Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1891
Hvor stor frihet har ansetter? Kan man skrive hva som helst? Hvis ansatt stemmer frp får vedkommende fyken? Hva med lovbrudd? Blowjobs eller fravær av dem?

Hvor går grensen?
"Bomb has been planted."

Nei, man kan ikke avtale hva som helst. Det er faktisk nedfelt i lovverket:
§ 1-9.Ufravikelighet

Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt.
Vis hele sitatet...
Jeg må på det sterkeste anbefale deg å sette deg grundig inn i emnet før du vurderer å ansette noen. Dersom du tror du har tingene noenlunde på stell, så vit
  • at spørsmålet ditt indikerer eklatant noe annet,
  • at arbeidsrett er stort og uoversiktlig, og
  • at Dunning Kruger-effekten er reell.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. oktober 2020 kl. 22:04.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
"Bomb has been planted."

Nei, man kan ikke avtale hva som helst. Det er faktisk nedfelt i lovverket:
Jeg må på det sterkeste anbefale deg å sette deg grundig inn i emnet før du vurderer å ansette noen. Dersom du tror du har tingene noenlunde på stell, så vit
  • at spørsmålet ditt indikerer eklatant noe annet,
  • at arbeidsrett er stort og uoversiktlig, og
  • at Dunning Kruger-effekten er reell.
Vis hele sitatet...
Hehe hvis jeg ansetter så får du nok vite det Dette var diskusjon i familiebesøk Takk for svar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hehe hvis jeg ansetter så får du nok vite det Dette var diskusjon i familiebesøk Takk for svar
Vis hele sitatet...
*whew!*
Altså, no offence, men det er snakk om deg - man vet aldri!
Jeg gjør som jeg får beskjed om så lenge penga er ok.
Trenger litt avveksling fra A4 livet. Og noen som takler å prate med andre som ikke er etablert med familie osv. Når signerer jeg?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
*whew!*
Altså, no offence, men det er snakk om deg - man vet aldri!
Vis hele sitatet...
Hahah

Apropos - sist jeg ansatte noen visste jeg ikke at jeg hadde gjort det før regnskapsføreren leste kontrakten. Skulle liksom være konsulent-ish tenkte jeg. Så har registrert at det der er et minefelt.

La meg spisse problemstillingen: i ansettelseskontrakt i utelivet står det eksplisitt at affiliasjon til rus er oppsigelsesgrunn. Med andre ord, om en bartender i det selskapet røyker weed på privaten eller får et forelegg for det, så er det oppsigelsesgrunn.

Trodde sånt måtte være hjemlet i lov, f.eks at vektere kan sjekkes for vold, barnehageansatte for sedelighet og økonomer for hvitsnippforbrytelser.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg gjør som jeg får beskjed om så lenge penga er ok.
Trenger litt avveksling fra A4 livet. Og noen som takler å prate med andre som ikke er etablert med familie osv. Når signerer jeg?
Vis hele sitatet...
Hahahah Vet at det der er en felle. Har blitt god på å se de der. Mentaliseringsterapi er faen the shit
Sist endret av Tøffetom; 21. oktober 2020 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil tippe det har med sjenkebevillingen å gjøre? Det er noen krav i forhold til at innehaver og andre med vesentlig innflytelse over driften ikke skal ha noe særlig på rullebladet relatert til rus og div andre ting. Men dersom en bare skal stå i baren eller noe sånt noe, kan jeg ikke se at de har saklig grunn til å kreve noe sånt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvor stor frihet har ansetter? Kan man skrive hva som helst? Hvis ansatt stemmer frp får vedkommende fyken? Hva med lovbrudd? Blowjobs eller fravær av dem?

Hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
Politisk retning har ingenting med ens kompetanse til å utføre et arbeid å gjøre. Så nei, det er ikke en god nok oppsigelsesgrunn. Arbeidsgiver har heller ikke rett til å snoke eller prøve å presse frem dette. Samme gjelder om seksuell orientering, ditt ståsted på tro og livssyn, familieplaner og graviditet, eller hente ut andre helseopplysninger enn de som er nødvendig for å utføre arbeidet. For å nevne noen.

"Arbeidsmiljøloven presiserer at man ikke kan stille en arbeidssøker spørsmål om seksuell orientering."
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
La meg spisse problemstillingen: i ansettelseskontrakt i utelivet står det eksplisitt at affiliasjon til rus er oppsigelsesgrunn. Med andre ord, om en bartender i det selskapet røyker weed på privaten eller får et forelegg for det, så er det oppsigelsesgrunn.

Trodde sånt måtte være hjemlet i lov, f.eks at vektere kan sjekkes for vold, barnehageansatte for sedelighet og økonomer for hvitsnippforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt det samme å sette krav til hva du kan gjøre på fritiden mens du er ansatt og å få tilgang til taushetsbelagt informasjon om hva du har gjort tidligere.

Det har vært noen saker om at f eks lærere på kristne skoler ikke får være samboere eller i homofile forhold. Så det er tydeligvis en viss åpning for å stille rablende irrelevante krav til arbeidstakeres privatliv.
Pi det er vel mer at det avvik mellom hva som er lov ifht kontrakter og hva noen bedrifter faktisk tillater seg? Vi har jo arbeidsretten dersom kontrakt eller terminering av kontrakt skjer på det arbeidstaker mener er urimelige vilkår. Selv om arbeidstaker har signert på kontrakten, så viser vel flere saker i arbeidsretten at det blir sett på som at arbeidstaker følte seg presset til å signere, og siden en ikke kan avtale seg bort fra lover og regler så taper da gjerne arbeidsgiver saken og ender opp med å måtte gi den sparkede jobben tilbake og gjerne også betale full lønn fra oppsigelse og til saken er avsluttet. Og det å få slike saker opp i retten kan ta alt fra ca et halvår år til halvannet til to år. Kan dermed bli en skikkelig fet etterbetaling....Arbeidstakeren kan da velge å motta pengene og gå tilbake i jobben, eller bare ta pengene og si fuck off til sin tidligere arbeidsgiver og heller jobbe for noen som klarer å opptre ryddig og i henhold til lovene våre.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Pi det er vel mer at det avvik mellom hva som er lov ifht kontrakter og hva noen bedrifter faktisk tillater seg? Vi har jo arbeidsretten dersom kontrakt eller terminering av kontrakt skjer på det arbeidstaker mener er urimelige vilkår. Selv om arbeidstaker har signert på kontrakten, så viser vel flere saker i arbeidsretten at det blir sett på som at arbeidstaker følte seg presset til å signere, og siden en ikke kan avtale seg bort fra lover og regler så taper da gjerne arbeidsgiver saken og ender opp med å måtte gi den sparkede jobben tilbake og gjerne også betale full lønn fra oppsigelse og til saken er avsluttet. Og det å få slike saker opp i retten kan ta alt fra ca et halvår år til halvannet til to år. Kan dermed bli en skikkelig fet etterbetaling....Arbeidstakeren kan da velge å motta pengene og gå tilbake i jobben, eller bare ta pengene og si fuck off til sin tidligere arbeidsgiver og heller jobbe for noen som klarer å opptre ryddig og i henhold til lovene våre.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt klar over at man kan klage på ugyldig oppsigelse eller forbigåelse ved ansettelse. Det jeg sa var at det i en del tilfeller er fullt lovlig å diskriminere på helt tullete grunnlag. Som f eks NLA som ikke vil ha homofile ansatte.

En klage på forbigåelse ved ansettelse vant ikke fram i Diskrimineringsnemnda, siden det er «saklig og lovlig å legge vekt på tilslutning til skolens verdigrunnlag innen samlivsetikk.»
Vis hele sitatet...
Kan jo være greit å være klar over så man vet hvor man i alle fall ikke skal søke jobb...
Sist endret av *pi; 23. oktober 2020 kl. 14:30.