenger du ikke å kjøpe noen syntetiske næringsmidler. Handler om kvaliteten på jorden først og fremst. I det fri så får jo røttene alltids mer næring ved å strekke seg dypere, men når du er begrenset til potter så blir næringen sugd opp relativt fort.

Jeg foretrekker en organisk tilnærming ettersom jeg synes blomstene får en syntetisk smak/lukt/effekt når den har fått syntetiske næringsmidler.. mulig det bare er gjerrige folk som ikke har flushet weeden tidlig nok, men jeg holder meg unna det uansett.

Bruker heller organiske næringsmidler slik som sjøgress ekstrakt sammen med humic acid, azomite, mycorrhiza og litt kompost i ny og ne. Kompost té er også konge.
Om du kun tenker profitt; gå for "falsk" næring.
Om du tenker quality over quantity; gå for kvalitetsjord og organiske tilsetnings-produkter som hjelper symbiosen i jorda.

4. Ja. selv stiklinger vil bli regnet som ca. 80g aka "fullbyrdet fremstilling av narkotikum" Det var jo tross alt dine intensjoner og ville blitt mest sannsynlig blitt tilfellet dersom det ikke ble stoppet. Kan hende de ser annerledes på det dersom du kun har 2 100L krukker med en halvkilo blomst på hver plante.. men fra hva jeg har lest av dommer på lovdata er det sånn de regner seg frem til produksjonskapasiteten/straffenivå i saker med 20-300 planter.

5. Greit å så/kopiere 3x fler enn du planlegger å fullføre, så velger du heller å blomstre ferdig de sterkeste med best utviklet røtter og foliage. Hvor mange planter spørs jo helt på behov. Kan være greit å plante ekstra mange de første growsa dine for å trene på
diverse trimmingsteknikker og slik. På den måte sparer du degselv fra å bli mega skuffa fordi du knekker den éne planten du hadde midt i blomst... eller kun sitter igjen med 5gram tørka buds etter 4 lange og håpefulle måneder.. snakker av erfaring

6. å bruke internettet for det det er verdt.. Disse spørsmålene som stadig gjentar seg her på forumet er besvart 10 millioner ganger fra før av - av folk med master/doktorgrad i biologi, geologi, biofysikk o.l. relevante fag. De kan forklare lítt bedre enn tilfeldige potheads på freak
Vis hele sitatet...
Fantastisk svar herr nooname, tusen takk for at du tok deg tiden til det!

Er helt enig med deg i #6. Har lest meg mye opp og sett flere grow-diaries enn jeg liker å innrømme. Når jeg så kom over de andre trådene her på forumet ble jeg imponert over kunnskapen. Det er masse bra på diverse utenlandske forumer, men mange av produktene fant jeg ikke her i Norge, derfor jeg tenkte det beste var å spørre hva dere bruker og hvor dere kjøper det

Vedrørende sjøgress-ekstrakt, kikket på det i går, later til å være relativt dyrt å kjøpe inn her til lands, hvor pleier du å handle det, kompostmixen og disse?:"humic acid, azomite, mycorrhiza"<-- Hvordan er blandingsforholdene?
Sist endret av G2H; 5. desember 2020 kl. 22:55.
Bare hyggelig å kunne dele kunnskap om noe man interesserer seg for ^_^

Jeg brukte https://www.matoghage.no/ til det meste, de har et veldig godt utvalg til fine priser.

Blandingsforhold/mengder står på emballasjen. Det er bare snakk om et par ml som blandes ut i 10 liter vann og du trenger det bare en sjelden gang.. så selvom 250g kanskje høres lite ut når du tenker på fylle potter på 20l +, så varer det faktisk veldig lenge.

Lærte fra dr. Bruce Bugbee at humic acid og sjøgress ekstrakt i en 5:2 ratio gir opp til 5x så bra effekt sammenlignet med kun ett av næringsmidlene hver for seg pga. symbiose i jorden. Sjøgresset hjelper jorden med å ikke skille ut næringstoffer ved vanning (blant annet) mens humic acid hjelper med å bryte ned organisk materiale og stimulere mikrolivet som igjen hjelper røttene å ta opp mer næringstoff.. som igjen resulterer i friskere og grønnere blader.. som igjen resulterer i flere og sterkere røtter = raskere og sterkere vekst.. til syvende og sist sitter du der med mest og best mulig buds

Bare å få på lesebrillene og dyp-dykke ned i mikro-biologi kaninhullet Planter skal visstnok benytte seg av B-vitaminer også, men akkuratt der har jeg ikke lest nok til å uttale meg noe om.

Det som er ganske genialt er at all denne kunnskapen kan overføres til frukt og grønnsaksdyrking, istedenfor mest mulig trichromer, så får man diggest mulig frukt med høyest mulig næringsinnhold :d

Koster ca. 150-200kr per "ting", absolutt verdt det når det resulterer i top shelf buds.

Komposten lager jeg selv, blander ut med kokosfiber, litt sand, perlitt evt. vermiculitt og azomite. Litt mycorhiza i rotsonen når jeg planter om potter. Azomite kan som komposten lages selv, bare å knuse masse variert stein til pulver.. kanskje lettere sagt enn gjort.

Lykke til! Du kommer til å bli bitt av basillen du også når du får dine første blomster. også blir du litt trist når du innser hvor mye penger du har sløst på dårlig røykings når du kunne ha grodd myyye bedre selv til en kvart brøkdel av prisen all along..
G2H
Trådstarter
4 1
Du er jo rett og slett fantastisk. Veldig gøy å lære av noen som er kunnskapsrik og har lidenskap for emnet. Matoghage.no er akkurat noe sånt jeg har kikket etter, takk .

Prisene er absolutt overkommelige også med de blandingsforholdene du nevner. Var redd for at det var snakk om mange tusen kroner, men dette her er jo veldig hyggelige priser for noe artig å eksperimentere med. Veldig spennende det du nevner med symbiose-effekt, helt utrolig. Noterer meg Dr Bruce Bugbee. Gleder meg til å teste ut alt i praksis Ha en flott kveld videre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Zeus 600W PRO sies å fungere optimalt på 150x150 dyrkeareal så teltet er jo fin størrelse.

1. 1,5*1,5*2=4,5 m3 så du må ha en vifte som trekker mer enn 4,5 m3 hvert femte minutt, men det meste av kanalvifter trekker mye mer enn det, så f.eks Denne som har to hastigheter, drar 220m3 i timen, du tenger ((60/5)*4,5) = 54m3 i timen minimum så her har du en god margin.

Tilluftsvifte trenger man egentlig ikke på den størrelsen telt, man kan la luften dras inn i teltet via de "flappene" som er nederst på teltet

2. Coco er en annen måte å dyrke på enn med jord: Coco trenger konstant vanning fra dryppsystem mens jord kan vannes en gang om dagen/hver tredje dag litt ettersom. De jeg har snakket med som har litt erfaring sverger visst til Coco nå etter å ha prøvd seg på både ebb/flow, DWC og Aeroponics. Jeg har ingen erfaring med å blande coco og jord.
Har erfaring med BioBizz Light mix og Atami Bio Grow, begge er fiberrike luftige blandinger med noe perlitt i seg.

3. Man må etterhvert tilføre næring, da næringen som eksisterer i jorda ofte blir brukt opp. Selv har jeg erfaring fra Biobizz, Atazyme, B'Cuzz og Magic plant: Oldttimer organic serien.

I mine øyne er næring næring, jeg røyker vel for ofte til å kunne kjenne forskjellen på om noe har blitt dyrket med organisk eller ikke. Det jeg dog kan kjenne er når folk har prøvd å fremskynde tørking og curing og man får beske smaker. Jeg har klart å kjenne forskjell på ting dyrket i jord og hydro dog.

Personlig er min erfaring at næringserier bevisst unnlater elementer for å kunne selge det som "ekstra" næring. Ofte utelater de Kalium og/eller Magnesium i vanlig grow næring så jeg brukte Vitalink sin CalMag i tillegg til en vanlig grow næring.

Under vekst brukte jeg BioBizz Grow eller Oldtimer Grow næring, sammen med CalMag og en liten dæsj B’cuzz Silic Boost.
Under blomst brukte jeg de to samme produsentene sine Bloom næringer sammen med noe Bloom stimulator.

4. Lite peiling her, nooname ser ut til å ha mer oppdatert info.

5. Om du skal ha rullerende produksjon burde du ha et eget lite telt for stiklinger/mødre, et sånnt lite 60x50x90cm propagator e.l.
da kan det store teltet omtrent bare brukes for blomstring. I det lille teltet trenger du bare et lite LED grolys på 50W eller mindre, ingen avtrekksvifte.
I teltet ditt kunne du hatt 4 planter om du ikke vil drive med LST, der du topper plantene slik de får flere toppskudd og så binder disse greinene utover med hyssing slik planten brer seg ut i bredden i stedet for å bare vokse rett opp. Om du skal prøve LST, kan du fylle hele teltet med en plante om du er flink nok, eller gå for to planter som du strekker litt ut.

Om du gjør ting riktig vil du få ca 100 gram per plante lett, gjør du det bra vil du få enda mer, så hvor mange planter du trenger kommer helt an på forbruket ditt.
G2H
Trådstarter
4 1
Hei Dodecha, håpet at du skulle ta en tur innom! Takk for gode svar.

1. Ser bra ut, kan jeg sette på et kullfilter som ellers på denne?

2. Er BioBizz jeg har kikket mest på etter å ha lest noen av de andre innleggene dine den siste tiden. Virker som en noob-vennlig måte å gjøre det på, så eventuelt vurdere CoCo på andre eller tredje runde.

3. Ser det er både 1liter og 5 liter på markedet, hvor lenge har du en liter kontra fem liter tror du?

5. Det høres ut som en optimal løsning med et ekstra telt for stiklinger. Tenkte å drive med LST, sett enormt gode resultater med det på grow-diaries og det virker forholdsvis enkelt.

Dette blir gøy!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av G2H Vis innlegg
Hei Dodecha, håpet at du skulle ta en tur innom! Takk for gode svar.
Bare hyggelig, det er flere her inne som ser ut til å ha noe peiling og, så det er morro å se interessen tar seg opp igjen.

1. Ser bra ut, kan jeg sette på et kullfilter som ellers på denne?

2. Er BioBizz jeg har kikket mest på etter å ha lest noen av de andre innleggene dine den siste tiden. Virker som en noob-vennlig måte å gjøre det på, så eventuelt vurdere CoCo på andre eller tredje runde.

3. Ser det er både 1liter og 5 liter på markedet, hvor lenge har du en liter kontra fem liter tror du?

5. Det høres ut som en optimal løsning med et ekstra telt for stiklinger. Tenkte å drive med LST, sett enormt gode resultater med det på grow-diaries og det virker forholdsvis enkelt.

Dette blir gøy!
Vis hele sitatet...
1. Glemte helt av å lenke til kullfilter mens jeg skrev, vifta har størrelse 125mm på inntak/uttak så et Rhino pro filter på 500/m3 125mm innsug funker greit, Det er mengden luft som suser igjennom vifta og i ventilasjonsrør som lager mest lyd. så om du vil redusere støy anbefales slike rør med demping: Isolert flexslange, du trenger slike klemmer for å feste rør på både vifta og kullfilteret.
Luften kan bare dyttes ut i selve rommet og så har du en liten ventil på veggen eller over vindu på gløtt e.l. Om rommet er tett bør du sørge for at fuktigheten kan gå ut et annet sted.
Faktisk kan døra til rommet stå åpent, da det ikke vil være noe lukt med et slikt kullfilter i gang, men kanskje vanskelig å forklare luftsusinga for gjester.


2. BioBizz var vel et av de første merkene innen næring som utmerket seg i den bransjen. Organisk skal det visst også være. Men husk å ha Kalium og Magnesium tillegg, da grow vanligvis ikke har dette.

3. Man bruker 4ml per liter vann når man har bio gro/light mix jord, i gro-fasen kan man godt ha en halvliter næringsløsning for to små busker. så en liter vil jo vare over et par år om man bare har to planter. Disse tingene har jo en holdbarhetsdato også, en liter vil holde lenge mener jeg. Andre ting kan man ha enda mindre flasker av, f.eks CalMag hadde jeg vel bare en 30cl flaske siden jeg brukte en halv milliliter på en halvliter vann.


4. LST er kjempeenkelt, men noen får litt noia av å fikle slik med plantene: Jeg topper de ganske tidlig og der jeg før brukte steriliserte skalpeller, bruker jeg bare neglene og fingrene mine og klyper av nyskudd. Det beste er jo å kjøpe et slikt rutenett, eller mekk noe selv, så kan du bare flette greinene til plantene inn i rutene og lengre utover etterhvert som planten vokser.

Forslag til telt, propagator og du trenger faktisk ikke mer lys enn noe sånt for stiklinger og morplanter.
Sist endret av Dodecha; 6. desember 2020 kl. 15:36.