Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2770
Hei!

Som tittelen sier vurderer jeg og gå for et innkjøp av en 144hz monitor, men spørsmålet er om det virkelig er verdt å spytte inn de ekstra kronene for G-sync eller ikke. Etter litt lesing frem og tilbake er jeg fortsatt usikker..

Og hvilken skjerm vil dere anbefale både m/uten G-sync? Har ikke satt et maksimalt beløp, men vil helst holde meg under 4.
VG248QE er absolutt til å anbefale! Har hatt den i godt over et år nå, og har absolutt ingenting å klage på. Folk som sier at fargene er "vaska" er enten veldig pirkete eller snakker uten å faktisk ha prøvd skjermen. Har sammenlignet min med en BenQ xl2411z, og så nesten ikke forskjell. Uansett, om man ikke er helt fornøyd med fargene, går det ann å tweake de til man er fornøyd.
BenQ XL2411Z er også en veldig bra skjerm. Du kan eventuelt lese deg litt opp og finne en sammenlikning av disse to skjermene å se hva som passer deg best.

Når det kommer til G-sync, vil jeg si at det kommer ann på hva du spiller, og PC-spesifikasjonene dine. Hvis du spiller et spill som krever forholdsvis lite PC-kraft som f.eks. "CS: GO", vil du ikke trenge G-sync hvis du kjører CS med mer enn 144FPS. Derimot, hvis du spiller litt mer krevende spill der pc'en din sliter med å holde 144FPS, vil jeg si det er verdt det. G-sync får bare en synlig virkning når spillet du spiller ikke klarer å holde den fps'en refresh-raten på skjermen er satt til.
Du kan egentlig bare lese denne: http://puu.sh/kzlgw/e6449b9601.png
Sist endret av annern55; 5. oktober 2015 kl. 16:33.
Sitat av annern55 Vis innlegg
Folk som sier at fargene er "vaska" er enten veldig pirkete eller snakker uten å faktisk ha prøvd skjermen. Har sammenlignet min med en BenQ xl2411z, og så nesten ikke forskjell. Uansett, om man ikke er helt fornøyd med fargene, går det ann å tweake de til man er fornøyd.
Vis hele sitatet...
Er ikke enig med dette. Hvis man ikke synes fargene er dårlige så bryr man seg rett og slett ikke. Fordi de er veldig dårlige.

Det er mulig å tweake fargene til å game uten at det har noe å si, men når det kommer til å se film, redigere bilder eller se på bilder så vil det trente øyet bli irritert.
F.eks skyer. De blir som regel en 5-6 lags klatt som ser ut som maling.
Når jeg ser film må jeg alltid stille på brightnessen på skjermen. På noen filmer holder det med 55, andre må man ha på 70-75 for å se konturer.

Har testet alle mulige innstillinger og profiler jeg har funnet på nett. Har funnet en jeg er greit fornøyd med, men ser innimellom en del ting som irriterer meg.

Når man først har startet å game på en 144 hz skjerm er det vanskelig å gå tilbake. Alt annet føles seigt. Kan anbefale skjermen for gaming.
Sist endret av PerPerPerPer; 5. oktober 2015 kl. 16:46.
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Tusen takk for svar!

Går stort sett mest i CS:GO, men spiller også spill som feks. The Witcher 3 osv innimellom.
Av spesifikasjoner har jeg et GTX 980 kort med i5-6600K Skylake og 16GB ram, så har ingen problemer med spill atm, har dog ikke sjekket hvilken FPS jeg kjører på Witcher, men har en 60Hz monitor nå, og merker ingen form for lagg.

Sitter og vurderer om jeg skal kjøpe en VG248QE, XL2430T eller en Aoc g2460pg fra Komplett, men tenker jeg venter til Black Friday i håp om at det skal komme noen gode tilbud, for har ingen hast med og oppgradere nå.
Personlig ville jeg gått for g-sync. I mange nyere spill må du dra ned grafikken et stykke for å komme opp i nok fps til å unngå tearing, eventuelt kjøre sli for å ha nok kraft. Man kan selvfølgelig skru på v-sync for å unngå problemer med tearing, men da sitter man med input lag som er ganske kjipt i spill hvor det er viktig at ting er veldig responsivt.

Med g-sync unngår du alle disse problemene og får en smooth opplevelse så lenge fps ligger over 40-50ish. Høyere fps gir bedre resultat, men samtidig føles 60 fps med g-sync mye smoothere ut enn 60 fps på en vanlig 60hz skjerm.
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Thx!

Så ja, da ser det ut som jeg kommer til å kjøpe meg en G-sync monitor.
Har dere noen tanker eller erfaring om en Aoc g2460pg?
Det ser ut som en ganske grei gamingskjerm til den prisen. De fleste 24" g-sync skjermene er ganske like i specs, sånn at så lenge det ikke er noen spesifikke features man bare MÅ ha så er det bare å gå for den mest prisvennlige. Basert på reviews ser det ikke ut til å være noen problemer med aoc-skjermen som går igjen.
Jeg blåste av nesten 8000 på en Acer Predator 27" 144hz med ips og gsync, og trodde jeg skulle hate meg selv for et nok et "dårlig" impulskjøp, men sannheten er at skjermen har imponert så vanvittig, så kommer kanskje til å glemme at den faktisk kostet meg 7 fingre og 11 tær.

G-sync ER vanvittig awesome, selv om du dypper under 50 fps. Det å måtte velge mellom screen tear eller input lag har vært en sort byll i gaming industrien i alt for mange år, og jeg er overlykkelig over at dette endelig blir tatt hånd om. Hvis du har lyst på gsync, 144 hz og er av typen som får migrene av TN panel, sjekk den ut.
T-S
Lillegutt
Trådstarter
19 0
Sikler etter slike skjermer selv, men synstes 8k blir litt i det drøyeste laget for en skjerm.
Sitter dog og vurderer en "Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q", så vi får håpe at et tilbud snart dukker opp!
Sitter med en Asus rog swift selv, utrolig fornøyd med den skjermen. Var litt skeptisk når jeg kjøpte skjermen, men den var på tilbud til 6000,- + at jeg kunne alltids levere tilbake på angrerett om fargene var for dårlig. Dette var forøvrig før 144hz ips kom på markedet.

Har en Dell U2713HM ved siden av som jeg bruker til jobb. Sleit litt med ghosting og for mye input lag med den skjermen til å spille CS:GO. Hadde trodd forskjellen på fargene på de to kom til å være veldig store, men ble ganske imponert over kvaliteten på 8-bit panelet til rog swift. Man ser fortsatt forskjell på de to, men dette er første TN-skjermen hvor fargene er gode nok til at man ikke tenker over det ved bruk.
Sist endret av danielsk; 8. oktober 2015 kl. 21:34.