Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 13209
Jeg skal til å anskaffe meg et forstørrelsesaperat som jeg får tak i for en rimelig penge.

Er det noen her som vet om en god plass hvor man får tak i fotopapir, kjemikalier og generelt mørkeromsutstyr?

foto.no har masse på nettsiden deres, men lite av det var inne på lager.

Jeg vurderer å bestille fra http://bhphotovideo.com siden de har et fremkallingsett med dagslysfremkaller og kjemikalier.

Oppdatering:

Jeg fant nettopp Oslo Foto AS som har en del utstyr. Noen erfaringer?
Sist endret av Herren med hatt; 9. oktober 2020 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk,
Tenker jeg går for startpakken deres.
Jeg får vel kjøpe og bruke opp en svart-hvitt rull så jeg har noe klart til de får den inn og sendt den.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Oslo Foto har mye bra. De er ikke de billigste, men jeg syns det er greit å støtte dem uansett, om enn bare for å ha et lokalt tilbud.

Ellers kjøper jeg mye både kjemikalier og utstyr fra B&H og Fotoimpex. B&H sender med Fedex, så det går temmelig raskt, men koster til gjengjeld litt mer. Fotoimpex sender med post, så det går ganske tregt, men hvis du ikke trenger varene før om et par uker uansett så er det helt greit.
Jeg likte Stavanger Foto sin fremkalling også. Mye bedre skanneoppløsning en det EliteFoto har her. (Fikk et ca 1200x900 bilde). Og de virket som de hadde en klar og tydlig prisliste der man ikke må sitte med et stort mattestykke bare for å finne ut hva det skal koste. Jeg skal prøve å fremkalle et par fargeruller hos dem neste pulje.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis du er klar for å begynne å forstørre hjemme så er du klar for å fremkalle også.

Både sort/hvitt og farge er kjempelett å fremkalle, og du sparer mye penger på å gjøre det selv.
Sist endret av Tias; 9. oktober 2020 kl. 15:45.
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvis du er klar for å begynne å forstørre hjemme så er du klar for å fremkalle også.

Både sort/hvitt og farge er kjempelett å fremkalle, og du sparer mye penger på å gjøre det selv.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker å fremkalle og forstørre svart-hvitt, men jeg var under idéen at farger var mye vanskligere.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg personlig syns C41 fargefilm er lettere å fremkalle enn sort/hvitt. Fremgangsmåten er standardisert og varierer ikke fra film til film eller hastighet til hastighet, som innebærer at en ISO 100 film fra Kodak kan fremkalles samtidig som en ISO 1600 film fra Fuji.
Sort/hvitt på sin side er svært variabelt og fremkallingstid avhenger av filmhastighet, fremkaller og temperatur.

Det eneste som er bittelitt mer utfordrende med fargefilm er at du må ha litt høyere temperaturer på kjemikaliene dine (38 grader mot 20 grader for s/h). Dette er enklest å få til vha. et temperert vannbad.
Tias, hvilke kjemikalier pleier du å bruke? Og hvilken prosess; C-41 eller RA-4?
Sist endret av Herren med hatt; 9. oktober 2020 kl. 22:53.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg bruker stort sett Tetenal C-41. RA-4 er for forstørring, men det driver jeg ikke med.
Jeg endte opp med å kjøpe fra en på Finn. Dagslysfremkaller, sånn pose man bruker om man må gjøre det i lys, kjemikalier, clips, termometer, osv. Det følgte ikke med stopp-kjemikalier men noen på Internett mener at det ikke er nødvendig.

Det er bare svart-hvitt kjemikalier, dog; så jeg må få kjøpt noen til farger også.

Virker fikserbadet på fargefilm også, eller må man ha forskjellig for begge?
Ser du har skaffet deg det du trenger, men tenkte å tipse om www.fotoimport.no allikevel. De holder til i Trondheim og driver mest med salg av utstyr til analog foto og printing.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da fikk jeg til både fargefremkalling og svarthvittfremkalling.

Svarthvittfremkallingen gikk litt dårlig, ganske sikker på at jeg brukte feil temperatur. Men men, var ikke noen særlig fine bilder på den rullen uansett.


C-41 / Farge:






Sist endret av Herren med hatt; 20. juni 2021 kl. 21:08.
Enten har du fått lys på filmen før framkalling, eller er den for dårlig fiksert. Eller for lite agitasjon? Fargebildene ser bedre ut.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Enten har du fått lys på filmen før framkalling, eller er den for dårlig fiksert. Eller for lite agitasjon? Fargebildene ser bedre ut.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke hvilken temperatur jeg skulle ha hatt på svarthvittfremkallingen, men jeg brukte feil. Jeg brukte bare vannet fra springen uten å tenke på temperatur i det hele tatt. Det er nok derfor negativene var så svake.
Begynner å bli griselenge siden jeg fremkalte bilder, men jeg var aldri spes nøye med temperaturen, og det ble ikke sånn av den grunn. Synes kanskje også det ser ut som du har fått lys innpå.
Sitat av *pi Vis innlegg
Begynner å bli griselenge siden jeg fremkalte bilder, men jeg var aldri spes nøye med temperaturen, og det ble ikke sånn av den grunn. Synes kanskje også det ser ut som du har fått lys innpå.
Vis hele sitatet...
Leste nå at det var 20 grader det skulle fremkalles ved.

Det er nok en forskjell på 4-8 grader og 20.

Jeg får det nok til bedre neste gang.

----

Åja, dere mener C-41 svarthvittbildene. Ja, de mener jeg på at fikk lys innpå en gang når jeg prøvde å ta ut filmen.
Sist endret av Herren med hatt; 20. juni 2021 kl. 23:13.
Ja.
Tapp noe varmt vann i en balje, så kan du sette karene med kjemikalier oppi baljen for å varme de opp til riktig tempratur. Kjemikaliene kommer til å bli kalde igjen , så dette må du gjøre med jevne mellomrom. Når du forstørrer bilder i alle fall. Om ikke fremkalling av film.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja.
Tapp noe varmt vann i en balje, så kan du sette karene med kjemikalier oppi baljen for å varme de opp til riktig tempratur. Kjemikaliene kommer til å bli kalde igjen , så dette må du gjøre med jevne mellomrom. Når du forstørrer bilder i alle fall. Om ikke fremkalling av film.
Vis hele sitatet...
Jeg plasserte kjemikaliene i vasken fylt med varmt vann med et termometer i flasken til den jeg skulle bruke, og passet på at den var 38 grader da jeg tok den opp fra vasken.

C-41 bildene så ut som at de gikk bra, så jeg tenker dette funker allright. Det var veldig mye på en gang, med timer og lese datablad, agitere og passe på temperatur. Neste gang så får jeg med meg en assistent.
Svarthvitt kan igrunn fremkalles ved flere temperaturer, men du må endre fremkallingstiden. Pleier å være en tabell i fremkallerposen. Ellers er det lurt å holde seg til én temperatur hvis en vil ha konsistente resultater. Jeg brukte oppvaskkummen fyllt med temperert vann den gangen jeg hadde mørkerom.

Bruker du forresten stoppevæske mellom framkalling og fiksering?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du bør ta en titt på The Massive Dev Chart for å finne riktig tid og prosess for en gitt sort sort/hvitt film og en gitt fremkaller. Ellers finnes det gode apper du kan bruke, som Fim Developer Pro eller Dev It! for Android.

Bra jobba uansett! Det kan bare bli bedre herfra :-)
Sist endret av Tias; 21. juni 2021 kl. 09:50.
Kan nevne at jeg brukte Ilford Microphen for svarthvit film.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Svarthvitt kan igrunn fremkalles ved flere temperaturer, men du må endre fremkallingstiden. Pleier å være en tabell i fremkallerposen. Ellers er det lurt å holde seg til én temperatur hvis en vil ha konsistente resultater. Jeg brukte oppvaskkummen fyllt med temperert vann den gangen jeg hadde mørkerom.

Bruker du forresten stoppevæske mellom framkalling og fiksering?
Vis hele sitatet...
Nei, må man det med svarthvitt?
Jeg har kun fremkaller og fikseringsmiddel.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Nei, må man det med svarthvitt?
Jeg har kun fremkaller og fikseringsmiddel.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte i alle fall det.
Du må ikke. Saken er bare at framkallingen foregår en liten stund til selvom den ligger i fiksen. Og det er en potensiell mulighet for skjolder og ujevnt resultat. Stoppemiddel stopper framkallingen øyeblikkelig. Ærlig talt, så brukte jeg det ikke selv heller. :-D Hverken på negativer eller papir.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Du må ikke. Saken er bare at framkallingen foregår en liten stund til selvom den ligger i fiksen. Og det er en potensiell mulighet for skjolder og ujevnt resultat. Stoppemiddel stopper framkallingen øyeblikkelig. Ærlig talt, så brukte jeg det ikke selv heller. :-D Hverken på negativer eller papir.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar!

Får håpe jeg finner en plass jeg kan bruke som mørkerom engang. Forstørrelsesapparatet mitt må skrus fast til en bordkant, og jeg har ikke plass til et bord på noen av mine mørkere rom. (har et toalett på 1x0,5m) og et vaskerom som er enda mindre på grunn av en vaskemaskin.